Hvr diode voor microgolfoven

Beste,

Hvr diode van microgolf stuk.( Kan dit de oorzaak zijn van een steeds doorslaande buiszekering van 8A-230 V telkens bij het aanzetten van het draaiplateau? )
Het is een hvr diode 1X7 voor kupperbusch microgolf MWG 1000.0 microspeed duo.
Foto in bijlage.
Tekst op diode HVR 1X7 SK 7030.
De diode is niet meer verkrijgbaar en er is volgens kupperbusch geen vervanger voorzien.
Bestaat er toch nog een oplossing om microgolf te repareren of uiteindelijk nieuwe microgolf aanschaffen.

Ik denk dat een diode van een willekeurige andere magnetron wel werkt, uiteindelijk is dat circuit toch hetzelfde.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste,

Heb nog wat zitten googelen en bij"mijn onderdelenhuis.nl"krijg ik na intikken hvr diode 1X7 melding van een universele microgolfdiode HVR 3H SS HVM 12.
Linkadres:https://www.mijnonderdelenhuis.nl/diode-universeel-magnetron-diode-uni…
Zou deze diode geschikt zijn?
Al vast dank voor je antwoord.

jepeD

maartenbakker

Golden Member

Ik neem aan dat de diode vol in sluiting staat? Anders blaast hij geen zekering op en kun je niet simpel concluderen dat hij stuk is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Volgens mij is de diode uitgesoldeerd en nog steeds gaat de zekering er uit....

Ik zeg: D'r is meer kapot dan alleen die diode.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De diodes zijn idd universeel. Waar je wel moet voor opletten is het waarom de diode stuk is . Nog nooit meegemaakt dat een diode stuk gaat zonder reden. De zekering springt in ieder geval bij een defecte diode.

Na te kijken:
1. condensator hoogspanning (iets in de richting van 1uF en 10 Mohm (op de respectievelijke capaciteits- en weerstandsmetingstand)
2. een eventuele overspanningsbeperkende diode. Deze staat parallel over de HS condensator. Deze diode behoort oneindig te meten.
3. De magnetron. Haast onmogelijk te meten. Enkel een meting lager dan oneindig tss filament en massa/chassis, geeft zekerheid op defect. Een gebroken magneet ook.
4. Daar waar de straling in de oven gaat zit een isolatie, glas of mica plaatje, inspecteren op brandvlek of vuil.

Leg eerst het filament (2draden) vd magnetron los en meet dan de hoogspanning MET EEN GESCHIKTE METER die uit de condensator/diode uitgang komt. Die hoogspanning OK, sluit dan terug aan op het filament en meet terug de HS, Gaat het daar mis dan is de magnetron stuk.

OPGEPAST, een dodelijke spanning waar je mee bezig bent. Spanning zakt niet weg bij aanraking.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@TS: waarom denk je eigenlijk dat die diode stuk is? Ligt hij in sluiting, of is dat omdat je geen doorgang kunt meten met je multimeter?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Beste,

Omdat deze doorlaat in beide richtingen.Zou eigenlijk ook eens hoogspanningscondensator(2100W VAC 1,15 micro F) willen doormeten.Hoe dat best uit te meten met multimeter.Foto's in bijlage.

Doorlaten in beide richtingen is idd een hint dat ie kapot is :-)

om hoogspanningsdiodes te maken zetten ze een zwik "normale" diodes in serie. De doorlaatspanning kan daarom wel eens 10V zijn: Dat kan je niet meer meten met de diodestand van je multimeter.

De condensator.... zorg dat ie leeg is (tot die tijd is ie levensgevaarlijk).

Meet de weerstand. Best case meet je een oplopende waarde.

En als je dan de probes omdraait mag je zelfs een negatieve waarde meten die oploopt, dus eerst naar nul gaat en dan steeds groter wordt. Misschien een autorange ding in de megaohm range vastzetten.

Worst case, staat de waarde direct op "oneindig", dan weet je niet veel, maar hij kan nog goed zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

In dit geval niet, die ontlaadweerstand moet je er altijd uit kunnen meten.

Oh, ja, wel zo veilig dat er een ontlaadweerstand ingebouwd zit....

Maar uit de "wees voorzichtig, zelfs na lang uitstaan kan de condensator nog geladen zijn" wat iedereen altijd roept had ik geconcludeerd dat zo'n ding er (mogelijk langer geleden) niet altijd in zat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Rew,Als je foto van condensator opent zie op tekening een weerstand parallel over condensator.
Zou deze weerstand de ontlaadweerstand kunnen zijn.
Indien dit zo is kan ik dan veilig de condensator uittesten?

rew,Heb je nog een antwoord op mijn laatste bericht aub?

maartenbakker

Golden Member

Dat kan niet anders dan de ontlaadweerstand zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,Kan ik dan de condensator veilig uittesten?

Zijn er nog reactieS want probleem is nog niet opgelost.Al vast dank

Hou er maar rekening mee dat de condensator gewoon goed is, die gaat niet zo snel kapot.
Je kan de condensator testen door die even op laagspanning aan te sluiten, 12 of 24Volt.
Als de condensator gewoon oplaad is die goed,

Telefunken Sender Systeme Berlin