Aquariumpompje van netroom naar accu of batterijen

Hallo forumleden,

Ik ben nieuw hier en misschien dat ik mijn vraag in het verkeerde topic stel maar dat hoor ik dan graag.

Mijn vraag is deze : ik heb een drinkfonteintje geknutseld en voor de waterverplaatsing maak ik gebruik van een klein aquariumpompje van 5 watt dat op 220 volt werkt.

Nu wil ik eigenlijk gebruik maken van een accu of batterijen zodat ik , voor de plaatsing van het fonteintje niet afhankelijk ben van een stopcontact.

Maar....is dit überhaupt mogelijk en hoe moet ik dit aanpakken ?

Het is duidelijk dat ik niet veel van electronica weet.....?

Ik hoop dat er iemand is die me op weg kan helpen.

Arco

Special Member

Het makkelijkst is natuurlijk een laagspanningspompje aanschaffen wat direct op de accu kan werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Grote kans dat dat pompje alleen maar op wisselstroom werkt. Dat komt niet uit een batterij.
En 220 volt, dat wordt een hele stapel batterijen.

Het kan waarschijnlijk wel, maar dan heb je een omvormer nodig die van de batterijspanning 220 volt wisselspanning maakt. Maar of dat nou zo handig is....

Lambiek

Special Member

Koop zo'n pompje wat ze ook in een caravan gebruiken, dat is een dompelpompje op 12VDC. Is ook een stuk veiliger dan 230VAC.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 21 augustus 2021 23:32:15 schreef Lambiek:
Koop zo'n pompje wat ze ook in een caravan gebruiken, dat is een dompelpompje op 12VDC. Is ook een stuk veiliger dan 230VAC.

en kost nog geen tientje en op elke hoek te krijgen : https://www.obelink.nl/haba-maas-waterpomp.html

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die camper dompelpompjes geven misschien wat veel water voor het fonteintje van de ts. Als hij nu zo'n aquariumpompje gebruikt heeft hij nu het een zacht klaterend stroompje. Misschien moet dat dat ook wel continu lopen. Ook daar zijn die pompjes niet echt geschikt voor.

Misschien een idee om zo'n camperpompje te gebruiken met een pwm regelaartje?

TS moet iets meer info geven over zijn toepassing.

Voor dat pompje van Lambiek zou je bijvoorbeeld dit regelaartje kunnen gebruiken: https://aliexpress.com/item/4000699708606.html

Als je aqariumpompje wil blijven gebruiken moet aan zoiets gaan denken: https://aliexpress.com/item/4001027968918.html

Hoe goed die laatste inverter gaat werken is de vraag. Er komt namelijk geen sinus maar een blokgolf uit dit ding en hij maakt verse lucht?????? En hij hij is erg goedkoop. Betere zijn er ook maar die zijn een factor 10 duurder.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 22 augustus 2021 10:12:43 (17%)

buckfast_beekeeper

Golden Member

Die pompjes op batterij? Niet het beste gedacht. In een ver verleden zat er in elke caravan een bakje met 2 van deze 6V 7Ah batterijen in serie. Je gebruikte het pompje alleen maar om bijvoorbeeld een kookpot te vullen, wat eindeloos duurde. 3 weken kon je ze niet gebruiken. De Reich 12 liter trekt 1,5A. 1 batterij kost al meer als een voeding.

Overschat ook het debiet niet. Dat is gemeten zonder darm. Een 10 liter kruik kreeg je er binnen een minuut niet mee leeg.

Ik geloof dat wij het waterpompje 2 jaar hebben gebruikt op batterij en het 3de jaar zat er een Atea beltransformator in met een diode brug en een condensator, gemaakt door een collega van mijn vader.

@turbokeu: hier onder. Een binnen fonteintje is nog wat anders dan een drinkfonteintje. Heel vaak moet je op een knop drukken om (gekoeld) water te kunnen drinken. Dan zou zo een pompje wel kunnen. Maar TS zal moeten uitklaren hoe hij wil werken. Omdat hij voor batterijvoeding kiest vermoed ik periodiek. Continu heeft een batterij al helemaal niks te betekenen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 22 augustus 2021 11:38:40 (20%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Turbokeu

Golden Member

Die camperdompelpompjes zijn totaal niet gemaakt om continu te draaien (borstelmotortje).
Die aquarium/fonteindompelpompjes (laagspanning of 230V) integendeel wèl.
We hebben hier een 3-tal binnenfonteintjes, sommige met een 230VAC stekker, andere met een 12VAC netadaptertje.

Altijd AC vermits het synchroonpompjes zijn (toerental is bepaald door de netfrequentie).

Hoe het zit met het 12VDC-pompje in de link van Arco begrijp ik niet helemaal maar deze is wel geschikt voor accu/batterijvoeding.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2021 11:32:48 schreef Turbokeu:
Hoe het zit met het 12VDC-pompje in de link van Arco begrijp ik niet helemaal maar deze is wel geschikt voor accu/batterijvoeding.

Daar zit waarschijnlijk de elektronica al in voor de BLDC motor, die kun je dus gewoon voeden met 12VDC.

En de TS zegt dit:

ik heb een drinkfonteintje geknutseld.....

Dat zal niet voor de vissen zijn denk. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Op 22 augustus 2021 11:39:26 schreef Lambiek:
[...]
Daar zit waarschijnlijk de elektronica al in voor de BLDC motor, die kun je dus gewoon voeden met 12VDC.

Die pompjes bevatten (AFAIK) geen BLDC motor maar een 50/60Hz synchroonmotor (2-polige stator en een waterdicht gescheiden huis voor de asrotor/propeller met permanente magneet, zoals alle aquariumdompelpompen).

En de TS zegt dit:

[...]
Dat zal niet voor de vissen zijn denk. :)

Daar heb ik inderdaad overheen gelezen...
Onze binnenfonteintjes dienen hier (ongewild) als drinkfontein voor ons jong katje.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Zo zèg wat een reactie, bedankt voor het meedenken!

Het fonteintje is idd bedoeld voor onze katten ( ééntje wil altijd uit de kraan drinken.....lastig want je moet er steeds bijblijven)

Ik wil een screenshot plaatsen maar ben er nog niet achter hoe dat moet

Tidak Ada

Golden Member

Nadeel van veel dc motortjes is dat ze meer lawaai maken.
Naar mijn weten vind je ook zelden of nooit pompjes met laagspannings ac-motortjes.

Wij hadden overigens ook zo'n kraanlikker ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op ali vind je genoeg solar vijverpompjes. Dat zijn BLDC motoren.

Deze bijvoorbeeld:
https://www.aliexpress.com/item/1005002989655194.html

Voor het zwaardere werk iets als deze:
https://www.aliexpress.com/item/1005003108743270.html

Beide types heb ik zelf in gebruik (niet 24/7, maar toch) tot nu toe probleemloos en ze zijn relatief zuinig (zeker het kleintje)

Ik weet niet hoe draadloos je ze wilt hebben, maar ze zijn er ook compleet met zonnepaneel.

https://www.aliexpress.com/item/4001135231937.html

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 23 augustus 2021 12:48:53 (23%)

Hoi Sine,

Ik heb die solarpompjes idd gezien maar ik heb begrepen dat, als er even geen zon is, hij dan gelijk stopt.

Heb je daar ervaring mee ?

benleentje

Golden Member

Wees gerust de pomp heeft niets met solar of zonnepanelen te maken en het zijn gewone pompen die bv 12V nodig hebben. Het is een marketing truck van de Chinezen zodat mensen denken dat het zuinige pompen zijn of ze begrijpen dat deze pomp geschikt is om direct aan te sluiten op een zonnepaneel. Het woordje solar in de omschrijving zal op zich ook meer hits geven naar hun producten dus allemaal marketing.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 24 augustus 2021 00:09:08 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 23 augustus 2021 11:26:55 schreef Jacqie:
Zo zèg wat een reactie, bedankt voor het meedenken!

Het fonteintje is idd bedoeld voor onze katten ( ééntje wil altijd uit de kraan drinken.....lastig want je moet er steeds bijblijven)

Ik wil een screenshot plaatsen maar ben er nog niet achter hoe dat moet

Ik denk dat je zelfs met een miniscuul pompje toch iets van een sensor moet bouwen omdat je accu anders erg groot moet worden. De kant&klare kattenfonteinen werken soms ook met sensor (voor stroombesparing en/of het geluid). Overigens hebben kant en klare fonteinen ook vaak filtertjes en zijn meestal netgevoed.

Heel praktisch doorgerekend: Een flink druppelende kraan doet iets van van een liter per uur, 10 kuub per jaar, +/- €10 compleet zorgeloos, onderhoudsvrij, diervriendelijk, geen chemicaliën van plastics etcetera :) Je zou zelfs nog een grote emmer of gieter in de gootsteen kunnen zetten, dan vang je de veel druppels nog op voor de planten, afspoelen van vaat etc.

Iets duurzamer wordt het misschien als je een sensortje op de kraan zet die een klein straaltje laat lopen als de kat in de buurt komt.

Nog een tip: heb je al een grote cavia fles geprobeerd? Met zo'n stalen balletje? Sommige katten vinden dat ook lekker.

Bedankt voor alle ideeën,

ik heb iets gevonden wat heel goed werkt: een aquariumpompje met een usb aansluiting, die sluit ik aan op powerbank met een aardig vermogen ( hadden we toch nog liggen ) en daar loopt het fonteintje ca.24uur op voor ik hem weer moet opladen.
Het één en ander in een waterdichte behuizing en tada...loopt als een tierelier!

Nu wil ik nog gaan proberen om er verlichting in te maken...