Snelle hoogspanningszekering

GJ_

Moderator

Op 21 augustus 2021 18:13:11 schreef testman:

een zekering voor DC bij die spanningen zal zeker niet goedkoop zijn, of moet die toch in de AC komen, scheelt al heel wat vonkboog.

Een gemeenschappelijk DC bus van gewone frequentieregelaars met een AFC er voor wil je echt wel beveiligen voor iedere drive om enorme klappen te voorkomen.
Snelle zekeringen voor 750Dc (de vaste spanning op de DC bus) zijn nou eenmaal duur.

TS heeft 4000Vac dacht ik, middenspanning dus. Maar ik lees nu wat beter en zie dat het 4000Vdc is. Dat word idd een kostbaar grapje. Ik zou zelf een club als Merssen benaderen voor advies.

Turbokeu

Golden Member

[topickaap]
@jerome: Ik ben wel geïnteresseerd in zo'n tetrode voor mijn buizenverzameling.
Wat vraag je ervoor? (verzendkosten naar BE worden uiteraard vergoed)
[/topickaap]

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

NB. die 4CX1000 lampen mogen een platespanning van 3000Vdc hebben, hoger is afgeraden.

Het gaat hier niet om een 4CX1000A, maar een 4-1000A. Dat is een heeeel andere buis :) Abs max plaatspanning is 6kV en de roosterdissipatie van die laatste is stukken hoger dan een 4CX1000A. Een 4-1000A kan wel tegen een stootje, maar niet te lang natuurlijk. Het is een zeer robuuste buis. In pulsbedrijf werd hij ook gebruikt als modulator voor magnetrons in RADAR toestellen. Piek anodespanning is dan 30kV en piekanode stroom 8A.

jerome

Golden Member

Op 22 augustus 2021 11:37:49 schreef Turbokeu:
Wat vraag je ervoor?

Helemaal gratis bij afhaling :-). Je hebt mail.

Op 22 augustus 2021 12:06:44 schreef Bob661:

Het gaat hier niet om een 4CX1000A, maar een 4-1000A. Dat is een heeeel andere buis :) Abs max plaatspanning is 6kV en de roosterdissipatie van die laatste is stukken hoger dan een 4CX1000A.

Sorry..verkeerd gelezen..teveel over 4CX'en gepraat deze week, het is idd een heel andere buis... de gloeistroom alleen al is de moeite ;)

LDmicro user.
KGE

Golden Member

Is dit misschien ook een alternatief:

https://www.mijnonderdelenhuis.nl/samsung-magnetron-zekering-09a-5kv-de91-700061a.html

0,9 Amp en 5kV, eventueel naar elke buis apart ?

Hmmm. Ik zal es kijken of de lokale witgoedwinkel zo'n zekering heeft. Kan ik hem es bekijken... Mss een goede tip idd. Ik krijg de indruk dat 1 of andere zekering de beste methode is. Heb al gedacht aan een standaard snelle zekering gR en deze dan in een oliebadje te leggen om een evt vlamboog te onderdrukken. Ik ga es kijken in een witgoedwinkel.
Dank!

Robert