Badkamerventilator Renson

Beste,

Badkamerventilator Renson met vochtsensor.
Deze ventilator was qua gevoeligheid altijd moeilijk af te stellen.
De ene keer wilt hij niet draaien als het al vochtig is andere keer draait hij als het niet nodig is.Nu blijft hij draaien en niet meer af te regelen.Heb dus N draad (blauw) afgekoppeld.Ik denk dat het een type is die ook alleen op sensor kan draaien.Dat is bij mij waarschijnlijk zo.
Normaal kan deze ventilator ook draaien bij aanleggen schakelaar en brandende lamp maar dat doet hij niet.Moet ik iet veranderen in schema?
Rode spanningsdraad zit op L,Zwarte op LT,blauwe op N.
Bij afleggen lichtschakelaar geen spanning tsn rode en zwarte draad.-->Geen licht en ventilator werkt niet dus ok.Bij aanleggen schakelaar-->licht brandt,ventilator draait niet.Weet iemand oplossing?
Lichtschakelaar is dubbelpolig.
Géén handleiding.

Lucky Luke

Golden Member

Rechts op de foto staat een schematje, kun je dat leesbaar op de foto krijgen?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op de L altijd fase (Rode draad)
Op de N altijd de nul (Blauwe draad)
Op de schakel (middelste klem ?) de schakeldraad, die meeschakelt met de verlichting.(Zwarte draad)
We nameten of je tussen de rode en blauwe draad altijd 230 Volt spanning hebt, en tussen de zwarte en blauwe alleen als het licht aan staat 230V, anders geen spanning.
Een dubbelpolige schakelaar mag voor de verlichting, maar NIET voor de ventilator.

Waarom een dubbelpolige schakelaar voor de verlichting?
Ben je Belg?
Door de ventilator zo aan te sluiten is je dubbelpolige schakeleer formeel geen dubbelpolige schakelaar meer.
Als je vanwege voorschriften (AREI) een dubbelpolige schakelaar MOET toepassen op je verlichting dan moet er een hulprelais tussen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 22 augustus 2021 14:28:00 (27%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

[offtopic] wat verbruikt zo'n ding? Net op vakantie in een huisje geweest waar elke kWh apart betaald moet worden (40-45ct/kWh), betreft Denemarken). Huiseigenaar heeft zo'n ding op een tijdklok 23 en een half uur per dag aanstaan (waarom niet tijdklok weglaten...). Dus ik betaal ruim 150 uur bedrijf van zo'n ding. Overleef ik wel maar als er ergens discussie over komt, gooi ik dit met liefde voor de voeten. (Eindschoonmaak zelf gedaan aangezien 150 euro daarvoor wordt gerekend.)[/offtopic]

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

T is natuurlijk niet alleen het elektra verbruik.
Vooral in de winter telt de verwarming ook mee.
Elke kuub lucht die de ventilator naar buiten blaast komt als koude lucht ergens naar binnen, en die moet opgewarmd worden.
Ook dat zul je mee moeten nemen in je berekening.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat ik vergeten was te vermelden en wat toch wel essentieel is, is dat het fannetje in zijn kelder met zijn privé spulletjes draaide...
Zo vermoed ik ook dat het geadverteerde zicht op het Fjord alleen zichtbaar is vanuit de kamer die ook afgesloten was met een bordje 'privat' en het dreigement dat de kamer bewaakt was met een (ip?) camera... _/-\o_ Ook op 'mijn' elektriciteit.

Sorry, back on topic please. Vond online een waarde van 15W, dus 2kW of iets meer, ongeveer een euro. Edit 2kWh...

45cent per kWh, dat is in 2023 pas hier :P

door het weer deze zomer ( herfst sinds maart dacht ik ) blijven vocht gestuurde ventilatoren veel langer draaien. luchtvochtigheid is al hoog, dus sommige dagen kom je niet onder de 76% meer. een fan met sensor die normaal niet draait werkt nooit goed, zeker met automatische lamellen die het ding afsluiten. de luchtvochtigheid in de ruimte zelf meet het ding niet goed, dus slaat laat aan en blijft ook langer lopen. een vochtsensor op een afzuiger die altijd op de lage stand draait werkt beter, daar zit al luchtstroming in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom zitten hier 2 topics door elkaar??

Lucky luke,hier in bijlage andere foto.

Toeternietoe,draden zitten op de juiste klemmen.Altijd spanning tsn rood en blauw.Tussen zwart en blauw nooit spanning??Wel spanning tsn rood en zwart met schakelaar aan en geen spanning met schakelaar uit.
Ben Nederlander die in België woont zodus dubbelpolige schakelaar.

Op 23 augustus 2021 09:32:19 schreef jepe D:
Waarom zitten hier 2 topics door elkaar??

Mijn schuld, sorry. Wilde alleen verbruik weten maar wijd altijd teveel uit.

Zet eens een vaste spanning op L en N, en maak dan een verbinding tussen L en LT (of N en LT). De ventilator zou dan moeten draaien. Bij het weghalen van die verbinding zou hij nog een tijdje moeten nadraaien naar gelang de stand van de timer Pot-meter.

Als dit al niet functioneert zal er toch iets mis zijn met de ventilator. Doet hij het wel dan kan je verder gaan kijken hoe jij één en ander geschakeld hebt.

als ik naar het schema op de fan kijk, heb je blauw afgekoppeld, maar die zit niet op de N, maar op L1. rood zit op N zo te zien.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 26 augustus 2021 11:28:44 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Robbe,Op L en N zit vaste spanning maar als N aangesloten is draait ventilator altijd--> sensor werkt niet meer.Zodus kan ik test niet doen.
Ik wil nu ventilator enkel in combinatie met licht laten gaan maar dat doet hij nu niet.

Testman,Op aansluitpunten ventilator staat L,LT,N.Rood zit op L,ZWART op LT en Blauw op N.Ik snap niet hoe je er bij komt dat rood op N zit en blauw op L?

Sine

Moderator

Op 27 augustus 2021 09:28:47 schreef jepe D:
Robbe,Op L en N zit vaste spanning maar als N aangesloten is draait ventilator altijd--> sensor werkt niet meer.

Dan is de electronica waarschijnlijk defect, dat verklaart ook waarom de vochtsturing niet meer werkt.

Dan is er inderdaad een grote kans dat er iets met de elektronica mis is.

Of je scoort een nieuwe of je deelt wat scherpere foto's. Er dwalen hier veel liefhebbers rond die daar hun tanden wel eens willen inzetten. Al is het maar om hun kennis wat uit te breiden.

Ventilator heeft nooit samen met verlichting gewerkt.

zo'n prulfan, wrs de x2 condensator stuk of een los contact van iets op de print. zwarte draadjes afknippen bij de print en die direct op blauw en zwart aansluiten, dan moet het ding met het licht meegaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sine, De vochtsturing werkt niet meer omdat potmetertjes loos draaien denk ik.Zowel naar links als rechts voeL ik geen aanslag meer.

Testman,Heb je een voorstel voor betere ventilator dan deze prulfan!

Robbe,Wat wil je scherper zien?Heb al geprobeerd om scherpere foto's te maken maar lukt niet zo goed.

Meestal willen ze hier het printje eens bekijken, boven en onder. Natuurlijk afhankelijk van hoeveel tijd en interesse je er zelf wil insteken.

Voor de elektricien is het einde verhaal, voor de elektronicus en hobbyist begint het pas.

Robbe,Heb ventilator gedemonteerd en opnieuw foto's genomen.Deze zijn echt wel beter.