'Dan moeten ze maar hun familie vragen of een auto kopen, want IK wil niet dat er een bus rijdt' vind ik een erg egoïstische gedachte.
Taxi's zijn geen alternatief voor openbaar vervoer, dat kan iedere simpele ziel wel bedenken die eens een half uur in een nederlandse taxi heeft gezeten (en de teller zag oplopen...)
Vergeet niet dat er écht mensen zijn die niet het geluk hebben, dat zij vrienden met auto's hebben die de tijd hebben om je ergens heen te brengen, of die lekker dichtbij hun familie woont.
En laten we ook niet vergeten dat als je jong bent en in een dorp bent geboren, dat je ook wel af en toe eens dat dorp uit mag. Kan je vergeten als je ouders fulltime werken. Of nog erger, als je ouders geen geld hebben voor een auto...
Begrijp me niet verkeerd, fullsize bussen rond laten rijden als er maar 4 mensen instappen is oliedom.
Maar gewone 9 persoonsbusjes die als belbus werken of 1x per uur een rondje rijden langs 5 andere dorpjes naar een grote plaats, zijn voor de kleine dorpjes een levensader.
Er zijn veel redenen waarom mensen zo wanhopig op zoek zijn naar woningen in of bij een grote stad, en goed openbaar vervoer is één reden daarvoor.
Overigens gaat het niet alleen om de aller kleinste dorpen, er wordt door Arriva zelfs geklaagd dat de sprinterlijn Roermond-Maastricht niet rendabel is. Maar kun je het je voorstellen wat een drama het is, als daar geen sprinters meer rijden?
Er moeten mensen die trein hebben om naar middelbare school en naar de universiteit te gaan, en alternatieve realistische verbindingen zijn er niet.
Gelukkig ziet de overheid wel in, dat die lijn te belangrijk is om te schrappen, en vervalt ie terug naar de NS als de concessie is afgelopen en Arriva er niet mee verder wil. Financiëel rendement zegt totaal niets over hoe belangrijk een lijn is in de levens van mensen.
[Bericht gewijzigd door
Ledlover
op 22 augustus 2021 22:31:16
(22%)