Picket 3 microchip comlier versies

Hallo allemaal

ik ben een beginner pic-micor's , en heb inmiddels een picket 2 en 3 in mijn bezit en zit met een vraag waar ik niet achter kan komen

op de website van microchip worden debug programeer software aageboden die je gratis kan downloaden
inmiddels heb ik voor mijn picket 2 en 3 2 oude versies weten te downloaden zodat ik een bestaande hex file kan laden in een 16F628A

Nu vraag ik me af welke compiler ik moet hebben om een hex bestand te schrijven en te compileren tot een hex bestand en dan te laden via MPLAPS X FOR MAC OF MPLABS E FOR WINDOWS

moet dit ook de zelfde wersie zijn als de MPLAB IDE / X voor mac of voor windows software ??
of maken de versies die je gebruikt niet uit van elkaar
ik kom hier niet uit en er staat nergens hierover iets uitgelegd hoe de spelregels hierin zijn

gr
mike

Met vriendelijke groet Mike
Arco

Special Member

Welke assembler of compiler je gebruikt hangt af van wat voor sourcecode je hebt (assembly, basic, pascal, c,...)
Voor assembly of c kun je inderdaad MPLABX gebruiken...
De hexfile die daaruit komt kun je inderdaad met pickit 2/3 programmeren.

Volgens mij is er geen Mac versie voor MPLABX...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Je kunt de pic controllers programmeren in basic of in C.

Zelf gebruik ik Proton de gekochte versie. Je kunt ook een gratis versie downloaden bij Proton op de site.

Een C compiler is ook gratis te downloaden.

Je schrijft je programma dus in Basic of in C de compiler maakt er het van en dat schiet je in je controller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er is wel een MAC-versie, evenals een versie voor Linux.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

bedankt voor jullie antwoorden