Picket 3 microchip comlier versies

Hallo allemaal

ik ben een beginner pic-micor's , en heb inmiddels een picket 2 en 3 in mijn bezit en zit met een vraag waar ik niet achter kan komen

op de website van microchip worden debug programeer software aageboden die je gratis kan downloaden
inmiddels heb ik voor mijn picket 2 en 3 2 oude versies weten te downloaden zodat ik een bestaande hex file kan laden in een 16F628A

Nu vraag ik me af welke compiler ik moet hebben om een hex bestand te schrijven en te compileren tot een hex bestand en dan te laden via MPLAPS X FOR MAC OF MPLABS E FOR WINDOWS

moet dit ook de zelfde wersie zijn als de MPLAB IDE / X voor mac of voor windows software ??
of maken de versies die je gebruikt niet uit van elkaar
ik kom hier niet uit en er staat nergens hierover iets uitgelegd hoe de spelregels hierin zijn

gr
mike

Met vriendelijke groet Mike
Arco

Special Member

Welke assembler of compiler je gebruikt hangt af van wat voor sourcecode je hebt (assembly, basic, pascal, c,...)
Voor assembly of c kun je inderdaad MPLABX gebruiken...
De hexfile die daaruit komt kun je inderdaad met pickit 2/3 programmeren.

Volgens mij is er geen Mac versie voor MPLABX...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Je kunt de pic controllers programmeren in basic of in C.

Zelf gebruik ik Proton de gekochte versie. Je kunt ook een gratis versie downloaden bij Proton op de site.

Een C compiler is ook gratis te downloaden.

Je schrijft je programma dus in Basic of in C de compiler maakt er het van en dat schiet je in je controller.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er is wel een MAC-versie, evenals een versie voor Linux.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

bedankt voor jullie antwoorden

ik vind basic of proton basic light voor mij als beginner wel de beste start , aan C of assembler waag ik me nog maar niet moet nog zoveel leren met het programeeren van Pic-micro's :-/

maar welke versie moet ik hebben voor proton light als ik dit op mijn macbook of imac wil doen en welke moet ik hebben voor windows 10 ??
dat is mij nog niet helemaal duidelijk .

En moeten de Compiler versies gelijk zijn met programmer versies ,dus waarmee je de hex file importeert die je hebt gecompileerd met de Compiler ??

ik ben dan ook maar begonnen met de website : wwww.picbasic.nl een basis kennis site maar stamt nog uit 2004 , andere sites gaven mij niet zo veel duidleijkheid tot nu toe ..

[Bericht gewijzigd door mmols4088 op zondag 22 augustus 2021 17:25:36 (14%)

Met vriendelijke groet Mike
Lucky Luke

Golden Member

Nee, eens het een .hex bestand is maakt het niet uit waarmee je dat in de chip schrijft.

Software wordt bedacht en dan in een bepaalde taal geschreven. Kan C of Basic of C++ of wat dan ook zijn. Een compiler vertaalt dat (via een aantal stappen) in machinecode. (Assembly is eigenlijk al machinecode, maar net iets leesbaarder).

Die machinecode schrijf je in de chip. Je moet dan wel machinecode voor die specifieke chip hebben, een programma voor een attiny2313 in een pic16f877 gaat niet werken. Maar er zijn vaak meerdere manieren hoe je de code in de chip kunt krijgen. (Programmer van merk A, programmer van de fabrikant, debugger van de fabrikant, bootloader, andere bootloader). Maakt niet uit, als de code maar in de chip terecht komt. Of dat nu een pickit 2, pickit 3, of met een Wisp en Bumblebee gebeurt maakt niet uit.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Arco

Special Member

Pickit 2/3 zit software bij om de hexfile in de chip te schieten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 21 augustus 2021 22:48:42 schreef mmols4088:
Hallo allemaal

... zodat ik een bestaande hex file kan laden in een 16F628A

Als je al een bestaande hex file hebt, heb je geen compiler nodig. Je hebt dan alleen maar een PicKit 2 of 3 om de hex file in de chip te laden. Deze hex file is al gecompileerd.

Microchip heeft al jaren geleden de ontwikkeling gestaakt van deze beide tools. Een enthousiaste groep van gebruikers heeft deze PicKit 2 en 3 software verder ontwikkeld. De meeste nieuwe chips zitten nu in deze software. Geweldig dat zij deze tool blijven ontwikkelen.

P.s, natuurlijk heb ik deze gekocht want had het een aantal jaren geleden al nodig.

https://pickitplus.co.uk

[Bericht gewijzigd door ritmeester op zondag 22 augustus 2021 19:17:04 (35%)

I love it when a plan comes together !

Die PicKit wordt toch gewoon door MPLAB ondersteund? Althans, dat was een paar jaar geleden wel zo. Dan heb je helemaal geen aparte "hex loader" software nodig.
Persoonlijk zou ik gelijk met C beginnen. Zo moeilijk is dat niet als je de lastige constructies zoals pointers nog niet gebruikt. Heb je ook niet per-se nodig. C kun je met MPLAB programmeren.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 22 augustus 2021 19:24:34 schreef flipflop:
Die PicKit wordt toch gewoon door MPLAB ondersteund? Althans, dat was een paar jaar geleden wel zo. Dan heb je helemaal geen aparte "hex loader" software nodig. ...

Ik programeer in FlowCode 8, echt heerlijk als je C niet kent en ook niet meer wilt kennen :-) FlowCode laat je realtime zien wat je je doet.

https://www.flowcode.co.uk/

FlowCode kan inderdaad een hex file in de chip schieten maar ik gebruik hiervoor dus de PicKit Plus software.

I love it when a plan comes together !

Ik zou ook aanraden om meteen in C te beginnen.
Dat is niet veel moeilijker dan PicBasic, en je kunt later veel gemakkelijker overstappen naar andere micros zoals ARM of ESP32 of zo zonder dat je dan een nieuwe taal hoeft te leren. Met PicBasic zit je vast aan de PIC familie.

Bedankt voor jullie antwoorden en advies
Ok , ik ga hier naar kijken , hoe ik mij in C Kan verdiepen
Ik heb inmiddels de halve middag zitten peoberen en zoeken
welke versie ik moet hebben op de micro site voor mijn mac en macbook
Compiler XC en mplabs x , want ik draai op sierra 10.15 en kan niet hoger meer updaten omdat
Imac en mscbook al een aantal jaren oud zijn maar prima werken .
Om nu een nieuwe IMAC en mavbook te gaan kopen gaat wat ver ..
Weet iemand welke versies ik moet hebben die werken met high sierra 10.15 ??
en mijn picket 2 en 3 ondersteuning geven ??

Met vriendelijke groet Mike

Op 22 augustus 2021 19:06:57 schreef ritmeester:
[...]

Als je al een bestaande hex file hebt, heb je geen compiler nodig. Je hebt dan alleen maar een PicKit 2 of 3 om de hex file in de chip te laden. Deze hex file is al gecompileerd.

Microchip heeft al jaren geleden de ontwikkeling gestaakt van deze beide tools. Een enthousiaste groep van gebruikers heeft deze PicKit 2 en 3 software verder ontwikkeld. De meeste nieuwe chips zitten nu in deze software. Geweldig dat zij deze tool blijven ontwikkelen.

P.s, natuurlijk heb ik deze gekocht want had het een aantal jaren geleden al nodig.

https://pickitplus.co.uk

hallo Ritmeester
bedankt voor de Tip , ook hier ga ik naar kijken want dit is mischien ook een oplossing voor mij als beginner

Met vriendelijke groet Mike

Volgens mij moet dit gewoon werken, maar ik ben geen Mac-gebruiker, dus ik kan er naast zitten:

https://microchipdeveloper.com/mplabx:requirements

Ik vond ook nog dit:
https://www.microchip.com/forums/m1121853.aspx

De Pickit 2 en 3 worden volgens mij altijd ondersteund door MPLAB. Ik gebruik alleen zelf die MPLAB X idioterie niet, dus misschien dat daar de crux zit.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

MPLABx is volgens mij bijna 1GB aan geinstalleerde files, da's me een beetje te gek om alleen een chipje te kunnen programmeren.
Je schijnt de IPE (programmeerdeel van MPLABx) ook los te kunnen installeren, maar ik vind heel MPLABx waardeloos...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedankt voor jullie info ,, het is nogal omvattend inderdaad allemaal en wil het ook simpel houden als het kan , want het gaat er mij alleen maar om , dat ik een 8 ,16 ,32 pic chip kan programmeren en kan compileren en kan laden in een pic-chip
en dat op mijn macbook of imac of windows 10 pc met mijn picket 2 en picket 3 .

dat voor mij genoeg . hoe oud de software is boeit me niet als ik er maar mee kan werken en pic ermee werkend krijg ben ik tevreden .

Met vriendelijke groet Mike