Miele W753 stalen trommelkruis in softronic

Nog niet, ik heb de nodige dichtingen nog niet.

Wat de oude machine betreft: dat is dus een complete exclusief trommelkruis (trommel zelf is er wel nog bij). Die staat in een magazijn in Antwerpen-haven, heel makkelijk te bereiken dus en met het nodige materiaal om die in een auto of aanhangwagen te hijsen.

Mss eens wat fotos nemen van de herstelling, kan handig zijn voor anderen he.
Helaas geen gegevens in je profiel om je een prive bericht te sturen..?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 22 augustus 2021 12:04:17 (32%)

net weer eentje gedaan en er een goede tweedehands Alu kruis geplaatst IVM gebrek aan stalen.. ook simmerring en lagers vervangen en loopt weer OK!

Heb jij daar een fotoreeks van, hoe te vervangen, wat vervangen, tips, enz?
gebruik van stalen kruis, alu kruis?

[Bericht gewijzigd door fabrice op zondag 22 augustus 2021 21:58:10 (20%)

Op 22 augustus 2021 21:35:34 schreef fabrice:
Heb jij daar een fotoreeks van, hoe te vervangen, wat vervangen, tips, enz?
gebruik van stalen kruis, alu kruis?

Je gaat van het alu kruis naar een stalen kruis uit een oudere machine. Dit is tot een bepaald bouwjaar te doen, in de machines van pak 'm beet de afgelopen 10 jaar zijn de kruizen veranderd en kan dit niet meer.

Klopt, maar je kan het kruis wel gebruiken, alleen dien je er een stukje bij aan te lassen aan elke poot...

Nog even terugkomen op die 429: die staat er nog (in Halle, onder Brussel) dus als iemand interesse heeft breng ik je in contact met de eigenares.

Nee, nog niet aan begonnen. De dichtingen zijn er nog niet.

Slecht nieuws: het past niet. Bij het oude trommelkruis staan de gaten verder naar de buitenkant van de trommel, waardoor de bouten er niet in kunnen. Klopt het dat nieuwe je gaten moet boren in het stalen trommelkruis? Er zijn foto's online te vinden van vergelijkbare kruizen, waarbij de gaten meer naar de binnenkant van de trommel zitten. Dus mogelijk heb ik NOG een andere variant...

Klopt, die jij heb komt uit een van de eerste generatie, daar moet je IDD nieuw boor en tapwerk doen.. is redelijk te doen met goede kolom boormachine..

Dat wordt toch een uitdaging omdat de oude en nieuwe gaten vlak bij elkaar zitten. Is het dan niet handiger om de gaten in de trommel aan te passen en de bouten een klein beetje schuin in te draaien?

Zou je kunnen doen met sleutelvijltje, maar te schuin kan ook niet..

We hebben het dan opgelost door de trommel wat uit te boren. Nog wat andere uitdagingen gehad(de as kwam iets minder ver uit het lagerkruis, dus het paste echt maar nét) maar de machine heeft een eerste keer gedraaid en tot nu toe lijkt alles normaal te werken.

Het oude kruis zag er al bij al nog redelijk uit.

Van de demontage en montage zelf heb ik niet meteen foto's gemaakt; het is eigenlijk ook kwestie van bij het demonteren alles in de juiste volgorde uit te stallen.

De grote uitdaging was dus dat dit héél oude kruis niet 100% past en de gaten in de trommel dus een klein beetje uitgeboord moesten worden zodat de bouten er lichtjes schuin ingedraaid kunnen worden. De as van dit kruis zit ook ietsje meer naar de binnenkant van de trommel toe waardoor het snaarwiel ook iets dichter tegen het lagerkruis aan zit. Maar het past uiteindelijk wel zonder verdere aanpassingen.

Het oude kruis zag er uiteindelijk niet ZO slecht uit; er zaten al wel enkele gaten in maar het was nog niet echt gescheurd.

Onderdelen van andere machine nog liggen?

Ja, die ligt gedemonteerd in Antwerpen. Als je onderdelen (of de complete machine) wil hebben mag je ze gerust komen halen.

Kruis is op sterven na dood en zal eerdaags breken.. ik herplaats niet zo'n kruis meer is afkeur..