Duitse regelgeving en bestellingen bij Pollin

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik geloof waarachtig dat dat nog de User Port-connector voor een Commodore-64 is.

Als iedereen geweest is, en er zijn er dan nog, dan wil ik er ook wel eentje, of twee. Ze zullen vast niet te duur worden. :) (plus verzendkosten)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Dat was ook mijn eerste gedachte,dat ding is voor de C64,exact die connector.
;-)

Edit\ Kijk,hier zie ik hem al verschijnen,derde rij,derde foto:https://blog.worldofc64.com/?p=1015

Op 21 augustus 2021 21:06:18 schreef hex173:
in verschillende landen doorverkocht waarbij op het eind geen btw meer was afgedragen, of zoiets.

Wat ik er van begrepen heb is dat A verkoopt goederen aan B. A berekent BTW ontvangt het geld, maar gaat failliet voordat het aan de belastingdienst doorggeven is.

Met het ontvangen geld kan A precies de goederen weer terugkopen van B om ze nogmaals aan B te verkopen. B heeft nu 2 facturen van A waarvan ie de BTW kan terugvragen. Het schijnt dat er net drie bedrijven nodig zijn om de belastingdienst royaal te neuken, maar zoiets is het.

De huidige verandering is vooral omdat via Ebay en Aliexpress er voor miljarden aan "kleine verkopen" de EU binnen kwamen. Daar werd, omdat het altijd onder de 22 euro was, nooit btw over betaald. Nu zijn de regels veranderd: Ebay en Aliexpress moeten de btw afdragen. Scheelt gewoon miljarden aan BTW. En eerlijker t.o.v. aldi die dezelfde goedkope spullen WEL met BTW moest verkopen binnen NL.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lucky Luke

Golden Member

Ik wil ook wel 1 of 2 van die DCF-modules. (Als het inderdaad een C64-connector is, dan eentje van dat type, ik heb een collega die iets met dergelijke oude computers doet. Zelf zou ik ze gewoon aan een klok hangen.)

excuses voor de offtopic...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Afhankelijk van de uiteindelijke prijs, hier ook interesse in in ieder geval 1 zo'n module (met edge-connector), bij echt leuke prijs zelfs twee.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Zet mij maar helemaal onderaan de lijst voor 1 of 2 stuks. Altijd al met een Arduino en DCF77 willen spelen.

Rob W.

Honourable Member

Lijstje is bijgewerkt.

Ik heb een voorstel ontvangen voor 3 euro per stuk ex. verzendkosten.

Ik zie graag nog andere voorstellen of jullie gedachten daarover. Zoals al gezegd zal ik , wat er overblijft, aan CO doneren.

Ik ben wel benieuwd of die connector inderdaad bedoeld is voor een C64, zou dat dan nog kunnen werken ook?

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Jinny

Golden Member

Zet Jinny maar voor 4 op de lijst.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
wtt

Golden Member

Voor mij 2 stuks, graag.
Leuke aktie is het aan het worden, trouwens ;-)

fatbeard

Honourable Member

Ik hoop dat Fatbeard het niet erg vind dat ik nu een beetje zijn topic kaap..

:) Als het maar bij een beetje blijft... :)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Turbokeu

Golden Member

Op 20 augustus 2021 13:40:54 schreef rob040:
Ik wilde 3 DCF77 ontvangmodules bestellen,...

Op 20 augustus 2021 20:24:25 schreef Rob W.:
[...]
Is daar vraag naar? Ik heb nog ergens een doos vol liggen..

Ik heb indertijd ook een 15-tal DCF77 ontvangers besteld bij Conrad (waren toen nog minder dan 10€) en een paar kwalitatief betere DCF77 ontvangers van een Ebay-verkoopster uit Duitsland.
Ik heb er nog een 10-tal ongebruikt liggen, elke klok die ik bouw/gebouwd heb krijgt zijn DCF77 module.

@Rob W. : Indien nog mogelijk, 2 modules voor mij.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
PE9SMS

Special Member

@Rob W.: als ze nog beschikbaar zijn wil ik wel 2 stuks van je overnemen. Type connector maakt niet uit.

[Bericht gewijzigd door PE9SMS op zondag 22 augustus 2021 10:57:24 (18%)

This signature is intentionally left blank.
mel

Golden Member

ik ga voor 2 stuks(indien voorradig) :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
bprosman

Golden Member

Op 21 augustus 2021 20:50:02 schreef Rob W.:
Wat heb ik me nu weer op de hals gehaald.. ;)

Ik hoop dat Fatbeard het niet erg vind dat ik nu een beetje zijn topic kaap..

Doos gevonden:
[bijlage]

2 types, verschil zit in de stekker. De ene een DB25 en de andere een PCB(?) stekker:
[bijlage]
[bijlage]

Zo zien ze er van binnen uit:
[bijlage]

En natuurlijk de verplichte onderkant van de pcb ;)
[bijlage]

In totaal 37 met PCB stekker en 7 stuks met een db25, maakt voor de werking niet uit, ze zijn verder identiek. (oké, het huisje is zwart ipv wit..)

Ik vind het mooi als iemand het kan gebruiken in plaats van dat het hier in de schuur stof ligt te happen.

Ik wil eigenlijk voorkomen dat het ontaard in een soort bedel topic. Daarom wil ik er wel een prijs op zetten. Ik hoef niets te verdienen aan de modules, en wil de opbrengst dan ook weer aan CO doneren. Ik wil enkel een vergoeding voor de verzendkosten.

Wat zou volgens jullie de prijs van een module moeten zijn?

voor nu in de reservering:
Fatbeard: 5
Rob040: 5
wtt: 2
Jinny: 4
F.E.T.: 2
Lucky Luke: 2
MNM(tm): 2
EdbO: 2

Als het kan wil ik ook wel meedoen voor 5 stuks.
De prijs pas ik me aan , aan een (redelijk) voorstel.

Groetjes, Bram

Die blauwe edge connector lijkt me een Commodore ding ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
PE9SMS

Special Member

Ja, is voor de C64. De software is zelfs nog te vinden.

link

This signature is intentionally left blank.
Rob W.

Honourable Member

Op 22 augustus 2021 11:24:09 schreef PE9SMS:
Ja, is voor de C64. De software is zelfs nog te vinden.

link

Leuk! Dank daarvoor. Komt op het lijstje om ooit nog eens te proberen :)

Verder heb ik het lijstje weer bijgewerkt. Nog een 5-tal beschikbaar.
Vanmorgen ook al brievenbus doosjes besteld. Daarmee kan ik de verzendkosten op 5 euro houden. (4.10 voor het verzenden, 37 cent voor een doosje en 53 cent voor plakband labels en mijn moeite :))

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Rob W.

Honourable Member

Verzoekje aan de gegadigden om mij even een mailtje te sturen. Adres staat in mijn profiel. (dat is voor mij makkelijker dan 12 adressen over te tikken.. O-) )

Zet in het mailtje je adres en je nickname, dan krijg je van mij een mailtje terug met de betaalgegevens.

Intentie is om de modules aanstaande vrijdag te versturen.
Prijs houd ik op 3 euro per stuk plus 5 euro verzend en verpakkingskosten.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Lucky Luke

Golden Member

Op 22 augustus 2021 10:00:35 schreef Turbokeu:
[...]
[...]Ik heb indertijd ook een 15-tal DCF77 ontvangers besteld bij Conrad (waren toen nog minder dan 10€) en een paar kwalitatief betere DCF77 ontvangers van een Ebay-verkoopster uit Duitsland..

Mocht er toch iemand achter het net vissen voor de voorraad van Rob W: reichelt verkoopt (of verkocht) ook dcf-77 modules. (Mijn 7 segments rgb clock heeft een dergelijke module. “DCF77 MODUL” Destijds ongeveer 14 euro. Ontvangt prima, wel moet er een buffertje tussen als je een led op de uitgang zou willen hebben)

(Als het voor de C64 mensen interessant is zou 1 van ons even moeten reverse-enginerden hoe het ding in elkaar zit zodat er evt. ook een reichelt/conrad/ebay module aan te hangen valt?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
PE9SMS

Special Member

This signature is intentionally left blank.
blackdog

Golden Member

Hi, :-)

Ik heb een paar printjes die bij Conrad vandaan komen en nog wat andere DCF ontvangers.

Net heb ik met een van de printjes hier heen en weer gelopen om te zien hoe de ontvangst was.
Er hangt even twee penlite’s aan en een LED op een van de puls uitgangen.

Er is hier binnen geen goede ontvangst mogelijk, zo gouw ik aan de voor of achterzijde een halve meter buiten het pand ben,
maakt het bijna niet meer uit hoe de antenne staat t.o.v. van de zender.

Mijn printje heeft een antenne die ongeveer twee keer zo lang is als de gene die je tegenwoordig kan kopen.
Maar ja, vangt ook twee keer zoveel storing op binnen het pand hier. :)


Weten jullie hoe je een DCF ferriet antenne maakt met een zo hoog mogelijke Q?
Wikkel je dan de ferriet staaf zo vol mogelijk met Litze (heb ik voldoende)
Welke waarde voor de "L" zou ik daar dan voor nemen om het te optimaliseren.

Bovenstaande wou ik allemaal aan jullie vragen (een soort topic kaap ? ) , tot dat ik dit vond bij het zoeken…

http://www.c-max-time.com/tech/antenna.php

Mooie uitleg voor het maken van een DCF Ferrite antenne!

En nog wat gegevens op deze website:
https://blog.blinkenlight.net/experiments/dcf77/dcf77-receiver-modules…

On Topic, het is lang geleden dat ik iets besteld heb bij Pollin, het meeste bestel ik bij Reichelt als het uit Duidsland moet komen en soms bij Conrad, maar van dat bedrijf kan ik zeggen dat ik de website haat! ondanks de goede Service die ik een paar keer van ze heb gehad.

Ik hoor graag wat jullie met de DCF ontvanger gaan doen.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

Hi blackdog,

Het klopt: globaal genomen stijgt de effectiviteit van een antenne met de L. Alleen: met stijgende L ontkom je ook niet aan stijgende parasitaire capaciteit. Wel iets om rekening mee te houden.

Nu hoef je je -gelukkig- bij 77kHz weinig zorgen te maken over de parasitaire capaciteit omdat de externe afstem C veel groter zal zijn (in mijn vak ligt het helaas iets anders).

Het opvoeren van de Q lijkt een goed idee, maar dat verkleint wel de bandbreedte. Niet dat je zo heel veel nodig hebt, maar als die te smal wordt is het onderscheiden van de verschillende pulsbreedten lastiger en de nauwkeurigheid neemt af omdat de flank niet meer zo precies bepaald is.
Toegegeven, dat is voor DCF "geneuzel in de marge" maar er zijn wel degelijk toepassingen waar dat (veel) uitmaakt...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

ik wil er ook graag 2 indien mogelijk

Doe mij de overige drie dan maar en dan denk ik dat je er vanaf ben . Wel graag minimaal 1 zwarte.

Op 23 augustus 2021 09:11:25 schreef fatbeard:
Het opvoeren van de Q lijkt een goed idee, maar dat verkleint wel de bandbreedte.

Een Q in de orde van 10000 moet toch acceptabel zijn voor de DCF toepassing? Dat lijkt me niet haalbaar dus "zo veel mogelijk" zal wel een aardige richtlijn zijn. Maar goed, ik kan het verkeerd hebben.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
blackdog

Golden Member

Hi,

rew, in de links staan intressante informatie over Feritte antennes.
Ook iets wat ik nog niet wist zoals dat het stralings diagram van de antenne varieerd met de positie van de spoel op de staaf.
En een tweede item waar je rekening me moet houden vooral bij buiten gebruik is, de temperatuur coefficient van het Feritte en je condensator.
En dan wordt een te hoge Q misschien een probleem.

Ik wil zelf eens een Feritte antenne maken voor DCF, gewoon voor de gein om te kijken hoe goed ik het kan krijgen.

Wat betreft de ontvangers van Rob W. de zwarte uitvoering van Conrad heb ik vrij lang in gebruik gehad samen met ik dat een ISA slot kaart voor in mijn PC om zijn klok goed op tijd te houden.

En ja, dat is de tijd voor dat Internet continu aanwezig was in een computer. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.