Plafond ventilator regelen

Beste forumleden,

Deze zomer heb ik een eenvoudige plafond ventilator gekocht, maar hij draait voor mij te snel. Nu zoek ik naar een mogelijkheid om hem op een eenvoudige wijze langzamer te later draaien.
Ik heb begrepen dat je dat zou kunnen doen mbv een condensator, maar ik weet niet welke waarde ik dan moet nemen. Het betreft een fan van 20W. Het toerental zou naar 33% of 50% moeten. Voor mij is het prima als hij niet regelbaar is (is hij nu ook niet...). Wat voor condensator zou ik dan kunnen nemen?
Zou een eenvoudige LED dimmer van Ali ook werken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Joop

Je bent al zolang lid, en nog vergeet je merk type eventueel een foto
etc van in dit geval je ventilator te vermelden.

2 foto's net erbij gezet. Merk en type onbekend, iets Italiaans

Het is maar de vraag of je een condensator kunt plaatsen, is daar wel ruimte voor?
Als je weet welke stroom de motor is kun je die condensator wel berekenen, welke je nodig hebt.
Echter ik heb daar geen verstand van dus ik kan je niet verder helpen.
Je zou eens kunnen zoeken op google of Alie naar triac dimmer.
Of een Led dimmer gaat werken weet ik niet.

Telefunken Sender Systeme Berlin

zo'n fan heeft vaak ook een start condensator, die wordt normaal buiten een evt serie condensator gehouden, anders start het ding moeilijker. een seriecondensator zou je ook in de centraaldoos of achter de schakelaar kwijt kunnen. een leddimmer werkt doorgaans niet, een oude trafodimmer wel uit het halogeentijdperk met 12V trafo's.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Aan de foto's te zien lijkt me dat dit een synchroonmotor is. Daarvan wordt het toerental bepaald door de frequentie, dus met een condensator of dimmer zal je weinig bereiken. Misschien met een frequentieregelaar, maar dat lijkt me nogal overkill voor zo'n simpel ventilatortje.
Dan kun je misschien beter een andere ventilator kopen die af fabriek al regelbaar is.

Mss een riempje aandoen en een dynamo. Zo remt die wat af en levert het je nog elektriciteit op.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@EricN hierboven: giller! Maar ik vrees dat de reactie van @KlaasZ relevanter is.

@T/S: ik heb er wel eventjes over gedaan om te begrijpen dat het over een plafondventilator gaat. Mijn eerste reactie was "hoe kun je nu het plafond van een ventilator regelen?" en mijn tweede "wat is eigenlijk het plafond van een ventilator?" :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Als je voor een condensator gaat, neem dan eentje van 450 volt omdat in een serie kring spoel-condensator de spanning opgeslingerd wordt. Verder testen met een capaciteit van 2-4 of 6 uF welke het beste voldoet. Er zijn ook wel speciale ventilator dimmers, deze regelen van hoog naar laag en zijn instelbaar op een laagste toerental waarbij de ventilator van zelf weer aanloopt na een spanning uitval en niet gaat staan brommen en gloeiend heet word. een dimmer voor gewikkelde trafo's voor halogeenlampen of tlm lampen hebben deze instelling vaak ook, maar vragen vaak om een minimum van 10% van het maximum van de dimmer dus 40 bij een 400 VA;;50 bij een500VA en 60 bij600VA.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 22 augustus 2021 21:58:33 schreef KlaasZ:
Aan de foto's te zien lijkt me dat dit een synchroonmotor is. Daarvan wordt het toerental bepaald door de frequentie, dus met een condensator of dimmer zal je weinig bereiken. Misschien met een frequentieregelaar, maar dat lijkt me nogal overkill voor zo'n simpel ventilatortje.
Dan kun je misschien beter een andere ventilator kopen die af fabriek al regelbaar is.

variac werkt beter, geen grommende bijgeluiden ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als het een synchroonmotor is, kan je het vergeten.

Als het een asynchroonmotor is, dan kan je 'm regelen door de ingangsspanning te verlagen. Je moet echter absoluut zeker weten dat de ventilator ook op stand 'laag' nog correct aanloopt. Als hij namelijk niet aanloopt, zal de motor verbranden.

Simpele test: plaats een 25w gloeilamp (of een vergelijkbare weerstand) in serie en kijk wat ie doet. Als ie werkt, kan je op zoek gaan naar een permanente oplossing zoals een condensator of transformator.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@ Allen,

Bedankt voor jullie antwoorden. Mijn probleem schijnt dus niet zo eenvoudig en eenduidig op te lossen zijn.
Bij Conrad en andere aanbieders kwam ik ook muurschakelaars voor plafondventilatoren tegen. Kan iemand mij uitleggen hoe die werken? Is dat net zoals een dimmer? Bijv: https://www.conrad.nl/p/78801-wandschakelaar-voor-plafondventilator-wi…

Het staat er een beetje onduidelijk ,Er staat vermeld een muurschakelaar en verderop muurtrafo.
Bij een muur schakelaar moet er voor iedere stand een draad uit de motor komen en werkt de wikkeling als een spaartrafo.
Bij een muurtrafo zit de spaartrafo in de muur en gaat er een geregelde spanning naar de motor, de standen zijn vaste spanningen.
bv stand 4=230 volt
stand 3=190 volt
stand 2=170 volt
stand 1=150 volt let wel dit zijn voorbeelden.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Plafondventilator is mogelijk van een submerk als Freelight wat onder andere naam uit een fabriek in Italië komt welke mogelijk in China worden geproduceerd. Allemaal het zelfde type 20-35W stille motor.

De meeste nieuwere plafondventilatoren worden allemaal geregeld met dit soort besturingen.
Je hebt zowel IR als HF versies, zoek maar eens binnen Google.