23 cm amateurband onder vuur?

Anoniem

Op 22 augustus 2021 16:22:15 schreef flipflop:
[...]
Nou, dat vind ik dan wel een egoïstische instelling.

Je kunt het net zo goed omdraaien en het egoïstisch vinden om een bepaald deel van het spectrum voor te behouden voor een beperkt publiek, dat er dan ook nog eens nauwelijks gebruik van maakt terwijl dit de ganse bevolking ten goede zou kunnen komen.

Net daarom wordt er niet over één nacht ijs gegaan, maar een degelijke studie gemaakt door werkgroepen die de voor en tegens afweegt en worden alle betrokken partijen gehoord.

Jinny

Golden Member

Hmmm, hier in de buurt wordt nog wel redelijk driftig gebruik gemaakt van 23 cm.
Voornamelijk ATV, maar ook smalband.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

De hele discussie rond het OV laat eigenlijk prima zien dat het een raar vergelijk is, OV en 23cm. OV heeft een openbare nutsfunctie, een dienst die een overheid al dan niet instelt (hoewel deels commercieel nu). Je kunt vinden dat die dienst er overal moet zijn, ook al is het niet financieel rendabel.
Voor 23cm geldt dat allemaal niet, het is een "dienst" toegewezen aan een groep hobbyisten en dient dus geen publiek belang. Stel de band wordt niet gebruikt, dan kun je het beter ergens anders voor inzetten. Maar goed, het wordt niet niet wel gebruikt en er zijn ook al andere gebruikers, dus dan wordt het afwegen.

@mel hieronder: die link zie ik niet. Internet is ondertussen een volledig doorgedrongen communicatie medium. Elk bedrijf heeft een website. Zonder telefoonr heb ik nog niet gezien, daarvan zou ik wegblijven want dan zal het adres ook wel ontbreken. Maar telefoon gaat wel verdwijnen natuurlijk, net zoals telex, fax en rooksignalen.

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 23 augustus 2021 14:11:05 (21%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Het gaat dezelfde kant op als met internet versus telefoon..Veel bedrijven hebben niet eens meer een vermelding van een telefoonnummer.. Je kijkt maar op internet....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 23 augustus 2021 07:35:46 schreef Jinny:
Hmmm, hier in de buurt wordt nog wel redelijk driftig gebruik gemaakt van 23 cm.
Voornamelijk ATV, maar ook smalband.

Is ATV niet een beetje helemaal achterhaald?
Iedereen amuseert zich natuurlijk zoals hij wil.
Tenzij er schaarse gemeenschapsmiddelen moeten voor aangesproken worden. (bandbreedte)

Ik mag thuis best een kathedraal van lucifertjes bouwen, en ik mag zelfs oude paardenkarren verzamelen. Zolang ze in mn schuurtje staan.
Maar als ik zou vragen een rijstrook op de snelweg te reserveren voor mijn karren dan moet de overheid overwegen of het gebruik in een gezonde verhouding is met het bezetten van gemeenschapsresources.
En als uit een onpartijdige en degelijke studie blijkt dat er een wanverhouding is dan moet je je erbij neerleggen.

Het is zoals met de inentingen. Zolang bepaalde ethische grenzen niet overschreden worden primeert het maatschappelijk belang boven de private persoonsrechten.

,

Vanwaar jouw afkeer van het zendamateurisme? Trauma? Jalousie? Iets anders?

Het stukje bandbreedte dat voor zendamateurs vrijgemaakt is, is super weinig op het geheel. En vergeet niet dat er veel hobbies zijn die gebruik maken van openbaar domein, bv pleziervaart, fietsers, wandelaars, ballonvaarders, CO gebruikers, ....

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 23 augustus 2021 18:30:22 (63%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
pa3gws

Golden Member

Ik denk dat GD een beetje jaloers is op mensen die een hobby hebben. >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

GD zijn hobby is toch stom ouwehoeren? :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
echtepino

Golden Member

Op 23 augustus 2021 18:27:58 schreef flipflop:
Het stukje bandbreedte dat voor zendamateurs vrijgemaakt is, is super weinig op het geheel.

Ik ben zelf ook een zendamateur maar hier sla je de plank toch wel behoorlijk mis, 60MHz bandbreedte en er niet(nauwelijks) voor betalen en óók nog nauwelijks gebruiken dat houdt een keer op.
Behalve de HF worden de VHF en hogere banden goed beschouwd heel weinig benut (vergeleken met commercieel gebruik).
Jammer als we het kwijtraken maar wel begrijpelijk.

Word lid van de Benelux DX Club

Die 60MHz lijkt dus heel wat, maar is wel secundair. Dus wij zijn niet de hoofdzakelijke gebruikers.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 24 augustus 2021 09:46:41 (18%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

60MHz bandbreedte en er niet(nauwelijks) voor betalen en óók nog nauwelijks gebruiken dat houdt een keer op.
Behalve de HF worden de VHF en hogere banden goed beschouwd heel weinig benut (vergeleken met commercieel gebruik).

Worden de banden echt helemaal niet meer gebruikt? Dat wordt maar constant beweert door allerlei mensen hier die waarschijnlijk uit eigen ervaring spreken.

Uit de cijfers van agentschap telecom blijkt dat er nooit eerder zoveel gelicenceerde zendamateurs zijn geweest. De elektron van de Veron is elke keer weer dik tijdschrift met erg veel info. Info waaruit blijkt dat er veel geëxperimenteerd word op ongeveer alle banden en met alle mogelijke (oude en nieuwe) technologieën.
Het lijkt alsof het ouderwets contact zoeken over zo groot mogelijke afstanden en het zoveel mogelijk contacten maken misschien wat minder is geworden dan in de oude tijd. Net als het eindeloos gezwam minder geworden lijkt te zijn.

Alles heeft waarschijnlijk te maken met de komst van nieuwe media. De oude 27 MC bakkie cultuur bestaat eigenlijk niet echt meer. Daar is nu facebook enzo voor. Toch bestaat de 27Mc nog wel degelijk. In voormalige oostbloklanden is het nog altijd zeer populair bij mensen die veel op de weg zitten. Waarom? Geen idee. Misschien is dat mobiele internet voor die mensen aan de dure kant. De 27Mc daar lijkt in elk wel serieuzer dan het hier ooit was. Minder gezwam en gezeur. De radio discipline lijkt daar ook een stuk beter.

Officieel is een de amateur zendmachtiging ook uitgegeven voor het doen van experimenteel radio onderzoek. En daar hoort de techniek van het bouwen van apparatuur bij, tot het uitvogelen wanneer en op welke banden er verbindingsmogelijkheden zijn. De machtiging was er dus niet een om eindeloos kletsen.

De activiteiten die ik hier op de vhf en hogere banden zie en hoor zijn veelal experimenteel van aard. Mensen bouwen iets en testen het dan. De communicatie duurt veelal kort maar is er wel. Ook hoor ik regelmatig rondes op de verschillende vhf en hogere banden. En dat is best leuk. Ik heb zelf 4 meter, 2 meter en 70 cm permanent op ontvangst staan. 's Avonds heb ik daar ook vaak 23 en 13 bij staan. En 3 komt daar straks bij.

Ik zie dat veel mensen hier van mening is dat het radioamateurisme aan het uitsterven is ofzo. Daar kan ik het helaas niet mee eens zijn. Ik zie toch duidelijk aanwijzingen dat dat anders is. Het veranderd wel ja. Maar iedereen in deze wereld verandert en past zich aan aan de nieuwe technologische mogelijkheden.

Als de 23 cm band een andere bestemming krijgt dan die voor amateur gebruik vind ik persoonlijk best jammer. Ik heb er nl een antenne park voor gebouwd en ook nogal wat apparatuur voor gebouwd. Dat wordt dan allemaal waardeloos. Maar mocht dat gebeuren dan wordt antennes weggooien en de apparatuur ombouwen naar een andere band. Dat bandje in de 5GHz ofzo. Weer een uitdaging.

GD is misschien een oude mopperkont maar hij heeft wel gelijk. In de 23 CM band hebben amateurs gewoon een secundaire status. En dat dat kan verdwijnen als er zwaarderwegende gebruikers komen is nu eenmaal zo. Maar dat verdwijnen doet men niet zomaar. De belangen van zendamateurs worden wel degelijk gekend. Al die frequentieruimte die zendamateurs ooit gekregen hebben is ook niet zomaar voor de lol gekomen. Ook daar zijn goede argumenten voor geweest.

We zullen het allemaal wel gaan zien hoe alles afloopt.

Ik vraag me wel af of er en hoe het gebruik van de verschillende banden gemonitord wordt.

En de oude middengolf band lijkt nu eigenlijk veel leuker dan vroeger. Je kunt nu weer over de band draaien en allemaal rare kleine onbekende zendertjes horen. Vroeger kon je maar een paar hele erge harde zenders horen. Veel zenden dan inderdaad een eindeloze tape of mp3 lus uit. Maar dat deden ze vroeger eigenlijk ook. Al heette de mp3 lus vroeger dan DJ. Alleen had je vroeger dan vier zenders die dat deden. Nu heb je er 40 ofzo. Dan heb je nu toch een grotere luisterkeuze.

mel

Golden Member

En niet te vergeten:amateurs hebben in no-time een noodnet opgezet bij calamiteiten.. probeer dat maar eens met een gsm geval...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

En niet te vergeten:amateurs hebben in no-time een noodnet opgezet bij calamiteiten.. probeer dat maar eens met een gsm geval...

Dat was in een tijd dat de GSM en nieuwe media in het algemeen nog niet bestond. Ik denk dat een noodnet nu niet meer mogelijk is en ook obsolete. Mensen hebben er nu geen apparatuur meer voor. Op een paar amateurs na misschien.

Waarschijnlijk grijpt iedereen naar de watsapp en krijg je daar een soort van noodnet mee. En ja, de kleine steunzendertjes werken misschien niet meer. Alleen zijn er daar dan weer wel een heleboel van. Sommige zullen heus wel blijven werken. En mensen die geen mobile telefoon hebben of waarvan dat ding net stuk is zullen gewoon pech hebben. Maar dat was ook al geval in de tijd van de noodnetten. Ook toen waren er mensen die niet mee wilden gaan in de nieuwe technologie.

Dat noodnet op de kortegolf in 1953 was toen erg nuttig maar gaat waarschijnlijk niet meer werken. Gewoon omdat er nu nieuwe technieken en mogelijkheden zijn. Technieken die bekend zijn bij het grote publiek. Hoeveel mensen zijn er nog die op de kortegolf in CW een verbinding kunnen opbouwen? Ook onder serieuze radioamateurs zijn het maar weinig.

Ik geloof er echts niets van dat zo'n ouderwets noodnet nu nog een kans van slagen heeft. Een berichtje sturen over de watsap of sms of wat dan ook is echt makkelijker.

mel

Golden Member

Die sms zooi heeft altijd ergens voeding nodig.. Als die nu uitvalt heb je helemaal niks.Porto,s blijven het best een tijd doen....
Trouwens, sms is een " point to point"verbinding, met zenders kun je er meerdere tegelijk bereiken.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 23 augustus 2021 20:21:23 schreef mel:
GD zijn hobby is toch stom ouwehoeren? :9

Nee, dat is wat jij hieronder doet bij gebrek aan andere argumenten.

Op 24 augustus 2021 11:07:36 schreef mel:
En niet te vergeten:amateurs hebben in no-time een noodnet opgezet bij calamiteiten.. probeer dat maar eens met een gsm geval...

'En na de wereld gered te hebben stegen ze onder Thebaans trumpetgeschal ten hemel.' (Mellus 4.7.1) ;-)

Er is zeker iets van aan, maar om daar nu telkens mee te komen opdraven
om je patrimonium te rechtvaardigen...dat is pas stom ouwehoeren
De wereld evolueert weet je. En gelukkig maar, anders was je nu een slijmerige amoebe die zn schijnvoetje balde.. :-)

Ik heb helemaal niks tegen die fantastisch interessante hobby, maar over dergelijke zaken moet op een serene en objectieve manier geoordeeld worden, en dat is nu net wat jij niet doet door de emoties te laten domineren.

benleentje

Golden Member

Ik heb vroeger altijd geleerd dat het nooit zo zout word gegeten. Vaak zegt men we gaan bv de btw verhogen naar 35%. Natuurlijk iedereen boos overal discussie en dan na lang debatteren word het 23%, dus iedereen weer blij want het is geen 35%. Maar het was natuurlijk nooit de bedoeling om echt naar 35% te gaan en wellicht was 22,5% in eerste instantie de bedoeling en door slim gebruik te maken van de media hebben ze toch hun zin. Dus laat je ook niet door je emoties te veel van de wijs brengen en kijk er gewoon nuchter naar, en GD is geheel onthouder? (geen idee) maar wel erg nuchter.

Ik denk dat een noodnet nu niet meer mogelijk is en ook obsolete. Mensen hebben er nu geen apparatuur meer voor. Op een paar amateurs na misschien.

Als er nood groot genoeg is dan lukt dat ook nu nog, met 2 zendontvangers is genoeg voor communicaties, zoveel zijn er dus niet nodig. En als de nood groot genoeg mag je van mij ook gewoon de commercie zenders, kanalen gebruiken who cares. Dus dat allen is geen struikelblok, en wellicht dat de instanties ook gewoon een aantal kanalen vrijhouden voor dit soort nood lijkt mij allemaal geen probleem.

En vergeet niet dat er veel hobbies zijn die gebruik maken van openbaar domein, bv pleziervaart, fietsers, wandelaars, ballonvaarders, CO gebruikers, ....

Precies het is overal druk, hoewel de laatste keer dat ik naar de dokter ging bleek ik toch een 02 gebruiker te zijn. :). kijk als ze dat gaan afschaffen dan word ik echt boos. (ik bedoel dit forum).

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 24 augustus 2021 13:46:35 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.