Simpele transistor tester

rob007

Yarr, Matey!

Simpele transistor tester
ik wou het schema zien van de transistor tester van Ko,
was eventjes zoeken maar heb hem gloof ik gevonden! ( zie afbeelding )
Maar misschien is deze, een andere van Ko interessanter voor mij:
https://www.youtube.com/watch?v=c289y304S84
En dan is het natuurlijk omdat de tester meer meet voor de HF versterking?
Misschien is/zijn er betere dan altijd graag linkje?

VrGr Rob

Keet trouwens niet of ik dit MAG laten zien?

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
blackdog

Golden Member

Hi rob007, :-)

Het schema dat je laat zien is goed om de versterkings factor onder DC condities te laten zien.
Een pluspunt t.o.v. andere simpele schema's is dat de basisstroom voor de te testen trnasistoren uit een stroombron komt.

Variatie van je batterij spanning doet weinig ter zaken en hij heeft een mooi berijk tot een hFE van 1000x dat voor alle klein signaal transistoren goed genoeg is.
Wel rekening mee houden dat je b.v. geen kleine Darlingtons zoals de BC516 en BC517 kan testen daar de hFE daarvan boven de 30.000 ligt.

Bij de kleine basis stroom van deze tester kan je ook niet goed power transistoren testen, ik heb dat voor mijn LM723 project ondervonden toen ik mijn China tester en de DCA75 gebruikte
voor het meten van de hFE, dat gaaf zeer grote afwijkingen.

Power transistoren meet ik nu dus alleen nog maar met een tweetal LAB voedingen zodat ik een echte indruk krijg bij de stromen waar ik de power transistoren voor wil gaan gebruiken.
zeg vanaf 0,5 tot 5-Ampere en met bij die collector stromen dan ook de basis stroom en dan weet ik de hFE.

Maar nogmaals voor kleinsignaal transitoren is deze simpele tester goed genoeg, leuk weekeinde projectje!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Bram,
Ik heb een lange tijd geleden zitten kijken naar een video van Ko.
https://www.youtube.com/user/radiofun232/videos
en hij liet toen zien hoe die goeie en slechte transistors selecteerde met zijn meter.
Als ik het goed heb ging toen over de 2N3055 dus wel zware transistors toch?
ik heb veel van dit soort transistors ook oudere gebruikt.
Het nare is ik weet niet of ze wel of niet goed zijn en ik heb ze gebruikt voor in modulators -
3 tot 4 naast elkaar en ook in voedingen natuurlijk.
(wat de invloed is van een slechte of goeie Transistor in deze schema’s ??? )
.
en heel toevallig gebruikte hij dat metertje weer bij de BF199.
https://www.youtube.com/watch?v=K_NtBPo4IWg
het schema boven schijnt het schema te zijn, erg simpel en dat bevalt mij wel! En dus…
kheb de laatste tijd wel geen tijd om te knutselen maar als ik het schema maar heb toch?
Vraagje?
Alleen een dingetje,
begrijp ik het goed dat je dus WEL TWEE(2) transistors in de TEST sockets –
Moet doen anders doet de tester het niet klopt neem ik aan?
En hoe stel je hem af? P1 / P2 ik neem aan de meter op nul(0) zetten?
.
Misschien simpele vragen maar das ook de TIK van Rob,
Ik moet een bevestiging hebben anders ga ik twijfelen begin ik er niet aan enz enz…

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
blackdog

Golden Member

Hi rob007,

Het helpt als je een beetje vertrouwne krijgt in je medemens en ik weet het, dat is soms knap moeilijk. :)

En ja, je kan ook met die simpele transitortester van het schema dat je liet zien 2N3055 transistoren testen.
Maar ik gaf je al aan, dat het testen met de kleine basisstroom (gekozen om kleine transitoren te testen) je grote fouten in de hFE gaat krijgen die je dan meet.

Verder heb ik nog wel een opmerking, een transistor met sluiting kan je meter opblazen, dit omdat de meter dan direct over de batterij geschakeld staat.
Dat kan woden opgelost door in serie met de 1mA meter een 3K3 weerstand op te nemen die de meterstroom begrenst in de fout situaties.

En ja, je hebt twee transistor voetjes nodig bij dit schema, gemerkt met PNP en de andere met NPN.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Lambiek

Special Member

Op 21 augustus 2021 09:21:45 schreef rob007:
Alleen een dingetje,
begrijp ik het goed dat je dus WEL TWEE(2) transistors in de TEST sockets – Moet doen anders doet de tester het niet klopt neem ik aan?

Nee dat hoeft niet, kan gewoon met één transistor. Maar je hebt wel twee voetjes nodig.

En hoe stel je hem af? P1 / P2 ik neem aan de meter op nul(0) zetten?

Staat er geen afstel procedure in het artikel dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi,

Je steld de trimpots in met een multimeter op het DC stroomberijk waarbij je 10uA goed kan aflezen.
Dat moet dus twee keer, één voor het PNP voetje en het NPN voetje.

Hoe je het afregeld staat in de tekst.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Bram en ook Lambiek,

( Mijn engels is..niet slecht maar ook weer niet ZO erg goed Lambiek! ) dankjewel!
Ik ben een beetje laat met reageren (heb/krijg niet veel tijd de laatste tijd om…)
Dank jullie wel voor het uitleggen!
Als ik de kans heb wil ik hem eens maken schema is zo simpel dat moet dan weer wel lukken.
Als ik dit met een EX V.U. metertje zou doen? Zou het me daarmee lukken? Ja toch?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Sine

Moderator

Eeh, dat is weer een typisch schema wat eigenlijk te simpel is.

Een transistor met sluiting, of verkeerd er in geprikt zorgt dat de volle batterijspanning direct op de meter komt.

blackdog

Golden Member

Hi Sine, :-)

Daarom zij ik dat er een weerstand in serie met de meter moet worden gezet.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Minimaal, en een diode in doorlaat over de meter. (of twee in serie, beetje afhankelijk van de meter)

De meter moet volgens de text een 5mA geval zijn, geen idee wat een VU meter typisch voor een gevoeligheid heeft. Wellicht dat je nog een weerstandje over de meter moet zetten om hem minder gevoelig te maken.

Zelf zou ik hier niet meer mee gaan pielen. De kant en klare transistortesters die je bij die chinees krijgt zijn eigenlijk niet te verslaan.
En je krijgt er dan ook nog eens gratis een RCL / zener / fet / ... tester bij.

https://www.aliexpress.com/item/1005003109039007.html

Vroeger was er deze transistor-diode tester van Philips, als bouwpakket te koop, zo rond 1976-1980.
Ik heb er lang mee gewerkt maar uiteindelijk een Peak Atlas DCA75 gekocht.

Lambiek

Special Member

Op 24 augustus 2021 18:06:38 schreef Fotohuis:
Vroeger was er deze transistor-diode tester van Philips, als bouwpakket te koop, zo rond 1976-1980.[bijlage]

Ik heb zoiets van Micronta, "ooit gekocht bij Tendy" nog steeds bruikbaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.