Vaillant cv pomp voorzien van stekker 230V

Beste forumbezoekers,

Ik wil graag een cv pomp gebruiken als circulatiepomp voor een zwembad.
Alleen het aansluiten lukt me niet echt ?,,
de pomp is voorzien van een 5 aderige kabel, de aarde , nul en fase is wel
duidelijk, er zit echter ook nog een witte en zwarte draad en een condensator
die ook in aangesloten moet zijn neem ik aan.
Voor de duidelijkheid enkele foto’s

Alvast bedank

Shiptronic

Overleden

Merk(Valiant) en type pomp zijn dan wel handig

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Het is inderdaad een Vaillant type VPAL-5/2A….

VPal 5/2A kon ik uit de foto maken...

EDIT--- Net te laat
Nog een EDIT:

het is nr 20, de interne pomp... Helaas niet meer uitleg te vinden over de 2 extra draden.
Ik gok op een thermische beveiliging.... Maar ja, da's gokken he :p

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

kreeg een foutmelding bij de edit van m'n vorige post...

EDIT; blijkbaar was de naam van de afbeelding te groot, bij het uploaden geen fout, maar bij het posten wel. Excuses voor de dubbelposts, dat was niet zo bedoeld... O-)

[Bericht gewijzigd door KoenP op woensdag 25 augustus 2021 14:14:11 (55%)

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

ik denk niet dat het handig is om deze pomp te gebruiken voor direct zwemwater... de 230 Volt wikkelingen zijn watergekoeld..

als er dan iets misgaat verander je in een sidderaal..

volgens mij hoef je zwart en wit niet aan te sluiten...

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Staat er aan de binnenkant van dekseltje een aansluitschema?
Ik denk om een ande toerental te kiezen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 25 augustus 2021 14:17:56 schreef -chefke-:
ik denk niet dat het handig is om deze pomp te gebruiken voor direct zwemwater... de 230 Volt wikkelingen zijn watergekoeld..

als er dan iets misgaat verander je in een sidderaal..

volgens mij hoef je zwart en wit niet aan te sluiten...

Lijkt me onwaarschijnlijk, want dan zou de hele C.V.-installatie gevaarlijk zijn! (Het water dat nu door de pomp loopt, gaat ten slotte in een C.V.-installatie ook gewoon door metalen leidingen die je kunt aanraken.)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Nu is droog een waterleiding aanraken wel anders dan in een zwembad liggen wat onder spanning kan staan.

Bedankt voor het meedenken!
Als het niet gaat lukken kijk ik wel
voor een originele zwembadpomp….

Op 25 augustus 2021 14:17:56 schreef -chefke-:
ik denk niet dat het handig is om deze pomp te gebruiken voor direct zwemwater... de 230 Volt wikkelingen zijn watergekoeld..

Dat denk ik niet. De kortsluitankerrotor draait in het water omdat dan tussen de rotor en de pompwaaier geen waterkering hoeft te zitten. De rotor is omgeven door een RVS bus waarbuiten de wikkelingen in het droge zitten.
Zo zat het tenminste in een CV-pomp die ik ooit heb gesloopt.

klopt, het anker draait door het water en de lagers ook. evengoed zou ik dit ding ook niet gebruiken, zeker niet langs het bad op de grond liggende. dit ding levert geen druk overigens, filters kun je vergeten. een goede zwembadpomp levert druk, maar 85W is niks voor zo'n pomp..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Een cv pomp is niet geschikt voor chloorwater en heeft te weinig capaciteit voor een zwembad. Ik zou het niet doen.

Ik heb toevallig nog een whirlpool pomp liggen, DRM 80 810W 280L/M.

Misschien een idee? Kun je een beste stroomversnelling mee maken.

ik heb hier ook nog een nieuw in de verpakking Intex 2700L/h filterpomp. die hebben we niet gebruikt omdat we al een zandfilterpomp hadden.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.