accu's, bomen en bosbeheer

fatbeard

Honourable Member

Met andere woorden: ik zie door de bomen het bos niet meer en heb wat hulp nodig.

Wat ik nodig heb: een (kleine) accu van iets tussen de 6 en 9V, minimaal 500mAh. Moet ingebouwd worden in een EMC-gerelateerd meetapparaatje wat om verschillende redenen niet permanent met het lichtnet verbonden mag/kan worden. Ding trekt (ruim geschat) iets van 75mA en staat meestal maar enkele minuten aan.
Ik heb gedacht aan 'gewone' batterijen (4xAA, 4xAAA, 6xAAA, 1xPP3), maar die hebben inclusief houder(s) een fysiek onhandige maat wat de inbouw ERG lastig tot onmogelijk maakt: 6 AA's passen er bijvoorbeeld niet in.
Ik heb 64x58x27mm beschikbaar, en daar moet alle accu-gerelateerde zooi (accu's, houders, electronica, laad- en andere connectoren) in.
Alternatieve afmeting voor de accu's is 52x33x33mm, dan heb ik nog een strip van ±100x13mm beschikbaar voor electronica en connectoren.

Toen schoot me te binnen dat je met op Lithium gebaseerde technologie aan twee cellen genoeg hebt voor de doelspanning, en dat die cellen in de meest bizarre maten en uitvoeringen verkrijgbaar zijn.
Dat zou het dus kunnen/moeten worden, maar Li-accu's zijn nogal kieskeurig met (ont-)laden en dan is er nog zoiets als balanceren. Mijn evenwichtsgevoel is prima in orde, maar daar heb ik weinig aan met accu's :P

De bedoeling is dat de accu('s) permanent in het apparaat zitten en via een connector opgeladen kunnen worden. Ik heb dus een schakeling nodig die het laden en balanceren voor zijn rekening neemt, het laden op tijd beëindigt en een 'het is tijd om te laden' signaal afgeeft. Kortom, een BMS.

Als ik echter ga zoeken op BMS wordt ik overweldigd door het aanbod, waarbij niet altijd (zeg maar: meestal niet) duidelijk wordt wat er voor functionaliteit wordt gebode; het spreekwoordelijke bos met bomen.
Als electronicus heb ik wel waardering voor wielen, maar om ze nu opnieuw te gaan uitvinden gaat (zelfs :7 ) mij te ver...

DUS...
Wie heeft er een (pointer naar een) schakeling die het gevraagde kan bewerkstelligen, een kant-en-klare oplossing (het mag wel geld kosten, maar niet teveel) of een ander briljant idee?

[EDIT] Oja, in verband met EMC moet alles lineair werken, switchers geven (per definitie) ongewenste mengprodukten...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Een kleine powerbank met Quickcharge?

QC 2.0 simuleren en je hebt 9V/2A tot je beschikking. En universeel.

Alleen de afmetingen zijn lastig, maar mogelijk kun je wat herpositioneren.

Alternatief is de elektra te hergebruiken met kleinere cellen. dan heb je wel de laad/balanceer/mogelijkheden waar je je zelf niet meer druk over hoeft te maken.

Sine

Moderator

Hahaha, het valt op dat veel van je problemen komen van wel ERG strakke inbouw eisen.

fatbeard

Honourable Member

@Sine:
Tsja, electronica is doorgaans plooibaarder dan mechanica, vooral als de PCB nog gemaakt moet worden. En dit type kastje is slechts in één grotere maat verkrijgbaar, die alleen in de hoogte (die ik niet nodig heb) verschilt.

@DJSmiley:
Leuk idee, maar nee.
Vergeten te zeggen: lineair, dus geen switchers (is in de openingspost aangepast).

Als ik een paaltje in een spectrum zie moet ik zeker weten dat dat paaltje een van de bedoelde paaltjes uit mijn apparaatje is, en niet een-of-ander mengprodukt...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hensz

Golden Member

Er bestaan 9V lithium blokaccu's, is dat niks?
17.5 mm x 26.5 mm x 48.5 mm is maar een kwart van je beschikbare volume. :)

Don't Panic!

Op 25 augustus 2021 15:15:47 schreef Hensz:
Er bestaan 9V lithium blokaccu's, is dat niks?
17.5 mm x 26.5 mm x 48.5 mm is maar een kwart van je beschikbare volume. :)

De meest simpele oplossing. Let wel dat ze niet allemaal oplaadbaar zijn, en veel oplaadbare een lagere capaciteit hebben.

https://www.conrad.nl/p/oplaadbare-9v-batterij-blok-conrad-energy-6lr6…

Die lijkt wel prima. 500mAh en oplaadbaar.

Er zijn ook genoeg onbekende merken met hogere capaciteit, maar ja, wat dan de werkelijke capaciteit is bij dat china-spul is altijd de vraag.
Zou ik 't niet op gokken, dan lijkt die van Conrad een betere optie.

fatbeard

Honourable Member

Ik ga -denk ik- een wat oudere rockband uit de kast halen en het hele laadgebeuren extern houden. Scheelt me een hoop gezeur...

Ik zie bij Conrad ook (niet oplaadbare) 1.2Ah blokjes die 150mA kunnen leveren...

Dank allen voor het meedenken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Er zijn hele kleine printjes die je gewoonlijk op 18650 cellen zet (helaas kom je 1mm tekort voor 18650), die de cel beschermen tegen overladen en diepontladen. Je zou dan 3 draden naar de lader krijgen, die de cellen apart moet laden (ze schakelen zelf uit als ze vol zijn).

Je zou ook protected 18650 cellen kunnen gebruiken, daar zit dezelfde elektronica al in, maar die zijn doorgaans stiekem nog een paar millimeter langer, en tenzij er nog een beetje rek zit in die 64mm gaat dat dus ook niet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
fatbeard

Honourable Member

Mooi gevonden, MAAR...
De huidige heeft een hoogte van 44mm, ik slaag er niet in om 31mm als 'meer' te zien ;)
De andere maten zijn og nòg kleiner of gelijk aan het huidige kastje...

Maar een 9V blokje en het ontbreken van een laadcircuit/-connector geven al voldoende 'lucht'.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Sine

Moderator

Je kunt natuurlijk ook een behuizing nemen en met een stukkie snoer (of via een connector) een stekker eraan fabrieken.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 25 augustus 2021 18:44:51 (11%)

Op 25 augustus 2021 16:55:17 schreef fatbeard:
Mooi gevonden, MAAR...
De huidige heeft een hoogte van 44mm,

Je schreef zelf:

Ik heb 64x58x27mm beschikbaar

Dus als je die 64mm naar 67 kan rekken dan passen 2x 18650 prima in 67x38x19. Hou je 0x20x8 over (dus 64x38x8 + 64x20x27).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
fatbeard

Honourable Member

Tsja... Zorgvuldig passen en meten leert dat twee 18650 weliswaar kunnen, maar dan kan ik de PCB niet meer vastzetten (dan liggen die cellen over de bevestigingsgaten heen).
En de noodzaak van een extra connector en allerhande electronica om die cellen heel te houden weegt niet op tegen de eenvoud van een 9V blokje...

Ik ben nog aan het rekenen, maar het ziet er naar uit dat die 75mA wel heel ruim geschat was (de teller vlakt wat af bij 35mA).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

... en de noodzaak van een BMS en laadconnector ...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

ik ben bang dat ik je enthousiasme moet bederven. Ik snap dat je voor die 9v blokjes wilt gaan, is ook meest logische oplossing maar dat kan niet voor je toepassing. Daar zitten 2 li-on cellen in van 3,7v en dan een DC converter naar 9v. En dat was toch precies wat je niet wilde hebben ivm storing?
Kijk anders eens naar mini lipo cellen in de modelbouw bv hobbyking.com Die heb je ook heel klein. Je hoeft dan alleen een kleine balanceerstekker aan te maken en laad je met een hobby lader. Geen electronica nodig behalve een eenvoudige bms of iets die de boel uitschakelt beneden een bepaalde spanning. Geen idee wat voor apparaat het is maar als zelfbouw met microcontroller is kun je het afschakelen ook daarin programmeren.
Je geeft een beetje verwarrend antwoord met "en noodzaak tot bms en laad connector". Want in begin van het verhaal heb je het over dat je de cellen in het apparaat wil laten zitten dus je zult altijd een laad connector moeten hebben ;)
Tenzij je voor draadloos laden wilt gaan maar daar is geen plek voor lijkt me.

Tidak Ada

Golden Member

Ha fatbeard,
Heb je al bij camera accu's voor die kleine point-and-shoot camera'tjes gezocht? Mijn Olympusje heeft er en van 3,7V 740mAh 6,5×32×40 mm

Je zou eens kunnen zoeken of er zijn met dubbele spanning (7,4V).
Er zittn 3 contacten op, dus er is enige mate van laad controle aanwzig.

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fatbeard

Honourable Member

Daar zitten 2 li-on cellen in van 3,7v en dan een DC converter naar 9v.

Weer wat geleerd. Verklaart wel waarom sommigen zo snel leeg zijn...

dus je zult altijd een laad connector moeten hebben

Tenzij ik afzie van oplaadbaar spul en voor de 'doodgewone' alkaline ga (wat ik inmiddels al wel van plan ben). Met een goede cel is volgens het berekende stroomverbruik al een continue bedrijfsduur van 10 uur mogelijk, intermitterend (ca. 10 minuten per keer) nog veel langer...

Simpele spanningsbewaking: het 'aan' LEDje gaat knipperen als de spanning te laag wordt (scheelt nog stroom ook ;)). Dan moet je de batterij vervangen, wel 4 hele schroeven losdraaien (en weer vast).

Mocht het uiteindelijk tòch een accu gaan worden kijk ik wel naar de modelbouw. Of twee penlight Li-Ions zoals Arco voorstelt.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

steek er desnoods nog een extra connector naast zodat je eventueel met een adapter extern kan voeden uit pakweg een powerbank ofzo?
of je maakt zelf een soort van externe accupak op 7,4V. als de AA's dan eens onverwachts leeg zijn, dat je niet moet beginnen schroeven.

ikzelf zou eerder naar gsm batterijen gaan kijken, of naar batterijen van dect phones.
een 2S li-ion BMS is makkelijk compact in te bouwen, en ik zou dat zelf een externe 2S lipo lader kopen als laadstation.
dan heb je 2 veiligheden
1) de lader zou in principe moeten stoppen op 8,4V
2) als dat laden niet stopt, kan de BMS ook ingrijpen.

https://setsail2188.en.alibaba.com/product/60783231417-806397750/2S_8A…

of zo 2 naast/op elkaar elkaar
https://hobbyking.com/en_us/zippy-850mah-20c-single-cell.html?queryID=…
https://cdn-global-hk.hobbyking.com/media/catalog/product/cache/1/image/660x415/17f82f742ffe127f42dca9de82fb58b1/legacy/catalog/rhino850s20c.jpg
49x30x8mm

of een stel 18500 li-ion erin? kan je dat ronde BMS printje er op de kop nog bij monteren
https://www.dennisdeal.com/products/3-stks-2s-5a-li-ion-lithiumbatteri…

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 27 augustus 2021 08:58:25 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Tidak en fcapri waren me voor. Gisteren avond zat ik aan precies hetzelfde te denken maar had geen energie om dat nog te type. 2 gsm of fotocamera accu's in serie. Daar zit al een ingebouwde bms in die afschakelen bij te lage spanning.
Of er zijn zoals tidak zegt, er zijn ook 7,2v accu's voor meestal videocamera's. Dat lijkt me op vlak van accu het gemakkelijkst. Als je voor penlites gaat waarom geen oplaadbare? Die gaan al gemakkelijk tot 2500ah.

Tidak Ada

Golden Member

Op 27 augustus 2021 12:22:22h schreef brains:
[....] Als je voor penlites gaat waarom geen oplaadbare? Die gaan al gemakkelijk tot 2500ah.

In dat geval zou ik voor de kleinere AAA accu's gaan.
Overigens zou ik toch ook nog eens kijken of er geen kant en klare
Li-accu's zijn, die aan de eisen voldoen. Er zijn er naar mijn weten ook cilindervormige die net als een elco met axiale draadjes insoldeerbaar zijn.
Verder zijn er misschien nog Li-batterijen, die bruikbaar zijn. Ik weet niet wat een 9V Lithium blokje voor capaciteit heeft. Ik had er altijd een in mijn telefoonbeantwoorder, omdat die veel langer meegaan dan alkaline typen. Ze werden daarom ook in rookmelders toegepast.
Vroeger zette je in die situaties kwikbatterijen in. Dat schijnt overigens voor medische toepassingen nog steeeds toegelaten te zijn/

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 27 augustus 2021 12:22:22 schreef brains:
Of er zijn zoals tidak zegt, er zijn ook 7,2v accu's voor meestal videocamera's.

Met als nadeel dat steeds meer accu's iets met de camera lullen en buiten de camera gewoon geen spanning geven en zonder de juiste lader ook niet eens meer laden...

Op 27 augustus 2021 12:22:22 schreef brains:
Als je voor penlites gaat waarom geen oplaadbare? Die gaan al gemakkelijk tot 2500ah.

Geef mij die penlites! :D

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

Voor 2500Ah heb je een aanhanger nodig...
Li-Ions in AA formaat zijn er niet boven 1000mAh. (nouja, op Ali wel. Men vraagt en we drukken het erop voor U... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oepsie, volgens mij ben ik een m vergeten 8)7

Op 27 augustus 2021 14:13:03 schreef Arco:
Voor 2500Ah heb je een aanhanger nodig...
Li-Ions in AA formaat zijn er niet boven 1000mAh. (nouja, op Ali wel. Men vraagt en we drukken het erop voor U... ;) )

https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/14500-16340/keeppower-14500-11…

1100mAh AA size met 3,7V!

2000mAh AA, maar de naam li-ion zal wel fout zijn dan (1,5V)... vind het raar (li-ion met step down converter erin?)
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/14500-16340/xtar-r6-aa-2000mah…

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken