bekabeling (24v)

We gaan een domotica systeem aanleggen. De verlichtingskringen (24v) worden vanuit een verdeelkast aangestuurd. Hier komt de 24v voeding dus ook vandaan. Voor een "normale" witte spot zijn alleen een fase en nul draad nodig. Voor een tunable white zijn 3 draden nodig en voor RGBW zijn 5 draden nodig.

Normaal gesproken wordt een LAPP ÖLFLEX® CLASSIC 110 of iets dergelijks gebruikt. Dat is soepel draad met zwarte aders en 1 PE draad. De volgende stuurstroomkabels zouden dan nodig zijn: voor lichtgroep normaal: 3g kabel gebruiken (mm2 dikte afhankelijk van afstand / spanningsval). 4g voor tunable white en minimaal 6g voor rgbw.

Kun je de ÖLFLEX net als een YMVK in je plafond verwerken zonder pvc buis (mits netjes gezadeld)?

Of andersom: kun je een YMVK kabel ook gebruiken voor de 24v lichtgroep? Natuurlijk netjes gelabeld en aangegeven waar de kabel voordient. Of kun je een YMVK (vaste kern) hier niet voor gebruiken? En stel je gebruikt een 5g ymvk kabel voor een lichtgroep voor een normale groep spotjes (allen nul en fase) hoe werk je in de verdeelkast de niet gebruikte kabels weg (wel op rijgklemmen zetten of anders).

Sine

Moderator

Ja en ja, dat kan en mag allemaal prima. rijgklemmen is voor een flinke berg kabel toch al een goed idee.
Wat extra aandacht voor het zekeren van die 24V is wel op zijn plaats.

Het is alleen nogal een gedateerde manier van aanleg. Tegenwoordig zou je in plaats van hele kabel bundels naar een locale kast eerder iets van een bussysteem en/of lokale dimmers verwachten.

Dank! fijn dat beide mag. Ik had al extra 5g1.5 ymvk kabel getrokken ivm rolluiken dus de reservekabel kan ik gebruiken

Ik snap denk ik wel wat u zegt over de gedateerdheid. Maar hoe zou een bussysteem er dan uitzien? 2 kabels: 1 voor de spanning(evt met aarding 24v of 230v) en de andere voor de aansturing (EIB kabel)?

je hebt van oa meanwell led drivers die direct op knx kunnen, dus driver boven de spot en 230V ernaar toe leggen en knx. op lange kabels 24V heb je eerder spanningval, let daar op. anders al een stuk dikkere kabel nemen. drivers worden ook vaak weggewerkt in een inbouwkast ofzo. zo hoeft niet alles uit 1 centrale kast te komen en dus veel leidingen die daar naartoe gaan. voor led word doorgaans geen ymvk gebruikt direct op 24V, mede om fouten met aansluiten te vermijden. iets als olflex kabel met 2 of 5 aders, of speakerkabel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ook 24 Volt valt deels onder de NEN1010
Denk hierbij vooral om de belasting en beveiliging.
Dus niet te veel stroom door de kabel, juiste zekeringen toepassen, of een voeding met interne. beveiliging die niet meer kan leveren dan dat je kabel/snoer aan kan.
En de groen-gele draad mag alleen voor aarde gebruikt worden. Omkleuren mag niet,

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Erg bedankt. De 24v draden voor de verlichtingskring worden zeker gezekerd (2a per kanaal van 48watt).

Gezien de reactie zal ik de YMVK toch maar niet gebruiken voor de 24v LED spots. Van de 5G had ik dan dus 4 draden kunnen gebruiken voor 24v LED verlichting (dus normaal wit / tunable white). Beter is het om nu het nog makkelijker kan om een ÖLFLEX 110 aan te leggen. Dit om eventuele fouten in de toekomst te vermijden (onjuist gebruik van de PE draad van de YMVK kabel).

Goed om te weten dat ik de ÖLFLEX 110 dus niet in een PVC buis hoef te leggen maar gewoon kan zadelen (en labelen). En natuurlijk de lichtgroep kabels scheiden van de hoogspanning (in afstand en waar het kan in bedradingskoker)

De ÖLFLEX 110 x variant is dus zonder PE. Ik neem aan dat er geen 24v spotjes (en behuizingen) zijn die geaard zijn gezien de lage spanning (dus de "g" variant heeft geen zin). Dan is het handiger om 5x1.5/2.5 te kopen. De spanningsval is bij 1.5mm2 acceptabel (4%), bij 2.5mm2 (2,5%). Het is nu vooral een keuze maken ÖLFLEX 110: wel / geen RGBW (5x1.5 of 3x1.5 (voor tunable white).

Lokaal plaatsen was een optie maar in de centrale verdeelkast is eigenlijk genoeg ruimte en daar zijn de dimmers + voedingen al aanwezig (loxone systeem)

Over de afzekering heb ik nog wel een vraag. Ik vind een zekering met controle lampje handig. Er zitten al veel klemmen van Wago in de kast dus ook de zekeringsklem van wago ligt dan voor de hand.

Ik heb daar 2 keuzes maar zie niet helemaal wat nodig is:

De 434:
https://www.wago.com/nl/rijgklemmen/2-draads-zekeringsklem/p/2002-1981…

De 413
https://www.wago.com/nl/rijgklemmen/2-draads-zekeringsklem/p/2002-1981…

Het wordt aangesloten op een RGBW dimmer
De zekering komt dus na rgbw dimmer en voor de lamp (in het voorbeeld van loxone een rgbw lamp)

https://www.loxone.com/nlnl/kb/rgbw-24v-dimmer-dmx/

Ik vermoed dat ik de 434 moet hebben

ik zou de zekering voor de 24V rgbw dimmer zetten. als de afgaande kabel maar voorgezekerd is, nu pak je meteen de dimmer mee die ook stuk kan gaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Het enige verschil tussen die klemmen is de stroomrichting, dus je moet voor jezelf even kijken wat fysiek handig is.

Pas maar op met die PWM zooi over grotere afstanden. Ooit had een klant dezelfde constructie bedacht, voedingen + drivers in de MK, leds in de woonkamer. Zodra de leds aangingen viel het tv signaal weg. Ja, er was fatsoenlijke coax gebruikt. Nu snap ik dus ook waarom er max. 2m op sommige elektronische voedingen gedrukt staat.

Gr.

Erik