Met andere woorden: ik zie door de bomen het bos niet meer en heb wat hulp nodig.
Wat ik nodig heb: een (kleine) accu van iets tussen de 6 en 9V, minimaal 500mAh. Moet ingebouwd worden in een EMC-gerelateerd meetapparaatje wat om verschillende redenen niet permanent met het lichtnet verbonden mag/kan worden. Ding trekt (ruim geschat) iets van 75mA en staat meestal maar enkele minuten aan.
Ik heb gedacht aan 'gewone' batterijen (4xAA, 4xAAA, 6xAAA, 1xPP3), maar die hebben inclusief houder(s) een fysiek onhandige maat wat de inbouw ERG lastig tot onmogelijk maakt: 6 AA's passen er bijvoorbeeld niet in.
Ik heb 64x58x27mm beschikbaar, en daar moet alle accu-gerelateerde zooi (accu's, houders, electronica, laad- en andere connectoren) in.
Alternatieve afmeting voor de accu's is 52x33x33mm, dan heb ik nog een strip van ±100x13mm beschikbaar voor electronica en connectoren.
Toen schoot me te binnen dat je met op Lithium gebaseerde technologie aan twee cellen genoeg hebt voor de doelspanning, en dat die cellen in de meest bizarre maten en uitvoeringen verkrijgbaar zijn.
Dat zou het dus kunnen/moeten worden, maar Li-accu's zijn nogal kieskeurig met (ont-)laden en dan is er nog zoiets als balanceren. Mijn evenwichtsgevoel is prima in orde, maar daar heb ik weinig aan met accu's
De bedoeling is dat de accu('s) permanent in het apparaat zitten en via een connector opgeladen kunnen worden. Ik heb dus een schakeling nodig die het laden en balanceren voor zijn rekening neemt, het laden op tijd beëindigt en een 'het is tijd om te laden' signaal afgeeft. Kortom, een BMS.
Als ik echter ga zoeken op BMS wordt ik overweldigd door het aanbod, waarbij niet altijd (zeg maar: meestal niet) duidelijk wordt wat er voor functionaliteit wordt gebode; het spreekwoordelijke bos met bomen.
Als electronicus heb ik wel waardering voor wielen, maar om ze nu opnieuw te gaan uitvinden gaat (zelfs ) mij te ver...
DUS...
Wie heeft er een (pointer naar een) schakeling die het gevraagde kan bewerkstelligen, een kant-en-klare oplossing (het mag wel geld kosten, maar niet teveel) of een ander briljant idee?
[EDIT] Oja, in verband met EMC moet alles lineair werken, switchers geven (per definitie) ongewenste mengprodukten...