Open gesloten dipool?

Voor de 85 mhz is een standaard fm dipool toch te klein Rob dus bespaar je de moeite
Voor de werking maakt het allemaal niet zoveel uit,de ene vind dat beter /makkelijker om te maken en de andere dat
Heb hier al verschillende dingen geprobeert maar blijft lood om oud ijzer
Gevouwen dipool met balun,gamma match,open dipool,T match
Zoek een yagi calculator op internet en haal wat alu bij de bouwmarkt en gaan
Of koop een antenne bij iemand die het wel snapt.

rob007

Yarr, Matey!

Dankjewel en FET en ook Saturnus voor het schrijven!
Even voor FET,
Dus inderdaad zoals Saturnus schrijft lood om oud ijzer een open of gesloten dipool.(het verschilt niets of niet veel?)
Dus hou ik het mij makkelijk is een open dipool het slimst om te gebruiken, toch?
Ook in kombinatie met meerdere elements antenne?
De mensen hier grommen wel maar als ik er niets mee opschiet door een gesloten dipool te gaan gebruiken waar hebben we het dan over.
.
Wel voor de ring dipool die ik heb (waarschijnlijk voor alleen ontvangst) moet ik een aanpassing zien te maken,
en anders toch een balun maken, ALS dat wel nut heeft!? (zou je op zo’n antenne wel gaan zenden?)
( Anders zitten we weer met dat lood en oud ijzer van Saturnus! ) ;)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Die ring dipool zal wel een trafotje aan boord hebben naar 75 ohm,voor ontvangst prima

rob007

Yarr, Matey!

Klopt Saturnus!
Ik heb hem even open gemaakt(chinees klik systeem)
Tis misschien wat moeilijk te zien maar tis wat spoelen spul op wat lijkt een stukje ferriet of zo.
(zie foto)
Moet weer weg, verplichtingen!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dankje wel Frederick, jou reactie is heel goed nieuws voor Rob.

Ergens had ik het kunnen weten, ik heb hier een antenneboek wat ik helemaal stukgelezen heb.

Daarin staat ook dat een gevouwen dipool een impedantie van 240 ohm heeft.
Nu is dat wel weer 30 jaar geleden dat ik dat gelezen heb, dus ik was het vergeten.
Ook mooi is het dat een open dipool bijna 50 ohm is, dus Rob heeft twee goede mogelijkheden.

Dus Rob jouw gevouwen dipool, die rondstraler kun je heel goed aanpassen met gewone 50 ohm coaxkabel.

Telefunken Sender Systeme Berlin
harry64

Golden Member

N.a.l.v. dit topic toch maar eens gaan uitproberen met mantelstroomfilters.
Ik heb er tot nu toe twee.

Deze is met buisferriet. Waarschijnlijk 31-ferriet. totaal 3x door totaal 8 buisjes.

Deze is 2 x 8 windingen met oversteek op een FT240-43 ringkern.

Geeft het volgende resultaat

De buisferiet is direct onder de miniwhip buiten.

De onderste is zonder de FT-240-43. Na de balk is deze tussen buitencoax en powerinsert gezet. Dat geeft voor MG deels een verbetering Maar geeft iets meer storing op de LG. Het stukje bovenaan zat het filter tussen ontvanger en powerinsert, dat geeft heel veel storing op LG en iets minder op MG, maar wel meer dan setting twee.

Kan misschien komen dat het 43-ferriet is. Ik heb FT240-31 besteld.

Daar wil ik dan ook nog deze

Mee bouwen om uit te zoeken of dat beter werkt dan met de coax.

Ben wel benieuwd naar de meningen van de experts Zoals FET, Martin V e.d.

harry64

Golden Member

Op 25 augustus 2021 16:56:18 schreef Martin V:
Dankje wel Frederick, jou reactie is heel goed nieuws voor Rob.

Ergens had ik het kunnen weten, ik heb hier een antenneboek wat ik helemaal stukgelezen heb.
[bijlage]
Daarin staat ook dat een gevouwen dipool een impedantie van 240 ohm heeft.
Nu is dat wel weer 30 jaar geleden dat ik dat gelezen heb, dus ik was het vergeten.
Ook mooi is het dat een open dipool bijna 50 ohm is, dus Rob heeft twee goede mogelijkheden.

Dus Rob jouw gevouwen dipool, die rondstraler kun je heel goed aanpassen met gewone 50 ohm coaxkabel.

Goed nieuws, het staat compleet online als PDF.
Antennes voor de zendamateur.

rob007

Yarr, Matey!

Das mooi zeg! Hij staat nu op mijn PC!
(kort off topic)
Mijn kroko tuner staat er ook in! Bladzijde 80 onderaan!
(nu zie ik gelijk dat die van mij niet helemaal het zelfde is!)
Of dat ook fout is, ik denk van niet! Ik het een(1) afstemC deze bestaat uit 2 delen waarvan het midden aan Aarde!
.
On topic weer!
Bladzijde 83
Kan het zijn dat een balun voor 85MHz is:
V = 0,66 X Lambda = gedeelt door 2
Waar in Lambda = 300 000 000 : 85 = 3.529.411,764705882
Dan Lambda : 2 = 1.764.705,882352941
0,66 : 1.764.705,882352941 = 1.164.705,882352941
Of dit goed is???
( Fijn als harry64 er ook nog wat aan heeft, is het niet voor niets! )

En ik moet weer verder!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Kan het zijn dat een balun voor 85MHz is:

Je komt op hetzelfde antwoord uit als ik heb.
Alleen reken ik een stuk makkelijker, zonder al die nullen:

300/85= 3,52meter

3,52/2 = 1,764 meter x 100= 176,47 centimeter

176,47x0,66 = 116,47cm

Telefunken Sender Systeme Berlin

Voor 85MHz gelden weer hele andere, nog veel moeilijker formules Rob. Daar zou ik echt niet aan beginnen. Gewoon op de amateurfrequenties blijven. O-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ha rob007,

Ik weet niet precies wat je wil berekenen maar het is correct, en @Martin V laat inderdaad een schonere uitvoering zien.

Nog even terug op je vraag in de openingspost en dan ga ik uit van mijn praktijk ervaring.
Het grootste voordeel van een raamantenne die door de wringer is gehaald ( gevouwen dipool ) is in mijn optiek de mechanische stabiliteit en de veiligheid...... dat de impedantie omhoog gaat is zeker niet altijd een voordeel denk aan het gebruik van laag impedantie ( coax kabel ) !

Als je naar jou foto kijkt zie je twee telescopische antennes dat is een mooie rustplaats voor de vogels en die beestjes hebben de neiging om met zijn alle aan een kant te gaan zitten :(
Met een gevouwen dipool kan je een betere ondersteuning bieden !
Voor wat de veiligheid betreft de gevouwen dipool kan aan de bovenzijde in het midden geaard worden dus mag via de boom aan de mast verbonden worden met statische ontlading heeft dit heel veel voordelen :D

De opbouw, ik gebruikte steigerpijp nou ja van een betere kwaliteit staal rond 35 mm gegalvaniseerd.
Dat is in jou situatie sterk overdreven rond 10 mm is prima geen koper maar staal binnen en buiten gegalvaniseerd deze is standaard te verkrijgen........

De impedantie is tijdens het ontwerp mooi te tunen tussen de 200 en 300 Ω door de raam meer of minder door de squeezer te halen :P
Als laatste de symmetrie naar asymmetrie ( balun ) ik verwacht dat jou toepassing niet voor 400 W P.E.P. is maar voor je experimenten laag in de V.H.F. tot 1....2 W .
Een trafo wikkelen op een ferriet kern 1:6 veel simpeler en een grotere bandbreedte dan met die coax gaan rommelen waar je open soldeer verbindingen moet maken en het constructief lastiger is, het wordt al snel te groot hoe meer koper er tussen des te slechter .

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Gewoon op de amateurfrequenties blijven.

Daar is toch niets aan?
Is daar overigens wel iets te beleven en dat zijn allemaal "stekker amateurs" met koopdozen.
Zelfbouw zendamateur?
De meeste kunnen niet overweg met een soldeerbout, laat staan dat ze er één hebben.

Telefunken Sender Systeme Berlin

De meeste centamateurs van de jongere generatie krijgen nog geen plug aan een coax
Hoeft ook niet want ze hebben alleen een porto

Op 25 augustus 2021 18:21:10 schreef harry64:
[...]
Goed nieuws, het staat compleet online als PDF.
Antennes voor de zendamateur.

Mocht iemand de papieren versie over hebben,houdt ik mij aanbevolen.

mel

Golden Member

Je zou het kunnen uitprinten... :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 26 augustus 2021 11:32:06 schreef saturnus:
De meeste centamateurs van de jongere generatie krijgen nog geen plug aan een coax..

Piratenvolk wel dan? Dat zijn over het algemeen ook niet de grootste lichten.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
rob007

Yarr, Matey!

Zo he he daar ben ik weer heel ff, ik werk me de . . . . (allemaal voor het goeie doel zullen we maar…)

(klopte het zomaar? Nou nou zetten we glijk in de krant dan maar!)
Dus/maar @Martin gestel dus maak ik een loopje van 116,47cm(een balun) en die zet ik aan die ring antenne:
https://shop.jaeger-direkt.nl/media/image/c1/64/f7/KAT1021428_600x600.…
Dan zou het misschien kunnen dat je op zo’n kreng kunt zenden EN ontvangen!? ( mee eens Martin? )
Het was/is niet mijn doel maar… het zou kunnen!

trafo wikkelen op een ferriet kern 1:6 veel simpeler

Henk je ziet het ben er toch ingetrapt,
Als ik de kans krijg toch misschien ff voor de LOL een lusje maken en aan die ring dipool hangen.

Mocht iemand de papieren versie over hebben,houdt ik mij aanbevolen.

Ja ik heb hem ook nu eerst even opgeslagen(PDF) maar als ik dit boekje ergens tegen kom is ie voor mij!
wat antennes betreft (en met alles natuurlijk!)ben ik zeker nog lang niet volleerd!
(ik weet HELEMAAL niks zeg ik zelf altijd maar eerlijk!) 8)7
.
Kort even over het wel of niet kundig zijn, ik ben bang dat dat allemaal verschilt per persoon! toch?
MAAR!!! Sorry ik moet toch zeggen dat ik echt van veel amateurs weet(veel vrienden) die kunnen niet goed solderen!
( dan deed ik het vaak voor hun! )
MAAR!!! Dat zijn wel weer goeie studiebollen!!! Weten ze iets niet, dan zoeken ze dat zelfstandig uit!
Zij deden gewoon ff leren en dan gewoon ff licentie halen! :S
(ik ben dus weer GEEN studiebol! ;) )

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 26 augustus 2021 13:10:22 schreef flipflop:
[...]
Piratenvolk wel dan? Dat zijn over het algemeen ook niet de grootste lichten.

Ik had erbij moeten zetten: uitzonderingen daar gelaten,geldt voor beide kampen.

Anoniem

Op 26 augustus 2021 13:10:22 schreef flipflop:
[...]
Piratenvolk wel dan? Dat zijn over het algemeen ook niet de grootste lichten.

Pas maar op, MB en MNM waken over je beschaafde omgangsvormen!!
Zeg niet piraten, maar andersvergunden. Ze hebben toestemming om NIET te zenden :-)
Meer dan een kwarteeuw geleden werd de toegang tot het amaterurisme versoepeld. De toenmalige amateurs zagen het voormalige CB volkje en piraatjes niet van harte komen.
Het gebrek aan kennis was slechts 1 van de struikelblokken.
Algauw werden de wekelijkse bijeenkomsten op vrijdagavond een drinkgelag met gebral, vuile praat en lastigvallen van de aanwezige dames.

Het grappige is dat dat net diegenen zijn die vandaag een significant deel van de resterende amateurorde uitmaken. Ik denk dus dat de pot de ketel verwijt ;-)

Nu ontopic voor ik verbannen word.

FET Haalt iets heel interessants aan waar veel verwarring over bestaat.
Maar dat hoeft misschien wat eenvoudige toelichting zonder integralen.

Eencentergevoede halvegolf dipool heeft vanwege de stroomverdeling een minimale impedantie.

Echter, een kwart golflengte van een EM golf in vrije ruimte is niet helemaal gelijk aan de fysieke lengte van een antenne.

Neem je de lengte gelijk aan 1/2 van de golflengte, dan is de impedantie 73+j43 Ohm. Het imaginaire deel, komt doordat de stroom in de antennedraden iets langzamer gaat dan de lichtsnelheid in vacuum en door de invloed van de feeder en de draaddiameter.

Je zou dit kunnen compenseren door 2 kleine condensatoren in serie , maar handiger is om de antenne iets korter te nemen.Zo'n 85%.
Dan wordt de antenne alsnog resonant en valt het imaginaire deel weg.
De impedantie zakt dan iets naar 60-70 Ohm afhankelijk van de dikte van de geleiders.

Maar er is nog een belangrijke parameter die vooral bij grotere golflengtes een rol speelt.
De nabijheid van de aarde.

Bij afstanden die varieren tussen een kwart golflengte en enkele lambda kan de werkelijke impedantie daardoor varieren tussen zo'n 95 en 55 Ohm.

Naarmate de afstand vergroot tot enkele lambda sterft die wisselende curve uit.

Het is natuurlijk een interessant gegeven wat de invloed is van een symmetrische dipool die gemonteerd staat op een metalen antennemast.
En als die niet in de top staat, zal er naast impedantiewijzigingen ook enige directiviteit ontstaan afhankelijk van de afstand tot de mast..

Ha grotedikken,

Ja dat heeft invloed !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Anoniem

Het is ook een aandachtspuntje waar je niet direct aan denkt, maar toch logisch is, dat de invloed van de nabijheid van de grond niet gelijkmatig afneemt met de afstand, maar sterk op en neer fluctueert.

rob007

Yarr, Matey!

Ja klopt omgeving,
hoogte, mast materiaal, omgeving allemaal uit heb ik voorheen ook wel gemerkt!
.
Zat te denken zal ik balun maken voor die ringdipool maar daarvan weet je niet op welke frequentie die is gemaakt natuurlijk! Zal voor 88 – 108MHz zijn denk ik.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hallo Rob,

Als je de lengte opmeet met een rolmaat kunnen wij je wel verder helpen, betreffende die gevouwen dipool.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,
Heb even geprobeerd om met zo’n soepel lintmaatje de boel te meten!
Het gemiddelde zit rond de 325MM kan dat?
Maar je zou misschien wel mee kunnen sjoemelen(met de lengte)
(PS kijk nog ff voor fotootju)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?