slimme meter

Vreemd verhaal:

in mei is bij mij de draaistroommeter vervangen door een 'slimme' meter.
Ook is gasmeter is vervangen.

Sinds die tijd registreert de meter het verbruik en de terug-levering op laag tarief. Monteur vertelde mij bij het plaatsen dat dit 3 maanden zo zou zijn als welkomstpresentje vanwege het kiezen voor de slimme meter. Vond ik al vreemd omdat ik niet zelf gekozen had maar een brief gekregen had waarin stond dat de oude meter was 'afgekeurd'.

Afijn, toch maar eens gebeld met de netbeheerder. Die vertelde mij dat er problemen zijn bij Stedin waardoor de meter continu op laag tarief blijft.(Ook de terug-levering)
Wordt aan gewerkt en e.e.a. wordt later gecorrigeerd.
Verhaal van de monteur is bij hun niet bekend!

Ik dacht dat mijn oude meter niet meer kon omschakelen vanwege het uitzetten van het TF signaal maar het lijkt wel of de 'slimme' meter ook problemen heeft.
Uit privacy overweging heb ik gekozen om de meter niet op afstand uit te laten lezen. Dit heeft er wellicht ook mee te maken?

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur

de slimme meters die ik heb gezien hebben standaard 4 telwerken, dag en nacht afname telwerk staan beiden aan, ook al heeft de gebruiker enkeltarief. kan zijn dat de gprs koppeling in je meter niet werkt of niet ontvangt. die krijgt ook de info voor het omschakelen van de telwerken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als HUN (meet)apparatuur niet werkt, dan moeten zij een voor jou gunstige afreken-voorstel gaan doen. Jou energieleverancier zal de schade op het meetbedrijf kunnen proberen te verhalen, maar niet op jou.

Dit betekent dat alle op "laag tarief" geregistreerde afname zo afgerekend moet worden. En alle "teruggeleverde energie op hoog" moet worden afgerekend.

Dat is de makkelijkste oplossing. Er kan ook een verdeelsleutel bedacht worden die ingewikkelder is, maar meer de waarheid benadert. Bijvoorbeeld: Jou zonnepanelen zullen 2/7 = 28% van de terugleveringen op laag tarief gedaan hebben.

Nu moet je je niet rijk rekenen: Het verschil tussen hoog en laag tarief was in de jaren zeventig een factor twee, maar tegenwoordig scheelt het minder dan 10%.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

En als je hele verbruik op het laag tarief wordt afgerekend zou ik me er niet al te druk over maken ... dat komt neer op korting op je energieprijs.

Druk maak ik me niet.
Fout ligt niet bij mij.
Verschillen zullen niet groot zijn lijkt mij.

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur

Nouja. Hou het in de gaten....

In mijn studentenhuis hadden we 6 maanden lang een huisgenoot die op stage zou gaan naar het buitenland. Veel geregel en dus belletjes naar het buitenland. Vervolgens ging deze (toch al bel-grage) huisgenoot daadwerkelijk op stage.

Toen ging er wat mis met de kostenregistratie. Klantenservice: Registratie gaat goed, we reconstrueren gewoon precies wat er gebeld is. Komt goed.

Dan krijg je een rekening.... Veel meer dan het had moeten zijn. Blijkt dat ze het "gemidelde van de afgelopen 6 maanden minus een percentage" hadden genomen. Leuk als er niets veranderd is, maar in ons geval dus veel te veel. Heeft veel moeite gekost om dat gefixed te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 augustus 2021 10:07:35 schreef Sine:
En als je hele verbruik op het laag tarief wordt afgerekend zou ik me er niet al te druk over maken ... dat komt neer op korting op je energieprijs.

Ook niet als je netto terugleverd? :+
Ik heb afgelopen jaren 5MWh op dag teruggeleverd en nacht blijft halsstarrig omhoogkruipen (1MWh in dezelfde tijd), dus ik weet niet of het wat uitmaakt.

Maar vreemd verhaal van de monteur wat gelukkig in NL weinig uitmaakt zolang volledige saldering nog overeind blijft.

Op 25 augustus 2021 13:04:06 schreef r-p:
[...]

Ook niet als je netto terugleverd?

Wat mankeert er toch aan vele schrijvers hier of aan hun opleiding?
Hoe komen ze er bij dat iedere jij-vorm en hij-vorm moet eindigen op een d?
Schrijven jullie ook hij loopd en hij zegd?
Het staat zo vreselijk dom.

mvdk

Golden Member

@stortbak:
plusjes
:+ O-)
Ook woorden die aan elkaar geschreven moeten worden, afzonderlijk schrijven.
Wat staat er nou?

Op 25 augustus 2021 13:26:53 schreef stortbak:
[...]
Wat mankeert er toch aan vele schrijvers hier of aan hun opleiding?
Hoe komen ze er bij dat alle jij- en hij-vormen moeten eindigen op een d?
Schrijven jullie ook hij loopd en hij zegd?
Het staat zo vreselijk dom.

Als (gemankeerde) taalpurist beken ik schuld. Het is nooit goed blijven hangen, dus ondanks dat ik me er bij anderen aan erger als het me opvalt, ga ik zelf ook regelmatig de mist in. Ik let erop maar niet voldoende. Mea culpa.

Sine

Moderator

* kijkt naar onderschrift van het forum *

Nee, nee stortbak, dit is nog steeds geen taalforum.

Op 25 augustus 2021 13:26:53 schreef stortbak:
Wat mankeert er toch aan vele schrijvers hier of aan hun opleiding?

Ongeveer 10% van de bevolking schijnt last van dyslexie te hebben. Dat kan verschillende vormen aannemen. Een gebruikelijke uitingsvorm is "moeite hebben met d/t".

Onder elektronica-nerds (de doelgroep van CO) is het percentage dyslectici VEEL hoger dan in de algemene bevolking.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
McAwesome

Golden Member

Toch blijf ik het juiste taalgebruik en correcte spelling erg belangrijk vinden. Ik kan begrijpen dat sommige mensen dyslexie hebben of gewoon minder aandacht aan hun taalgebruik besteden en dit is zeker geen persoonlijke aanval naar deze mensen toe. Veel van hun bijdragen worden trouwens zeker gewaardeerd.

Het grote probleem is dat de maatschappij de neiging heeft om neer te kijken op mensen met een technische achtergrond, vooral in België. Er is nog altijd een vooroordeel dat technische mensen minder slim zouden zijn en niet goed kunnen schrijven.

Ik heb het zelf twintig jaar geleden meegemaakt dat men mijn uitgaande brieven stiekem nalas omdat men verkeerdelijk dacht dat ik omwille van mijn technische achtergrond en opleiding niet goed kon schrijven. Dit omdat ze niet het risico wilden lopen dat klanten brieven vol taalfouten en spellingsfouten zouden ontvangen.

Doe dus wat meer moeite en help de vooroordelen de wereld uit!

Sine

Moderator

En weer ontopic graag, volgende offtopic posts worden verweijderdt.

pa3gws

Golden Member

Op 25 augustus 2021 10:07:35 schreef Sine:
En als je hele verbruik op het laag tarief wordt afgerekend zou ik me er niet al te druk over maken ... dat komt neer op korting op je energieprijs.

Zou hij dan geen problemen kunnen krijgen als men er achter komt dat hij te weinig heeft betaald?
en ik gebruik spelling controle.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Zo juist thuisgekomen en ja hoor....
De meter staat nu op normaal tarief, ook de teruglevering.
Zelfs de stand van de gasmeter is nu af te lezen op de elektrameter!

Een slapende hond wakker gemaakt? 8)7

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur
pa3gws

Golden Member

Op 25 augustus 2021 19:22:47 schreef deskjet:
Een slapende hond wakker gemaakt? 8)7

Dat zit er dik in maar als dat niet was gebeurd had je misschien later nog een nare verassing gehad.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Kon je de stand van de gasmeter dan eerst niet zien op de elektriciteitsmeter? Dat is toch een van de dingen die de monteur controleert na installatie.

Kon de stand van de gasmeter niet uitlezen op de elektrameter.
Volgens de monteur kon het wel even duren voordat de koppeling tot stand zou komen.
Stond op 0 tot vanavond dus :)

Blijft bijzonder.

Zal wel puzzelen worden als de jaarafrekening komt.
Ben tussendoor ook nog van leverancier geswitcht dus dat wordt nog wat.

if you think it's expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur

Op 25 augustus 2021 19:55:24 schreef deskjet:
Zal wel puzzelen worden als de jaarafrekening komt.
Ben tussendoor ook nog van leverancier geswitcht dus dat wordt nog wat.

Zoals eerder gemeld, heeft Eneco bij een (door hen geëiste) tussentijdse meting ons een oor aangenaaid door wel de afgenomen kWh's te salderen maar niet de bijbehorende belasting.
Van leverancier wisselen levert ook een tussentijdse meting op, dus wees daarop bedacht. Duurde een poos voordat we deze fout überhaupt gevonden hadden en nog een stuk langer voordat we dit aan hen hadden uitgelegd zodat ze het konden corrigeren.

harry64

Golden Member

Op 25 augustus 2021 10:38:55 schreef deskjet:
Druk maak ik me niet.
Fout ligt niet bij mij.
Verschillen zullen niet groot zijn lijkt mij.

Bij mij had het iets van 10 euro op het jaarbedrag gescheeld. Echter was het dubbeltarief abbo nét iets duurder, wat neer kwam op iets van 25 euro op jaarbasis meer. Dus gewoon 15 euro p/j duurder. Daar snachts wasdraaien niet gewaardeerd wordt door de buren, maar enkeltarief genomen.