lekstroom adapter

RAAF12

Golden Member

Ik had een niet originele 19V laptopadapter gekocht en het viel op dat de metalen kast van de laptop wat 'kriebelde' bij aanraking. De originele heeft dat niet. Bij het meten op het µA AC bereik bleek de lekstroom naar aarde een stuk lager was bij de Asus adapter. Spanning en stroom zijn allebei 19V 2.37A.
Zijn er normen voor de maximale lekstroom?

vervanger

Asus adapter

De vervangende adapter

Kan door een condensator komen van prmair naar secundair om storingen te onderdrukken. Je kunt de capaciteit eens meten tssen de twee netpennen samen en de uitgang. Verder kun je een doorslagtest doen, maar dat moet bij een hoge spanning .

Arco

Special Member

Zit vaak (niet altijd) een Y condensator van 1000...2200pF in. (die zorgt voor het 'aangename' tintelen... ;) )

https://i.stack.imgur.com/fV15S.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 25 augustus 2021 17:55:40 schreef buzzy:
Kan door een condensator komen van prmair naar secundair om storingen te onderdrukken. Je kunt de capaciteit eens meten tssen de twee netpennen samen en de uitgang. Verder kun je een doorslagtest doen, maar dat moet bij een hoge spanning .

Ik zal eens meten op de 230V pinnen wat de capaciteit is maar de meting was tussen de randaarde van het net en de massa (-) aansluiting van de voedingskabel van de laptop. De tinteling werd pas opgemerkt toen de isolerende bank tijdelijk werd verruild voor een planken vloer.
@Arco Alle laptopladers kunnen dit euvel vertonen, dat is niet merk gebonden? (inmiddels worden hier alle adapters verzameld om de lekstroom te checken :-)

nou nee, een randaarde smps die ook echt aarde krijgt vanuit de netvoeding heeft hier geen last van. een model zonder aarde kan dat wel geven idd, maar zo'n ali chinees van 3 knaak 75 komt er hier niet aan. met dit soort prullen stook je usb poorten of hdmi aansluitingen op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Testing Class II Appliances (Touch Current Test):
To be considered safe there should be a leakage current no greater than 0.25mA.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Natuurlijk is er regelgeving over lekstroom.
Het hangt enigzins van de regio en toepassing af, voor witgoed in Europa is het Max. 3,5 mA (Er vanuit gaande dat het op een 16A groep werkt)
Voor de UL markt is het doorsnee 750 uA (Dus je gaat van een 27nF Y-condensator meestal naar 2.2nF)
Andere product groepen zijn echter nog restrictiever, zoals medische apparatuur etc.

Op zich voldoen beide voedingen dus voor beide markten.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Arco

Special Member

Ik denk dat die waardes gelden voor Y condensatoren naar aarde in filters. Voor aanraking lijkt me 3.5mA heeel erg veel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zoals ik het lees is dat een "lek naar aarde". Dus met aangesloten randaarde. Zolang die aarde het doet kan 3.5mA best. En als de aarde los gaat krijg je een hardhandige (pijnlijke?) wakeup call om er wat aan te doen...

Een lek van < 750µA lijkt me een prima norm om te hanteren bij lek tussen primair en secondair waar we het hier over hebben.

@raaf12: Je moet de capaciteit meten tussen secondair en de 230 pinnen. Als ie zit zoals in Arco's voorbeeld, dan zit er ook nog een diodebrug tussen de 230V en het knooppunt waar je condensator aan zit. Mogelijk gaat je multimeter daar door toch helemaal niets meten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat klopt inderdaad, er is een verschil tussen lekstroom en "touch current"
En geloof me maar, 3,5 mA dat is geen prettige ervaring.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Op 25 augustus 2021 18:07:49 schreef Arco:
Zit vaak (niet altijd) een Y condensator van 1000...2200pF in. (die zorgt voor het 'aangename' tintelen... ;) )

[afbeelding]

en die zit er weer om voor de fabrikant simpel aan allerlei normen te voldoen. dat kan niet simpeler als met die ene y condensator. echter van de chinezen zou ik ook vlot verwachten dat er nog zat componenten niet perse nodig waren, konden er wel uit, waardoor de y condensator nog iets groter moest worden om de storing vanwege missende filters ed te compenseren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
RAAF12

Golden Member

Op 25 augustus 2021 19:58:08 schreef rew:
raaf12: Je moet de capaciteit meten tussen secondair en de 230 pinnen. Als ie zit zoals in Arco's voorbeeld, dan zit er ook nog een diodebrug tussen de 230V en het knooppunt waar je condensator aan zit. Mogelijk gaat je multimeter daar door toch helemaal niets meten.

Bij de Asus adapter is dat 40pF en bij de KFD adapter 550pF. Ze mogen dan beide aan de eisen van maximale lekstromen voldoen maar de volgende keer toch maar voor een originele gaan zoals de laptop maker levert.
Het snoertje is ook wat beter, in de imitatie zitten rare kronkels na een paar maanden gebruik. De Asus blijft strak na jaren.

Sine

Moderator

Op 25 augustus 2021 20:56:10 schreef walkura:
En geloof me maar, 3,5 mA dat is geen prettige ervaring.

Dat zal vast niet voor dubbelgeïsoleerde apparaten zijn.

Want dat is royaal meer dan een beetje kriebelen inderdaad.

High met Henk

Special Member

Op 25 augustus 2021 19:10:14 schreef walkura:
[...] voor witgoed in Europa is het Max. 3,5 mA

Op 26 augustus 2021 07:36:56 schreef Sine:
[...]

Dat zal vast niet voor dubbelgeïsoleerde apparaten zijn.

Want dat is royaal meer dan een beetje kriebelen inderdaad.

Ehhmm sinds wanneer is witgoed dubbelgeïsoleerd??

Voor de UL markt is het doorsnee 750 uA

Dubbel geïsoleerd is bijna altijd UL op laptop laders meen ik. De adapter is bijna altijd geschikt voor 100 - 250 v en 50/60 Hz..

Overigens vraag ik mij dan wel af waarom er een Compaq snoer MET RANDAARDE gebruikt wordt!!!
https://i5.walmartimages.com/asr/3429754e-e25f-42c9-a2aa-21f4b5e00b1a_1.d3c7aec90b6809719b79ad4f29a842fe.jpeg

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Als daar een platte 2 polige USA stekker aan vastzit en zonder aardraad heeft het idd geen zin. Vermoedelijk maakt die fabrikant alleen adapters met een 3 pool connector uit kostenoverwegingen en of die met 2 of 3 draden aangesloten wordt maakt dan niet uit. Ik heb trouwens geen randaarde WCD in de huiselijke ruimtes.

High met Henk

Special Member

Zet er een snoer met een Schucko naar Compaq aan en je hebt wel degelijk RA

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Dat bovenstaande plaatje kan niet kloppen. (lees: mag zo niet verkocht worden)

Aard aansluiting en dubbel geïsoleerd gaan niet samen, dat zul je op een "echte" voeding ook niet tegenkomen.

Zonder heel lang naar dat ding te kijken mag het ook duidelijk zijn dat ook dat een "China special" is.

-edit-

En dan heb je nog deze waar toet waarschijnlijk kortsluiting van krijgt ;)

https://www.iso.org/obp/ui#iec:grs:60417:6092

Dus wellicht mag het wel?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Vooral in medische apparatuur waarin nogal wat vermogen omgaat, zie je zowel dubbele isolatie (naar de patient) als aarding (van de elektronica).
Het zijn tenslotte ook twee afzonderlijke principes, die heel goed tegelijk gebruikt kunnen worden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

medische apparatuur heeft vaak ook een aansluiting voor een extra potentiaal verbinding, die zitten er doorgaans bij elke set wcd's 2 bij op dergelijke plaatsen. heb nog een stapel dinrail wcd's die uit een ziekenhuis kwamen, welke alleen werden gebruikt om de isolatie van hun apparatuur te testen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Symbool is voor functionele aarding en dat is wat anders dan veiligheidsaarding. Functionele aarding is bijvoorbeeld nodig bij bepaalde soorten overspanningsbeveiliging

Sine

Moderator

Deze ontdekte ik op de voeding van een dell laptop.