3x230 siemens kookplaat

Hallo,

ik heb een vraag over 3x230v kookplaat aansluiten

betreft:

1/nieuwe vitrokeramische kookplaat ET675FNP1E (waar ik het aansluitschema niet van terugvind )

2/ bestaande situatie 3x230v 4g2,5mm² afgezekerd met 20A dus volgens de normen ok

dus bestaand vermogen 230vx20Ax1,73= +/- 8KW wat ongeveer strookt met het gevraagde vermogen van de nieuwe kookplaat 8,3 KW

nu mijn vraag:

stel dat we aansluiten volgen het 2N systeem volgens de bijlage, worden alle 3 de fasen dan optimaal benut? maw, haal je dan de 8KW eruit?

let wel, dit is gewoon een schema dat ik opgezocht heb, het schema van de kookplaat zelf vind ik voorlopig nog niet.

grt Tim

je zit in BE? en je hebt een oud 230V krachtnet, 230V tussen de fasen en geen nul? dan is het een leuke, want dan is de last moeilijker goed te verdelen op dat 230V krachtnet. eigenlijk zou je dan 6 aansluitingen op het fornuis moeten hebben zodat je de boel mooi over 3 fasen kunt verdelen. nu gaat 1 fase je "nul" worden en dus kun je niet helemaal juist verdelen. evengoed werkt het verder wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

idem België, en idem geen 0

maar als 1 fase op de 0 komt, word die fase dan niet benut of niet volledig?

is het interessanter om 2x230 met 3G6 aan te sluiten ipv 3x230 met 2,5mm²?

wat is het best naar vermogen toe?

grt

Shiptronic

Overleden

Nul of derde fase, maakt niet uit hoe je het beestje noemt, opbrengt blijft hetzelfde , in 3e fase zal alleen minder stoom lopen dan in de Nul:)

Als het kan beter 3F aansluiten dan 2F+N, vermogen blijft hetzelfde, stromen worden kleiner

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 25 augustus 2021 21:58:20 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

In deze video is een deel van de aansluitschema's te zien op 1:20
https://www.youtube.com/watch?v=4RRxVsxntjU
De schema's zijn kennelijk aan de onderkant in het metaal gestanst.

In een net met 230V tussen de fasen moet je 1 van de fasen als nul beschouwen en de andere 2 zijn dan L1 en L2.

In de "nulfase" gaat wel een grotere stroom lopen dan in de andere 2.
Hebben we het een paar weken geleden in een ander topic over gehad.

Gewoon 2N aansluiten met je 3f net. Persoonlijk vind ik de 2,5 en 20A wat slapjes maar in de praktijk zie je weinig mensen klagen die het zo doen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je kan echter niet 8kW trekken met die constructie.

Je kan nu 11.5A uit beide 1x gebruikte fases trekken voordat op de 2x gebruikte fase (aangesloten op de "N" in het 2N schema) op de 20A komt. Je zit dan op 5.3kW. Dit is niet geheel toevallig 2/3e van de theoretisch maximale 8kW die je kan trekken als je ook nog tussen L1 en L2 20A gaat trekken, waardoor de stroom door L1 en L2 van 11.5A naar 20A stijgt.

Als je de kabel van de meterkast naar je keuken vervangt en voor L3 een tweede ader neerlegt en ook afzekert op 20A, dan kan je 20*230*2 9.2 kW gebruiken op je kookgroep. Of je hoofdzekering de 34.6A op L3 in dat geval leuk vind weet ik niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik sluit mij aan bij de reactie van EricN dat de aansluiting voor kookplaten in 2,5# (3 fasig) nogal aan de slappe kant is.

Als jij één en ander 3 fasig (zonder Neuter) wenst aan te sluiten volgens het schema dat je mee geeft krijg je bij een ideale verdeling volgende toestand.

8000W wordt ideaal verdeeld in 2x4000W:

4000W/230V = 17,39A (fase stroom)

In de gemeenschappelijke verbinding krijg je dan 17,39 * √3 = 30,122A (Lijnstroom)

En zoals KlaasZ mee geeft hebben we hier onlangs een discussie over gehad, deze kan je volgen in onderstaande link. Er staat daar ook een link tussen naar een simulatie.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/155248

Nu weten we ook wel dat bij moderne kookplaten de pitten gemultiplexeerd aangestuurd worden bij vol vermogen en de kans dat je deze stroom nodig hebt klein is. Maar toch, de cijfers liegen niet!

Er wordt vaak nogal krampachtig gedaan over het totale vermogen van een kookplaat. Maar in de praktijk staan je kookzones nooit tegelijk op vol vermogen. Ik heb zelf een inductieplaat van max. 7200W op een éénfasige aansluiting met een hoofdzekering van 35A.
7200W komt neer op 31A, dat is dus bijna de waarde van de hoofdzekering. Maar de amperemeter die ik heb geïnstalleerd komt tijdens het koken nauwelijks boven 20A en dan staan er ook nog andere dingen aan zoals verlichting en tv.

Er wordt vaak nogal krampachtig gedaan over het totale vermogen van een kookplaat. Maar in de praktijk staan je kookzones nooit tegelijk op vol vermogen.

Inderdaad KlaasZ, de cijfers zijn Worst Case gerekend bij vol vermogen (niet gemultiplexeerd aangestuurd).

Zo ziet topicstarter de theorie achter dit alles en kan hij met de cijfers en de verschillende tips aan de slag.

De kookzones zijn zeer waarschijnlijk gemultiplexd of zo iets.
Mijn kookplaat is een Zanussi ZIL6470CB
In de handleiding geven ze de vermogens per kookzone. Opgeteld krijg ik 2300+2300+1400+1800=7800W.
Als totaalvermogen geven ze 7350W, dat is dus al minder. Het komt overeen met 32A.
Ik heb om te testen er 4 pannen met water op gezet en alle zones op de hoogste stand. De amperemeter geeft 25A aan, dus nog minder. Valt dus allemaal best mee.

In Belgie dus 3x 230V binnenkomend, dus tussen de fases metend 230V?? Net zoals bij oudere schepen.. Beste is aansluiting 2x 230V aan te sluiten en de Nul brug te verwijderen..

jerome

Golden Member

Op 25 augustus 2021 21:07:12 schreef timdw: worden alle 3 de fasen dan optimaal benut?

Neen, ook niet met een 2X230 aansluiting. Praktisch kan het ook onmogelijk zijn om een andere kabel naar het fornuis te trekken zonder kap en breekwerk. In BE schijnt er een taboe te bestaan rond 2X230 aansluitingen.
Wie mono binnenkrijgt heeft een 32A zekering met 6mm² voedingskabel. Oud 3~ net heeft 25A met 4mm² en 3X400 heeft 16A met 2.5mm² naar het fornuis.

Op 26 augustus 2021 22:58:04 schreef jerome:
In BE schijnt er een taboe te bestaan rond 2X230 aansluitingen.

Bedoel je dan die kookgroep met gekoppelde automaten?

en 3X400 heeft 16A met 2.5mm² naar het fornuis.

2,5# voor fornuis in België wordt mijn inziens zelden tot nooit toegepast.