Digitale meter - België

Dit topic is gesloten

McAwesome

Golden Member

Gisteren heb ik een brief van mijn netbeheerder Fluvius gekregen in verband met de installatie van een nieuwe digitale meter, zowel voor elektriciteit als gas. Dit zou doorgaan op donderdag 2 september.

Ik zie dit eigenlijk om diverse redenen niet zitten en ik vraag me af er nog mensen op het forum hier ervaring mee hebben. De meter is verplicht maar is het mogelijk om de installatie zoveel mogelijk te vertragen of uit te stellen? Iemand ervaring met het inroepen van elektrosensitiviteit (niet dat ik hier last van heb)?

De redenen dat ik een dergelijke meter niet wil zijn:

- privacy. De meter stuurt elk kwartier gegevens door naar de netbeheerder. Je kan wel vragen dat de gegevens eenmaal per dag doorgestuurd worden en dat je gegevens niet aan derde partijen doorgegeven worden, maar daar moet je dan maar op vertrouwen. Het lijkt me moeilijk te controleren of de meter alsnog niet stiekem om het kwartier uitgelezen wordt.

- capaciteitstarief. Vanaf 1 juli 2022 betaal je niet alleen voor je energieverbruik in kWh maar ook voor je piekverbruik (binnen een meetvenster van 15 minuten). Ik heb redelijk wat toestellen die behoorlijk wat vermogen hebben maar slechts kortstondig gebruikt worden (reflow oven, transferpersen, compressors, zaagmachines, ...). Met dat nieuwe systeem lijkt het wel of ik financieel ga afgestraft worden als ik die machines nog verder gebruik. Misschien kan ik beter een benzine- of dieselaggregaat hiervoor aanschaffen... Mijn buren hebben geen brief gekregen en het lijkt me dat ik als bedrijf geviseerd werd voor deze digitale meter. Waarschijnlijk denken ze dat hier meer te halen valt wat helaas nog klopt ook.

- kwaliteit van de meter. Blijkbaar doen niet alle digitale meters het goed met complexe belastingen, zie een andere discussie op dit forum. Welke garantie is er dat die meter correct meet en kom ik niet vroeg of laat voor onaangename verrassingen te staan?

Sine

Moderator

"De meter is verplicht maar is het mogelijk om de installatie zoveel mogelijk te vertragen"

Hmja, ofwel zinloze actie, uitstel is geen afstel.
En je kunt wel de "wappie" gaan uithangen, maar dat zal je ook maar beperkt helpen.

Als men dat capaciteitstarief gaat uitrollen zullen wel meerdere verbruikers van alles gaan proberen om het eea te frustreren.

Met als resultaat dat men daar steeds minder van onder de indruk gaat zijn ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 25 augustus 2021 19:54:03 (32%)

Lees het artikel van de UTwente. Zet alles uit.

Sluit een SMPS (zonder PFC) aan op een dimmer. Zet de dimmer op "zwak aan (25%)" en hij meet een veelvoud van wat je afneemt.

Zet de dimmer op bijna vol aan (75%) en je zou terugleveren. Als je die constructie er altijd "naast" houdt, dan zal je verbruik duidelijk dalen t.o.v. wat je werkelijk verbruikt/ in het verleden gebruikte. Dat moet het capaciteitstarief ruimschoots compenseren....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik weet niet hoe hard die verplichting is in België. Maar waarom is het verplicht? Is de draaischijfmeter die er nu zit afgekeurd? Dan krijg je sowieso een elektronische meter, en dat is dan ook meteen een slimme want ze hebben niet anders.

En als straks in België het capaciteitstarief wordt ingevoerd dan is dat volgens mij onontkoombaar. Dat wordt dan een kwestie van opletten wanneer je welke machine aan zet. En goed op je rekening letten want als ze het capaciteitsgebruik gaan verrekenen dan moeten ze volgens mij ook vertellen op welke momenten je die capaciteit hebt gebruikt.

Wat het argument privacy betreft, dat heb ik nooit gesnapt. Volgens mij hoort die angst in het hoofdstuk ongefundeerde complottheorieën.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

-Privacy? Heb je een mobieltje? de verzend elke 5 minuten een veelvoud aan privacy gevoelige informatie door.

-Capaciteitstarief?
Blijkbaar betaal je al lang te weinig. Kortstondige (piek) belastigen zijn nadelig voor je leverancier. Die heeft het liefst dat je de hele dag hetzelfde gebruikt.

-Kwaliteit van de meter?
Hoe denk je over de kwaliteit van je huidige meter?
Je oude meter heeft ook moeite om complexe belastingen correct te meten.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
McAwesome

Golden Member

Het trucje met de SMPS met dimmer ga ik zeker nog uitproberen.

De huidige draaischijfmeter is niet afgekeurd, de nieuwe meter heeft te maken met de verplichte uitrol van de digitale meter in België. Iedereen komt sowieso vroeg of laat aan de beurt, maar wat mij betreft liever laat. Het is in elk geval nogal vrij fel verplicht en op dat vlak benijd ik Nederland want het lijkt dat je daar toch nog wat meer keuzevrijheid hebt.

Ik weet best dat een mobieltje een veelvoud aan privacy gevoelige informatie doorstuurt, maar daarom moet ik niet nog een bijkomend toestel gaan omarmen dat ook zulke informatie doorstuurt. Het schiet ook allemaal het doel ver voorbij. Is dat nu echt nodig dat meetgegevens eenmaal per kwartier doorgestuurd worden? Vroeger kwam de meteropnemer één keer per jaar langs en dat werkte toch ook.

En constant opletten welke machine je wanneer gebruikt is ook geen leven. Met mijn reflow oven zit ik sowieso al een stuk boven het basistarief als ik die een keer gebruik. Ik weet best dat piekbelastingen niet zo fijn zijn voor de netbeheerder maar de elektriciteitsfactuur is nu al een tweede belastingbrief geworden, daar hoeft echt niet nog van alles bij te komen.

Uiteindelijk komt het zover dat werken steeds minder loont en dat het aantrekkelijker wordt om een of andere uitkering te genieten. De drukker, hier een paar straten verder zal zich ook blauw betalen met dat nieuwe capaciteitstarief, nog meer dan ik zelfs.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Overweeg emigratie. Kaboel? Timboektoe? Vladivostok? Op geen van die plekken voorzie ik op korte termijn "intelligente" meters.

Of ga volledig off-grid. Niet zo simpel, weliswaar, om een reflow-oven aan de gang te houden.

En jawel, de energierekening is een tweede belastingbrief - inclusief benzine voor de auto. Electriciteit was in BE jarenlang het exclusieve jachtterrein van de Société Générale, nu grotendeels overgegaan in Franse handen en minder dan ooit van zins om er geld aan toe te leggen - wel integendeel.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 25 augustus 2021 20:31:07 (40%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

capaciteitstarief, tja dat komt hier ook nog wel en dat gaat niet lang meer duren ook. de problemen omtrent de vele verbruikers die erbij komen vanwege van t gas af gaan, en verbrandingsmotoren in de ban, én het te krappe net gaan er aan meehelpen dat de roverheid daar iets mee gaat doen wat ook weer geld kost. dat 1 kWh over 30 cent gaat komen nog niet meegeteld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Die slimme meters, dat is een door de europese landsregeringen aan de netbeheerders opgelegd dingetje. Dat komt voort uit het door diezelfde regeringen verzonnen ding dat iedere verbruiker z'n eigen leverancier moet kunnen kiezen. Dan moeten die leveranciers wél een beetje een idee hebben wanneer en hoeveel hun klanten stroom nodig hebben. Een éénmaal per jaar afrekening volstaat gewoonweg niet.
Ieder moet maar eens voor zichzelf uitzoeken hoe hij/zij/hen in het verleden zijn poltieke recht in het stemhokje heeft uitgeoefend. Er waren in die tijd, begin jaren 90 vorige eeuw, best wel tegenstanders.

McAwesome

Golden Member

Het is weer het zoveelste wat erbij komt, vandaar mijn frustraties. De balans tussen wat je kan verdienen met te werken en wat werken je kost, wordt weer wat meer scheefgetrokken.

Met de druk op de prijzen door China zit hoge(re) prijzen vragen er ook niet meer in, anders was het veel minder erg geweest en kon je de boel gewoon doorrekenen aan de klant (die dan door de index weer een hoger loon kreeg, nog zo'n Belgisch misbaksel).

Op 25 augustus 2021 20:38:26 schreef mvdk:
Ieder moet maar eens voor zichzelf uitzoeken hoe hij/zij/hen in het verleden zijn poltieke recht in het stemhokje heeft uitgeoefend. Er waren in die tijd, begin jaren 90 vorige eeuw, best wel tegenstanders.

Ik was toen reeds tegenstander van Europa maar ik mocht niet stemmen omdat de Belgische regering dat wel voor mij heeft gedaan met een voor-stem. En voor de rest is democratie in België een lachertje (of moet ik zeggen Lachaertje).

[Bericht gewijzigd door McAwesome op woensdag 25 augustus 2021 20:44:38 (38%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat is een politieke discussie hé, dat heeft niets meer met de techniek te maken. Ik zie vanuit de nevelen van de tijd een slotje komen aangezweefd...

Maar bekijk het op iets langere termijn: de laatste pakweg 150 jaar kon het allemaal niet op, energie was volop beschikbaar en dus goedkoop en dus deden we maar op. Iedereen zijn auto enzovoort enzoverder, en liefst nog met airco ook. Die tijd is voorbij, zo simpel is het. We zullen terug moeten leren om gelukkig te zijn met veel minder energie en dus ook met veel minder mobiliteit. En energievreters zoals airco en reflow-ovens worden een luxe die niet iedereen zich kan permitteren.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Gaat jouw netbeheerder echt elk kwartier die meter uitlezen? Mijn slimme meter wordt 1 keer per etmaal uitgelezen, meestal is het holst van de nacht. En ik kan elke dag zien wanneer ze dat voor het laatst hebben gedaan.
Elk kwartier lijkt me onhaalbaar. Als straks iedereen zo'n meter heeft kunnen ze dat niet aan vanwege tijdgebrek op de verbindingen en in de servers.

McAwesome

Golden Member

Ik heb géén idee of de netbeheerder effectief om het kwartier data gaat opvragen, maar het stoort me dat het technisch zou kunnen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een netbeheerder zijn boekje te buiten gaat. Linky, de slimme meter in Frankrijk, is op dat vlak berucht.

Verder is het absurd dat je met het nieuwe capaciteitstarief een hele maand mag boeten voor een zonde van één kwartier. Je kan dit moeilijk eerlijk noemen.

Een reflow-oven lijkt me geen luxegoed. Ik kan natuurlijk nog altijd mijn huidige reflow-oven buitengooien en vervangen door een hobbybob-oplossing met een omgebouwd toaster-oventje of mijn productie uitvlaggen naar China.

Of dat capaciteitstarief eerlijk is, daar kan ik niks over zeggen. Maar blijkbaar is het een feit dat ze dat in België willen gaan invoeren.
Voor grote industrieën bestaat dat overigens al lang. Maar die hebben dan ook de mogelijkheid om dat continu in de gaten te houden.

mvdk

Golden Member

Dat is een politieke discussie hé, dat heeft niets meer met de techniek te maken. Ik zie vanuit de nevelen van de tijd een slotje komen aangezweefd...

Ja, dat klopt. Maar ik vind het onjuist, onrechtvaardig om te hakken naar de netbeheerders. Die doen dit alles met tegenzin. Die moeten van de polletiek.
Op m'n family app kreeg ik laatst te horen "je blaft tegen de verkeerde boom". En dat is hier ook van toepassing.
Die gegevens uit die slimme meters zijn nodig om zicht te krijgen op het verbruikspatroon van klanten. Telecomboeren doen hetzelfde. Waarom daar niks over?
In het verleden hadden regionale en stedelijke bedrijven inkoopmeters. Er was dan meestal een groepje medewerkers die het maximale gelijktijdige verbruik in de gaten hielden. Ze hadden een knoppenkast waarmee ze bepaalde verbruikers konden af en bijschakelen. KiloWatten kostten geld.
Dat verhaal over het capaciteitstarief begrijp ik niet helemaal. In NL betaal je aan je netbeheerder een capaciteitstarief, de aansluitwaarde. Hoe zit dat in B? Daar horen we nooit iets over, hoe de opbouw van een stroomrekening eruit ziet. Komt dat capaciteitstarief in de plaats van? Betaalden Belgische klanten altijd al voor de aansluitwaarde?
Vragen, vragen...

McAwesome

Golden Member

Misschien blaf ik tegen de verkeerde boom, maar het is erg lastig om te achterhalen wie hier nu precies allemaal achter zit. Waarschijnlijk is het de politiek te doen om meer "belastinginkomsten" binnen te rijven zonder dat de naam "belastingen" erop plakt, kwestie van de populariteit en herverkiezingen. Misschien zitten er ook grote bedrijven en lobbygroepen achter, wie zal het zeggen.

Nu over het capaciteitstarief dat men volgend jaar wil invoeren:

Het capaciteitstarief is niet hetzelfde als de aansluitwaarde. Je betaalt uiteraard ook hier in België meer in functie van de aansluitwaarde maar het capaciteitstarief is iets nieuw.

De prijs voor je verbruik in kWh zou dalen maar je wordt ook afgerekend op het maximale vermogen dat je gedurende een kwartier afneemt, met een minimum van 2.500 W. Zolang jouw maximale verbruik onder de 2,5 kW blijft, betaal je het laagste tarief. Als je nu bijvoorbeeld een oven van 2 kW aanzet, een droogkast van 2.5 kW en verder nog wat huishoudelijke toestellen van pakweg 500 W, dan loopt je vermogen op tot 5 kW en als dat een kwartiertje aanhoudt, is dat je nieuwe piek. Je betaalt dan de volledige maand een tarief voor een vermogen van 5 kW. Éen kwartiertje volstaat, je mag daarna een kalendermaand lang zoveel pieken als je wil tot maximaal 5 kW.

Het gemiddelde van de pieken per maand bepaalt hoeveel je uiteindelijk per jaar betaalt voor je afgenomen piekvermogen.

Als ik mijn reflow oven dus één keer opzet zit ik snel aan een piek van 5 kW en zal ik daarvoor voor een hele maand mogen dokken.

Op 25 augustus 2021 22:34:19 schreef KlaasZ:
...
Voor grote industrieën bestaat dat overigens al lang. Maar die hebben dan ook de mogelijkheid om dat continu in de gaten te houden.

Daar hadden ze bij ons grote investeringen en zelfs productiestilstanden voor over.
Het was goedkoper om de productie deels stil te leggen dan de piek te betalen.
Toen ik op pensioen ging hadden alle >= 5.5kW motoren een freq.regeling zodat (lucht)transporten op het minimum stroomverbruik konden afgeregeld worden.
De grootste motoren konden niet gestart worden als het maximum in zicht was.
Niet prettig werken.

LDmicro user.

Het doel van de intelligente meter is om als je teruglevert met zonnecellen ze kunnen voorkomen dat je geld verdient ermee cq. ermee bezuinigt.

Born free, taxed to death.

Als je straks ook nog een laadpaaltje hebt zit je elke dag aan de piek, kassa dus voor de staat! Bewust lekker extra belasten op de afgenomen kWh's via een omweg.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
McAwesome

Golden Member

In de industrie is dat inderdaad een ander verhaal omdat je daar met grote verbruikers zit.
Wat huishoudelijk verbruik en kleine bedrijven betreft denk ik dat alle piekjes van tientallen huishoudens en kleine zelfstandigen zich wel min of meer zullen uitmiddelen zodat de netbeheerder een meer constante afname ziet.

Als ik onder de 2,5 kW moet blijven, dan kan ik niet werken. Er is eigenlijk nog niets bekend over wat het gaat kosten. Ik heb dus geen idee wat de financiële impact van een piek van pakweg 6-7 kW zal zijn. Ik meen dat het geplafonneerd was op 9 kW voor de "grootverbruikers" met elektrische wagens en warmtepompen.

benleentje

Golden Member

Op 25 augustus 2021 20:06:12 schreef Toeternietoe:
-Capaciteitstarief?
Blijkbaar betaal je al lang te weinig. Kortstondige (piek) belastigen zijn nadelig voor je leverancier. Die heeft het liefst dat je de hele dag hetzelfde gebruikt.

Die piek zal de leverancier een zorg zijn, de gelijktijdige piek rond bv 6 uur als iedereen thuiskomt, de tv aangaat de elektrische auto word opgeladen ed dat is het probleem omdat het net dan tijdelijk over belast is.

maar ook voor je piekverbruik (binnen een meetvenster van 15 minuten). Ik heb redelijk wat toestellen die behoorlijk wat vermogen hebben maar slechts kortstondig gebruikt worden (reflow oven, transferpersen, compressors, zaagmachines, ...). Met dat nieuwe systeem lijkt het wel of ik financieel ga afgestraft worden als ik die machines nog verder gebruik.

Er dreigt door de energietransitie wel een enorm capacitiets tekort op wat het meestal lokale net aankan. Dus enerzijds een straf maar ik denk ook een noodzaak. Maar ik weet niet of dat meetvenster van 15 minuten gedurende de hele dag geld of in een dagdeel of dagdelen.

- privacy. De meter stuurt elk kwartier gegevens door naar de netbeheerder. Je kan wel vragen dat de gegevens eenmaal per dag doorgestuurd worden

Elk kwartier zou kunnen maar dat is niet om jouw te pesten maar om de totale belasting van de lokale netten te kunnen monitoren. Maar in principe doet je meter continu alle waarden opslaan, dus ook al stuurt is dat 1 keer per dag door dan nog kan alle details terug zien.

Ik weet best dat een mobieltje een veelvoud aan privacy gevoelige informatie doorstuurt, maar daarom moet ik niet nog een bijkomend toestel gaan omarmen dat ook zulke informatie doorstuurt. Het schiet ook allemaal het doel ver voorbij. Is dat nu echt nodig dat meetgegevens eenmaal per kwartier doorgestuurd worden?

Voor de netbeheerder zijn die gegevens handig om vroegtijdig overbelasting op te sporen daarom ook dat jij als bedrijf voorrang krijgt. Die slimme meter kan verder niet veel enkel meten. Je telefoon dat is 1 miljard * miljard keer erger die manipuleert je, in games, facebook, social media, reclame boodschappen, fake news enz. Een algoritme in servers van social media sturen je dan leuke filpjes en als feedback het aantal clicks maar ook hoe lang je naar een bepaalde boodschap kijkt. Dat gaat heel erg ver.

Op 25 augustus 2021 22:52:55 schreef mvdk:
Maar ik vind het onjuist, onrechtvaardig om te hakken naar de netbeheerders. Die doen dit alles met tegenzin. Die moeten van de polletiek.

Is denk niet helemaal waar, de energie transitie vereist enorme uitbreiding in capaciteit van de lokale netten, waar netbeheerders eerder hebben bezuinigd op onderhoud en uitbreidingen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
McAwesome

Golden Member

Op 25 augustus 2021 23:59:35 schreef benleentje:
[...]Maar ik weet niet of dat meetvenster van 15 minuten gedurende de hele dag geld of in een dagdeel of dagdelen.

Naar ik begrepen heb, geldt dat meetvenster dag en nacht en wordt het maximaal gemeten opgenomen vermogen binnen zo'n glijdend meetvenster vastgeklikt als het piekvermogen voor de betreffende kalendermaand. Dag- en nachttarief worden trouwens ook afgeschaft. De klok rond voorzichtig zijn is dus de boodschap.

Op 25 augustus 2021 20:22:35 schreef McAwesome:
Het trucje met de SMPS met dimmer ga ik zeker nog uitproberen.

Let wel op je meetresultaten. Als de (niet zo) slimme meter correct blijft functioneren, dan is dat nog geen bewijs dat je meter foutvrij is. Misschien is er wel een afwijkende configuratie mogelijk waarbij je meter wel een onjuiste aanwijzing geeft.
Als de (niet zo) slimme meter fout meet, dan weet je dat je meter niet goed is.
Ook aan capaciteitstarief kan je sleutelen. Je kunt op de piekmomenten energieverbruikers afschakelen, een aggregaat erbij zetten of stroom opwekken via thuisbatterijen. Dat wordt puzzelen wat het voordeligst is.

Op 25 augustus 2021 23:35:19 schreef henri62:
Als je straks ook nog een laadpaaltje hebt zit je elke dag aan de piek, kassa dus voor de staat! Bewust lekker extra belasten op de afgenomen kWh's via een omweg.

Dat is weer handig. In de daluren laadt je je accu's vol en in de dure uren gebruik je de volle accu's om de piek af te vlakken.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 26 augustus 2021 00:27:15 (22%)

ik weet dat hier in NL grootverbruikers ook betalen als ze een piekstroom trekken op bepaalde tijden, tussen 8 en 9u30 is een bekende. er zijn grote kantoorgebouwen die de piek zelf draaien op de noodgenerator. elders staat een bij een klant een trafo van 630kVa maar de klant haalt geeneens 160A, ze betalen daar het verbruik, niet voor de aansluiting. trafo is voor het bedrijf zelf.

de piekstroom en andere gegevens werden bij grootverbruikers 20 jaar terug al bijgehouden met meters die nog een telefoonlijn hadden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Ik denk dat je de zaken nu vanuit een te politieke bril bekijkt.

Ik vind het capaciteitstarief een zeer goed idee want het gaat hier om een oplossing voor een technisch probleem.

Wij als kleine verbruiker(<1500kWh/jaar) zullen ons ook moeten aanpassen want voor ons is de 'basisprijs' van het minimum van 2,5kW veel te hoog. En dus zal de prijs voor ons serieus stijgen zelfs al blijft onze oude meter nog een hele tijd staan.

Dit topic is gesloten