klockner moeller ps3 ac-ee

goedemorgen,

Zoals het onderwerp al zegt heb ik hier een plc liggen die doorgebrand is.
hoe het is gebeurd geen idee maar het lijkt erop dat het een gedateerd component is.
wat betekent bijvoorbeeld de dubbele e wat achter ac staat ?
nu is er op internet nog wel wat gereviseerd spul te krijgen maar het zal toch opnieuw geprogrammeerd moeten worden lijkt mij.
als ik de printplaten bekijk zit er een soort van losse eprom / ic op die te verwijderen is.
zou het misschien kunnen zijn dat het overplaatsen is en klaar?
wie weet hier wat meer over te vertellen?

GJ_

Moderator

Gezien je vraag is dit je enige kans op een snel herstel:
https://www.unisgroup.nl/products/ps3-ac-ee/

de "EE" is van EEprom.

Klöckner is als het om PLC's gaat gewoon de eeuwige mislukkeling. Deze PLC's waren niet slecht maar niemand wou ze. In het Logo tijdperk hebben ze het met de Easy's opnieuw geprobeerd en weer zijn ze volledig mislukt. Niet omdat ze slecht waren, maar omdat niemand ze wou.

Sine

Moderator

Oeh, Rifa condensatoren, tikkende tijdbommetjes.

Dat zijn inderdaad de condensatoren die verouderen en vroeg of laat sneuvelen.

Die CM PLC's waren 25 jaar geleden al antiek overigens.
Ik zou ombouw van het spul naar iets recents ook als optie meenemen.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 26 augustus 2021 08:40:51 (16%)

bedankt voor jullie reactie,
zou er op die verwijderbare eeprom nu het programma staan, dan is het een kwestie oversteken en draaien maar weer.

GJ_

Moderator

Je kunt het proberen.
Is het een heel spannende machine? Als de werking helder is is het natuurlijk relatief simpel om er gewoon een nieuwe PLC in te zetten en een nieuw programma te schrijven. Gewoon als optie om achter de hand te houden.

het is een doorn buigmachine maar word zelden gebruikt, een paar verschillende producten.
echt spannend is het niet.
zal eens kijken wat prijsverschil is om in een nieuwe plc te investeren.

GJ_

Moderator

Ik zou zeker een PLC nemen met gewoon 24Vdc uitgangen. Je hebt nu relaisuitgangen en dat is erg onhandig. Waar nodig kun je de 24Vdc uitgangen gebruiken om interfacerelais mee aan te sturen.
Voor de PLC zelf zou ik ook een gewone 24Vdc versie met een losse Meanwell voeding gebruiken. De voeding voor je I/O komt nu uit je PLC, die kan dan gewoon bij de Meanwell bij gestoken worden.

Zo'n PLC heb ik op school ooit nog geprogrammeerd, heb er zelfs nog wel 1 liggen incl. programmeerkabel dacht ik.
Ze worden geprogrammeerd met een handbedienterminal of met een dos programma Sucosoft S30 icm de programmeerkabel.
Of uitlezen van het bestaande programma gaat durf ik niet te zeggen.

QGJ_: Het hoeft niet dat de I/O uit de PLC gevoed wordt, wanneer je de - van de 24Vdc aan elkaar knoopt kan dit ook uit een andere voeding komen.

een plc die aan de 29 jaar komt intussen, en idd vrij weinig voorkomend model. 2 overleden rifa's die de schade hebben aangericht. om de troep te verwijderen moeten er diverse componenten af gesoldeerd worden, alle rifa's vervangen. is een plakkerig klusje sowiso. laten doen bij een bedrijf is het niet meer waard , zelf kan nog wel. ding geheel vervangen is de betrouwbaarste optie..

heb in t verleden weleens een nog moeilijker te vinden kaart van een plc aangepast zodat de houtbewerker toch het ding kon gebruiken. kaart omgeruild met een andere en kaartadres aangepast, zo verviel een freesfunctie die een andere machine ook kon doen en deed de transportmotor het iig weer.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 26 augustus 2021 11:16:53 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 26 augustus 2021 10:55:40 schreef Jorn:
QGJ_: Het hoeft niet dat de I/O uit de PLC gevoed wordt, wanneer je de - van de 24Vdc aan elkaar knoopt kan dit ook uit een andere voeding komen.

De kans dat het hier wel gebeurd is groot. Maar inderdaad, als ze er een losse voeding in hebben zitten zullen de minnen aan elkaar zitten. Alleen zou er dan normaal gezien een DC PLC gekozen zijn.

Jorn als ik het goed begrijp kan jij zoiets nog programmeren?

Sine

Moderator

Als je dat wilt doen dan moet de PLC nog wel eeh PLC-en.

De programmeerkabel van dit ding is ook een spannend ding overigens. Onzin, is blijkbaar gewoon RS485.
En de meest recente software die ik er ooit van gezien heb is DOS gebaseerd.

Maar misschien is de EEPROM omprikken inderdaad voldoende, het gesokkelde IC achter de programmeer connectors (de 28C64) is een 64k eeprom.

klopt er staat inderdaad 38C64 op.
heb de oplossingen hier neergelegd en wacht af wat ze willen.
allen bedankt voor het meedenken!

Op 26 augustus 2021 11:58:49 schreef Ric_:
Jorn als ik het goed begrijp kan jij zoiets nog programmeren?

Haha, nou, dat is wel iets teveel gezegd misschien, ik heb er ?15? jaar terug het e.e.a. mee gedaan en heb een kabel ervoor(dacht ik, moet ik nakijken) en misschien de software nog ergens, maar een laptop met dos erop wordt misschien al weer iets lastiger.

mel

Golden Member

om hoeveel i/o gaat het?Misschien heb ik hier ook nog wel iets liggen, wel een ander merk, maar wel werkend.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 26 augustus 2021 15:31:45 schreef mel:
om hoeveel i/o gaat het?Misschien heb ik hier ook nog wel iets liggen, wel een ander merk, maar wel werkend.

Drie keer niks: die plc heeft 16 ingangen van 24Vdc en 8 relais uitgangen.
Wel oppassen: deze heeft ook 4x analoog in en 1x analoog uit, en een snelle tellert.
Voor dat buigmasjien kan ik me indenken dat er een encoder op de telingang zit.

Zelf zou ik hem vervangen door een VIPA M13. Kost nog geen 300 euro en gewoon in Step7 of het TIA portal programmeren. Op iedere straathoek zijn dus programmeurs te vinden. Goed, goedkoop en snel.
https://www.vipa.com/nl/producten/plc-systemen/micro/cpus/

stel we doen er een nieuwe plc in zoals GJ aangeeft dan zal de schakelkast zelf ook misschien aangepast moeten worden toch.

Sine

Moderator

Ja, je zult minimaal de bedrading naar de PLC opnieuw moeten doen. Als die machine een beetje netjes gebouwd is dan is dat zoveel werk niet.

GJ_

Moderator

De PLC vervangen en de bedrading aanpassen is een halve dag werk, maximaal.