Digitale meter - België

Dit topic is gesloten

Pff zeg. Weer een eindeloos wappie en mopperverhaal over de energie leveranciers maffia.

Energie is nog nog nooit zo geodkoop geweest als nu. Je zet een knopje om en de kilowats stromen de muur uit. In de oude tijd moest je een hele dag zwoegen om een blokje hout te pakken te krijgen zodat je alleen maar je potje kunt koken. Je huis verwarmen was er dan nog niet eens bij.

Nu we allemaal vanwege het milieu een beetje meer moeten gaan betalen is het een geklaag en gejammer van jewelste en vliegen de complot theorieën om je oren. Als je zo nodig zo'n reflow oven moet hebben is het ook niet onredelijk dat daar voor betaald moet worden. Daar zijn betaal systemen voor bedacht die soms wel en soms niet gunstig kunnen uitpakken. Waarom heb jij zo'n grote reflow oven als je die maar 5 minuten per maand gebruikt?

Ik denk dat lekker off grid gaan met zo'n tesla accu en zonnecellen jouw enige oplossing is. En als je een diesel generator gebruiken gaat, gaan ze die uiteraard (en terecht) extra belasten wegens de stank en overlast die in de buurt wordt veroorzaakt.

Verder vindt ik dit wappie topic niet iets voor CO. het heeft helemaal niets te maken met techniek. Alleen met politiek.

Op 25 augustus 2021 23:39:17 schreef McAwesome[...]Wat huishoudelijk verbruik en kleine bedrijven betreft denk ik dat alle piekjes van tientallen huishoudens en kleine zelfstandigen zich wel min of meer zullen uitmiddelen zodat de netbeheerder een meer constante afname ziet[...]

Ik denk het niet. Vereffening en lage belasting op stroom is een niet houdbare situatie voor de overheid.

Iedereen rijdt overdag met zijn auto en wil 's nachts opladen. Terwijl zonnecellen juist overdag stroom leveren en 's nachts niets doen. En er is geen opslag van al die stroom die overdag gegenereerd kan worden. Daarmee is heel die vereffening nutteloos als instrument om mensen lokaal stroom te laten genereren.

Ook voor jou thuis is het hebben van zonnecellen en een elektrische auto alleen interessant als je overdag thuis bent.

Verder gaat de overheid miljarden aan inkomsten weg zien vallen als mensen geen benzine/diesel meer kopen. De prijs daarvan is voor het merendeel belasting. Ze zullen geen andere keuze hebben dan belasting te heffen op stroomverbruik. Afschaffen van vereffening is een stap. Daarna gaat de belasting in stapjes omhoog, want als je het te snel doet valt het op en komen er protesten. Er komt vast wel een smoesje voor als dat afschaffen van gas nodig is.

Terwijl men in België juist gas moet gaan gebruiken. Daar kunnen ze wel Russisch gas binnenhalen. Hier heeft de lobby met zonnecellen en "van het gas af" teveel invloed, terwijl die zelf wel allemaal een hippe pelletkachel hebben waarin ze oerbos opstoken.

Op 25 augustus 2021 22:25:05 schreef McAwesome:
Verder is het absurd dat je met het nieuwe capaciteitstarief een hele maand mag boeten voor een zonde van één kwartier. Je kan dit moeilijk eerlijk noemen.

Om het mogelijk te maken dat jij stroom afneemt zijn er twee dingen nodig. Enerzijds een energie leverancier die de stroom produceert en anderzijds infrastructuur om de geproduceerde energie bij jou te krijgen.

Bij veel producten die commercieel worden aangeboden is het zo dat er een investering vooraf gedaan moet worden, voordat een "shitload" aan producten geproduceerd kunnen worden. Een plastic bekertjesfabriek moet mallen laten maken (die zijn duur) en een spuitgietmachine kopen. Als die bekertjes nu 8 cent per stuk kosten, dan worden die kosten verdeeld over duizenden bekertjes zodat de fabriek uiteindelijk (hopelijk) winst maakt.

Dat is een afschrijving.

Soms kan je de kosten op verschillende manieren afschrijven. Als je bijvoorbeeld een fietscomputer maakt, blijkt in de praktijk dat je ze "met 15 functies" voor 25 euro kan verkopen, maar door gewoon wat dingen uit te zetten, ook voor 8 euro "met 8 functies". Die fabrikant schuift dus wat met de afschrijving van de ontwikkelkosten: meer op het dure product en minder op het goedkope product, zodat overall meer winst gemaakt kan worden.

De Telecom en elektriciteitsleveringen zijn takken-van-sport waarbij nog sterker investeringen afgeschreven moeten worden op een manier die weinig relatie heeft met de kosten structuur van de leverancier.

Om te mogen (vast) telefoneren betaal je iets van 20 euro per maand, en dan een bedragje per minuut. Voor de telefoonmaatschappij zijn de kosten iets van 10000 per aansluiting plus 0.000 per minuut. Betaal 10000 (gulden in die tijd) en je kan levenslang gratis bellen. Het verbruik per maand en per minuut voelt eerlijker, maar feitelijk had je net zo goed de per-minuut prijs kunnen verhogen en de per maand prijs kunnen verlagen.

De investering in de infrastructuur voor elektriciteitslevering moet ook worden afgeschreven. Je kan ook orde-van-grootte een ton ineens betalen voor je aansluiting en dan verder geen maandelijkse kosten en weinig voor je stroomafname. (Voor ongeveer drie ton koop je een aandeel in een kerncentrale waar je ongeveer een huis mee kan voeden).

De overheid regelt dat de energieleveranciers niet "riscomijdend" gewoon met wat marge de kosten dooreberekenen. Aansluitkosten op max X meter van de openbare weg: max zoveel euro. Dit is goed voor de samenleving: Anders kunnen alleen de allerrijksten zich een elektriciteitsaansluiting veroorloven.

De laatste tijd merken de elektriciteits transporteurs en prouducenten dat ze moeten investeren om de pieken op te vangen. Dan kan je beslissen (als overheid): "Geachte bedrijven, doe er maar wat aan, de prijzen voor iedereen zullen omhoog moeten". Of "de prijzen mogen niet omhoog, regel het maar". De bedrijven zullen dan niet investeren en accepteren dat de stroom zo nu en dan uitvalt. Voor het land-als-geheel is dit niet de gunstigste oplossing. OF de oplossing wordt: zorg dat de consumenten voor hun pieken gaan betalen zodat ze gestimuleerd worden om hun verbruik beter gaan uitspreiden.

In Belgie is dus voor die laatste oplossing gekozen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dus TS, je wilt als klein-bedrijf-met-reflowoven in het super lage tarief blijven, gebruikers die de hele maand onder de 2.5kW blijven? Dat lijkt me een kansloze missie. Niemand blijft daaronder de hele maand lang. Als ik hier de waterkoker aanzet terwijl de oven aan staat, dan ga ik al over de 5kW heen!
Dat lage tarief lijkt me bedoeld voor de hele kleine gebruikers die alleen een TV aan hebben of zo, en een schemerlampje. Type bejaarden in het zorgcentrum.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
McAwesome

Golden Member

De reflow oven verbruikt ongeveer 3,5 kW maar dat zal dus niet het enige zijn wat op dat ogenblik aan zal staan. Een piek van 5 tot 6 kW is dus realistischer.

Uiteraard gebruik ik die oven meer dan 15 minuten per maand, ik wou alleen zeggen dat als ik die 1 keer 15 minuten gebruik, ik al prijs heb voor de hele maand.

Dit is het zoveelste wat erbij komt. Op den duur loont werken niet meer en kan je beter op de beurs beleggen. Eigenlijk zou ik dit moeten kunnen doorrekenen aan de klant. Door China gaat dat lastig worden, dus alle tips om mijn prijzen te verhogen zijn welkom.

mel

Golden Member

Je kan niet meer" minimaal"verstoken dan minimaal..Het gaat niet alleen om het verbruik, maar je wil nu eenmaal een zekere vorm van comfort.En als dat geld kost, het zij zo. Energiemaatschappijen draaien ook niet gratis, materiaal en personeelskosten moeten ergens vandaan komen.Niet alleen de laagspanning, maar als je weet wat de kosten van Tennet zijn, schrik je..
@mc Awesome, dan zal je je prijzen moeten verhogen, dat is gewoon bedrijfsvoering.

[Bericht gewijzigd door mel op donderdag 26 augustus 2021 11:55:37 (10%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik weet niet hoe je met een reflow oven werkt, maar hoelang staat die per keer aan? Als dat 5 minuten is dan wordt die 3,5kW uitgesmeerd over het kwartier, dus dan kom je aan een kwartiergemiddelde van 1,2kW.

Is ook bekend hoe ze die kwartieren gaan bepalen? Als dat echte klokkwartieren zijn dan kun je de oven op een zodanig tijdstip aanzetten dat het verbruik over 2 opvolgende kwartieren wordt verdeeld.

evelo

Golden Member

Binnen een maatschappelijk kader waarbinnen de extremen zo goed mogelijk vermeden worden, zowel naar boven als naar beneden, ben ik wel voorstander van: aanpassen of verdwijnen.

Anders gezegd: als je geen geld meer kan verdienen met je reflow-oven dan moet je iets anders gaan doen.
Of je moet je oven ombouwen naar gas of houtstook :) maar dan krijg je waarschijnlijk weer ander gezeur..

Een 'normaal' leven bestaat niet, er zal nooit een stabiele situatie zijn waarin je op je gemak bent.

mvdk

Golden Member

Over hoeveel gaat het eigenlijk? Over hoeveel per kW per maand?

Edit: Er was toch een rechtszaak aangekondigd? Ik lees nu bij veelgestelde vragen https://www.vreg.be/nl/veelgestelde-vragen-over-de-nieuwe-nettarieven
dat als je nog een oude meter hebt, je voor het minimum word aangeslagen.
(Beter zou zijn het maximum, om mensen te bewegen hun meter te laten wisselen.)
Oh, verder lezend, met een oude meter ga je meer voor de kWh's betalen. :+

Toch blijft het moeilijk om nu al exact te berekenen hoeveel het capaciteitstarief zal kosten. Dat komt omdat de nettarieven voor 2022 nog niet bekend zijn. Maar het ziet ernaar uit dat een tijdelijk maximumtarief van toepassing zal zijn.
Uit: https://www.engie.be/nl/blog/allerlei/capaciteitstarief-Vlaanderen/

En dit:
Anderzijds zouden consumenten met een relatief laag stroomverbruik, zo’n 1200 kWh, maar die toch een even hoge maandelijkse piek zouden hebben als een gemiddeld gezin, ongeveer 40 € meer betalen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 26 augustus 2021 13:15:25 (88%)

Op 26 augustus 2021 11:49:45 schreef McAwesome:
... dat als ik die 1 keer 15 minuten gebruik, ik al prijs heb voor de hele maand.

Dat zie je verkeerd. Het is niet dat je de hele maand betaald voor die ene keer, maar je zit gewoon qua profiel in de duurdere categorie. Net zoals je voor een dikke Mercedes de hele maand meer wegenbelasting betaalt voor dat ene ritje naar je zus. En je betaalt de hele maand je 100Mbit internet verbinding terwijl je die bitrate eigenlijk nooit haalt. Ga zo maar door.
Daarnaast, als je met je bedrijf zo krap kunt overleven, doe je misschien het verkeerde werk, of niet efficiënt genoeg. Als het op de energierekening aankomt gaat het niet goed.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
McAwesome

Golden Member

Op 26 augustus 2021 12:47:31 schreef evelo:
Binnen een maatschappelijk kader waarbinnen de extremen zo goed mogelijk vermeden worden, zowel naar boven als naar beneden, ben ik wel voorstander van: aanpassen of verdwijnen.

Ik ben reeds van het elektronica-verhaal aan het overstappen naar meer en meer "creabea"-gedoe, maar dat is ook geen vetpot.

Blijkbaar ben ik hier in de minderheid als ik stel dat ik de nieuwe tarieven van de pot gerukt vind. Zoals ik zei is het niet alleen dit maar ook nog sociale bijdragen, belastingen op vanalles en nog wat, (vanaf dit jaar weer een nieuwe belasting erbij). Het houdt niet op.

Ik ga hier niet verder over discussiëren, ik denk dat ik maar voor "verdwijnen" ga kiezen. Volgend jaar lig ik met mijn pootjes omhoog in de zetel en gaan jullie maar gaan werken. Doei!

Wat mij betreft mag hier een slotje op, ik word hier echt niet gelukkig van!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het gaat niet over akkoord gaan of niet. Uw geweeklaag is meer dan begrijpelijk en misschien zelfs min of meer terecht maar het is alhier off-topic.

Houd er de moed in!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@TS, op onderstaand forum kun je veel lezen en ook vragen stellen over het capaciteitstarief.
Er zitten daar mensen die heel goed op de hoogte zijn en de Vreg heel goed kennen.
Of het eerlijk is of niet laat ik buiten beschouwing.

https://www.zonstraal.be/forum/

LDmicro user.

Op 26 augustus 2021 13:24:06 schreef McAwesome:
[...]
ik word hier echt niet gelukkig van!

Ik lees heel erg veel over dat capaciteitstarief en wellicht heb ik er hier overheen gelezen, maar nog geen mens heeft me kunnen vertellen wat dat tarief dan is.
Maken jullie je niet veel te druk om iets dat mogelijk komen gaat en waar nog geen prijs aangehangen is?

Hoeveel betaal je tot hoeveel en hoeveel betaal je vanaf hoeveel ?
Je betaalt in NL alleen per zwaarte van de hoofdzekering.
Vandaar dat ik me geen voorstelling kan maken over wat men in BE wil gaan uitrollen.

Misschien is zo een automaat een idee?
https://www.elektroshop.nl/wasmachine-droger-regelaar-nl.html

Dan kun je voorkomen dat 2 apparaten tegelijk inschakelen en dus nooit samen stroom verbruiken.

voor diegenen die willen weten wat het is:

https://www.vreg.be/nl/nieuwe-nettarieven

@McAwesome: heb je het rubriekje over de misvattingen al gelezen? Volgens mij gaat het meer over het "verdelen" van de netkosten....

EDIT: volgens wat ik er uit opmaak rekenen ze bij iedereen een minimum van 2.5kW aan als gemiddelde maandelijkse kwartierpiek. (Zo een uitspraak kan alleen in BE :+ ) dus als je er regelmatig hoog bovenuit piekt zullen de netkosten wat oplopen. Ik denk eerlijk niet dat jejje heel veel zorgen moet maken met je oventje en machines. Men wil inderdaad dat iedereen zijn verbruik gaat spreiden...

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
mvdk

Golden Member

Die vreg.be link had ik ook gevonden, en doorgelinkt naar veelgestelde vragen. (Veelgestelde mag je aan elkaar schrijven, hoewel veel gestelde ook goed is)
Maar nergens worden bedragen genoemd. Ik schat em in op 20euro per maand per kW. Heb je élke maand een piek van 1kW bovenop je vrijstelling, word dat 240 per jaar.
In de jaren 90 was het bij ons 15 euro per kW per maand voor grootverbruikers, dat weet ik. Familie had daar met hun 3x100 mee te maken.

Edit: hierboven:

EDIT: volgens wat ik er uit opmaak rekenen ze bij iedereen een minimum van 2.5kWh aan als gemiddelde maandelijkse kwartierpiek.

Ik kom die uitspraak tegen in dat youtube filmpje, weet niet of het ook ergens anders genoemd word.
In die youtube hebben ze het over kW, niet over kWh..

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 26 augustus 2021 15:03:16 (26%)

Op 26 augustus 2021 14:33:28 schreef KoenP:

EDIT: volgens wat ik er uit opmaak rekenen ze bij iedereen een minimum van 2.5kWh

Dat zeggen ze NIET!!!
ze zeggen 2,5kW

Wil je aub als je reageert de juiste eenheden gebruiken?

En ik zie nergens tarieven, kan dus ook niet beoordelen of het schokkend is om te moeten leven met deze veranderingen.

mvdk

Golden Member

Nou nou, stortbak. Dat had ik 13 minuten eerder ook al opgeschreven, dat van die kW'tjes :+ O-)
Denk aan je hart..

evelo

Golden Member

De tarieven zijn nog niet gekend.

Wel dat kleine verbruikers en tweedeverblijven meer zullen meer betalen door dat het 2,5kW minimum behoorlijk hoog zal liggen.

Gemiddelde/grote verbruikers zullen goedkoper af zijn op voorwaarde dat ze hun verbruik goed kunnen spreiden.

Omdat in de nieuwe manier van berekenen de prijs per kWh daalt.

mvdk

Golden Member

In NL betalen we al jaren een capaciteitstarief. Heet vastrecht.
Komt meestal ter sprake als iemand méér nodig heeft dan de basis 3x25A aansluiting, bij Stedin betaal je daarvoor een capaciteitstarief van 140euro. Ga je dan naar 3x35A, dan moet je 600 euro betalen.
Ben dus benieuwd hoe de factuur van een gemiddeld huishouden in B eruit ziet. Wat voor bedragen, voor welke dienst.

In het begin betaalden we in NL de capaciteit aan de hand van de afgenomen kWh's. Dat sloeg natuurlijk nergens op. Vanaf 2009 (als ik me goed herinner) wordt de capaciteit betaald volgens de aansluitwaarde, dus de grootte van de hoofdzekeringen. Dat klinkt al veel aannemelijker, al zullen er verschillen zijn. De een, met zware apparatuur in huis, zal die capaciteit voluit benutten, de ander zal het maximum bij lange na niet halen.

Dan lijkt me het systeem wat ze in België willen invoeren eerlijker, je gaat betalen volgens de werkelijk benutte capaciteit.

evelo

Golden Member

Betalen volgens aansluitwaarde is ook een vorm van capaciteitstarief.

Wel wat vereenvoudigd want door een 3x25A aansluiting kan je ook wel een halfuurtje 40A doorsleuren.

En ik vind minimaal 3x25A ook wel best veel. Hier in België is de kleinste aansluiting die je kan aanvragen een 1x40A.

Als men echt iets duurzaam wil doen dan kan men bijvoorbeeld ook een 1x20A goedkoop aanbieden en dan de prijs voor duurdere aansluitingen exponentieel laten stijgen.

Nu is het omgekeerd: hoe meer energie je verbruikt hoe goedkoper die wordt.

Nou, Stortbak.
Ik heb het aangepast.

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

Op 26 augustus 2021 15:18:59 schreef evelo:
De tarieven zijn nog niet gekend..

Waarom maakt iedereen zich dan zo druk? (al een jaar lang)

Wanneer je die bedragen zou weten kan je een berekening maken of het zinvol is om je huis om te bouwen naar een soort van offgrid.
Zonnepanelen en een batterij.
Je trekt alles uit je accu, dan maakt het niet uit wat je aan apparaten aan hebt.
En je laadt de accu met maximaal 2,5kW van het net, als je niet genoeg met je panelen kan laden.

Alleen als de verschillen in tarieven zo weinig zijn dat die ombouw niet loont: Leg je er dan bij neer en betaal het gewoon.

Net als met verzendkosten. Duitsland rekent standaard iets van €19,00 naar NL. Dat doet zeer.
Totdat je de kilometers optelt en je benzineverbruik berekenen gaat.
Dan is ineens die €19 helemaal zo duur niet.

Dit topic is gesloten