Schakeling met extra automaat klapt er direct vanaf

Anoniem

Wie kan mij helpen bij het volgende:

Wij hadden in het verleden een aantal keer kortsluiting in de buitenverlichting. Uiteindelijk het probleem gevonden; een kabelbreuk, waarbij de fase kabel een stukje open lag. Oftewel; na iedere fatsoenlijke regenbui klapte de stroom eraf. Kabel vervangen, probleem opgelost.
Omdat ik vaak meerdere dagen aansluitend van huis ben ivm werk en mijn vriendin niet wederom wil belasten met zo’n mogelijke situatie dacht ik slim te zijn en de buitenverlichting apart te zekeren.
Mocht er in de toekomst nogmaals een kabelbreuk of om andere reden een kortsluiting komen in de buitenverlichting wil ik dat enkel de verlichting wordt uitgeschakeld, niet het gehele huis.
Ter info: de tuinverlichting staat gekoppeld aan een lichtsensor, waardoor deze bij zonsondergang/opkomst automatisch in/uitschakelt.

Voor de duidelijkheid: zolang ik dus geen extra alamat gebruik kan ik mijn tuinverlichting dus gewoon (in combinatie met & zonder de KAKU) met een reguliere stekker op het stroomnet gebruiken zonder enig probleem.

Als ik een extra schakelaar zoals een alamat (zie uitleg hieronder) tussen deze stekker van de verlichting en de verlichting zelf plaats, dan tript die alamat direct. Voor mij is het 100% onverklaarbaar waarom een extra alamat direct tript, maar eenzelfde soort automaat / alamat in de meterkast er gewoon op blijft staan 8)7

Schematische tekening

Dit is wat ik reeds heb geïnstalleerd:

1: Een geaarde stekker op de buitenverlichting, waardoor deze dus volledig los te koppelen is van het netwerk

2: Omdat de automaat er diverse keren was afgeklapt en steeds moeilijker online bleef, heb ik de automaat vervangen in de meterkast voor een nieuwe (eenzelfde Hager C16)

3: Omdat onze aardlek uit 1982 was en er ook diverse keren was afgevlogen bij kortsluiting + bij diverse blikseminslagen, heb de aardlek vervangen in de meterkast voor een nieuwe Hager. We hebben krachtstroom, dus vandaar deze variant met dezelfde hoeveelheid aansluitingen die de oude ook had, 3x IN 3x OUT + N in + N out. Zover ik heb gelezen is dit een Duitse, maar veilig te gebruiken goedkopere versie dan de Nederlandse.

Nu bedacht ik mij een andere oplossing: ik sluit deze stekker niet direct op het net aan, maar ik zet hier een extra zekering tussen (soort automaat stekker)

Probleem: de ingebouwde automaat klapt er gewoon direct van af als ik de stekker insteek. Haal ik de stekker er tussen uit en steek ik deze gewoon in een stopcontact, blijft de stroom er gewoon op! :(

Oplossing: Ik koop een fatsoenlijke B16 aardlek automaat om te proberen of het gewoon aan deze Sygonix stekker lag:

Probleem: zelfde probleem als met de Sygonix stekker, deze aardlekautomaat klapt er gewoon vrolijk direct af als ik deze aanzet. Oke ik heb een C16 automaat in de meterkast hangen, dus ik een C16 aardlekautomaat gekocht om te kijken of deze wel erop blijft > Negatief; probleem precies hetzelfde met de C16 aardlekautomaat.

Ik heb zowel bij de Sygonix als beiden alamats ook geprobeerd de stekker te draaien zodat de Fase + Neutraal sowieso op 1 van beide manieren direct met elkaar verbonden zijn, helaas zonder succes.

Al met al: ik word gek! :P

Oplossing: Onze buitenverlichting bestaat niet uit 1 lampje, maar 24 x 3W LED spotjes (nee geen kermis, maar een grote woning / tuin :P). Ik las op internet dat automaten er door sommige lichtbronnen (LED in veelvoud) soms snel af kunnen slaan bij het inschakelen van deze lichtbundel ivm de ingebouwde LED drivers in deze spotjes. Hier bestaan opstart begrenzers voor:

Nu lijkt mij dit hoogst ongebruikelijk, volledig onnodig en overbodig, maar ik heb er maar 1tje besteld (nog niet in huis - nog niet kunnen testen).
Ik vraag mij echter dus af of dit wel een oplossing gaat vormen. Ik meen ook dat als ik wil dat een automaat voor de verlichting er eerder af moet slaan dan die in de meterkast, ik vooral een automaat moet installeren met een lagere A waarde + snellere afschakeling / lagere ma waarde dan de geprobeerde B16 of C16 aardlekautomaat met 30ma aardlek. Als deze B + C16 deze schakeling al niet doorstaan, dan slaat een lichtere en sneller schakelende variant dus sowieso af lijkt mij.

Weet iemand mij AUB een oplossing aan te bieden die wel werkt? Ik begrijp gewoon totaal niet waarom de extra automaat en aardlekautomaten er gewoon direct afklappen, maar zonder deze de stroom gewoon online blijft.

een aardlek springt niet door de pieklast van leddrivers, dus je installatie is echt wel ergens lek zo te horen. je hebt bij het testen met een aardlek stekker en alamat ook al eens de stekker 180 graden gedraaid? want dat kan weleens de reden van de uitval zijn, fase en nul draaien mee en dan gaat het niet zelden veel sneller al fout.

de alamat is de beste lap oplossing, maar de storing opzoeken of de boel nieuw aanleggen is beter natuurlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

' testman ' bedankt voor je reactie. Naar mijn idee is er opzich geen storing... Zoals ik aangaf als ik de tuinverlichting gewoon koppel op het vaste stroomnet met de stekker of met lasklemmen op de reguliere bekabeling, kan de tuinverlichting gewoon aan.
Het geheel werkt dus in principe gewoon. Alleen om te voorkomen dus dat het hele huis zonder stroom zit had ik bedacht zo'n alamat er tussen te gooien, waarvan ik niet begrijp dat dit niet werkt/deze er direct af slaat.
180 graden draaien heb ik bij de Sygonix stekker en de 2 alamats geprobeerd, zonder succes helaas.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 26 augustus 2021 01:33:47 (23%)

Anoniem

Ik heb het enigszins oke aangesloten, maar nog niet 100 % netjes afgewerkt. Op de rails van de Hager mini kast die ik heb geïnstalleerd is nog een dubbele ruimte beschikbaar voor de opstart begrenzer die ik hopelijk snel in huis heb. De witte ronde tussenstekker is een KlikAanKlikUit schakelaar, waardoor ik de lampen s nachts rond 0100u automatisch uit laat schakelen, omdat wij daarna 90% van de tijd geen vrienden / familie meer over de vloer hebben.
Ik heb alle hierboven genoemde testen uiteraard allemaal zonder deze KAKU schakelaar geprobeerd (zonder succes). Daarnaast werkt het verder dus gewoon perfect met deze KAKU stekker ertussen, zolang ik die extra automaat / alamatten gewoon er tussen uitlaat.

Bij deze een foto:

mvdk

Golden Member

Op 26 augustus 2021 00:19:56 schreef Martinovich:
(...)
Wij hadden in het verleden een aantal keer kortsluiting in de buitenverlichting. Uiteindelijk het probleem gevonden; een kabelbreuk, waarbij de fase kabel een stukje open lag. Oftewel; na iedere fatsoenlijke regenbui klapte de stroom eraf. Kabel vervangen, probleem opgelost.
(...)

Op 26 augustus 2021 00:19:56 schreef Martinovich:
(...)
2: Omdat de automaat er diverse keren was afgeklapt en steeds moeilijker online bleef, heb ik de automaat vervangen in de meterkast voor een nieuwe (eenzelfde Hager C16)

3: Omdat onze aardlek uit 1982 was en er ook diverse keren was afgevlogen bij kortsluiting + bij diverse blikseminslagen, heb de aardlek vervangen in de meterkast voor een nieuwe Hager. We hebben krachtstroom, dus vandaar deze variant met dezelfde hoeveelheid aansluitingen die de oude ook had, 3x IN 3x OUT + N in + N out.

Op 26 augustus 2021 01:24:01 schreef Martinovich:
(...)
Naar mijn idee is er opzich geen storing... Zoals ik aangaf als ik de tuinverlichting gewoon koppel op het vaste stroomnet met de stekker of met lasklemmen op de reguliere bekabeling, kan de tuinverlichting gewoon aan.

Als de tuinverlichting op de in de laatste kwoot aangegeven manier aangesloten is, schakelt deze dan uit als die 4 polige krachtstroom aardlekschakelaar word uitgeschakeld?
Uw verhaal begint met kortsluiting in de kabel, dat de stroom eraf klapte.
Automaat of aardlekschakelaar?

Anoniem

Momenteel kan ik mijn tuinverlichting dus gewoon in combinatie met & zonder de KAKU in combinatie met een reguliere stekker op het stroomnet gebruiken zonder enig probleem.

Enkel zodra ik een extra schakelaar zoals de alamat tussen deze stekker van de verlichting en de verlichting zelfs plaats, dan tript die alamat direct.

Als ik de 4 polige aardlekschakelaar uitschakel, dan schakelt daarmee het hele huis uit, aangezien dit de enige aardlekschakelaar na de hoofdschakelaar is.

Hieronder een foto van de meterkast.

1: hoofdschakelaar

2: 4 polige aardlekschakelaar

3: specifiek de automaat Hager C16 30ma. Op deze automaat zit onder andere de fase + neutraal die naar de garage loopt, waar op de garage zolder dus uiteindelijk een stekker zit aangesloten waar de tuinverlichting op zijn beurt zit.

Als ik nummer 1, nummer 2 of nummer 3 uitschakel, dan zal de tuinverlichting ook uitschakelen.

Ik vind dit maar een vreemd verhaal. Sowieso heeft het geen enkele zin om 2 aardlekautomaten achter elkaar te plaatsen. die zullen dan beide uitvallen, of in een gunstig geval heb je 50 procent kans welke er als eerste uitklapt.

Dat gezegd hebbende, lijkt er ook iets mis te gaan met je installatie. Het kan betekenen dat de beveiligingen in je meterkast niet werken, of dat je die extra automaat foutief hebt aangesloten. Het klinkt alsof er stroom buiten de extra aardlekautomaat om terugloopt, maar wel netjes weer bij de aardlek in de meterkast terug komt.

De verdeelkast is ook een rommeltje. Het hele huis achter 1 aardlek, en vervolgens weer losse aardleks toepassen is ook niet zoals het hoort. Max 4 groepen per aardlek, en geen aardleks achter aardleks plaataen.

[Bericht gewijzigd door meander op donderdag 26 augustus 2021 04:16:49 (16%)

Spanning staat en stroom gaat!
Anoniem

Ik zou uiteindelijk de extra alamat willen ruilen voor een alamat met een lagere & snellere waarde, waardoor er bij kortsluiting deze eerder zal afslaan dan die in de meterkast.

De beveiligingen in de meterkast leken prima te werken, maar heb ik puur uit voorzorg vervangen voor nieuwe.

De extra automaten die ik heb getest heb ik aangesloten op de reguliere manier. Vanaf de stekker blauw / Neutraal aan de ingaande zijde van de automaat IN en aan de afgaande / bovenzijde uit richting de lichtsensor.
De bruine fase kabel aan de andere zijde op dezelfde wijze:

https://lh3.googleusercontent.com/rLUokN48b_Yg0RTDMQLZUWjfEBoNwalWfGFhlXyWLXxYiJa49cewKjBEa_yZVvcYNnMmRaJb34Iix3RxXcwgxlBMCLSGMl0dCQR1YAzMA8KvwJaoOAsZ4Irc1HbZmHDijg72Q5XicE_cD-t-L_FmzZ5ho4V8RfRMQ0t7KhTVbHdRfsTvy1LNJhbAOnys__xYMa8_nLFwqh_-N3wqDS1-bqjEy6ttfTu8QzSA3gBJ2XzpXBDX409N-Ur8KOc82a_hGA8nqcC0gxNo54fLI1yz6BqKw4yQunmJaMf-XE172kJTUbK7qwCWP38Hy__L3lJSEir-x8wbxLgmPJIdSlHeMTl1q4br_sAHNq0V_iyFV5CATSJ6Fp9AD7EG_WqZEdiJHEaZVZ2R4GQkeIuxfJ0oM-Oiob8QA5cqfjraOK9kZaxBfvTDBtps3ILnBpzhH0lBmrZm-U9l0pbF4TWVGg11kdxtiWH3cpXJB9oYedmGgB6wV-u0oVl2zQTqvmH-RJX-dPFSZ3v2qYy1v500b-9FoBGQYtonEHgAm5KEhVXhqDVwZ0YW5GQwGCdOcOJnJJQQ6LLDg3Qacp_O3nXNSn04rdvoKu1O9En0mYc4PmAQIuhuOQpWOGwswKnd1l6b6YM0Kz_HkYz4zu5ZXWnNsDUC1rXpPijTfH_zrbqFBzcAfVsoI5FI1i6mNzdaw_eFCD_PVVBkJK0sIw-12AWISZi8MUw=w443-h640-no?authuser=0

C16 voor de buitenverlichting levens gevaarlijk

Aardfouten waardoor een oude aardlek niet uitgaat maar een nieuwe wel is heel goed mogelijk. Wel eens vaker een oude aardlek tegen gekomen die helemaal niet meer afschakelde op aardlek stroom > 1A. Een verrotte chinese ledvoeding kan ook een oorzaak zijn, die chinezen ontwerpen wel meer rare dingen.

Als het alleen om de buitenverlichting gaat zou ik deze eerder met een 6A B aardlekautomaat beveiligen , dan heb je nog kans dat bij sluiting de groep in je groepenkast gewoon in blijft.

Een 30mA aardlek mag bij > 15mA uitgaan en bij 30mA moet hij uitschakelen. Stel de tuin installatie heeft 25mA lekstroom, voor de bestaande kan dit inhouden dat deze niet uitschakelt de nieuwe kan een iets eerder moment kiezen.

Beter is te meten of er voldoende isolatie weerstand in de bekabeling is en niet steeds andere automaten te proberen.

En weer problemen met de tuinverlichting. Komt erg vaak langs hier op CO.

Voor mij blijft de enige echte oplossing gewoon omschakelen naar laagspanning. 12 Volt of 24 Volt of zo. Bij 230V in de grond krijg je al snel last van aardlek tgv vocht in de lassen.

als die hager aardlek het hele huis erachter heeft zitten klopt er niks van de installatie. er zitten 4 aardlekken in die kast, alleen als de oude aardlek een 0,5A model was, kon het werken voorheen. als er nu een 30mA aardlek voor die 3 andere aardlekken zit verklaart dat wel het eea. 30mA aardlekken in serie zetten werkt niet, de 1e gaat eruit want die heeft alle lekstromen opgeteld erdoor lopen..

als je een aardlek op die zolder zet en deze valt meteen uit, is je installatie niet gescheiden met die stekker. wrs hangt de nul van die groep achter die stekker ergens weer aan de huisinstallatie. dan tript meteen de alamat op zolder. dus uitzoeken waar die aftakking zit naar een ander deel van de installatie. nul of fase of beiden zijn ergens gebruikt.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 26 augustus 2021 11:36:38 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Mensen bedankt voor jullie reacties!!
Ik ben er dankzij jullie achter gekomen dat het witte snoer welke ik had aangesloten op het stroomnet, blijkbaar toch ergens een extra vertakking had van de fase of nul kabel.

Ik heb een volledig nieuw verlengsnoer aangesloten op de alamat en deze op een stopcontact aangesloten en nu werkt het wel!

Het verbaasde mij even goed dat de verlichting zonder alamat op het oude snoer wel werkte en met alamat niet.

Al met al het is opgelost!

Hierbij tevens nog 2 foto's van boven en onderzijde van de aansluiting. De groene aardkabel heb ik naast de alamat lopen en de neutraal in de N. de inkomende stroom aan de onderzijde en de uitgaande stroom (naar de verlichting) aan de bovenzijde. Dit heb ik verder niet aangepast in het proces.

Als ik het goed begrijp moet ik de B16 alamat vervangen door een (2-polige) B-kar 6A of 10A alamat of automaat? Ik weet niet of deze nog te vinden zijn in een lagere aardlek schakeling dan 30ma, maar ik ga in ieder geval op zoek!
Ik weet niet of een alamat vereist is om te voorkomen dat de aardlek in de meterkast afslaat bij kortsluiting, of dat ik gewoon een voor een automaat kan gaan ipv alamat.

mel

Golden Member

Dit ding is 1 polig, misschien mag dat in Belgie, maar in Nl moet een automaat ook de nul afschakelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

tja de alamat op zolder doet weinig als deze al achter een aardlek zit. een 2 polige C6 werkt ook hier. als de boel uitvalt moet toch de aardlek beneden gereset worden en boven de automaat uitgezet worden. beter zou een aparte groep voor de tuin op de hoofdkast zijn, nu moet ze nog de trap op klimmen om die automaat uit te zetten. ik gok dat die groep ook van het licht op zolder is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Ik had een van de 2 volgende opties gevonden; wellicht werkt dit of is het gewoon weg niet mogelijk om een zekering in te bouwen die 100% vd keren eerder zal afslaan dan de aardlek / automaat waar de groep op zit in de meterkast?

https://lh3.googleusercontent.com/tzbixdvp7VTNgAkCeHzYCxoZyIVQj9d9G8AEX7jtQpaTcqBV966I5r_dCOMjfa8RnmH6GY38wIvadbqMy1_WZ7vWY2tykrDfgCbJ9WcMpC2Tm8qz-JfEmfeVdyMnp3TLvID8w1jS96lLB7LbWdLG-hgVaWicX-m2tlSX3DXud8GoTFf9UCj7HyTHq5KRtM4BSBxLNyK2TFoTjJOayFKXjcYUJZY-gCOJIiTEVR3dK9tpdzgxaYwZeiLdBEh91k-wb16y-VE-JSUo-hbOj6dR12XvcAJs06PJdrw27gAgG1m5GfeRKOYnEYAB5vkCUpm_AbHWOYpIM8aOf0Iscy7mz0jJQYGx47KTCW0gtw-zQpzoQJY3bDZerhHWG3zOUDZ9DeHmEnpUvdq0CpM1ft2W2lJs5eDv0YMkR9CjCytmk97aqoBCRVyJyb9Y3QKojoM-9qNEFKdkkDpGNZXEeLNUV-s8FgsbO0sWy7HYgIjT-ZgbBO1MXPkoN3uWQ41qMa-ZpLO_Xxj-UAYUsFL_NmnwEo_Uv_rR0w6h0DMxhtR5J37mHofMZfXLZHW3T04k_YfLV5WfIS2x98XI5xsofXieLI0yB9ydlT--DrOl9Ps9_HCeiLpTbzb7uQ5tpkXhSZnFfR1rYaOIafnvey8AXMLK7wIfhlWXJ--UY4CwTUH1hcCBhFF0r-DY6DAQSgqDoviqQIV5Vdc3Cv-ij8qozhE8eYM=w554-h779-no?authuser=0

https://lh3.googleusercontent.com/wiBRZO9O23CSYcdlGAzXiqxUqbYNk8uDtTausGqrzCeQ3C8aq2VewBimoKIc2OfjZ-C712IRyySYDfJGjYMfy8fz3FJUiCluaFocWD9g5nE_rxX8jOmQ4KG4gWo4MXam_joNuBDw8ElCc_Za3CsRPv1AewOLi-FognsWXx_GUBayL5m4Nu3HBHrzNesljoUTiaPg8B5NG0LTrQWT6VpOq-iKHd-AgSFJN0oFzfkTVmuDfSqwgumL6JjIdNaeuovxGlpzzpbgT_vOkkwWomg2ra5VhVlSVukAzfU5TXx5Pb_LuIGL8U9s95ziZH55qI73V4BnXxxrvqBDBYT2X8q9Ni0Efq6an7yZFIEVqQWaoZ2R8szy1w5vJJtbMRm51OK05_UCHV7bSlG0xboPluUAhKTyfAVGMWsF4wHS_XLCG8fasdrsRnnhkwir2hCuyokeESV_PJ2wrmQypQQcbge848doyFJaZsNgcGZXW9IfiFbETCXlCxuMj8VoHnVhF9hTiUvk_wMOrPED2pqBMkq0Jginp64CmkK6niPfD24HvIZ88wIXQeOb0fCmgrNYzNKZ5nXDSwprDyElPNCx2DW6uh3Qsd26zqLq8BYlzgNdWqWt5DJxeVkovbutxxwcCXOzE6rgE0HMkryAXNq87sbtXEr1inL_b_GPFnU_bvyrMm_A38OylA-o8x8big9CxmmG1D7dHwcR6ZCkEdCRRqa42D8=w753-h704-no?authuser=0

HAGER AARDLEKAUTOMAAT 1-POLIG+NUL 6A B-KAR 30MA

https://lh3.googleusercontent.com/ZHf1SeGqXVoxJzSrlzB2FYLOK95TnruSqCj-PtDYlFaTjfBRQl1vncES3vh4GjHXJL1J_TG1yUlasHkgkBAWjn0lBFgAYHRYQgqmpheDPqeXw-UZGwpdFa37YBxoPJHRr2eUP_LArMNsLiavwbQK1hCyFqJ_tn68LqvCHrH7_bj4zHVgO0hvKKfb8NeqJFmuKpZu2Rqgr1XL-gl1IUk4AJ0rNA4VXdsqT7AWYKDdSjUQrQMdMKhUWFaJ-cAJkPIGstiIUc4ll8SrJTNFiS_HyWeZ0O0lpRb66-W1dvceE67ON1dGzQsuGpdLdfWb07nKz9qMN__HQZ4UUWWwew-jq2kU43UtgsjgV760RDzkrH97-qi3AYMLXaCu8o5-sd4ZLt6RzX5ymIiBqfcZh4CvkjsxuxfMzCmniwG63QsC7g1mm9lfpqx-rmME_CVjggcHPMo3G6PY6Mtv26Ygnl5rnG0NBw-O1fLDuK--vYN-alO3f7td1_JEzsa3ZuJIfwHMtGhQe_2LgRlxFHt9_Nu3mw0C3T7AuvW0LFGR1OGnGo87G-UlQJB7iKA2zdkA8IFmb-SwLQy3bfOvI53vQlWCZeHgtbTivHAcd-T3Sf21bv31G1hZQNZlFaP2rjzv9IAHecSO8PYkUSoVLikWeEr46AVZfsgyOk9HY_gyqT8bHon2jrV4tfG_d0YIHGfSWVTl1JFaBarrMiLVVt3hpIjbAG8=w562-h747-no?authuser=0

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 26 augustus 2021 15:03:58 (89%)

Sine

Moderator

Aardleks achter snoertjes via stekkers naar een vaste kabel ?!?

Het heeft een hoog pruts en friemel gehalte ... dat wel.

Anoniem

Haha ja dat ben ik met je eens. Een jaar geleden bij de kabelbreuk, wist ik niet dat dit de oorzaak was van een kortsluiting, waardoor ik als noodoplossing de tuinverlichting op een stekker heb aangesloten, zodat mijn vriendin deze makkelijk kon afzonderen van het stroomnet als ik niet thuis was.

Nu is dus de bijkomstigheid mocht dit ooit een keer in de toekomst gebeuren en we bijv. op vakantie zijn, dat ons huis (incl. diepvries, koelkasten, camera / alarmsys. etc) volledig offline gaan, tenzij we de stekker van de tuinverlichting uittrekken...

Als ik dit kan voorkomen door zo'n alamat ben ik het zeker met je eens dat het niet de sjiekste oplossing is, maar volgens mij mag dit op zich wel, doordat je zelf achter een stekker 1 en ander mag aansluiten zoals een aardlek, maar weer niet direct op het normale stroomnet, omdat ik duidelijk geen gediplomeerde elektricien ben.

Daarbij had ik de ervaring dat als de verlichting dus niet via stekker was aangesloten, waarmee ik zou kunnen afzonderen de groep in de meterkast, ik de automaat en/of aardlek er onmogelijk terug op kreeg omdat er dus een kortsluiting op de groep van de tuinverlichting was.

Een aparte groep in de meterkast maken voor de tuinverlichting mag geloof ik ook niet zomaar (correct me if I'm wrong), want dit zou een 5e groep op 1 aardlek, waarbij 4 groepen geloof ik de max is.

Waarom niet een hele aparte groep met een eigen aardlek en automaat voor alleen de tuin verlichting? Bij een tuinprobleem schakelt dan alleen de tuinverlichting af.

Een kortsluiting heb je als de fase en de nul per ongeluk tegen elkaar komen. In dit geval schakelt de automaat uit.

Een aardlekprobleem heb je als een fase (of stroom voerende) draad per ongeluk een al of niet slecht contact maakt met de aarde. Zoals bijvoorbeeld een blote fasedraad in een vochtige omgeving. In dit geval schakelt de aardlekschakelaar uit.

twee aardlekken achter elkaar heeft weinig nu. Je weet nooit welke van de twee reageert. Het huis kan in elk geval nog steeds helemaal in donker komen.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 26 augustus 2021 15:16:23 (13%)

mvdk

Golden Member

Mijns inziens zit er nog steeds een aardlek in die tuinverlichting.
Er zijn hier adviezen gegeven, de beste lijkt me in dit geval de boel op zwakstroom in plaats van laagspanning te zetten. Met laagspanning bedoel ik hier 230V.

de beste lijkt me in dit geval de boel op zwakstroom in plaats van laagspanning te zetten. Met laagspanning bedoel ik hier 230V.

Inderdaad 12, 24 of 42 volt. En dan via een ouderwetse trafo. Geen elektronische dus, maar zo'n zware klos koperdraad en elektrostalen blikpakket. Een goede ouderwetse transformator heeft een zeer hoog rendement. Veel beter dan een elektronische trafo. En de levensduur van die dingen is ook zeer goed zolang je ze niet overbelast en vocht- en dus corrosie- -vrij weet te bewaren.
Een 100 jaar oude trafo (Die ook al zolang in bedrijf is.) is niets bijzonders. Een gewone trafo isoleert ook nog eens goed. Beter dan een elektronische trafo en dan heb je nog niet eens een veiligheids trafo nodig.

Je hebt dan wel wisselspanning voor je tuinverlichting. Wil je gelijkspanning dan is een gelijkrichter met buffer elco ook geen wereld probleem om te maken. Alleen wordt dat dan geen 100 jaar oud meer en je rendement gaat ook wat achteruit. Het rendement wordt alleen nog niet zo slecht als een elektronische trafo.

Anoniem

Als ik mijn tuinverlichting zou willen aanpassen naar 12/24v heb ik dan voldoende aan:

- 24 spotjes GU10 12/24V (ipv huidige 230v)
- transformator 230 > 12/24v?

Op 26 augustus 2021 16:36:50 schreef Martinovich:
Als ik mijn tuinverlichting zou willen aanpassen naar 12/24v heb ik dan voldoende aan:

- 24 spotjes GU10 12/24V (ipv huidige 230v)
- transformator 230 > 12/24v?

nee, gu10 voetjes zijn 230V. voor 12/24V heb je gu5,3 voetjes nodig en een voeding die alles kan voedden, en neem die ruim. heb je opgeteld bijv 3A nodig, neem een 5A voeding, geen 3,2A voeding!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En dat moeten dan lampjes zijn geschikt voor wisselspanning Dus gewone gloeilampjes of halogenen.

Leds voor die spanningen kunnen alleen voor gelijkspanning geschikt zijn. Let er dan op dat de leds ook specifiek voor bijvoorbeeld 24 volt wisselspanning geschikt zijn.

Als je gelijkspannings lampjes gebruikt heb je iets nodig dat gelijkspanning maakt. Dus een trafo met een gelijkrichter erbij. Of een elektronische trafo speciaal voor jouw gebruikte lampjes of ledjes. Helaas gaan deze minder lang mee als een gewone trafo. En kun je hiermee na verloop van tijd weer jouw aardlek en isolatieproblemen krijgen.

pa3gws

Golden Member

Led lampen met bijv. een 5.3 voet zijn bedoeld als vervanger voor halogeen die werken dus prima op wisselspanning.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

idd, gu 5,3 ledlampen werken soms zelfs alleen op AC. er zit een converter in die dingen, dus dimmen gaat wel met pwm, maar niet door de spanning omlaag te draaien.

evengoed, als de tuininstallatie al gaar is, gaat een 24V installatie ook ellende geven op den duur. dan geef je net zo goed geld uit aan iets nieuws incl bedrading. niet met kabelmoffen werken, is alleen ellende met een storing.

waar rook was, werkt nu iets niet meer