led voeding

evelo

Golden Member

Hallo,

Bij mijn ouders is er een ledspotje defect in de keuken. Is een inbouwspot met aparte voeding.

Ik heb de ledspot zelf eens omgewisseld met een andere en het probleem blijft dus het is de voeding zelf die stuk is.

Ben dus aan het kijken voor een vervanger. Het rare is dat er op de voeding staat: constant current én constant voltage: 350mA/24V

Voor zover ik weet is een ledvoeding constante stroom.

De lokale elektrozaak heeft een voeding in voorraad van 36V/350mA.
Ben ik correct als ik denk dat deze geschikt is als vervanger?

Op de voeding staat dat bij een stroom lager dan 300 mA de voeding over gaat in constante-spannings modus.

Bij een vervanger is vooral het spanningsbereik van belang, dus als je vervanger ook van 9 tot op z'n minst 23 Volt kan leveren bij dezelfde stroom, zit je goed.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
evelo

Golden Member

Maar bij een 36V voeding kan er bij lage stroom dan wel 36V over de ledspot staan? Terwijl die 24V is?

Of begrijp ik het verkeerd?

Zo'n leddriver is toch een stroombron? De led pakt zelf wel de juiste spanning die hij wil.Dus zolang de spanning binnen het bereik valt van de orginele en de stroom overeenkomt dan is het toch in orde? Volgens mij is het zelfs voor de levensduur van de led een stuk beter als je iets onder de stroom gaat zitten. De fabrikanten hebben soms de neiging om de led te oversturen voor betere prestaties.

maartenbakker

Golden Member

Het opschrift is er duidelijk over.

Indien je minder dan 300mA trekt dan is het een 24V Constant Voltage voeding.

Indien je 350mA trekt is het een Constant Current voeding die binnen een bereik van 9-23V zijn stroom constant houdt.

Je zou dus moeten weten wat voor LED's hij aanstuurt. Als dat LED's zijn die 350mA mogen hebben, is een 36V 350mA LED driver vrijwel zeker geschikt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."