Vraag over elektrische insectenvallen

Hubie

Special Member

Op 22 augustus 2021 23:24:29 schreef grotedikken:
[...]
Volgens mij heeft uw entomoloog ondanks indrukwekkende diploma's er de ballen verstand van.
Toen ik nog de vliegenlamp gebruikte (voor de madeninvasie) hoorde je 's avonds af en toe knets. Vliegen zitten 's avonds meestal stil en de bodem lag bezaaid met dode muggenlijkjes en een enkele mot. Jammer genoeg bleven er altijd nog wel voldoende muggen over voor wat bultjes, maar af en toe een knets gaf toch een goed gevoel. Weer een rotbeestje minder...

Don't shoot de messenger ;-)

Dat die ultrasoonpiepers niet werken wist ik al,in elke Elektuur Halfgeleidergids,jaren 80, stond er wel een.Ik heb er toendertijd een paar gemaakt,werkt voor geen meter.

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 23 augustus 2021 00:50:41 (13%)

Anoniem

Op 22 augustus 2021 23:33:00 schreef Sine:
@GD, het enige wat je daaruit kunt concluderen is dat ook een mug zich af en toe wel eens vergist.

Een bodem bezaaid met muggenlijkjes en één enkele mot?
Dzn is mijn conclusie snel gemaakt zonder universitaire studie..

Sine

Moderator

Dan is er inderdaad maar 1 conclusie mogelijk.

Er zitten bij jou veel meer muggen dan motjes ... :+

Op 23 augustus 2021 00:41:32 schreef Hubie:
[...]

Don't shoot de messenger ;-)

Dat die ultrasoonpiepers niet werken wist ik al,in elke Elektuur Halfgeleidergids,jaren 80, stond er wel een.Ik heb er toendertijd een paar gemaakt,werkt voor geen meter.

Ik had zon ultrasoon stekker in een stopcontact geprikt in de hoek waar die beesten meestal rondhingen. Even later zat er een mug gewoon op dat apparaat. Dat leek me wel voldoende bewijs om dat ding weg te gooien.

Spanning staat en stroom gaat!
GJ_

Moderator

Tip: gebruik gewoon een ouderwetje lo-tec plafondventilator. Met platte wieken dus geen luxe ITHO maar eerder een antieke Westinghouse. Die zijn zo stil dat je ze 's nachts niet hoort en muggen raken lelijk de weg kwijt.
Wij worden nooit meer gestoken sinds er zo'n ding midden boven het bed hangt. Draait de hele nacht op de laagste stand.

Een Itho heb op kantoor, die blaast wel iets harder maar maakt ook een professionele hoeveelheid kabaal. Dat is niks voor in huis.

mel

Golden Member

gele gloeilampen schijnen ook te helpen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 23 augustus 2021 00:41:32 schreef Hubie:
[...]

Don't shoot de messenger ;-)

Dat die ultrasoonpiepers niet werken wist ik al,in elke Elektuur Halfgeleidergids,jaren 80, stond er wel een.Ik heb er toendertijd een paar gemaakt,werkt voor geen meter.

En daarna ben je overgestapt op het bouwen van elektronische waterontharders? Ze hadden ook elke maand een tijdschrift, behalve in de zomer, niet enkel aprilnummers :-)

@Sine, als er veel dode muggen in liggen is het duidelijk dat ze ruimtelijk gezien maar een kleine kans hebben om toevallig door de lamp te vliegen. Dus statistische gezien moeten ze aangetrokken worden. Daar kan geen intiemoloog met een boekentas vol diploma's tegenop.

ik heb er 1 met tl lamp: lamp type G5 T5 BL 4 W (staat op de insect killer)
lamp kapot.
2x besteld bij: elektro-opruiming.nl - TL-buis 4W T5 black light f4t5/bl

1.50 euro/stuk ex btw verzenden 5.95
Hoop dat ze werken.

alles wat ik maak, kan beter.

@GroteDikken,
ik heb 4 katten thuis, in de afgelopen 6 jaar welgeteld 1 muis in huis gezien (Inderdaad door 1 van de katten naar binnen gesleept, echter Die rende voor zijn leven, moge de Heer hem genadig zijn)
Verder heb ik over de jaren honderden muizen, vogels, mollen en god weet wat opgeruimt in de tuin, katten zijn zeer efficient alhoewel het is een wrede manier om "Beestjes" te bestrijden.
(Maar ze zijn wel lief, als je bereid bent de bloedvlekken te vergeten)

Voor de topic starter https://www.youtube.com/watch?v=iyRpMN9uQEw

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
HVinduction

Honourable Member

Die elektrische vliegenmeppers kunnen zeker wel een vrij hoge stroom leveren voor een korte tijd, sterker nog er zit een condensator op de uitgang die voor de klappen zorgt.
Echter wordt het pas gevaarlijk als er een pad is tussen twee verschillende ledematen, omdat dan de stroom door het hart kan lopen. Daarom moet je met hoogspanning alleen gaan werken met één hand en indien de voeding een pad met de aarde heeft (zoals met het lichtnet) je zelf ook goed isoleren daarvan door b.v. veiligheidsschoenen en een mat te gebruiken. Om die reden is het lichtnet dus ook heel gevaarlijk als je lichaam een goede verbinding met de aarde heeft en in bijna alle gevallen dodelijk wanneer de fase contact maakt met de ene arm en de nul of een andere fase contact maakt met de andere arm.

Sorry voor de vertraging, maar ik kreeg geen email notificatie meer.
In tussentijd heb ik wel 4 van die anti-insecten machines uitgetest.

1.
De eerste was zo'n vliegenmepper / insectenlamp combinatie.
Eerst heel wat problemen bij de levering en toen ik het dunne kartonnen pak aankreeg zag het eruit alsof iemand er een Bang & Olufsen Beolab 90 op had gezet. Na het uitpakken van de vliegenmepper bleek het plastic gebroken. Na het opladen gaf het wel licht, maar omdat het beschadigd geleverd was heb ik het geretourneerd.

2.
Mijn 2de bestelling was een plastic cylinder met UV lamp en een soort ventilatortje die zuigt en insecten in een bakje moet zuigen. Maar ze worden niet geëlektrocuteerd en blijven in leven.
In de praktijk werkt dit totaal niet en ik heb het geretourneerd.

3.
Het derde toestel.
Een grotere insectenlamp met elektrocutiesysteem. Zag er goed uit, maar enkel de bovenste lamp werkte.
Geretourneerd.

4.
Nog een grotere insectenlamp met elektrocutiesysteem. Beide lampen werken, maar er komen geen insecten op af. Getest in al mijn kamers op verschillende hoogtes. Elke dag gedurende meerdere uren.
Deze ga ik ook retourneren.
In tussentijd heb ik zelf 2 muggen gevangen met een glas (dood door verdrinking) en 1 vliegje (dood door slagen en verwondingen).

Ik las trouwens indien een insectje toch geëlektrocuteerd wordt, de stukjes tot ver in het rond kunnen vliegen en dat dit ziektes kan verspreiden en in het geval van muggen dodelijke virussen.

Ik denk dat ik het hier maar bij ga laten. Het werkt toch niet.

Op 23 augustus 2021 11:51:54 schreef GJ_:
Tip: gebruik gewoon een ouderwetje lo-tec plafondventilator. Met platte wieken dus geen luxe ITHO maar eerder een antieke Westinghouse. Die zijn zo stil dat je ze 's nachts niet hoort en muggen raken lelijk de weg kwijt.
Wij worden nooit meer gestoken sinds er zo'n ding midden boven het bed hangt. Draait de hele nacht op de laagste stand.

Een Itho heb op kantoor, die blaast wel iets harder maar maakt ook een professionele hoeveelheid kabaal. Dat is niks voor in huis.

Ja klopt ze houden niet van wind of tocht. Stille staande ventilator werkt ook.

Op 8 september 2021 22:43:07 schreef Groene ridder:
Sorry voor de vertraging, maar ik kreeg geen email notificatie meer.
In tussentijd heb ik wel 4 van die anti-insecten machines uitgetest.

1.
De eerste was zo'n vliegenmepper / insectenlamp combinatie.
Eerst heel wat problemen bij de levering en toen ik het dunne kartonnen pak aankreeg zag het eruit alsof iemand er een Bang & Olufsen Beolab 90 op had gezet. Na het uitpakken van de vliegenmepper bleek het plastic gebroken. Na het opladen gaf het wel licht, maar omdat het beschadigd geleverd was heb ik het geretourneerd.

2.
Mijn 2de bestelling was een plastic cylinder met UV lamp en een soort ventilatortje die zuigt en insecten in een bakje moet zuigen. Maar ze worden niet geëlektrocuteerd en blijven in leven.
In de praktijk werkt dit totaal niet en ik heb het geretourneerd.

3.
Het derde toestel.
Een grotere insectenlamp met elektrocutiesysteem. Zag er goed uit, maar enkel de bovenste lamp werkte.
Geretourneerd.

4.
Nog een grotere insectenlamp met elektrocutiesysteem. Beide lampen werken, maar er komen geen insecten op af. Getest in al mijn kamers op verschillende hoogtes. Elke dag gedurende meerdere uren.
Deze ga ik ook retourneren.
In tussentijd heb ik zelf 2 muggen gevangen met een glas (dood door verdrinking) en 1 vliegje (dood door slagen en verwondingen).

Ik las trouwens indien een insectje toch geëlektrocuteerd wordt, de stukjes tot ver in het rond kunnen vliegen en dat dit ziektes kan verspreiden en in het geval van muggen dodelijke virussen.

Ik denk dat ik het hier maar bij ga laten. Het werkt toch niet.

Nog een opmerking over het vierde elektrocutie apparaat. Ik heb er een klein vliegje zien invliegen en na een paar minuten wachten het apparaat uitgezet om te kijken of het reeds geëlektrcuteerd was, maar het vliegje vloog er gewoon terug uit.