Digitale meter - België

Dit topic is gesloten

ts kan zn reflow oven ook eerder aanzetten op het halve vermogen, dan blijft ie onder het 2e tarief.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Met zo'n oven dien je een temperatuurprofiel te volgen, als dat ding 3,5kW haalt zal dat ook nodig zijn.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die laatste is best fraai, @evelo, dankje!
Op basis van mijn ingevoerde gegevens bekom ik er een lichtdalende grafiek van mijn jaarlijke electriciteitsfactuur, en die blijft gelijkmatig dalen voor 2022. Alleen durf ik het niet goed te betrouwen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 26 augustus 2021 15:59:21 schreef KoenP:
Nou, Stortbak.
Ik heb het aangepast.

Kijk uit he! De naam van stortbak begint met een een kleine letter, dus stortbak en niet Stortbak.

McAwesome

Golden Member

Op 26 augustus 2021 20:23:38 schreef big_fat_mama:
Op basis van mijn ingevoerde gegevens bekom ik er een lichtdalende grafiek van mijn jaarlijke electriciteitsfactuur, en die blijft gelijkmatig dalen voor 2022.

Ik heb ook even de simulatie gedaan en voor mij zou de factuur met digitale meter ongeveer 150 tot 200 euro excl. BTW per jaar stijgen. Ik heb wel het geluk dat mijn netbeheerder Fluvius Limburg de laagste kosten per kW piek rekent, anders had het 200 tot 250 euro meer geweest.

Op zich is dat niet onoverkomelijk MAAR de vraag is of die tarieven niet gaan stijgen op termijn.

Veel van mijn toestellen die veel energie vragen zetten die om in warmte. Daar valt niet veel aan te verbeteren qua rendement en mijn reflow-oven heeft echt wel dat vermogen nodig om de juiste temperatuurcurve te halen. Hetzelfde met transferpersen voor sublimatie-inkt. Die kan je ook niet vier keer zo lang op half vermogen laten gaan...

<politiek incorrect>Wat ik ook erg vind is dat mijn buurvrouw een invaliditeitsuitkering geniet en als beschermde afnemer geen last zal hebben van het capaciteitstarief. Zij kan dus voor haar plezier zoveel pieken als ze wil, maar ik heb die (piek)stroom wel voor mijn WERK nodig.</politiek incorrect>

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De tarieven zullen zeker gaan stijgen in de toekomst, daar is niet omheen te komen. Maar ze zullen nooit spectaculair kunnen stijgen want dan komt er herrie en protest 't allenkant.

Veel meer vrees ik dat men in stilte gaat sleutelen aan de randparameters waardoor we wel een hele slok meer gaan betalen, zonder dat er een haan naar kraait.

En houd nu aub op met politieke opmerkingen zoals over uw buurvrouw, voor de zoveelste keer: het gaat hier over techniek, niet over politiek.

[nabedenking: teruggenomen]

[[na-nabedenking: de charmante aanpak zoals hieronder voorgesteld is misschien nog effectiever!]]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 26 augustus 2021 21:39:51 (14%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

Scoor ergens een tussenmeter. Wees lief voor de buurvrouw. Doe eens wat voor haar. En vraag dan eens zo terloops of je een snoertje naar haar dichtsbijzijnde stopcontact mag leggen, met de tussenmeter erbij.
Mogelijk heeft zij dat speciale tarief, ik gok er maar op dat het daarom gaat, en dan reken je die verbruikte kWh's met haar af, met nog een bosje bloemen erbij. :+

met enig alaam

Gaarne vertaling voor ons noorderlingen

We hebben hier al zoveel Belgische uitdrukkingen geleerd, ik spaar ze...

[Bericht gewijzigd door mvdk op donderdag 26 augustus 2021 21:23:19 (17%)

McAwesome

Golden Member

Op 26 augustus 2021 21:16:33 schreef big_fat_mama:
[nabedenking: of zal ik even langskomen met enig alaam en u ook een invaliditeit bezorgen? Dan hebt ge niks meer te mekkeren en als ik het een beetje weet aan te pakken kunt ge zelfs niet meer. Dan wint iedereen. Toch?]

Dit zijn wat mij betreft bedreigingen. SLOTJE graag en wel NU.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

https://nl.wiktionary.org/wiki/alaam
"Belgisch" komt hier helemaal niet bij kijken, er bestaat nu eenmaal geen Belgische taal.
@hieronder: noem het dan aub "Vlaams". Verdere bedenkingen over Frans en Waals bespaar ik u, om niet al te ver af te dwalen - maar die zijn wel even Belgisch!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 26 augustus 2021 21:46:55 (37%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Slotje verandert niets aan de opmerking (die verre van netjes is, maar volgens mij bedoelt ie het anders dan wat er staat).

@bfm, "Belgisch" bestaat niet als zelfstandige taal, maar wel als variant op het Nederlands. Jullie Belgen gebruiken heel wat woorden en uitdrukkingen die hier niemand ooit gebruikt heeft. Dat noem ik echt wel Belgisch.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
McAwesome

Golden Member

Ik kom heel goed overeen met de buurvrouw. We zijn gisteren nog samen gaan ontbijten zelfs. Alleen is die oplossing met een verlengsnoertje nogal illegaal en staan er forse boetes op als het uitkomt voor zover ik weet.

Voor de rest meld ik mij hier af. Dit is de allerlaatste reactie die ik hier nog post. Wel niet verschieten als ik in 2024 op de "verkeerde" stem...

Sine

Moderator

Ja, we zijn weer aardig ontspoort zo ...

Ik geloof niet dat we hier nog iets nuttigs aan kunnen toevoegen.

Dit topic is gesloten