Teken horror

blackdog

Golden Member

Hi,

Aangezien mijn "Taaltopic" in de koffiehoek al weer ontspoord is...
Start ik hier één van de twee topics die ik vanavond nog op CO wil gooien.

Dit topic gaat in principe ook over taal, schematekentaal wel te verstaan of zo noem ik het maar even.
Ik kreeg vanavond een e-mail van EDN welke ik wekelijks krijg met soms leuke schakelingen die men naar dit blad gestuurd heeft.

Wacht even met klikken op de link, eerst nog wat laten zien!

https://www.edn.com/a-discrete-auto-power-off-timer-with-excellent-cha…

Het artikel als PDF edn.com-BS170-auto power-off.pdf
http://www.bramcam.nl/Diversen/EDN-BS170-Auto-Power-Off.pdf

Zou dit nu "Schema Dyslectie" zijn?
https://www.bramcam.nl/Diversen/BS170-Power-Off-01.png

.
Hoe verzin je het om een schema zo te tekenen, of ben ik gek?

Ik heb er 10 minuten tegenaan gegooid en toen kwam dit er uit:
https://www.bramcam.nl/Diversen/BS170-Power-Off-02.png

.
Ik mag toch wel aannemen dat "Patrick Van Torre" die als professor aan de Uni van Gent werkt iets van tekenen heeft geleerd, maar het lijkt er niet op. ;)
Klik nu maar op de link voor de werking van de schakeling!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Jamaar het belangrijkste is weggelaten, dat lijkt er toch niet op? Waar is die 9V-batterij gebleven? Zo is het gemakkelijk, hoor!

[/grapjurk-modus]

Overigens: ik wilde het oorspronkelijke artikel wel eens bekijken, maar dat lukte niet wegens ad-blocker actief. Niet, dan. Maar voor alle duidelijkheid, beste Bram: die tekening is inderdaad een gruwelijke rommel, de uwe is heel wat leesbaarder.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 26 augustus 2021 21:11:01 (45%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Dat zie je vaker bij mensen die niet helemaal weten wat ze aan het doen zijn, of een schema hebben uitgetekend vanaf een print en de logische verbanden niet zien.
En misschien heb je nog optie drie, de figuren die het niet boeit.

Dit schema is zowel tekentechnisch als functioneel wonky overigens.

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 26 augustus 2021 21:20:52 (13%)

blackdog

Golden Member

Hi big_fat_mama,

Ik heb de PDF van het artikel gedownload en het als downloadlink beschikbaar gemaakt.
Kan je het alsnog lezen. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Shiptronic

Overleden

Bij het lezen van de topic titel dacht ik aan :

https://www.gezondleven.be/files/milieu/schild-en-lederteek.JPG

TOT: het eerst schema zou al een stuk duidelijker te lezen zijn als het 90° gedraaid werd

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 26 augustus 2021 21:27:38 (28%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Sine: uw derde optie lijkt me misschien nog het meest waarschijnlijk.

Maar wat is er zo "wonky" aan de functionaliteit? Ik zie niet graag de tor recht aan de batterij, met enkel een schakelaar ertussen; maar een serieweerstandje is gauw geplaatst. En het is me onduidelijk waarom de ene cap wordt kortgesloten/ontladen met een FET en de andere met een bipolaire tor, maar dat is eerder onelegant dan incorrect (of "wonky", wat dat dan ook moge betekenen).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Anoniem

Je kan onderin de pop-up op continue klikken.

maartenbakker

Golden Member

Toen ik dat eerste schema zag, dacht ik 'gebrabbel'...

Dit soort tekenstijlen is niet voorbehouden aan hobbyisten helaas. Sony soms met wat oudere TV's en vooral Beoblofsen met ongeveer alle apparaten waren er berucht om. Schema's die soms volkomen onnavolgbaar zijn en hertekend moeten worden als je serieus wilt weten hoe de schakeling werkt.

Misschien zijn we wel erg verwend met de schemata zoals Philips die in de hoogtijdagen tekende. De duidelijkste schema's tekenden ze in de jaren '70 en '80.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 26 augustus 2021 21:27:21 schreef big_fat_mama:
@Sine: uw derde optie lijkt me misschien nog het meest waarschijnlijk.

Maar wat is er zo "wonky" aan de functionaliteit? Ik zie niet graag de tor recht aan de batterij, met enkel een schakelaar ertussen; maar een serieweerstandje is gauw geplaatst. En het is me onduidelijk waarom de ene cap wordt kortgesloten/ontladen met een FET en de andere met een bipolaire tor, maar dat is eerder onelegant dan incorrect (of "wonky", wat dat dan ook moge betekenen).

- Een schakelaar die direct spanning zet op een 100u C
- Een zelfde truuk met een transistor die hem direct kortsluit
(beide te fixen met een tactisch geplaatst weerstandje overigens)
- Een electrolyt en een hele hoge weerstandswaarde gebruiken voor timing

Terwijl je dit prima met een beetje cmos kunt oplossen bijvoorbeeld, het verbruik daarvan is ook verwaarloosbaar tov een 9V blokje
Of op lagere spanningen een uC in sleep mode, ik heb me verbaasd over hoe weinig stroom die in shutdown gebruiken.

Op 26 augustus 2021 21:41:12 schreef maartenbakker:
Misschien zijn we wel erg verwend met de schemata zoals Philips die in de hoogtijdagen tekende. De duidelijkste schema's tekenden ze in de jaren '70 en '80.

:)

Op 26 augustus 2021 20:57:56 schreef blackdog:
Zou dit nu "Schema Dyslectie" zijn?

Geen idee waarin Patrick Van Torre professor is, maar vast niet in electronica. De professor is gestopt met tekenen op het moment dat een electronicus begint met tekenen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 27 augustus 2021 00:14:07 (37%)

benleentje

Golden Member

iets van tekenen heeft geleerd, maar het lijkt er niet op.

Nu ja het lijkt er wel op en het is ook voor de helft goed. HEt lijkt wel op ladder diagram voor een PLC, wie weet is hij daar professor in. Het is inderdaad onbegrijpelijk voor een autist met zo weinig ook voor details.
Gelukkig heeft mijn pc draaibare monitoren waarbij de kabels ook meewerken ik draai gewoon mijn scherm 90 graden :).

Misschien zijn we wel erg verwend met de schemata zoals Philips die in de hoogtijdagen tekende.

Het schema teken je toch maar met 1 doel en dat het duidelijk en te begrijpen is voor iedereen die ermee moet werken. Dat is geen verwennerij maar eigenlijk gewoon een noodzaak. Beetje vervelend als alle torren verkeerd zitten omdat het schema niet duidelijk was.

Bij ons op het werk weken we met tekening voor leidingisolatie (petrochemie) die heb je Amerikaans aanzicht en isometrisch, de opmeters en tekenaars leren op school ook uitgebreid hoe ze moeten meten en tekenen en toch krijg je regelmatig onbegrijpbare tekeningen, soms met een overvloed (te veel) aan informatie en soms te weinig. Teken is blijkbaar toch een moeilijk vak. En alle tekeningen nog gewoon met de hand getekend omdat de oude rotten het niet willen leren, dan wachten ze maar weer 20 jaar jaar met proberen digitaal te tekenen en dan zijn de groentjes van die tijd ook oude rotten geworden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 27 augustus 2021 00:30:39 (17%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Computertekeningen zijn ook niet alles.
Dan zie je een 40-potige chip met 40 draadjes en die stoppen een klein stukje van de chip en bij ieder uiteinde van een draadje staat een tabje met een stukje tekst. Dan mag jij gaan raden op welk vervolgblad en bij welke chip of weerstand dat draadje verder gaat. Ga je erover klagen, dan krijg je als antwoord: "Dat is getekend door de computer". Kennelijk zijn de computers te stom om kwalitatieve hoogwaardige tekeningen te maken zoals Philips ze maakte in de jaren '70 en '80.

benleentje

Golden Member

dan krijg je als antwoord: "Dat is getekend door de computer".

Ja dat is lekker makkelijk en ook gewoon luiheid. Computers tekening zelf niet en wie de software niet goed beheerst maakt dan ook nog makkelijker slechte tekeningen.

Dan mag jij gaan raden op welk vervolgblad en bij welke chip of weerstand dat draadje verder gaat.

Ik heb hier ook een schema uit de jaren 90, gelukkig maar steeds verdeelt over 2 bladzijden maar het is inderdaad soms even zoeken waar signalen heengaan, komt nog bij de de inkt al op sommige plaatsen half vergaan is en dat ik met een kopie van een kopie ... werk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Misschien is die professor Torre een automobiel techneut. De schema's van een automobiel vind ik ook altijd een drama. Ik begrijp ook altijd heel goed waarom een automonteur problemen heeft elektrische storingen. Komt gewoon door de schema's.

blackdog

Golden Member

Hi, :)

We zullen er waarschijnlijk nooit achter komen waarom EDN een schema plaatst dat zo krom getekend is.
Waarschijnlijk een rechten kwestie denk ik.

Wat betreft de schakeling opbouw, op zich vind ik hem wel leuk ook al kan het met een simpel CMOS IC ook worden uitgevoerd.
Of een moderne zuinige Microcontroler enz, enz, maar ik hou er ook wel van om soms de oude (analoge) manier toe te passen, alleen al omdat ik dat spul voldoende heb liggen.

Zoals zo vak in Electronica, er zijn vele wegen naar Rome, pas toe wat goed uitkomt.

In het schema hieronder heb ik Sine zijn opmerking toegepast om de stromen te begrenzen in de schakeling.
R4 van 15Ω is er bij gekomen om de stroom door de schakelaar en de stroom door T1 te beperken.
Ik heb goede 9V batterijen gemeten die tot onder de 1Ω Ri zaten in de nieuw staat.

https://www.bramcam.nl/Diversen/BS170-Power-Off-03.png

.
T1 was ik in principe niet zo bang voor dat die een te grote en lange collectorstroom te verduren zou krijgen.
Hij wordt niet echt hard aangestuurd op de basis.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Pijltje van de BS170 staat verkeerd om...

Sine

Moderator

En je hebt nog steeds een RC-tijd met een minder dan geweldige electrolyt,
Nop, hoewel beter en best leuk bedacht ben ik geen fan ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 27 augustus 2021 10:09:05 (10%)

Mag ik toch even iets positiefs opmerken over dit schema.
Namelijk het ruststroomverbruik.
Bij zo'n auto off circuit is dat nogal cruciaal.
Je wil namelijk niet dat bij sporadisch gebruik het auto off circuit de batterijduur verkort in plaats van verlengt.

Volgens mij is de ruststroom beperkt tot de lekstroom van de bs170, naar verwachting zo'n 0.3 uA. Toch?

Wie verzint een zuiniger circuit?

blackdog

Golden Member

Hi,

Thevel, dank je, ik heb het aangepast, de omschrijving bij mij staat op BS170 en het is een BS250 in mijn bibliotheek.
Het is nu geregeld! CTRL+F5 en je bent weer happy! ;)

kojazz
Ja dat klopt, uit is de stroom zeer laag, ik weet uit mijn hoofd niet wat de standaard CMOS voor ruststroom heeft met een oscilator
op een niet te hoge frequentie en een counter er achter.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Robin F.

Golden Member

Als het over de tekenstijl gaat vind ik trouwens een vierdraadsknooppunt (zoals bij de collector van T1) nog steeds "not done". Vroeger was dat verboden omdat die dikke punt verloren kon gaan bij een slechte afdruk, maar ook tegenwoordig ziet het er gewoon niet duidelijk uit (sommige schematekenprogramma's geven een "warning" als je het zo tekent).

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
blackdog

Golden Member

Hi Robin F. :)

Ik denk dat weinig mensen zijn op CO die mij ooit hebben betrapt op een vergeten punt, ik kan mij maar één herinneren.
Dat punten zetten is er bij mij op de 3e LTS in Amsterdam goed in gehamerd.

Maar soms verplaats ik een draad of een onderdeel zodat het schema duidelijker wordt.

Wat betreft slechte kopieën, we leven niet meer in 1980, maar alles kan een keer fout gaan, dat weet ik.

Mijn mening is dat de tekenwijze die ik toepas een hoop rust brengt, het makkelijk leesbaar maakt voor de meeste lezers/kijkers.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 27 augustus 2021 10:24:30 schreef Robin F.:
Vroeger was dat verboden omdat die dikke punt verloren kon gaan bij een slechte afdruk...

Dat komt op mij over als je aanpassen aan iemand die dan z'n werk niet goed doet. |:(

Op 27 augustus 2021 10:24:30 schreef Robin F.:
...maar ook tegenwoordig ziet het er gewoon niet duidelijk uit (sommige schematekenprogramma's geven een "warning" als je het zo tekent).

Mwa, draden bak je aan elkaar met een klodder tin. Zo onduidelijk is dat toch niet? ;)

Ik heb overigens een vreselijke hekel aan schema's waar helemaal geen verbindingsstippen worden gebruikt: draden maak je aan elkaar vast met een druppel tin, niet door ze alleen maar tegen elkaar aan te houden! O-)

TOT: direct bij het zien van het schema in de openingspost gingen mijn nekharen al overeind staan. Als ik dat had geflikt bij technisch tekenen op de MTS, dat had dat mij onherroepelijk een dikke onvoldoende opgeleverd!

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op vrijdag 27 augustus 2021 10:53:05 (12%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Sine

Moderator

@kojazz
Twee BS170's, hoewel eentje via een 1M weerstand.

@Robin,

Daar kun je over discussiëren inderdaad. Ik moet bekennen dat ik zelf ook wel eens zo'n vierdraads junctie teken, alsook het brugje bij gekruiste draden.

Lambiek

Special Member

Op 27 augustus 2021 10:24:30 schreef Robin F.:
Als het over de tekenstijl gaat vind ik trouwens een vierdraadsknooppunt (zoals bij de collector van T1) nog steeds "not done".

Helemaal niets mis met de teken wijze van blackdoc.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
rob040

Golden Member

Het is zoals het er staat: old style. Maar ik doe het zelf ook op die manier. Op één of andere wijze vind ik het duidelijker en sneller leesbaar.
Dat laatste komt ongetwijfeld omdat ik het gewend ben. ;-)

En in sPlan kun je dat soldeerpunt lekker snel zetten. :+