Wat doet dit onderdeel precies (voor rem zaagmachine)

blackdog

Golden Member

Hi,

Mijn broer was op storingsbezoek vandaag en kwam een zaaginstallatie tegen waar hieronder een foto van staat afgebeeld.

https://www.bramcam.nl/Diversen/Zaagrem-01.png

.
Volgens de informatie die mijn broer verstrekt heeft staan de twee grijze draden over de motor en de rood/zwarte draad over de rem.
Zou het een simpel relais kunnen zijn die de spoel van de elektrische rem kortsluit om de zaag zo snel mogelijk stil te zetten?
Het is niet groter dan een normaal lucifer doosje.

Iemand die hier ervaring mee heeft met betrekking tot de inhoud?

Dank en groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

dat is niet meer als een gelijkrichter voor een motorrem. onder last van de rem meet je die 190V op de uitgang.

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 26 augustus 2021 21:15:55 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi testman,

Wat zit er schema technisch in dan?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

een brugcel zonder afvlakking lijkt me, gezien de lagere DC spanning.

oa een sew bg 1,5 is een vervanger..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 26 augustus 2021 21:30:57 (22%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Er zit een gelijkrichter in, maar ook een spanningsverlager.
Er gaat immers max 440 Volt Wissel in en er komt dan 190 Volt Gelijk uit.

Bij een gelijkrichting van 440 Volt wissel krijg je ongeveer 625 Volt gelijk,
dus er moet nog een (ongeveer) 1/3 spanningsregelaar in zitten.
Ik vermoed dat er een kleine (verhuis)trafo en een brug-gelijkrichter in zit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Sine

Moderator

Ik gok op veel minder elegant, een gestuurde brug met een paar thyristors of iets in die richting.

Lampje er aan en een scope er achter en kijken wat er uit komt zetten.
(of is ie stuq?)

[Bericht gewijzigd door Sine op donderdag 26 augustus 2021 22:22:58 (32%)

Enkelzijdig gelijkgericht dan kom je ongeveer op die spanning.
Niet moeilijker maken dan het is :)

Gr.F_S

Sine

Moderator

Eh, dan had met wel een enkel draadje door een *iets* gehaald.

maartenbakker

Golden Member

Enkelzijdig gelijkrichten van 440V geeft toch echt geen 191V.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja heren, toch werken de meeste van die dingen zo ,in de industrie gaat men bij dat soort dingen toch echt voor kiss ,die dingen zitten meestal in de motoraansluiting en als het op deze manier werkt gaat men het echt niet moeilijker maken.

440 V enkelzijdig geeft ongeveer 195 V gelijk.

Gr.F_S

tijd terug nog gemeten aan zo'n rem, en het klopte wel, 195V uit met 410V voeding erop. men had daar een complete nieuwe rem gekocht, maar al wat nodig was, was de rem eens bijstellen :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

De rem werkt op gelijkspanning.De voeding van dit blokje word afgetakt tussen 1 fase en het sterpunt.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

nou nee, de voeding komt van 2 fasen af, je hebt immers geen sterpunt bij een motor in driehoek. je hebt die blokjes ook met 250V voeding. wat ik zo aan schema vond waren 2 dioden een zener en een ptc.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Nu heb ik weinig ervaring, maar die ik tot heden tegengekomen ben, zat het remblokje aangesloten tussen een fase en het sterpunt van de motor. Dat kan (uiteraard) alleen bij kleine (max 2,5 kW) motoren.
Dan heb je ongeveer 230VAC op de ingang van je remblokje.
Kennelijk is dit blokje gemaakt voor ietwat grotere motoren, en kan het aangesloten worden tussen 2 fasen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
maartenbakker

Golden Member

Op 26 augustus 2021 23:34:35 schreef F_S:

440 V enkelzijdig geeft ongeveer 195 V gelijk.

Er staat niet dat je bij 230V ook al 191V eruit krijgt (dat had ik eerder ongezien aangenomen) dus het kan inderdaad toch een simpele diode zijn. Maar volgens mij hangt die 191V die eruit komt, in dat geval wel af van hoe je meet. Dan vind ik de claim op het etiket dat er iets uitkomt dat op gelijkspanning lijkt, wel erg overdreven.

Als ik de link van flash2b hierboven zie dan kan de inhoud nogal verschillen. Interessant.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Het kastje zorgt er bij het inschakelen voor dat de rem middels een gelijkspanning vrij gegeven word. Bij het uitschakelen doordat ie over de wikkelingen staat voor soft remmen. Ik denk dat ie 0p 230 volt ook werkt, er staat 0-440 en 0-191 volt

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?