Harman kardon HKTS200

Hallo,

Ik heb hier een subwoofer staan van een collega.
Probleem is dat deze enorm kraakt in het geluid voor 1 minuut om vervolgens uit te vallen en de witte led op de bovenzijde gaat dan knipperen.

Ik heb print eruit gehaald en deze bestaat uit 2 delen, voeding/amp en control board. De voeding tikt ook ergens zachtjes.
Nu kom ik echt heel veel gelijkwaardige problemen tegen op fora's alleen is dat de HKTS210 en dit is de 200.
Vreemde is dat van de 210 schema's zijn welke ook zouden gelden voor de 200 maar in mijn belevenis is deze totaal anders en kan ook geen passend schema vinden. Iemand een idee?

Grt

https://nohm.eu/schematics/Harman%20Kardon/HKTS%20200-230%20SUB%20HKTS…

Volgens de geleerden zit er niet veel verschil tussen die dingen.

Meestal zit het probleem in defecte diodes in de voeding, en ik heb al eens de C30 die in de voeding zat kapot gehad. Meestal snel te zien door een zwart brandgaatje in de condensator.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/143053#highlight=hkts

Peter_dtn

Golden Member

Ik heb ook zo’n beruchte sub, weet niet of het nummer precies gelijk is, maar het kraken werd bij mij door een dot lijm veroorzaakt. Die lijm zat op de pcb van de voorversterker en begint na verloop van jaren te geleiden. Lijm weg, kraak weg.

Verder is de + en - 15V voeding niet heel sterk gemaakt, vanuit de + en - 45V middels standaard spanningsregelaars naar de genoemde 15V. De dissipatie is op de rand, wellicht er overheen. Ik heb er een kleine switched mode voeding in gezet, nauwelijks dissipatie meer.

Ander probleem is de class D versterker module, daar zitten bipolaire elko’s in als uitgangsfilter, na verloop van tijd worden die heet. De lijm waar ze mee vastgezet zijn wordt zwart. Ik heb de elko’s vervangen door normale condensatoren, papier-types dacht ik, engelse drop exemplaren.

Hij speelt nu al weer jaren zonder problemen.

Succes met de reparatie, het is de moeite waard..

*** ik zie dat jouw sub anders is dan de mijne, die van jou ziet er een stuk degelijker uit ***

De C30 is niet het euvel helaas.
Ik probeer te achterhalen welk component het getik veroorzaakt met een stethoscoop, helaas kan ik het niet vinden. Wel verneem ik fluctuaties in de 48v circuit synchroon met het getik..... Frequentie van het getik gaat steeds sneller tot de sub in protectie valt.
Ik ben helaas niet bekwaam genoeg om de oorzaak te vinden via het schema, tevens zitten veel componenten met een dikke laag witte lijm vast wat moeilijk los komt.

Getik is meestal overbelasting van de schakelende voeding die probeert te starten

maartenbakker

Golden Member

Dat, of slechte elco's.

Ik zou de voeding eens zonder eindtrap maar met wat belastingsweerstanden (halogeenlampen, autolampen in serie) proberen te starten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hier een subwoofer die waarschijnlijk het zelfde probleem heeft.
* De led knippert snel en gaat circa iedere 20 seconden kort (<1s) aan.
* De spanning op de 48v is 48v als de led aan is, daarna zakt deze in tot ongeveer 20v tot dat de led weer brand en gaat dan weer omhoog.
* De stb line van cn3 volgt de led, de voeding lijkt dus te doen wat hij moet doen. De +7 en -7v zijn ok.

Volgens de service manual :

Detects shorts to ground or VCC on outputs (H-Bridge Failure), LED blinks rapidly, SMPS is shut down to prevent, checks and attempts recovery every 20 seconds

Ik heb gemeten tussen speaker+ en speaker- naar ground en Vcc, maar ik meet hier een gewone diode overgang. In omgekeerde richting > 1Mohm. Het lijkt me dus niet waarschijnlijk dat de FET's van de STA516B het hebben begeven.

Kan dit een probleem zijn met de STA309A ?
Heeft er iemand nog een goed idee wat ik kan meten om uit te zoeken waar het probleem zit of ervaring met hetzelfde probleem ?
Gezien het aantal pinnetje, vervang ik de STA516B en STA309 liever niet tenzij ik zeker weet dat ze stuk zijn.

PS ik hoop dat ik het juist doe door in dit topic te reageren ipv een nieuw topic aan te maken.

vergeten

Golden Member

Op 27 augustus 2021 12:42:00 schreef MarEle:
Ik heb hier een subwoofer die waarschijnlijk het zelfde probleem heeft.

_/-\o_ Zonder merk, model, type en eventueel foto's kom je er zo niet.

PS ik hoop dat ik het juist doe door in dit topic te reageren ipv een nieuw topic aan te maken.

Door dit in het topic van iemand anders met een vermoedelijk andere subwoofer te posten, kom je er niet, alle subwoofers zijn functioneel hetzelfde maar elektronisch totaal niet.

Volgens de service manual:

Als je die als PDF hebt kan je die beter ook posten, hoeven wij niet op zoek. :O

Conclusie:
Beter een eigen topic starten (is gratis :) ) met zoveel mogelijk relevante gegevens erbij die bij een goede startpost horen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Herman Karton, dus eerst elco's controleren. Eventueel warmstoken met de haardroger om te testen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."