Teken horror

mel

Golden Member

ik teken altijd naast elkaar, en wel zodanig dat de draden naar de richting gaan waar ze origineel ook uitkwamen, makkelijk bij kabelbomen.RE deed dit trouwens al 40 jaar geleden al zo.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Op 27 augustus 2021 10:00:10 schreef Thevel:
Pijltje van de BS170 staat gekeerd om...

Bij normale transistoren geeft het pijltje de stroom van gaten aan, bij FET's de stroom van elektronen. Ik denk dus dat het klopt. was reeds aangepast, dank voor de heads-up @rob040

Ik zal binnenkort een setje handgetekende schema's van een subwoofert publiceren hier op het forum, die ik redelijk naar mijn eigen standaarden getekend heb, dan weten de liefhebbers alvast waar ze op mogen schieten straks :+

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
rob040

Golden Member

Op 27 augustus 2021 16:13:57 schreef maartenbakker:
[...]Bij normale transistoren geeft het pijltje de stroom van gaten aan, bij FET's de stroom van elektronen. Ik denk dus dat het klopt.

Het is al aangepast door Bram...

Waarom teken je een stip op de las van een driesprong?
Bij een driesprong zijn nmbm alle draden per definitie met elkaar verbonden.
Als er één niet verbonden zou zijn, dan is mijn vraag welke van de drie.
Volgen een electrotechnisch tekenleraar van een poster is een vierdraadsknooppunt not done.
Persoonlijk vind ik dat daar niks mis mee is. Inclusief de klodder tin op het knooppunt.
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de 'slechtste' tekenwijze, namelijk gekruiste lijnen zijn op het kruispunt onderling verbonden en gekruiste lijnen met een boogje in één van de lijnen op het kruispunt zijn onderling niet verbonden. In deze tekenwijze komen geen tinklodders voor.
Voor een ordelijke tekening worden de componenten min of meer zodanig getekend dat de componenten met de hoogste spanning boven componenten met een lagere spanning getekend. En van een component wordt de aansluitpunt met de hoogste spanning boven de aansluitpunt met de laagste spanning getekend.
Soms zie je wel eens tekeningen waarbij kruisende draden met elkaar verbonden zijn en kruisende draden waarbij één draad op het kruispunt onderbroken is onderling niet verbonden zijn.

Op 27 augustus 2021 15:05:51 schreef mel:
ik teken altijd naast elkaar, en wel zodanig dat de draden naar de richting gaan waar ze origineel ook uitkwamen, makkelijk bij kabelbomen.RE deed dit trouwens al 40 jaar geleden al zo.

Voor wie maak je een tekening? Is het voor de kabelboomontwerper, een servicemonteur, ontwikkelaar of printplaatontwerper? Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 27 augustus 2021 18:46:49 (16%)

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Voor wie maak je een tekening? Is het voor de kabelboomontwerper, een servicemonteur, ontwikkelaar of printplaatontwerper? Ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren.

Precies daarom kan men niet tekenen naar eenieders voorkeur. Het minst ongelukkige is om te tekenen volgens de regels der kunst; wie heeft leren lezen die kan dan lezen, ook al zag men het misschien liever anders. Daarvoor bestaan er tenslotte de regels der kunst.

Maar inderdaad jawel, de regels der kunst zijn alsmaar minder aan de orde, in deze discipline zoals in vele.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
blackdog

Golden Member

Hi,

Wat ik nog over de tekenmanier kan vertellen die ik toepas is deze, ik wil zo min mogelijk met de tekening bezig zijn maar met de schakeling die het vertegenwoordigt.
Kijk eens naar het plaatje hieronder, daar heb ik twee kruisingen aangegeven van draden.
De horizontale lijn die van de 1Meg weerstand komt naar de Drain van Q2.
In mijn hoofd zie ik de verticale lijn niet eens als ik naar de horizontale lijn kijk, geen punt dan negeren, dat is zeer efficiënt in mijn ogen.

Dat men om allerlei redenen, welke vaak economische zijn om het tekenen steeds verder uit te kleden want het moet sneller!
Kijk b.v. naar de schakelaar, deze is geeft duidelijk de functie aan, kijk nu eens naar een tekening van de meeste elektrische installaties, die zijn in mijn ogen een drama.

https://www.bramcam.nl/Diversen/BS170-Power-Off-04.png

.
Ik heb mijn tekenen over de jaren ook aan gepast naar hoe ik het nu doe, toen ik met sPlan begon te tekenen gebruikte ik meer kleurtjes.
Ook na een aantal opmerkingen hier op CO heb ik het kleurgebruik beperkt tot het gene waarvan ik vind, dat het schema er duidelijker van wordt.

Wat verder de industrie regels zijn, die lap ik aan mijn laars, bij mij staat duidelijkheid voorop.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
fatbeard

Honourable Member

Hear, hear!

De tekenstijl van het origineel(?) heet bij mij spagetti. Lekker met een bolognese of putanesca saus, maar niet op je schema...

Het plaatsen van connectie-dots: alle door mij gebruikte tekenprogramma's hadden een instelling waarmee dat te automatiseren was. Zodra een lijn tegen een ander aanliep kwam er een dotje op (tenzij je die functie uit had staan natuurlijk).

En ook ik probeer viersprongen te vermijden. Maar twee aftakkingen pal naast elkaar vind ik er gewoon niet uitzien (buiten dat het ruimte inneemt), verbindingsdotjes of niet.
Over smaak valt (gelukkig maar) te twisten.

En als je duidelijke schema's wilt zien: pak eens een Tektronix manual uit de 70-er jaren. Handgetekend, over vele pagina's maar perfect te volgen en te begrijpen.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Ik vind zelf een viersprong met een puntje in het midden perfect acceptabel. Een esthetisch verantwoord alternatief zou voor mij zijn om de lijntjes schuin naar rechts resp. links te zetten.

@bram: als de industrie groot genoeg is, legt die zijn eigen regels vast die soms nog overgenomen worden door de instituten. Ik probeer vanaf het prille begin al te normeren, nooit te vroeg om te beginnen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 27 augustus 2021 21:33:28 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hij doet iets met Lora en body to body communicatie. Zo'n schema kan dan zeker van pas komen.

Ik herken het wel: iets snel of met veel experimenteren in elkaar flansen en als het werkt is het klaar. Uitlijnen, verduidelijking, netjes afronden ed is niet meer uitdagend en meer voor 'neat freaks'.

Ook wel: verstrooide professor

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik had een componenten fout gemaakt in de tekening, er stond namelijk een P-MosFet getekend en er moest dus een N-Mosfet staan.
Het component kwam uit mijn "1e Aid" Library in sPlan en daar stond het component verkeerd in vermeld en ik had daar niet op gelet.
Dat is nu aangepast en ik heb er nog wat componenten bij geplaatst die min of meer regelmatig bij mijn tekenwerk voorkomen.

http://www.bramcam.nl/Diversen/1STAID.LIB

Plaats de file in de DIR die aan het eind van deze regel staat aangegeven, xxx hangt van jullie path af dat gebruikt wordt: C:\xxx\xxx\BIBO\Libraries

Pas aan waar nodig natuurlijk!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.