Verhoogde overgangsweerstand tussen lader en fietsaccu slecht voor accu?

Tidak Ada

Golden Member

Hoofdealer van elektrische fiets beweert dat een verhoogde overgangsweerstand tussen lader en accu zou de levensduur van de accu nadelig beïnvloeden. Hoe zit dat?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Zeker dat 'ie niet gebruiksduur verward heeft met levensduur? (sommige mensen bedoelen daar hetzelfde mee, terwijl ik bij levensduur de totale gebruiksduur van de accu voor me zie)

Gebruiksduur wordt (uiteraard) nadelig beïnvloed door een hoge overgangsweerstand tussen accu en lader.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
benleentje

Golden Member

Het hang er natuurlijk vanaf waar de hogere weerstand zit en wat de invloed daarvan is, de kabels van de lader zouden dus eigenlijk geen invloed moeten hebben. Maar een verhoogde weerstand kan wel uiteindelijk zorgen voor minder spanning wat er op de accu komt te staan, en een te lage spanning zorgt dan voor een minder goed opgeladen accu. En dus een korte gebruiksduur.
Afhankelijk van het type accu kan onder-laden uiteindelijk na vele keren opladen ook gevolgen hebben voor de levensduur.

Maar persoonlijk vind ik dat een lader (laadsysteem) zo ontworpen moet zijn dat een defect van bv een plug of kabel, dus een verhoogde weerstand, opgemerkt moet worden of geen invloed moet hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

't Zou zijn dat laden middels het aansluitcontact minder gunstig is dan direct op de accu. Daarvoor moet de accu dan wel uit het frame gehaald worden (voorste schuine deel van het frame tussen balhoofd en trapas).
Hiervoor eerst een deksel uit het frame verwijderen en dan met een sleutel de accu ontgrendelen en dan uitnemen om op te laden. Niet echt praktisch tijdens een fietsvakantie!
Fiets is een Cube Kathmandu Hybride EXC 625

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

't Zou zijn dat laden middels het aansluitcontact minder gunstig is dan direct op de accu.

Dus een slecht ontworpen laadsysteem wat ondermaats presteert en wat de fabrikant dus blijkbaar ook weet en waar ze dan denk ik ook wettelijk garantie om moeten geven omdat jij dus niets fout doet. JE mag toch gewoon verwachten dat je het aansluitcontact kan gebruiken om te laden en dat het contact bestand is tegen weersinvloeden met een goed sluitend dopje oid, tenzij het een indoor bike only is. En zolang je connector, aansluiting en of kabel niet beschadigd is gewoon correct werkt.

Daarvoor moet de accu dan wel uit het frame gehaald worden (voorste schuine deel van het frame tussen balhoofd en trapas).

Waardoor je dus je accu en frame kan beschadigen wat niet onder garantie valt omdat je zelf hebt gedaan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

geloof ik weinig in.
als ik een 10S li-ion van 10Ah met een 42V 2A lader zou opladen die ermee stopt op 200mA.
met een 0,5ohm overgangsweerstand zou je bij 2A laden dus een spanningsval krijgen van 1V.
het enige probleem dat lijkt, is dat de lader bij 41V accu spanning al gaat overgaan naar CV mode.

daarna zal de lader afslaan als de accu geladen werd op 41.9V. lijkt mij niet echt een probleem.
het enige dat kan gebeuren is dat de BMS nooit gaat balanceren.

stel dat de accus binnenin allemaal 4,2 - 4,2 ... 4,2 - 4.19 is, dan zal die laatste cel dus nooit vol geraken.
als je zou doorladen naar 42V, dan zou de eerste 9cellen overbrugged worden door BMS en zou de laatste cel vol geraken.

als de BMS actief zou balanceren, dus ook als de spanning nog geen 4,2V is, lijkt een overgangsweerstand de levensduur te bevorderen want dan zou de accu nooit op 100% geladen worden maar op 95%

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Tidak Ada

Golden Member

@fcapri & benleentje:

Dat dacht ik ook, vandaar dat ik het op het forum gooide.

Dat die accu uit het frame gehaald kan worden is:

  1. Antidiefstal
  2. Overwinteren *)

*) D.w.z. accu temperatuur niet te laag laten komen.

Ontwerp van het elektrisch system is van BOSCH, dus ik zou verwachten dat dat wel OK is.

Mogelijk draait het om 'fietsenmakerslogica'.... :?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †