industriele smeltveiligheden en hun weerstand

Hoi

We moeten regelmatig mesveiligheden en diazed zekeringen controleren.
Hoe weet je nu of zo'n zekering zijn beste tijd gehad heeft?
Is er een verband tussen de resterende levensduur en veranderende weerstand?

Ik heb vandaag bij diazed zekeringen van 2A, volgende weerstandswaarden gevonden: 0.9ohm, 1.3ohm, 3.1 ohm en 10 ohm. Die van 10 ohm heb ik vervangen. maar vanf welke weerstand kan je deze best vervangen (als ze 4-jaarlijks worden gecontroleerd)?

Iemand ervaring hiermee?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Het lijkt me sterk dat een diazet zekering van 2 Amp een weerstand heeft van 10 ohm.
Waar meet je mee, en hoe meet je?
Wil je betrouwbaar lage weerstanden meten dan zul je van een brugschakeling (brug van Wheatston, of Thomson) gebruik moeten maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 27 augustus 2021 19:18:58 schreef hast66:

Is er een verband tussen de resterende levensduur en veranderende weerstand?

resterende levensduur... het lijkt wel of die zekering als gloeilamp dienst doet :-) Alle gekheid op een stokje. worden die zekering soms overbelast waardoor er reden tot controle is?

vervangen van pasco's en koppen als er zwarte plekjes inzitten van het erin draaien onder last. daar fikt een patroonhouder weleens op uit. bij 3140 worden ze dan ook afgekeurd. zekeringen zelf kun je niet keuren, als men dat belangrijk vind gewoon elke zoveel jaren vervangen. ik bewaar iig geen zekeringen uit oude kasten, die gaan niet zelden ineens stuk zonder aanleiding, waren dan al oud en thermisch versleten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

gemeten met een Fluke 87 maar ik zal maandag eens een milli ohmmeter nemen (Metrahit 17)

benleentje

Golden Member

Op 27 augustus 2021 21:52:31 schreef hast66:
gemeten met een Fluke 87 maar ik zal maandag eens een milli ohmmeter nemen (Metrahit 17)

En dan ook gemeten wat je weerstand is van de snoeren zelf? Maar goed weerstand meten onder de ca 1 ohm kan alleen betrouwbaar met een 4 puntsmeting

Het lijkt me sterk dat een diazet zekering van 2 Amp een weerstand heeft van 10 ohm.

All die andere gemeten waarden zijn ook onmogelijk hoog 10x. Zou dus zeker minder dan 0,2 ohm moeten zijn en eerder 0,05 - 0,1 ohm

Even snel wat glaszekeringen 5x20 en 6x32 gemeten met de volgende waardes.
Een snellere zekering heeft dus blijkbaar ook een hogere waarde. IK heb niet een complete collectie :) maar het beeld lijk me duidelijk.

UF1/32A 31mA 333 ohm
T32mA 64ohm
T50mA 27 ohm
M100mA 1.9 ohm
T200mA 0.9 ohm
T315mA 0.35 ohm
T500mA slow 0.19 ohm
F500mA fast 0.25 ohm
T1A 0.12 ohm
UF2A 0.19 ohm
F3.15A 0.05 ohm

Wil je betrouwbaar lage weerstanden meten dan zul je van een brugschakeling (brug van Wheatston, of Thomson) gebruik moeten maken.

Tegenwoordig al redelijk achterhaalt er zijn draagbare meters die dat kunnen tot ca 10 micro ohm. Diewerken vaak met een meetstroom van 1 of 10A in de kleinste bereiken. En daarnaast zijn er ook meet instrumenten met automatische bruggen die nog een stuk beter dan 10 micro ohm kunnen meten.
Kleine weerstanden meten is niet zo heel moeilijk jaag er gewoon een hele grote stroom door ;).

Ca 30 jaar geleden op stage bij ABB gemeten met een meter tot ik dacht 0,01 micro ohm maar dat was een stroombron van 600A op een accu en redelijk mobiel in een koffer en de grote broer was 9000A maar die was niet mobiel dat was 1 grote kast met oa een 3 fase variac, een puntlas transformator en stroom transformatoren.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 27 augustus 2021 23:22:26 schreef benleentje:
[...]En dan ook gemeten wat je weerstand is van de snoeren zelf? Maar goed weerstand meten onder de ca 1 ohm kan alleen betrouwbaar met een 4 puntsmeting

[...]All die andere gemeten waarden zijn ook onmogelijk hoog 10x. Zou dus zeker minder dan 0,2 ohm moeten zijn en eerder 0,05 - 0,1 ohm

Even snel wat glaszekeringen 5x20 en 6x32 gemeten met de volgende waardes.
Een snellere zekering heeft dus blijkbaar ook een hogere waarde. IK heb niet een complete collectie :) maar het beeld lijk me duidelijk.

.

en wat dan? elk merk heeft een ander soort legering voor de smeltdraad, ook leeftijd en de stroomsterkte bepalen die weerstand. een 50A zekering die zeg van 0,08ohm naar 0,12 ohm gaat is snel zat kapot bij vollast.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje

Golden Member

Op 27 augustus 2021 23:36:52 schreef testman:
en wat dan?

Niks wat dan, ik heb gewoon wat glaszekering gemeten en de waarden opgeschreven. De conclusies moet je zelf maar trekken.

Uiteraard is elke samenstelling net even anders. En ook de mate van koeling is voor elke zekering weer anders, een messpatroon met zijn grote koperen vlakken koelt beter dan een glaszekering, een zand gevulde zekering koelt de draad ook veel beter.

ook leeftijd en de stroomsterkte bepalen die weerstand. een 50A zekering die zeg van 0,08ohm naar 0,12 ohm gaat is snel zat kapot

Ja dat weet ik maar ik heb nu eenmaal geen oude gebruikte zekeringen liggen.

Maar dan nog lijkt mij voor een 2A zekering 1 Ω te hoog. Dat zou bij continu stroom van 2A, 2W zijn in een dun smeltdraad zonder luchtstroom. Dan lijkt mij 0,2W al veel maar wel al een stuk logischer.

voor jouw voorbeeld van 50A en 0,08 ohm geeft dan 200W, Waar mij voor een D3 patroon 2 -10W wel het maximum lijkt als je naar de smeltdraad zelf kijkt die vast zit aan 2 eindplaten. Voor een zand gevulde kan dat een stuk meer zijn.

en wat dan? elk merk heeft een ander soort legering voor de smeltdraad,

elk merk zou toch hetzelfde moeten zijn omdat zekeringen genormeerd zijn en dus elk merk identiek moet werken. maar het kan inderdaad wel wat meer variatie in weerstandswaarden geven maar ik verwacht niet 10x groter.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 27 augustus 2021 23:22:26 schreef benleentje:

[...]Tegenwoordig al redelijk achterhaalt er zijn draagbare meters die dat kunnen tot ca 10 micro ohm. Diewerken vaak met een meetstroom van 1 of 10A in de kleinste bereiken.

met die laatste meet je dus een 2A zekering maar één keer.. :?

benleentje

Golden Member

Ja het is gelijk een zekering tester :). Je moet dan wel het bereik gebruiken die max 1A geeft.

Maar als je niet weet hoe je meet apparaat werkt dan heb je toch soms al rare meting zoals TS die nu ook heeft, het is prima meter maar niet voor kleine weerstanden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 28 augustus 2021 02:23:44 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
evelo

Golden Member

Belangrijk lijkt mij dat bij 1 defecte zekering in een circuit je ook alle andere ineens mee vervangt want die zullen bij een kortsluiting of overbelasting ook een tik gekregen hebben.

Preventief smeltzekeringen controleren heb ik nog nooit gezien, zelfs niet in de hoogspanning. (HS vermogenschakelaars worden wel best regelmatig getest).

aardlekautomaten testen op de werking is wel een puntje, want die haperen nog weleens. niet alleen de aardlek, maar ook de automaat werkt dan vaak niet. kun je met een sluiting 80A eruit gooien van de ovk.

de smeltdraad in een zekering is fabrikant afhankelijk idd. heb ze al vaker opengemaakt, want soms is het nodig te weten hoe de zekering ging, sluiting of overbelasting.

na sluiting of overbelasting is alle 3 de zekeringen vervangen niet onverstandig idd. best al gehad dat er 1 was vervangen en vlak daarna de 2e ook ging, puur vanwege jarenlang heet worden en dus thermisch op zijn of na sluiting nagenoeg al doorgeslagen zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Zekeringen op levensduur en conditie controleren lijkt me een compleet nutteloze bezigheid.
De weerstand van zekeringen word in garages gebruikt om lekstroompjes op te sporen, zonder alle computers wakker te schudden. Dat kan dan ook niet als die "versleten" zouden zijn.

benleentje

Golden Member

De stroom meten over de zekering kan ook gewoon met een versleten zekering. Het gaat er enkel om een lekstroom op t sporen en niet om dat absolute waarde van de stroom, Een zekering is toch al geen 1% weerstand.

Zekeringen op levensduur en conditie controleren lijkt me een compleet nutteloze bezigheid.

Dat vind ik ook en als de apparatuur erachter zo kritisch is op uitvallen dan mag daar ook wel een duurdere automaat voor.
En als de zekeringen zo vaak op het randje zitten is er ook wat mis met het ontwerp of er is teveel bijgekomen en is het wellicht handiger op te gaan splitsen.

Belangrijk lijkt mij dat bij 1 defecte zekering in een circuit je ook alle andere ineens mee vervangt want die zullen bij een kortsluiting of overbelasting ook een tik gekregen hebben.

Hoezo? de zekering die ervoor zit zou selectief moeten zijn en heeft er geen last van gehad. En als je bedoelt de zekeringen in de de andere fasen zou je dat wel kunnen doen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 28 augustus 2021 16:47:24 (24%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Schijnbaar heeft een bedrijf met een goed verhaal een manager wijs kunnen maken dat zekeringen preventief gecontroleerd en zonodig vervangen moeten worden. Voor kleine zekeringen <63 DII en DIII kun je dan beter direct nieuwe erin draaien ipv tijd te verkloten met meten.

Wij lopen regelmatig ~1 x per jaar met een thermo-grafische camera door de installaties om dit soort gebreken aan zekeringen, houders en verbindingen op te sporen.

tja, kasten elke 5 jaar natrekken is niet meer van deze tijd. tegenwoordig thermische meting en je ziet het probleem zo al. hoewel, als dat deel net niet wordt gebruikt zie je niks. er moet enige stroom lopen om oververhitting te krijgen.

velden met verschillende zekeringen is ook een punt van afkeur.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 28 augustus 2021 17:30:48 schreef testman:
velden met verschillende zekeringen is ook een punt van afkeur.

Ik neem toch aan dat normaal een zekering voor een vergelijkbare word vervangen: de goede.
Het gaat lijkt mij niet om "verschillende" maar gewoon onjuiste.

evelo

Golden Member

Toch al regelmatig gezien: normaal 3 gelijke smeltzekeringen voor de 3 fases. Na snelle herstelling tijdens wachtdienst: zit er 1 met een hogere waarde bij.

Is maar tijdelijk want de juiste was niet beschikbaar..
Een jaar later bij de volgende controle zit ie er nog..

Op 28 augustus 2021 17:33:23 schreef GJ_:
[...]Ik neem toch aan dat normaal een zekering voor een vergelijkbare word vervangen: de goede.
Het gaat lijkt mij niet om "verschillende" maar gewoon onjuiste.

dit heb ik dus ook al vaker gezien, bijv 1 veld van 50-50-63A in mespatronen met 45 jaar ertussen en Gg en gL doorelkaar heen gebruikt. idd wat men bijhad of nog op de kast lag met een storing destijds. tijd terug bezig geweest bij een oude verdeler waar diverse velden van waren geruimd in de jaren, maar veel van die achtergebleven mespatronen waren stevig aan het roesten, gelijk de kliko in geveegd dus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Bij ons bedrijf, wat nadien opgegeten is door Eneco en later Stedin, werden wel 10kV patronen doorgemeten. Dan gaat het over dingen die wat meer geld kosten. Zoals: https://www.etg-groep.nl/artikel/1572596/eaton-bussmann-medium-voltage…
Soms stond een magnefix te sproeien, moest dan uitgeschakeld worden voor onderhoud. Dat was dan een gelegenheid om die patronen in de werkplaats te onderzoeken. De schakelkappen gingen ook daarheen.
Tot 630kVA kun je beveiligen met patronen, (je bent dan al niet meer selectief met de hogere beveiliging), hoger geeft moeilijkheden met warmteontwikkeling.

Ik heb wat zekeringen uitgemeten. Die van 10ohm vind ik niet meer maar dat was over de houder gemeten.
Van de Fluke meten de snoeren 0.2ohm dus dat moet er nog af getrokken worden. Dan lijken mij de fluke metingen best OK.

mvdk

Golden Member

Zijn dit nieuw uit verpakking patronen, deze waardes?

GJ_

Moderator

Voor dit soort metingen gebruik je een meter die met minimaal 200mA meet. Niet een gewone Fluke.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wat een gigantisch verschil in meetresultaten tussen de twee meters!!
15 - 20%
Daar moet meer aan de hand zijn.
Welke meter (of meting) geeft de betrouwbaarste meetresultaten?

Voor een goede meting van zulke lage weerstanden zul je op een andere manier moeten meten, maar dat kon je al weten.....

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 31 augustus 2021 07:22:31 (46%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 31 augustus 2021 07:19:57 schreef Toeternietoe:
Voor een goede meting van zulke lage weerstanden zul je op een andere manier moeten meten, maar dat kon je al weten.....

Zoals ik al opmerkte: de weerstand van bijvoorbeeld aardleidingen moet worden gemeten met een meetstroom van minimaal 200mA. Met een standaard Fluke multimeter heb je altijd hogere resultaten.

Buiten dat: ik blijf bij m'n eerdere bewering dat het doormeten van gewone zekeringen onzinnig werk is.