oldtimer auto radio

heb voor mijn oldtimer een defecte autoradio gekregen.
Blaupunkt type ludwighafen.
het defect was gauw gevonden. De twee transistoren BD239 en BD240 in het voedingsgedeelte defect/kortgesloten. Deze twee vervangen en ja radio speelt weer.
Echter de ontvangst op FM is met een paar zenders wel sumier.
Op de boven zijde van de afstem platending zit een schroefje wat wel reageert. en het iets beter is geworden.
De elco's op het voedingsgedeelte heb ik los gehad en doorgemeten. Deze waardes waren naar mijn inzicht goed.

zijn er wellicht andere elco's die vervangen moeten worden?
De gevoeligheid van ontvangst en het geluid zijn niet optimaal.
Gaarne advies om hier verbetering in te krijgen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Met een compleet schema erbij, in een werkplaatsje en met wat kennis, zou je kunnen proberen een en ander te checken en eventueel te repareren. Misschien doet de HF-versterkertrap het wel niet meer, en waaien alleen de sterkere stations daar nog doorheen.

Als het er alleen om gaat dat de radio mooi staat in je auto, dan is het misschien gemakkelijker een FM-voorversterkertje te kopen in de auto-accessoirehandel. Die hang je gewoon in de antenneleiding en voed je uit de radio (die heeft vaak een 12V-uitgang voor een uitschuifantenne).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ten eerste: met aan dingen draaien maak je meestal meer kapot dan dat je repareert. Draai bij autoradio's alleen aan de antennetrimmer, die je zónder de behuizing te openen kan afregelen.

Wat voor antenne gebruik je? Regelmatig hebben auto-antennes problemen met vocht. Of er zit stiekem een voorversterkertje in de antennevoet verstopt die geen voeding meer krijgt.

Je zult gestructureerd te werk moeten gaan. Een meetzendertje kan helpen. Bij gebrek aan een meetzender kan je een 10,7MHz middenfrequent signaal aftappen uit een andere radio en daarmee de FM middenfrequent van het defecte toestel controleren. Of omgekeerd, het MF signaal van de defecte naar een goede radio voeren om zo discriminantor en audiodeel te controleren.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 28 augustus 2021 21:07:17 (33%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op de boven zijde van de afstem platending zit een schroefje wat wel reageert. en het iets beter is geworden.

Dit soort van acties pakken zelden op nooit goed uit. Je hebt gewoon veel geluk. Of alleen deze zender doet nog een beetje en de rest van de band doet nu helemaal niets meer.

zijn er wellicht andere elco's die vervangen moeten worden?

Vanwege leeftijd zou je ze allemaal wel kunnen vervangen. Maar het zal de ontvangst gevoeligheid waarschijnlijk niet verbeteren.

Om het probleem op te lossen kun je het volgende.

Niet meer zomaar aan trimmers lopen draaien.
Schema van deze radio gaan zoeken.
Antenne en aansluitingen controleren.

Met de nodige apparatuur kun dabn het volgende:

Geeft de local oscillator de juiste frequentie af in combinatie met de frequentie op de afstemschaal.

Staat het MF-deel recht. Geeft die juiste bandbreedte door. Werkt de detector goed. (soms kunnen daar c's verlopen of defect zijn.)

Versterken de verschillende HF en MF versterkers voldoende.

Meetinstrumenten nodig om alles echt goed te doen zijn: Scoop, meetzender, Frequentie teller, vervormingsmeter. en en voltmeter. Misschien nog een aanpassingsnetwerkje tussen de meetzender en antenne ingang van radio.

Met een klein testzendertje kun je ook best wel wat doen. Alleen moet je dan heel goed weten wat je doet. En de nodige ervaring hebben. Het exact afregelen van alles zal dan echter niet gaan.

Die blauwpunkt radios hebben allemaal een naam. Die naam staat voor hele lijn radio's. De eerste waren vaak eenvoudige buizen middengolfradio's. De laatste getransistoriseerd met FM en alles er op. Aan de naam Ludwigshaven alleen heb je niet veel. De radio's hebben ook een typenummer. Met de naam en dat type nummer is het juiste schema wel te vinden.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 29 augustus 2021 00:34:56 (11%)

Shiptronic

Overleden

inhoud er uit en dit terugbouwen zou mijn oplossing zijn : https://aliexpress.com/item/1005001408623767.html

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 30 augustus 2021 23:50:13 (40%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Dat zijn wel leuke modules maar de FM is een beetje aan de dove kant vrees ik. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Beste commodore, ik bezit veel schema's van autoradio's en van Blaupunkt. Maar de naam Ludwighafen is mij onbekend. Kan u nog eens goed nakijken of dit wel het juiste type is ? en maak eens een beter foto van het toestel. Misschien kan ik u helpen.

Sine

Moderator

Op 29 augustus 2021 01:51:29 schreef Shiptronic:
inhoud er uit en dit terugbouwen zou mijn oplossing zijn : https://aliexpress.com/item/1005001408623767.html

Barbaar :P

Dit moet overigens prima te fixen zijn, er zit nagenoeg geen spannende elektronica in die dingen.

vergeten

Golden Member

@commodore

Ik ben in het bezit van het originele komplete papieren schema van de Blaupunkt ludwigshafen.
Dat werd vroeger, lang geleden, meegeleverd met de radio. :)

Als je ermee verder wil ik hem voor je inscannen.
Laat het dan even weten, hier in het topic of d.m.v. een PM.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Schema dus:

Het werkt maar schijnt dus doof te zijn. Niet heel lastig om te fixen als je over wat meet apparatuur beschikt. Ik verdenk overigens de antenne en de kabel naar de antenne.

Is de antenne nog goed bevestigd? Aardverbindingen goed en niet geoxideerd? Binnenader antenne ok?

Maar: Is dit schema juist? De TS heeft de volgende storing hersteld:

het defect was gauw gevonden. De twee transistoren BD239 en BD240 in het voedingsgedeelte defect/kortgesloten. Deze twee vervangen en ja radio speelt weer.

Ik zie die transistoren niet in het schema. De voeding in het schema heeft ook maar een klein transistortje. De BC238 en geen twee grote.

Een radio waarbij ik twee van die dikke transistoren in de voedig heb gezien was een buizenradio waarbij die transistoren een oscillator vormde om de anodespanning voor de buizen te maken.

Dit is een Bremen radio met een transistorvoeding in de module achterop. De radio is een buizen radio.

Dit is een bremen met een trillervoeding in een losse erbij horende kast. Ook dit is een buizenradio.

En dit is een bremen met de anode stroomvoeding er in gebouwd. Maar nog wel met buizen.

En deze is helemaal met transistoren uitgevoerd.

Het zijn allemaal blauwpunkt type Bremen radio's. Maar wel verschillende generaties. Het voorfrontje blijft gedurende de generaties in een modeltype redelijk hetzelfde. Ander voorkantje betekend meestal ook een anders type. Of je een Bremen, Frankfurt, stutgard of een Hannover had maakte uit in de mogelijkheden en gevoeligheid van de radio's. In de buizen periode had je bijvoorbeeld radio's met 4, 5 en 6 buizen uitgevoerd. Dat maakte uit in de gevoeligheid en selectiviteit. En de prijs.

Sommige hadden ook mogelijkheden om de kortgolf te ontvangen. Die zaten in luxe auto's die eigendom waren van bijvoorbeeld ambassades in verre moeilijke landen. Ook dit waren hele dure en nu zeldzame radio's. Wat later kwam de FM band er ook nog bij. Met de komst van de FM werd er ook langzaam van buizen naar transistoren over geschakeld. Duitsland was ook de eerste met FM omdat ze vanwege de oorlog niet veel mochten op de middengolf.

Buizenautoradio's met de Fm band erop en helemaal stereo zijn ook erg zeldzaam. Er zijn er maar erg weinig van gemaakt. Ik weet dat alleen Becker dergelijke toestellen had. Heel erg duur ook. Becker was ook een van de eerste met voorkeuze toetsen en een motordrive voor de afstemming met een afc en met buizen uitgevoerd.

Het model Bremen is nu heel populair omdat die radio heel mooi past in de VW T1 busjes en de oude kevers en oude Porches. Daar zitten de goede gaten al in het dashboard.

Je ziet dat onder hetzelfde modelnaam van blauwpunt veel verschillende generaties radio's bestaan. Daarom is het typenummer erg belangrijk. Zonder typenummer is het heel erg lastig het juiste bijbehorende schema te vinden. Het is dan meer een kwestie van geluk.

De Amerikaanse autoradio markt was heel anders dan de Europese. Daar waren ze al veel verder met automatische afstemming enzo. Er was ook veel meer luxe. Maar daar hadden ze ook geen oorlog gehad en hadden de mensen veel meer geld om aan een auto met radio te besteden.

vergeten

Golden Member

Op 31 augustus 2021 08:23:19 schreef Ex-fietser:
Schema dus:

Maar: Is dit schema juist? De TS heeft de volgende storing hersteld:


TS:

De twee transistoren BD239 en BD240 in het voedingsgedeelte defect/kortgesloten. Deze twee vervangen en ja radio speelt weer.


Op 31 augustus 2021 08:23:19 schreef Ex-fietser:
Ik zie die transistoren niet in het schema. De voeding in het schema heeft ook maar een klein transistortje. De BC238 en geen twee grote.

In dit schema zitten 10 transistoren in mijn schema zitten er al 20 en in de eindtrap de BD433/BD434, ook niet wat er bij TS in zit.
Er bestaan dus meerdere varianten met flinke verschillen.
De inhoudelijke foto van het binnenwerk in de startpost, komt wel overeen met mijn exemplaar, het was destijds mijn eerste autoradio en heb hem nog steeds :)


Op mijn schema staat bovenaan:
Blaupunkt  AUTORADIO  Ludwigshafen
BOSCH Gruppe                           (ASU)
                                            7 636324
Schaltbild
gultig fur Gerate ab Nr. 4 300 001

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Helaas kloppen de schema? niet met de de radio die ik heb.
Ik heb de Blaupunkt Ludwighafen type 763327. zie plaatje.
En BD239 en BD240 heb ik verkeerd ,dit moet BD139 en BD140 zijn.
Deze waren kortgesloten.

Mijn meet apparatuur. bestaat uit een multimeter.
signaalgevers of een oscilloscoop helaas niet.

Het is een simpele radio dat wel.

Dat kleine plaatje komt van hier:
http://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Blaupunkt/…
Onder de afbeelding van het voorblad staat een tabel. Klik daarin achter "type a" op het typenummer. Code overtikken, dan op download drukken. Krijg je het schema.

Maar ik zie zo vlug jouw BD139/140 paar niet op het schema. Zitten ze rechtsonder op de positie van BD433/434?

[Bericht gewijzigd door Boet op vrijdag 3 september 2021 13:06:38 (16%)

Hartelijk dank Boet.

sorry voor de late reactie.

ja het klopt dat het plaatje van http://www.freesevicemanual.info is. En ja wist niet dat ik op a moest klikken om een schema binnen te halen en te kunnen downloaden.
Was ook niet bekend met deze site.Had op deze site gevraagd voor een manual en kreeg via de mail bericht en zag een plaatje van de radio te zien. Dacht dat is alles dus nee er was meer. :)

En ja waar in het schema de BD433 en de BD434 vermeld zijn zaten de defecte BD139 en BD140. deze transistoren zitten op een soort van koelplaatje.
Of dit origineel al zo was heb ik geen idee van.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

BD139/140 waren toch maar gespec't voor 1 amp, bij sommige merken (Siemens?) een beetje meer, mssch. 1,5? Te weinig voor de eindtrap van een autoradio. Wellicht "hersteld" door iemand die effe nix anders in huis had.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 21 september 2021 20:31:21 schreef big_fat_mama:
BD139/140 waren toch maar gespec't voor 1 amp, bij sommige merken (Siemens?) een beetje meer, mssch. 1,5? Te weinig voor de eindtrap van een autoradio. Wellicht "hersteld" door iemand die effe nix anders in huis had.

Dank voor bovenstaande info.
Ga dan toch maar de goede bestellen. Voor de kosten hoef ik het niet te laten.

Shiptronic

Overleden

Op 21 september 2021 20:04:19 schreef commodore:
Hartelijk dank Boet.

sorry voor de late reactie.

ja het klopt dat het plaatje van http://www.freesevicemanual.info is. En ja wist niet dat ik op a moest klikken om een schema binnen te halen en te kunnen downloaden.
Was ook niet bekend met deze site.Had op deze site gevraagd voor een manual en kreeg via de mail bericht en zag een plaatje van de radio te zien. Dacht dat is alles dus nee er was meer. :)

En ja waar in het schema de BD433 en de BD434 vermeld zijn zaten de defecte BD139 en BD140. deze transistoren zitten op een soort van koelplaatje.
Of dit origineel al zo was heb ik geen idee van.

Kijk! Toen wisten ze nog hoe je iets moest documenteren , vandaag de dag mag je al bij zijn met een foto van een steker die in een WCD moet. En als electro technikus snap ik ook zelden die "versimpelde" aansluit tekeningen, teken gewoon een Schema, dat is tenminste duidelijk.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.