Waar komt die pieptoon in mijn torenventilator vandaan?

Goede middag,

Ik loop sinds een klein jaartje (na mijn verhuizing) tegen een probleem aan met een van onze torenventilatoren.

Op vaste tijden geeft deze namelijk een pieppatroon.
het piepen treed o.a. op (bijna) iedere nacht om 23:28 en 23:58
en om 6:00.

We hebben de ventilator graag 's nachts aan maar de tonen zijn dermate hinderlijk dat we er wakker van worden.
ik heb geluidsfragmenten toegevoegd, het is wat krakerig maar laat wel de toon patronen horen.

Ik vermoed dat er een ander apparaat of iets van buiten resoneert in de ventilator, een ander model toren ventilator van hetzelfde merk geeft de tonen niet.

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
en/of hoe het te verhelpen is?

ik hoor heel graag van iemand.
alvast bedankt

Ha Nottie,

Ik weet niet of je het file gecontroleerd heb maar ik hoor even kort een zwoef en verder niets :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

toonfrequent pulsen idd, die hoor je in motoren en trafo's terug.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Maar dan klopt de frequentie niet. Waar wordt 445 Hz gebruikt?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

492hZ is een standaard Tf ftequentie..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Okay, thanks.
dat verklaard iig waarom het niet hielp om 1 voor 1 apparaten per nacht uit te schakelen >.<

Maar niets dat ik daar tegen kan doen zeker? filter ofzo?

In theorie kan je een sperkring maken. Maar het risico is dat de spoel daarvan ook vrolijk gaat staan fluiten als de toonfrequent pulsen doorkomen.

Wat je misschien kan doen, is de stator van de motor impregneren met geschikte hars. Als de windingen een beetje losjes zitten kan dat soelaas bieden.
Als door magnetostrictie het blikpakket trilt, dan lost het niets op.

Ik heb het in mijn ventilatoren nog nooit gehoord. Mogelijk hebben andere ventilatoren er geen last van en is een nieuwe ventilator een oplossing.

Een schakelklokje op je ventilator zetten zodat ie eventjes uit staat op het moment dat de TF pulsen komen, is een mogelijke work-around.

De TF pulsen gaan er vroeger of later uit. Je kan jouw elektriciteitsbedrijf vragen of ze dat al gepland hebben. Als het je te lang duurt kan je dus naar filters en impregneren gaan kijken.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 augustus 2021 19:46:54 schreef testman:
492 Hz is een standaard TF-frequentie..

Ja, en 317 ook. Maar 445 niet.
Of is het normaal dat de TF-zenders er zomaar 10 % onder of boven kunnen zitten? Dan wordt het voor de ontvangers lastig de tonen uit elkaar te houden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

492Hz-50Hz is bijna 445Hz

Een verschilfrequentie (1), maar geen somfrequentie (2).. en de oorspronkelijke 492 Hz onderdrukt (3).. in een gewone elektromotorwikkeling. Hm!

Als dát werkt, zijn SSB-exciters echt nodeloos ingewikkeld, met hun niet-lineaire elementen (1), hun filters (2) en hun symmetrische opbouw (3). :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Is de tijd eigenlijk niet wat vreemd voor TF pulsen? Mijn slimme-meter schakelt om 11pm om naar nachtstroom en niet om half 12.

Verder, als het geluid zo hard is al in de .wav dan zou ik er niet wakker van liggen :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 28 augustus 2021 17:29:27 (27%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Tijd is niet vreemd. Sommige bedrijven geven rond middernacht nog een herhalingszending om ontvangers die een bericht hebben gemist nog een kans te geven.
Het kan ook een zending zijn om de avondverlichting uit te schakelen.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 28 augustus 2021 17:43:20 (19%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

als het geluid zo hard is al in de .wav

Daar zeg je wat... ik kan het helemaal niet horen (al zegt dat waarschijnlijk evenveel over mijn gehoor!).
Pas in het spectrumplaatje dat ik ervan maakte kon ik zien waarover het waarschijnlijk ging. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Ronald45

Golden Member

Ik hoorde het alleen met een hoofdtelefoon en compressie op het audiosignaal :9

Met alle volumeregelaars open hoorde ik op mijn laptop helemaal niks.

Shiptronic

Overleden

Op 28 augustus 2021 20:48:49 schreef KlaasZ:
Met alle volumeregelaars open hoorde ik op mijn laptop helemaal niks.

Tijd voor een gehoor apparaat? ;)

Hier kan je zelf testen welke frequenties je nog (goed) hoort: https://www.szynalski.com/tone-generator/

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de vraag is dan ook of je luidsprekers van de computer wel zo hoog gaan. meeste stoppen er toch ook meer tussen de 16 en 18khz. als de hond ook niet meer reageert, weet ik dus dat het niet aan mijn oren ligt, maar aan de versterker/speaker

ik hoor in die filmpjes dus ook niks

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 28 augustus 2021 23:45:44 schreef Shiptronic:
Tijd voor een gehoor apparaat? ;)

Ik heb hoorapparaten, maar zelfs met die dingen hoor ik helemaal niks.

Het signaal rond middernacht en 6 uur kan de omschakeling zijn van de openbare straatverlichting, van avond naar nachtverlichting waarbij een deel van de palen wordt uitgeschakeld en om 6 uur weer naar avondverlichting.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 28 augustus 2021 23:45:44 schreef Shiptronic:
Tijd voor een gehoor apparaat? ;)

Het kan ook goed zijn dat het afspeel apparaat een fors hoge lage-tonen-grens heeft. Mijn installatie hier gaat tot rond de 50Hz, maar m'n laptop zal wel niet veel lager gaan dan 300Hz. Nu is 300Hz wel zo'n beetje de laagste ondergrens die je realistisch nog kan verkopen: Spraak/telefoon begint daar ongveer....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kon ook vrijwel niets horen, behalve een paar bursts met gezoem.
En mijn Altec Lansing 2.1 setje heeft toch echt wel een ruim bereik!
(Zelfs nog even getest met die toongenerator uit de link van ship.)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Tuurlijk kan een laptop geen 50Hz weergeven op 0dB, maar 440Hz zou toch wel redelijk moeten lukken. Ik hoor zelf wel iets op vol volume. We weten niet hoe dit is opgenomen, dus misschien zit daar het verschil in ervaring tussen TS en wij.
Overigens hoor ik zelf hetzelfde fenomeen ook wel eens bij onze plafondventilator. Geen piep maar meer een soort pulserende bromtoon. Dat zou dus best die 440Hz kunnen zijn ook.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Met een koptelefoon op is het in de 2e opname gewoon duidelijk te horen als je het geluid wat harder zet.

Vermoedelijk snoept de automatische ruisonderdrukking van het opname-apparaat er wel wat van af, want ik hoor niets van de zoem van de ventilatormotor of de ruis van de wind.

Dat gezegd hebbende: leen een digitale sampling oscilloscoop met geschikte probe van iemand. Zorg dat die triggert op die 400-500hz signalen. Bekijk dan wat het voor signaal is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 28 augustus 2021 17:28:40 schreef flipflop:
Verder, als het geluid zo hard is al in de .wav dan zou ik er niet wakker van liggen :-)

Op 28 augustus 2021 19:29:06 schreef Frederick E. Terman:
[...]Daar zeg je wat... ik kan het helemaal niet horen (al zegt dat waarschijnlijk evenveel over mijn gehoor!).

Op 28 augustus 2021 20:48:49 schreef KlaasZ:
Met alle volumeregelaars open hoorde ik op mijn laptop helemaal niks.

Jongens... even afgezien van laptops met hun slechte geluid (mijn Sony Vaio heeft ook een geluidskwaliteit van niets), laten we niet vergeten dat dit waarschijnlijk gewoon opgenomen is met een smartphone. Ja, ik zou ook m'n Tascam pakken en een richtmicrofoon zo dicht mogelijk tegen de behuizing van het te beluisteren apparaat plakken, maar die apparatuur heeft de topicstarter hoogstwaarschijnlijk niet en smartphones zijn daar toch (zonder speciale microfoons in die dingen) niet zo best in. En dan zitten we nog met eventuele compressie en eventueel ongewilde automatische bewerkingen en zo...

Op mijn desktop hoef ik in ieder geval weinig rare dingen in te stellen om een duidelijk ritmisch gezoem te horen (met koptelefoon op) en het eerste wat ik hoor is ook gewoon toonfrequent-spul.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.