Oplader warm bij niet opladen?

Wij hebben hier in huis 3 draadloze telefoons.(1 pakket) Van 1 is de oplader(transfo) stuk geweest en die hebben we vervangen door een alternatieve transfo.
Wat nu opvalt is dat deze transfo altijd warm staat ook wanneer hij niet aan het opladen is. Bij de andere twee is dit niet het geval.
Is dit normaal?

benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

de eerste is een SMPS schakelende voeding, de andere een oudewetse klop koper, die hebben altijd een soort "lek" gebruik en worden licht warm.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja, dat is een cultuur shock hé. Vroeger was dat dus normaal dat die klompje warm werden. Met de lightweight SMPS zijn we dat niet meer gewoon. Nog vroeger moesten we draaien aan een schijf om te telefoneren ;-) . Ik zie dat je al draagbare telefoons hebt, met metaalkluit adapter, semi modern.

"Warm" is ook subjectief. Het kan ook abnormaal warm zijn door uitgelopen elco's. Zit er veel brom op de lijn of andere storingen?

[Bericht gewijzigd door EricN op zondag 29 augustus 2021 07:41:25 (19%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
fred101

Golden Member

Hou bij dit soort vervangingen in de gaten dat er meer kan spelen dan alleen de juiste spanning. Een lader kan iets heel anders zijn als een "voeding". Die eerste kan een voeding zijn met de laad-electronica in de telefoon maar het kan ook een 4V gestabiliseerde voeding zijn. Of een voeding+laadelectronica

Blok twee is een "lader" maar er staat niet bij waarvoor. Ik zag laatst een loodzuur accu lader die alleen maar een dikke trafo en een dikke diode had. Prima om een loodaccu even snel en lomp op te laden tot hij vol is en dan moet hij eraf, maar ook geschikt om een lood-gel-accuu zijn leven te verkorten.

Er veel soorten oplaadbare cellen en hun bijbehorende type laders.
Wat ook nog kan is dat de originele gewoon een voeding is met een gestabiliseerde 4V uitgang, terwijl de tweede, lader genoemd wordt, vanwege zijn toepassing in een vorig leven, waarbij de laad-electronica in het te laden apparaat zat en die 4,3V alleen bij de opgegeven stroom geldt. Zo'n ding kan bij een veel mindere belasting (bv als er niet meer geladen wordt) een veel hogere spanning geven. Niet dat hij daar heter van wordt maar het kan wel je telefoon of de accu kapot maken.

Als het een zwaar blok is zit er een trafo in, al dan niet met wat electronica om hem een bepaalde taak te geven. Maar als hij heel licht is dan zit er een schakelende voeding in. Dat kan ook van alles zijn (vaste spanning, stroombron, bepaalde laad-curve voor een bepaald soort cel etc.

Edit: ik heb iets over het hoofd gezien. De tweede is een echte lader maar dan voor 1.2 Ah nicd cellen. Het moeten antieke telefoons zijn als daar nicds in zitten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Sommige switchers worden ook wel warm, hoor...
Ik heb 2 Hapé NV68 adapters, die worden zonder belasting denk ik zo'n 40+ graden. (onbelast gebruik 2.1W, en 6VA, nogal 'gulzig')

Ik gebruik ze regelmatig, omdat 't gewoon handig is met testen. (instelbare switchers zie je niet zo vaak)
Varieert trouwens met de spanning: bij 12v is het 2.1W aflopend naar 0.5W bij 3V...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 29 augustus 2021 09:07:51 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

[LOL MODUS]
Oei Oei Oei,

is een ouderwetse blik pakket trafo voeding. Die zijn HEEL gevaarlijk, stralen met 50 Hz zo in je handen en vele malen verder. Je kunt beter een ringkerntrafo nemen: Daar blijven de strooivelden beter beperkt!

Maar let wel op de Lorentzkrachten welke uitvloeien uit een ringkerntrafo zijn gebundeld in een sterke bundel, waarmee je eventueel ferrohoudende materialen, zoals inferieure kleinoden aan zou kunnen trekken, en hiermee dus een oscillatie van 50 Hz in de hand zou kunnen werken.

Er is nooit uitgesloten dat dit eventueel gevolgschade zou kunnen aanbrengen zoals het aanwakkeren van trembelaties in het lichaam, zoals het stimuleren van ernsige ziekten als Parkinson.

En nu heb ik het slechts over de lichamelijke ongemaken als gevolg van deze levensgevaarlijk gebundelde lorentzkracht. Bij een Toroide zijn deze in 1 bundel. Bij een bloktrafo komen ze er op elke hoek uit en afhankelijk van de positieve of negatieve helft van de sinus op de ene of andere hoek.

Daarnaast is allemaal wel bekend hoe gevaarlijk straling is. Zeker 50 Hz: Zeer laagfrequent en vaak in grotere vermogens. Bedenk wel dat het lichtnet per groep in NL op 16A afgezekerd is, wat op 230 V tot wel 3600 W kan gaan. een GSM heeft maar 0.125 tot maximaal 2 W afhankelijk van hoe ver hij is van de het basisstation (Mast) en veel hoger frequent, dus minder penetrant.

Vergelijk het met Radioactiviteit: Alpha straling kun je zelfs in grote vermogens met een papiertje tegen houden.
Beta Straling is vele lastiger
Gamma straling is nog veel vervelender. Laat zich eigenlijk door vrijwel niets stoppen.

[/LOL modus]

Is gewoon een spoeltje met nog een spoeltje eromheen en die hebben de vervelende neiging ook gewoon een weerstand te zijn en worden dus warmer.
Als je je er zorgen om maakt: goede SMPS kopen of uitzetten als niet gebruikt.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

de oude voeding haalt wel een 25-30 jaar intussen, dat is een typische nicd lader voor een stofzuigertje of accuboor. alleen een diode en verder niks in dat ding. ook nog voor 220V gemaakt, dus warm wordt ie wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Maar hebben zijn telefoons zelf een laadregeling ? Sommige accus worden niet blij van een half-gelijkgerichte sinus.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Door dit soort blokjes zijn er nog steeds mensen over "sluipverbruik" bezig, terwijl dat probleem al lang verdampt is (behalve bij de TS, hehe).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Ook bij veel kleine trafo adapters valt het rustverbruik best mee...
Ik heb hier een 5v/400mA adapter die in rust 0.23W/0.92VA gebruikt... (cos phi = 0.25)
Dat haalt menig switcher niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op de eerste foto, die van de originele adapter die niet warm wordt, staat er een cirkel met daarin de letter V.
Voor zover ik weet geeft dit symbool het rendement van de adapter aan.
De V staat voor categorie 5. Uit metingen die ik gedaan heb op adapters voorzien van dit symbool blijkt in elk geval dat deze adapters onbelast zeer weinig energie verbruiken, minder dan 0,1 Watt.
Die worden onbelast niet warm.
Ik meen ondertussen reeds adapters gezien te hebben van categorie VI.

Op 29 augustus 2021 11:10:47 schreef fred101:
Maar hebben zijn telefoons zelf een laadregeling ? Sommige accus worden niet blij van een half-gelijkgerichte sinus.

De originele voeding levert 4V, 150mA. De TS had het over 3 identieke telefoons. Dat zal een "dect setje" zijn met 3 hand-units. En die hebben meestal NIMH accucellen (2 in serie) die zich prima met 4V laten laden. Kortom, de laad-regeling (geen) zit in de muur-unit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een hele discussie voor een simpel vraagje. :)
Het gaat inderdaad om zo een trio dect setje(elke telefoon 2AA batterijen) waarvan een lader stukgegaan is en daar ik deze nog had liggen en de technieker op mijn werk zei dat dit geen probleem was deze maar genomen.
Echter daar ik merkte dat deze constant warm is stelde ik hier even deze vraag.

@flipflop, sluipverbruik weet ik intussen al veel van vandaar dat ik al mijn transfo's heb buiten gegooid en enkel nog verlichting op 220V heb. Dit ene kleine blokje zal het verschil niet maken. Alhoewel de gekke tijden dat ik alles zonder spanning aan het zetten was(pc's, laptop laders, digicorders, enz enz ) heb ik toch ook achter mij gelaten. Daar wil ik gerust enkele euro's elektriciteit per jaar aan spenderen alhoewel dat niet nodig is vanwege de opbrengst van mijn zonnepanelen. :)