oude elco's

Peter_dtn

Golden Member

altijd netje bewaard maar wat kan je er nu nog mee? Elko's die zowat 60jaar oud zijn.

De oude elco's zijn een stuk groter dan vergelijkbare nieuwe exmplaren, zie hieronder, drie elco's met zelfde capaciteit en spanning.

Ik heb er wat aan gemeten met een apparaat wat bijna net zo oud is maar nog wel betrouwbaar werkt (denk ik :-) ).

Resultaten op 20V bias :

moderne elko
100Hz => 318uF / 0.34 Ohm
1kHz => 300uF / 0.16 Ohm
10kHz => 260uF / 0.14 Ohm

oude elko axiaal
100Hz => 453uF / 0.76 Ohm
1kHz => 340uF / 0.41 Ohm
10kHz => 163uF / 0.28 Ohm

oude elko radiaal (plaatje)
100Hz => 83uF / 5.5 Ohm
1kHz => 57uF / 1.6 Ohm
10kHz => 35uF / 1.1 Ohm

Die laatste is dus duidelijk stuk, maar nooit gebruikt..

Wie wat bewaard... ;-)

Arco

Special Member

De kleine donkerblauwe axiale elcootjes drogen bijna allemaal uit, ongeacht gebruikt of niet...
(blijkbaar is de plus 'seal' daarbij niet zo goed)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Misschien interessant voor mensen die restaureren en zoveel mogelijk origineel willen houden? Mocht je veel defecte varianten hebben dan zou ik nog interesse erin hebben voor een ideetje. Niet electronisch maar "grafisch" Ze zien er leuk uit namelijk ;)

EgbertG

Golden Member

Oude elco's worden beter als de oxide laag door gebruik weer is hersteld.
Ik gebruik ook nog vaak elco's van mijn leeftijd en die doen t prima.

Hooguit het formaat is wat groter dan de nieuwere spul inderdaad.

Tantaal druppels zijn de slechtste elco's!

Arco

Special Member

Die gele tantaaldruppels waren niet echt slecht, ze konden alleen heeel erg slecht tegen mishandeling.
Kleine spike of overspanning en ze bliezen zich op met een rookwolkje... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EgbertG

Golden Member

Vandaag nog een oude Farnell gerepareerd door een tantaal van 25uf 16v te vervangen die echt kortgesloten was.

Condensatoren zijn wel vaak de zwakste schakel

Tenzij je de tijd hebt om ze stuk voor stuk te testen, zou ik ze weg doen. Het is heel vervelend als je iets aan het repareren bent, en je hebt 1 op 10 kans dat je een kapotte elco vervangt door een andere kapotte. Vervolgens ga je verder met fout zoeken omdat 'dit het probleem niet was'...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
wtt

Golden Member

Misschien wat erg 'nostalgische gevoelens', maar ze blijven mooi, die ouwe dingen. En ze worden om die reden dus ook gebruikt, niet eens alleen voor restauratie.
Maar inderdaad, formeren en testen... je moet tijd en zin hebben ;)

Ik vindt ze ook mooi en ze zijn van (ver) voor mijn tijd ;) maar ja, ik hou van vintage apparatuur. Ik moet zeggen dat ik sommige apparaten gewoon heb vanwege het toffe design. Soms echt kunstwerkjes als je mij vraagt!
Toch nog eens een mooi, groot stuk glaswerk zien te vinden.
Meer ontopic, over formeren al vaak "gehoord" maar weet er weinig van. Misschien stomme vraag maar kun je moderne Elcos ook formeren? Ik bedoel, theoretische gezien dan hè. Ik verwacht geen uitleg over hoe.

maartenbakker

Golden Member

Ja. Normale elco's wel in elk geval. Solid state waarschijnlijk niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij laagspanningselco's is de lekstroom vaak al beperkt doordat de spanning zo laag is. Formeren gebeurt dan min of meer automatisch als je er spanning op zet. Na een paar minuten tot een paar uur is ie dan weer fris.

Je hoeft ze dus meestal niet via een weerstand aan te sluiten. Misschien uitgezonderd de zeer grote waardes van 10mF enzo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

@Ex-fietser: je hebt mogelijk malware of adware op je computer. De link die je wilde geven is denk ik pa4tim.nl maar je geeft een of andere rare referrer URL. Zoiets als Google doet maar potentieel nog dubieuzer.

Op 30 augustus 2021 22:41:25 schreef brains:
Ik verwacht geen uitleg over hoe.

Nog vergeten te melden, in het 'show your projects' topic heb ik denk ik ergens in januari ofzo, "Zwingli" getoond. Een simpel kastje dat je achter een scheidingstrafo aansluit (of niet) en waarmee je oude dubbele hoogspanningsvoedingselco's uit radio's met de door Philips voorgeschreven stroombegrenzing, ik meen een 47k weerstand per sectie, kunt hervormen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Als je 2 identieke kleine laagspanningstrafootjes hebt kun je die 'back-to-back' zetten om een veilige 230v 'reformatiespanning' te krijgen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..