Welke coax kabel

Ik ga het dashboard van mijn schip renoveren.
Dientengevolge vervang ik de bestaande AIS en marifoon coax antennekabel en trek ik een coax naar de mast t.b.v. de digitenne.

Ik ben dan ook op zoek naar de beste coaxkabel die er is.
Daarentegen moet het ook weer niet te dikke kabel zijn daar kabel op een schip vaak via sluipwegen getrokken moet worden.

Alvast dank voor adviezen!!

Voor digitenne zal het wel 75 ohm coaxkabel moeten zijn.
RG59 is daar geschikt voor,
Voor de marifoon kun je H100 Pope coax gebruiken.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dank je Martin.
En ik neem aan dan ook H100 voor AIS?
Tenslotte ook VHF.
Thanks!

Op 28 augustus 2021 19:32:13 schreef Jazeker:
Ik ben dan ook op zoek naar de beste coaxkabel die er is.

Oei, dat wordt heel duur dan :-) Je zou ook een goed-is-goed-genoeg kunnen nemen (maar dat doe je al lees ik).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Nou ja, laten we het houden op de 'beste koop'.
Ofwel, erg goed voor een redelijke prijs :-)

Misschien ook nog een coax winkeltje.
Scheelt een hoop zoekwerk op het www.

[Bericht gewijzigd door Jazeker op zaterdag 28 augustus 2021 22:35:41 (30%)

Shiptronic

Overleden

In de mast, dus houd ook rekening met UV bestendigheid !

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

Voor de marifoon zou ik gewoon RG-213 gebruiken dat is een goede dikke stevige kabel.Niet zo'n RG-58 dropveter(of is het veterdrop? ) ;-)

En als je volgens de eisen moet werken dient een AIS op RG214 of beter moeten wezen en H125 voor de Digitenne. RG59 is prutzooi. VHF is RG213 OK

High met Henk

Special Member

Wat voor AIS en GPS heb je?

voor de Marifoon loopt het wel los.
Zelf gebruiken we RG214 of RG213.
En ga niet voor de goedkoopste zooi, zoals shiptronic zal zegt.

neem een kwaliteitskabel bijvoorbeeld LAPP of helmacab o.i.d.

Als je snel wilt zijn haal ik ook weleens kabel bij DDS in Breda. Geen idee welk merk ze verkopen, maar is wel lekker dichtbij en snel voor mij.

Kun je ook terecht voor adviezen! Heel behulpzaam daar.
Voordeel van RG214 is dat het geen koper aan de buitenkant is en minder oxideert.
Daarmee heeft dat mijn voorkeur.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 29 augustus 2021 11:09:04 (12%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Mooi draadje weer.
De marifoon wordt een Raymarine 53 en de AIS is een Raymarine 650.
GPS voor de AIS is een GPS welke hoort bij de AIS 650 en voor zover ik nu weet een GPS met aangegoten kabel.
Hiervoor heb ik derhalve geen coax nodig alhoewel dit zal blijken bij demontage.

High met Henk

Special Member

oef, ik heb TOTAAL geen ervaring met Raymarine.
Bij ons is het meestal Sailor, Thran & Thrane voor VHF
en voor AIS, in het slechtste geval een EM-trek, Anders een Furuno, Saab, JRC.

sommige AIS hebben namelijk een speciale kabel nodig voor het GPS en VHF deel gecombineerd (combi antenne) en kun je niet zomaar uitwisselen.

Daarnast heb ik ooit ook weleens een GPS gehad die gewoon zelf al NMEA naar beneden uitspugt en dus helemaal geen COAX heeft tussen display en ontvanger (antenne).

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ja Henk, dit is het spul dat gebruikt wordt in de pleziervaart :-)

High met Henk

Special Member

IK zie het pleziervaart nooit zo voor me....

Gisteren weer paar keer overgstapt van ene bootje naar andere bootje.
en eergisteren en dag ervoor lag ik ook te dobberen

(gisteren tovallig ook een AIS issue gehad)

Maar omdat nu voor je PLEZIER te doen. Nee, dan liever wat anders. ;)

Maar stap over paar uur weer in Vliegtuig, daar heb ik dan ook niets mee.... Noodzakelijk kwaad.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 29 augustus 2021 12:52:12 (15%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ok. Succes Henk.
Als ik het wel beschouw kom ik tot nu toe uit op RG214 voor AIS en marifoon en H125 voor Digitenne.
Ik heb ook even een mailtje gestuurd naar DDS.
Dank allen!

IDD zou ik doen. Grappig, Henk zit in zelfde hoek als mij.. Prof merken zoals Furuno, Sailor etc.. Sailor is ook niet meer wat het geweest is met vele defecten aan de 6000 series...Furuno is saai design, makkelijk bedienbaar. JRC saai design en moeilijk bedienbaar..

Raytheon zou mn keuze niet zo zijn, ondersteund in mijn ogen veel te kort zijn producten.. Simrad des te beter.

En we hebben natuurlijk nog Raymarine :-)

High met Henk

Special Member

Hmm wij hebben veel 6222 s en eigenlijk zelden defecten.

Heb er 1 liggen, maar daar zijn de potmeters verrot gedrukt.

Meer gezeik met de 5022.. de handset is erg slecht en gaat makkelijk kapot.

Die oude groene mogen niet meer (geen DSC)
Best jammer, die waren wel goed. Vooral die oude grote met die draaischaal erop.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Voor televisie gebruik ik eigenlijk altijd sattelietcoax. 3- of meer-voudig afgeschermd en relatief lage demping. Alleen als het echt om nauwe hoekjes moet is dat een minder handige keuze.

Belden H125 ziet er zeker niet slecht uit en is ook sattelietcoax, maar dubbelafgeschermd en uit het hoofd gezegd haal je met die derde en/of 4e afscherming toch nog >10dB extra demping bovenop de aangegeven >85dB. Geen idee of dat echt veel verschil maakt in deze situatie.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 augustus 2021 20:40:27 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Bij ons kwamen relatief weinig Sailors ter reparatie,wat wel veel stuk ging was Dancomm. ik heb staan janken toen bij een opruiming van ons pand een splinternieuwe 5 kW HF set in de schroot verdween....

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 30 augustus 2021 08:05:55 (40%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Die oude Sailors van Sven worden nog wel gebruikt in de binnenvaart.
Ik ken iemand die van het repareren van die dingen een heel stuk boterham heeft.
Zelf heb ik op mijn scheepje vanwege de korte afstanden tussen zender en antenne een goede kwaliteit RG58.

Maarten, sat coax is 75 Ohm, ga je niet gebruiken op 50 Ohm zenders.
En de GPS dongle heeft heel vaak een aangegoten stukje heel dunne coax, is zelden het probleem.

[Bericht gewijzigd door Jinny op maandag 30 augustus 2021 08:28:15 (25%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
maartenbakker

Golden Member

Op 30 augustus 2021 08:26:06 schreef Jinny:
Maarten, sat coax is 75 Ohm, ga je niet gebruiken op 50 Ohm zenders.

Ik bedoelde voor de DVB-T ontvanger.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 28 augustus 2021 20:09:19 schreef Martin V:
Voor digitenne zal het wel 75 ohm coaxkabel moeten zijn.
RG59 is daar geschikt voor,
Voor de marifoon kun je H100 Pope coax gebruiken.

H100 en ook H43 zijn hele mooie kabels, 1 cm dik, zwart, weerbestendig en een 'lucht'kabel, er zit een nylon spiraaltje in om de ader in het midden te houden. Pope fabriceerde H100 50Ω en H43 75Ω. Inmiddels is het merk wat ooit een Philips dochter was, door Belden overgenomen.

Sja, die heb ik ook nog staan de RT144 wat een machine!! VD week nog eentje hersteld, draaischijf vet vertaaid en lampje defect..

5022 zijn dezelfde handsets als de 6222, daar weinig ellende mee.. 5022 was een klote ding qua voeding... Aantal 6222 hier liggen met geen display issue, geen netwerk connectie, encoders defect.. wel van slopers andere kunnen redden.. Laten we maar niet over de Sat C terminals hebben.. Antennes cloonen aan de fleet, displays 6006 vaak defect

Op 30 augustus 2021 13:36:56 schreef RAAF12:
[...]

H100 en N43 is een hele mooie kabel, 1 cm dik, zwart, weerbestendig en een 'lucht'kabel, er zit een nylon spiraaltje in om de ader in het midden te houden. Pope fabriceerde H100 50Ω en N43 75Ω. Inmiddels is het merk wat ooit een Philips dochter was, door Belden overgenomen.

Ok. Eerder was de idee:

Als ik het wel beschouw kom ik tot nu toe uit op RG214 voor AIS en marifoon en H125 voor Digitenne.

Ofwel: Die H125 (Digitenne) komt overeen.
Maar: RG214 of N43 voor VHF?