Spanningsdip netspanning.

Ik heb hier een P1 logger op de smart meter die registreert wat de meter allemaal te melden heeft. Daarbij wordt de spanning ook gelogd, met min/max waarden telkens in een periode van 10 minuten. Tot mijn verbazing zag ik vandaag dat de netspanning kortstondig een dieptepunt heeft bereikt van niet meer dan 34 Volt, op elk van de 3 fasen. Tijdstip : tussen 05:00 en 05:10.

Het moet wel een zeer kortstondige dip zijn geweest, want alle klokken in huis lopen nog goed.

Nu vraag ik mij af of dit vaker voorkomt? En wat de oorzaak zou kunnen zijn? Zelf log ik nog niet zo lang.

Ik woon in Breda-noord. En waarschijnlijk is dit alleen hier in de wijk gebeurt (zou ik denken).

Heeft iemand hier op CO ook dit soort fenomenen gezien?

Het kan zijn dat er in de buurt een kortsluiting is geweest op het middenspanningsnet. Dan wordt het net naar beneden getrokken voordat de beveiliging uitschakelt.

kan ook het moment van meten zijn, op dat moment ook een Tf puls erbij of andere stoorpuls en de meter meet een afwijking.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Lambiek

Special Member

Als het door een TF puls komt, dan moet dat op vaste tijden zijn toch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Mag ook wel een beste TF-puls zijn.. bijna 200 V. Zelf mat ik nooit meer dan een paar volt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mvdk

Golden Member

Zoek de site van de netbeheerder. Als je een beetje mazzel hebt, hebben ze een lijst van staande en verholpen transport onderbrekingen.
Kijk ook eens in het logbestand van je modem/router of de lijn onderbroken is geweest.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Duurde de dip 10 minuten, of kwam deze in het genoemde tijdbestek 'even' voor.
Bij 'even', hoe lang is dat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik ga er vanuit dat het bij een erg kortdurige storing on tientallen ms gaat,
dan bent U erg gelukkig om net op dat ongelukkige moment te meten.
Echter de electronische klokjes als in de oven etc. blijven dan op tijd.
(Nou ja, bijna aangezien ze op de zero crossing synchroniseren)

Ik kan me daar eigenlijk alleen een serieuze kortsluiting in het net bij voorstellen, zoals hierboven al werd gesteld.
TF signalen dat is een veel lagere amplitude, LF tot mischien 10% Vn als ik de immuniteit er tegen test, PLC is tot iets als 130dBuV, daar merk je niks van.
TF kan je soms zien als je een ovenlampje aanhebt, maar dat is het dan ook.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik weet niet hoelang het geduurd heeft, maar dat kan nooit lang geweest zijn. Zo kort dat alle klokken gewoon doorgelopen hebben.

Het is dat de Smart meter het gezien heeft, anders had ik niks gemerkt.

De logger registreert min-max over een 10-minuten tijdvak. In dit geval Min 34, Max 230. Wel op alle 3 fasen.

Het zou kunnen dat het dagelijks gebeurt en dat ik het meestal niet zie. De logger is nu 2 weken aktief, en dit is de eerste keer dat ik dit zie.

[Bericht gewijzigd door deKees op zaterdag 28 augustus 2021 20:23:21 (19%)

mel

Golden Member

Jaren geleden iets gehad, bij enorme sneeuwval flikkerde het licht. Na navragen bleek er door die sneeuw en ijs, overslag geweest te zijn in het hoogspanningsverdeelstation hier.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

pas nog ergens gehad dat fase 2 en 3 in de meterkast wel 230V voerden maar onderling 0V hadden. moest de netbeheerder aan te pas komen, na een 60+ jaar was de aftakmof van die huisaansluiting dus overleden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

bij mij lag er 1 fase uit door het niet plaatsen van 2 pasmoeren door netbeherder bij omgaan naar 3 F (dus van andere fase miste ook de pasmoer, maar die maakte nog contact)

heeft 1.5 jaar zo gezeten.

Eigenlijk raar dat men nooit een controle uitvoert op overgangs weerstand of iets anders. Er is ook geen superintendent / supervisie die toe heeft gezien op deze omzetting... (Was wel bij de nieuwe meter plaatsen)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 29 augustus 2021 10:45:04 (35%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zoals roadrunner zegt: Het kan een kortsluiting zijn in een aangrenzend gebied. Er was een keer een kortsluiting in tanthof. In de TU wijk was dan de onderbreking lang genoeg dat veel computers waren gereset, terwijl bij mij thuis bijna alles nod draaide. Iets verder van het probleem vandaan en de dip is klein genoeg dat ie overbrugd kan worden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klinkt wel aannemelijk, kortsluiting ergens in de buurt.

Dat kan dan een heel korte dip geven die weer herstelt doordat de kortsluiting door een zekering wordt afgeschakeld.

Dan zal het wel een eenmalig fenomeen blijven.

mvdk

Golden Member

Ligt eraan hoe je "in de buurt" definieert.
En een dip die tot 30V zakt, dan denk ik niet aan een zekering.
Hier in Delft ooit een sluiting meegemaakt die wat langer duurde dan gewoonlijk, de kabel stond aan twee kanten IN. Er stond enkele minuten een steekvlam die de boom erboven tamelijk blakerde. Moest een groot deel vervangen worden, sluitingplek te dicht bij de mantelbuis.

Op 29 augustus 2021 10:38:06 schreef High met Henk:
door het niet plaatsen van 2 pasmoeren door netbeherder

Diezelfde gasten lopen op fora wel de handige doehetzelver voor het meest vreselijke uit te maken.
Kunnen het vaak heel erg goed vinden met hun baas en worden dus zelf nooit op hun gecertificeerde knoeiwerk aangesproken.

Op 29 augustus 2021 13:18:18 schreef mvdk:
Ligt eraan hoe je "in de buurt" definieert.
En een dip die tot 30V zakt, dan denk ik niet aan een zekering.

Jij hebt in die wereld gezeten: er zal wel een technische term zijn, maar er zal een ding in een onderstation zitten wat bij (forse) overbelasting de boel uitschakelt. Wij niet-stroom-voorziening-nerds noemen dat wel eens een "zekering".

Je krijgt dan een dip "in de buurt", voordat de verantwoordelijke wijk is afgeschakeld. Zo'n dip kan kort genoeg zijn dat computers gewoon doordraaien (denk aan < 40ms, dan zullen computer-SMPSen dat gewoon kunnen overbruggen), of richting de 100ms. Dan zullen veel computers al gaan uitvallen, zeker als je de boel tot ongeveer 50-100% van hun nominale vermogen belast.

Een elektriciteitsmeter die in princiepe een relatief constante spanning verwacht te meten, zou best wel eens van een dip van 100ms helemaal niets een "ik zie 34V" kunnen maken. Dat soort "meetfouten" zijn heel gebruikelijk. Zet maar eens een 10%, 5V PWM signaal op je multimeter. 100% kans dat ie niet "10% 5V" afleest maar iets als 0.5V....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

als je het totaalverbruik in NL neemt bij tennet, dan zie je daar ook dagelijks wel hele steile dippen inzitten, en je maakt mij ook niet wijs dat ineens een last van 16GW uitgezet word. dat zijn ook meetfouten of verstoringen van het totaalvermogen. dat is ook niet een set stroomspoelen, maar allerhande opgetelde signalen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

en worden dus zelf nooit op hun gecertificeerde knoeiwerk aangesproken.

Als het door een klant word opgemerkt, en de klant klaagt erover, word de betrokkene door z'n baas afgeknord. Bij Stedin mag je dan onder het toeziend oog van je werkverantwoordelijke in een instructielokaal met gebruikmaking van je toepasselijke PBM's het klusje overdoen.

Ronald45

Golden Member

Kan zo'n dipje niet ontstaan bij schakelen in het net?

High met Henk

Special Member

Helaas nee.

Als het goed is wordt er eerst een andere weg ingeschakeld en dan pas de oude weg afgeschakeld.

Dus dat zou niet mogen.
Doe eens een nen3840 cursus IV / WV als je de kans krijgt. Leer je heel veel van. (let op niet goedkoop)
Ik moet binnenkort voor mijn hercertificering hoewel ik nooit hoogspanning doe..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mvdk

Golden Member

Gewoonlijk worden schakelhandelingen tijdens overdag werktijd gedaan, meestal beginnend om 07:00. Bijgaand een linkje naar een schakelinstallatie in spanningsloze toestand:
https://www.google.com/search?q=svs+main+ring+unit&prmd=smixvn&amp…
De rail is spanningsloos. De aardscheiders zijn vergrendeld met hangsloten. Het meest linkse veld staat UIT. De cirkel links kun je een schakelhandgreep inzetten. Als de kabel, dat is de zwarte verticale lijn geheel links, onder spanning staat, kun je de rails onder spanning zetten door de schakelaar in de IN positie te zetten. Het is weleens voorgekomen bij dit soort schakelwerkzaamheden dat foutief de rechter keuzeschakelaar in de richting "geaard" stond, en de linker schakelaar werd IN geschakeld. Dan gaat er ergens verderop een schakelaar uit, zo tussen de 0,4 en 1 seconden, eea afhankelijk van de beveiligingsfilosofie van het betreffende bedrijf. Maar dat is uitdrukkelijk niet de bedoeling. Dagelijks vinden er in nederland talloze schakelhandelingen plaats, waarvan we als verbruiker niets merken. Als ze een keer ergens door het donker moeten, moeten er kaartjes in de bus, en dat is heel veel werk.

evelo

Golden Member

Voor mijn werk kom ik af en toe eens in onderstations 36/10kV.

Is voor inspectie: visuele controle en aarding meten.

Daar kom ik in mijn eentje maar je moet steeds bellen naar de dispatching voor je begint met de inspectie (en ze zien ook in de meldkamer dat iemand het licht aan doet).

1 keer zei de operator tegen mij langs zijn neus weg: o ja, dan wachten we even met schakelen tot je weer weg bent zodat je niet schrikt.
Ik ben er niet verder op in gegaan, maar ik vroeg mij dan wel af of dat zoveel lawaai maakt?

En misschien zijn zo’n schakelhandelingen al te zien via dergelijke p1-monitors als die net op het goede moment een sample nemen?

Niet dat de spanning dan effectief dipt maar eerder een soort stoorpuls?

Recent nog meegemaakt. Af en toe merkte ik dat het licht heel kort flikkerde, dusdanig kort dat anderen het niet opviel. Echter een paar dagen later gebeurde het veel vaker en werden de onderbrekingen steeds erger, totdat het 2 straten verderop donker was.

Die hebben bijna 24 uur zonder stroom gezeten, en ze zijn er vervolgens meerdere dagen aan het graven geweest.

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

@evelo: Ja, die middenspanningsschakelaars kunnen heeel veel herrie maken :P
Ik stond er eens naast, was er op aan het wachten tot ze gingen schakelen, en toch, mn hart stond bijna stil :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..