goed nieuws voor n licetie amateurs

mel

Golden Member

och, ik heb wel eens midden op de A2 stilgestaan... O-) Was trouwens met vergunning van RWS, was in de A2 tunnel in aanbouw in Maastricht

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pa3gws

Golden Member

Op 30 augustus 2021 09:21:53 schreef Ledlover:
Maar er zijn best wat zure mensen die vinden dat anderen niet op de 'F-banden' mogen komen, omdat zijzelf er meer moeite voor hebben moeten doen.

Dat dacht ik ook ik heb me de tandjes moeten leren om 12 woorden per minuut te halen. GEINTJE :-p
Maar zonder gekheid iedereen is welkom hoe meer zielen hoe meer vreugd op de banden.
Dan is er in ieder geval meer te beleven. :-)
en die 12 woorden per minuut zitten inmiddels knap vast geroest.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

ik haalde iets van 18 woorden, maar gebruik geen cw meer

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 30 augustus 2021 09:59:58 schreef pa3gws:
..Maar zonder gekheid iedereen is welkom hoe meer zielen hoe meer vreugd op de banden...

Nou, niet om mezelf bij de zuren te willen scharen, maar ik vraag me af of jouw stelling in de praktijk wel opgaat. Die "meer zielen" zijn in dit geval mensen die nauwelijks iets van opleiding en kennis wb radio en de regelementen hebben. Gechargeerd: die klooien maar wat aan. Nou geldt dat voor sommige F-licenties ook wel, maar in de praktijk is het toch hoe lager de drempel, hoe meer klooiers. Kijk maar wat er op CB gebeurde. Wat mij betreft is het geen goed plan om het aantal amateurs op te krikken door de drempel te verlagen. Dan kun je beter minder amateurs hebben.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Anoniem

Op 30 augustus 2021 09:21:53 schreef Ledlover:

Wat de uitgebreidere N-licentie betreft: prima. Het lijkt geen problemen te veroorzaken, dus waarom niet :)
Maar er zijn best wat zure mensen die vinden dat anderen niet op de 'F-banden' mogen komen, omdat zijzelf er meer moeite voor hebben moeten doen.
Tot op zo'n niveau dat op bepaalde forums, discussies over 'Uitbreiding van N-licentie' effectief verboden zijn.

Tja, territoriumvorming is mensen niet vreemd.
Maar niet altijd geheel onterecht.

Men overweegt bij ons om vroedvrouwen na een jaar praktijk de status van zorgkundige te geven terwijl ze er niet voor gestudeerd hebben.
'Oma heeft in haar broek geplast, vlug naar de kraamafdeling want haar water is gebroken' ;-)

Soms kan onkunde onprettige gevolgen hebben, daarvoor bestaan diploma's en examens.

Al zijn er natuurlijk altijd die desondanks toch bekwaamheden ontwikkelen, het blijft een vorm van noodzakelijke selectie.

Jinny

Golden Member

Ik hoor het aloude cw argument..... :+

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Als je N-amateurs érgens aan banden zou willen leggen, dan zou ik voorstellen dat dat op het gebied van het zelfbouwen is. Bijvoorbeeld met een ingangsvermogengrens van een paar watt voor zender-eindtrappen, uitgezonderd het nabouwen van kits.

Welke kortegolfbanden je wel of niet mag gebruiken is mijn inziens niet heel erg relevant om te laten afhangen van welk examen je hebt gedaan. Als je je op 40m kan gedragen, kan je dat op 80 en 160m ook. Zelfbouw met de beperkte kennis die van je wordt verwacht voor het N-examen is onvoldoende om zelf een goeie zender te ontwerpen of om ontwerpen te beoordelen op hun kwaliteiten.

Maar uiteraard is dat onmogelijk te handhaven. 'Ja maar PA0abc heeft die zender voor mij gebouwd!'.

Ik heb zelf niet echt last gehad van N-amateurs op 20 of 40m. Wel van contesters die de hele band in beslag nemen op sommige weekends...

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Jinny, Ik wilde enkel Mel naar aanleiding van zn 23cm topic erop wijzen dat het actualiseren van de banden niet enkel afpakken is.Of morse vandaag nog essentieel is, ga ik me niet uitspreken. Je vindt het waarschijnlijk al vreselijk dat een niet-amateur zich in een topic over deze besloten gemeenschap mengt.
Anderzijds is het spectrum gemeenschapsbezit en moet een herevaluatie door de verschillende betrokken partijen kunnen besproken worden.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 30 augustus 2021 17:13:49 (28%)

Jinny

Golden Member

GD, de tijd dat de C amateurs kans gingen maken maken op het stukje HF waren er hoopjes CW mensen die zeurden dat je de drempel verlaagt door geen CW te eisen en dat het dus een puinhoop zou worden.

Datzelfde argument hoor ik nu over de N amateurs.
Dat 23 cm door de andere partijen gebruikt gaat worden vind ik persoonlijk heel jammer, ik heb me er jaaaaaren prima vermaakt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

@ledlover. Akkoord,maar de examens voor de hogere licentie levels zijn nu ook weer niet van die aard dat ze een garantie bieden op goede zelfbouwvaardigheden, noch dat de gelicentieerde over de nodige apparatuur beschikt om te verzekeren dat hij geen ellende veroorzaakt bij de buren en/of omroep en essentiele of zelfs noodfrequenties.

@Jinny, ik begrijp je standpunt, maar degenen die erover beslissen zijn vertegenwoordigd door alle belangengroepen in deze. En alle hier aangehaalde pro en contra argumenten zullen ook wel al aangehaald zijn.

Hubie

Special Member

Ik lees net dat het CBR misschien de amateurexamens gaat afnemen.
Het CBR 8)7 8)7
U weet wel,die club chaoten waar ze Pechthold op af gestuurd hebben om orde op zaken te stellen.Slecht plan....

Bron:DARU Magazine :https://www.daru.nu/downloads/category/2-magazine

Jinny

Golden Member

Op 30 augustus 2021 17:22:12 schreef grotedikken:
@ledlover. Akkoord,maar de examens voor de hogere licentie levels zijn nu ook weer niet van die aard dat ze een garantie bieden op goede zelfbouwvaardigheden, noch dat de gelicentieerde over de nodige apparatuur beschikt om te verzekeren dat hij geen ellende veroorzaakt bij de buren en/of omroep en essentiele of zelfs noodfrequenties.

Ik heb mijn examen toen gehaald -omdat- ik zelfbouwende piraat was.
Ik snapte de materie.
Meetapparatuur kwam pas later...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
bprosman

Golden Member

Vraag me nog steeds wel af wat het nut is van het uit je hoofd leren van die antieke Q codes.
Of zie ik iets over het hoofd ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Eigenlijk zouden ze dat zendamateur examen heel anders moeten afleggen.
Met de opdracht; bouw een tranciever.
Degene die wel slaagt heeft inderdaad een werkende tranciever en de rest niet.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 30 augustus 2021 17:22:12 schreef grotedikken:
...de examens voor de hogere licentie levels zijn nu ook weer niet van die aard dat ze een garantie bieden op goede zelfbouwvaardigheden, noch dat de gelicentieerde over de nodige apparatuur beschikt...

Uiteraard niet. Dat heb je bij geen enkel examen. Kijk maar hoeveel debielen er over de openbare weg rijden met een auto. Het examen zorgt ervoor dat de amateurs een bepaald basisnivo hebben. Daarmee weet je niet alles van alles (bv hoe je een coax aan een gevouwen dipool koppelt, hi), maar zou je moeten weten wat je aan het doen bent, wat de gevolgen van je handelen zijn. En daarmee komt een mate van verantwoordelijkheid. Dat lijkt mij allemaal zeer gewenst. Als je de licentie gratis weggeeft krijg je al die factoren niet.

@Martin: waarom is het kunnen bouwen van een transceiver zo'n belangrijke factor zodat je daar alleen op wilt testen? Het amateurisme is juist heel breed, de een wil dit, de ander dat. Er zijn zat amateurs die veel plezier aan de hobby beleven maar nooit zelf iets bouwen. Dat kan en mag ook.

[Bericht gewijzigd door flipflop op maandag 30 augustus 2021 18:34:40 (15%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Net als het rijexamen, is het zendamateurexamen er om ongelukjes te voorkomen. Je wordt geacht iets van de regelgeving te kennen, en ook van de mogelijke soorten storing en wat je daaraan kunt doen.
Daarbij hoort natuurlijk ook een basislaagje techniek.

Intussen is het radiolandschap sterk veranderd, en in niets meer te vergelijken met wat het was toen gelicenseerde amateurradio werd uitgevonden.
Waar 160m en 80m gedeeld waren met kuststations, was het belangrijk die niet te storen, en ook te weten hoe dat kon gebeuren. Tegenwoordig kun je met recht vragen wélke kuststations je dan zou willen storen!
Of neem omroepstoring op de middengolf. Wie zou je willen storen dan? Of tv-storing. Wie heeft er nog een tv-antenne met lekke kabel en een ongeaard tv-chassis?
Laagfrequent inpraten. Welk apparaat heeft daarvan nu nog last?

Waar de kans op 'ongelukken' zó veel minder is geworden, is het logisch dat het risico van nieuwe amateurs gewoon veel kleiner is. Er is dus weinig op tegen ze toe te laten.
En nee: het met succes doen van een examen betekent NIET dat je opeens veel minder kunt dat een willekeurige piraat. Dat is een piratenpraatje.

Intussen geldt nog steeds dat de apparatuur, en het gebruik ervan, aan de regels moet blijven voldoen. Dié (technische) regels zijn eerder strenger geworden (harmonischen/spurious, frequentiestabiliteit...). Alleen heeft niemand daar nadeel van, omdat het veel gemakkelijker is geworden eraan te voldoen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org