Vragen transfo 3X230V naar 3X400V

Hallo,

Om mijn krachtige hogedrukreiniger te laten werken op 3X230V, heb ik een trafo van 3X230V naar 3X400V

Volgend topic is puur uit interesse, geen belangrijk topic.

Dus op de transfo zelf staat 6 klemmen, 3 fases in en 3 fases zelf.
Op het type plaatje van de transfo staat duidelijk een STER teken, dus een interne sterschakeling? (nergens zichtbaar)

De transfo zelf staat in een verplaatsbare kast met een stekker voor input en een stopcontact op de kast voor de uitgaande spanning
In deze kast is de bekabeling eenvoudig, 3 draden lopen naar de transfo en er lopen 3 terug weg naar het stopcontact, verder hangt er gewoon een aarding tussen de kast, transfo en deur

In dit stopcontact zijn drie draden en een aarding. Tussen de 3 draden meet ik 400V en tussen elke draad en aarding 230V. Wil dit dan zeggen dat het sterpunt van de transfo aan de aarde/massa hangt?

En als ik dan een 230V wil bereiken achter de tranfo, kan dit dan gewoon tussen een fase en de massa van die transfo?

En puur voor de veiligheid als er tussen de aarde en fase 23OV gemeten kan worden kan er toch stroom vloeien ook? Is het dan niet verstandig om een differentieel NA de transfo te zetten?

Mvg

mvdk

Golden Member

Fotootje verduidelijkt veel. Aan welke spanning zit de stekker, en aan welke spanning zit het stopcontact?
Bedenk wel, dat als je een trafo hebt met spoelen in ster, en van de primaire spoelen is het sterpunt niet aangesloten, en je gaat secundair stroom afnemen van één spoel tussen fase en sterpunt, je primair een probleem hebt...
Als primair aangesloten word op een Belgische 3x220, dan word daar gewoonlijk geen nuldraad bij meegeleverd. Ga je het primaire sterpunt dan aan aarde leggen, heb je weer een ander probleem.

Wil dit dan zeggen dat het sterpunt van de transfo aan de aarde/massa hangt?

Met een ohmmeter doormeten als het ding in spanningsloze toestand is.

[Bericht gewijzigd door mvdk op maandag 30 augustus 2021 22:45:02 (14%)

Op 30 augustus 2021 22:32:11 schreef Stofzuiger:
Hallo,
..
En puur voor de veiligheid als er tussen de aarde en fase 23OV gemeten kan worden kan er toch stroom vloeien ook? Is het dan niet verstandig om een differentieel NA de transfo te zetten?

Mvg

Als je secundair het sterpunt aan aarde legt, dan is het zeker verstandig om secundair een differentieel te zetten.
Secundair heb je dan immers je eigen lichtnet met geaarde nul.
Let wel op dat de nul van je secundair aangesloten wcd's en andere belastingen op het differentieel wordt aangesloten en de nul van het sterpunt voor het differentieel aan aarde wordt aangesloten. Uiteraard dient de nul van het sterpunt ook op het differentieel worden aangesloten.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op maandag 30 augustus 2021 22:57:42 (23%)

Hoi

Primair heb ik inderdaad GEEN neuter 3X230V (130V TOV AARDING)

Ik zie zelf nergens een sterpunt voor mij, ik zie echter gewoon 6 klemmen aan de transfo zelf, echter op het identificatieplaatje van de transfo staat een duidelijk ster teken.

Echter ligt er aan de massa van de transfo een aarding, en tussen elke secundaire fase en de aarde meet ik 230V. Kan ik dan concluderen dat het sterpunt (Nul) aan de aarde hangt of niet?

Foto's heb ik niet (helaas)

Ik ben nu ook niet ter plaatse.

MVG

Als je de secundaire spanning met een duspol of gloeilamp gemeten hebt (voldoende laagohmig), dan is de nul van de secundaire aan aarde geknoopt.

mvdk

Golden Member

Ik ga er gemakshalve vanuit dat het de bedoeling is om van 3x220 zonder nul 3x400 te maken. Als het een echte scheidingstrafo is, zal het primaire nulpunt, als primair in ster staat, niet doorverbonden zijn naar de omkasting.
Wil je in een situatie als deze secundair stroom gaan afnemen tussen een fase en het nulpunt, 230V dus, moet je er op beducht zijn dat de spoelen niet in balans zijn. De primaire spoel behorend bij de sec. die je gaat belasten, maakt geen circuit naar de nul, die stroom moet door de beide andere spoelen, die op dat moment niet in balans zijn.
Die gaan als smoorspoel werken.
Ach, probeer het maar.
Mocht het primaire sterpunt wél uitgevoerd zijn naar de omkasting, zal bij stroomafname van één fase sec. de aardlek in de meterkast trippen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

dit stopcontact zijn drie draden en een aarding. Tussen de 3 draden meet ik 400V en tussen elke draad en aarding 230V. Wil dit dan zeggen dat het sterpunt van de transfo aan de aarde/massa hangt

Dat kan maar is niet zeker.
De trafo kan een z.g. verhuistrafo zijn, dan is de ingaande voeding niet vrij van de uitgang.

En als ik dan een 230V wil bereiken achter de tranfo, kan dit dan gewoon tussen een fase en de massa van die transfo?

Kunnen wel, maar denk aan het bovenstaande.
Het mag uit veiligheidsoverweging NIET!
Het KAN LEVENSGEVAARLIJK zijn.

En puur voor de veiligheid als er tussen de aarde en fase 23OV gemeten kan worden kan er toch stroom vloeien ook? Is het dan niet verstandig om een differentieel NA de transfo te zetten?

Ook dat is weer afhankelijk van het type transformator. Heb je een verhuistrafo dan zal een aardlek in de uitgang de aardlek in de voeding doen uitschakelen.
Heb je een trafo met gescheiden wikkelingen dan werkt de aardlek op de voeding NIET bij een aardlek in de uitgang. Dan kan een extra aardlek toegepast worden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 30 augustus 2021 22:32:11 schreef Stofzuiger:
En als ik dan een 230V wil bereiken achter de tranfo, kan dit dan gewoon tussen een fase en de massa van die transfo?

Nee. De inkomende 3x230 heeft geen NUL.
Waarschijnlijk heb je een (3x) "spaartrafo": Ze hebben een 400V wikkeling genomen en op 230V een extra aftakking. Zet 230V op de aftakking en je krijgt 400V over het geheel. Als ie echt in STER staat dan hebben ze dit "geschaald" gedaan: 230V wikkelingen met een 132V aftakking waar een lijnspanning van de 3x230V op gezet wordt.

Als jij zoals je voorstelt een 230V belasting tussen een 400V fasedraad en aarde zou zetten dan hoort ASAP de aardlek beveiliging in te treden. Aangezien je 3x230 hebt, zal je wel in BE wonen. Daar zou wel eens een 300mA aardlek in kunnen zitten, dus je moet > 70W trekken voordat die aanspringt.

Je zou de 230V belasting tussen het sterpunt van de trafo en een fasedraad kunnen zetten. Maar dat is niet echt de bedoeling van het apparaat, dus om dat te ontmoedigen hebben ze die gewoon niet op het uitgaande stopcontact aangesloten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mvdk

Golden Member

Het zou toch interessant kunnen zijn om hier nog terugvoering te krijgen van de resultaten van de uitgevoerde experimenten...

Op 30 augustus 2021 22:32:11 schreef Stofzuiger:
Hallo,
...

Volgend topic is puur uit interesse, geen belangrijk topic.
...

en

Op 30 augustus 2021 22:53:42 schreef Stofzuiger:
Hoi
...
Ik ben nu ook niet ter plaatse.

MVG

Kan nog wel een paar daagjes duren. De hogedrukreiniger zal het wel doen op die transformator.

mvdk

Golden Member

Dank u, ohm pi, om ons weer op aarde te doen landen...

Hoi,

Ben er uiteindelijk nooit meer aan toe gekomen maar heb wel ooit tussen een fase langs de 400V kant en massa (aarding) een gloeilamp aangesloten. Aardlek knalt er dan uit.

M.v.g.