LDO bij (te)lage spanning

Dit is een theoretische vraag.

Als ik een 3.3 Volt LDO voor mijn 3.6 Volt Li-ion batterij gebruik,
en de Dropout Voltage is 300mV, dan kan mijn 3.3 Volt ESP van voeding voorzien.

Maar mijn vraag is als de batterij nu verder leegloopt en de spanning van de batterij is 3.0 Volt, valt de 3.3 Volt LDO dan uit ?
of krijg ik 3.0 Volt aan de uitgang van de LDO ?

Dat hangt van het type en het gedrag van de belasting af.

Arco

Special Member

Meestal wil je een Li-Ion niet zo ver 'leegzuigen', ik stop bij 3.5v (dan is 'ie al redelijk ver leeg)
Ik gebruik meestal een TPS73733, drop-out van 65mA bij 500mA...

Wat een LDO doet bij te lage spanning verschilt inderdaad per type...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 31 augustus 2021 21:15:29 (18%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 augustus 2021 21:03:22 schreef ireric:
Dit is een theoretische vraag.

Als ik een 3.3 Volt LDO voor mijn 3.6 Volt Li-ion batterij gebruik,
en de Dropout Voltage is 300mV, dan kan mijn 3.3 Volt ESP van voeding voorzien.

Maar mijn vraag is als de batterij nu verder leegloopt en de spanning van de batterij is 3.0 Volt, valt de 3.3 Volt LDO dan uit ?
of krijg ik 3.0 Volt aan de uitgang van de LDO ?

Gezien de kosten van de onderdelen, is het peanuts om dit met een voeding en een testschakelingtje uit te zoeken. Naast theorie, heb je dan ook praktijk.

@Arco, deze LDO ben ik nog niet tegen gekomen, dat is wel een hele mooie,
vooral ook met de "Enable" pin. super tip !!
Het beschermen voor het te ver laten leeglopen wordt geregeld door
dat ik een protected batterij gebruik.

@Buzzy, Ik wil nog een heleboel uitzoeken, maar tijd is altijd een probleem...

Arco

Special Member

Voor een regulator met extra lage dropout zoeken op 'ULDO'...
De TPS73733 is ook beschermd tegen reversed power (output hoger als input) en kan piek 1.6A leveren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

De meeste LDO's raken dan in verzadiging net zoals de normale regelaars zoals de LM317 doen, ze vallen niet uit. Ervaring leert dat de spanning erover dan nauwelijks lager is dan de minimaal gegarandeerde. De MOSFET gebaseerde exemplaren hebben vaak een kleinere minimale dropout, maar zijn daarin afhankelijker van de stroom die je trekt.

Arco, ik heb de datasheet doorgenomen, en gelijk de LDO in mijn PCB ontwerp opgenomen, deze LDO is precies wat ik zocht, perfect...
Dat het een ULDO is wist ik niet, weer een hoop geleerd heel erg bedankt..

Kruimel, goed te weten, ik kan nu met een goed gevoel verder met mijn project..., dank

Arco

Special Member

Ik zou wel gelijk de NR (noise reduction) condensator meenemen, daar wordt de uitgang veel stabieler van...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ga ik doen Arco,
Ik zie vaak bij diverse datasheets staan dat je een
keramische condensator moet gebruiken,
ik dat belangrijk, of mag het ook een ander soort zijn ?

[Bericht gewijzigd door ireric op dinsdag 31 augustus 2021 23:46:30 (82%)

Arco

Special Member

Keramisch is goed(koop) en klein... (ik heb 4n7 aan de NR pin gehangen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Condensatoren bij LDO's kunnen kritisch zijn, lees de datasheet goed als u van de aanbevelingen af wilt wijken.