Koelkastcompressor gebruiken als vacuumpomp

rob040

Golden Member

In een ver verleden hadden wij in ons service centrum onder de werkbanken een koelkastcompressor staan die het vacuum verzorgde voor de Weller desoldeerbouten.
Per compressor zaten twee desoldeerbouten, maar dat zal niet uitmaken.
Ik had destijds moeten vragen hoe ze dat gemaakt hadden, want het werkte als een tierelier.
Heeft iemand hier enig idee hoe zoiets te maken. Bijvoorbeeld hoeveel vacuum is optimaal?
En is er nog aan oude compressors te komen en hoe bouw je zo'n ding dan om?

De meeste desoldeerstations hebben een eigen pompje, maar die begint pas te draaien als het nodig is en ik vind het niet ideaal (te trage opbouw van het vacuum).

Arco

Special Member

Ik heb een vacuumpomp gemaakt van een airco compressor. Vacuum komt dicht in de buurt van de nul... (o.a. voor impregneren spoelen)
Kwestie van slangetjes aansluiten en zorgen dat er genoeg olie in zit.
Waar een PC behuizing al niet goed voor is... ;)

https://www.uploadarchief.net/files/download/compress_1.jpg
https://www.uploadarchief.net/files/download/compress_2.jpg
https://www.uploadarchief.net/files/download/compress_3.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob040

Golden Member

Hi Arco, dat heb je mooi gemaakt.
Je zegt: "hij komt dicht bij de nul", maar ik neem aan dat je dan -1 bar bedoelt. Dus op de laatste foto is maximaal wat hij kan halen...
En heb je ook een onderdruk schakelaar gebruikt, want anders blijft hij toch pompen?

Arco

Special Member

Ik bedoelde -1 bar inderdaad...
Voor vacumeren is zo laag mogelijke druk juist fijn, voor een desoldeerpomp waarschijnlijk minder... ;)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 31 augustus 2021 20:53:03 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

heb ik ook al een paar keer gemaakt, van oude koelkast motoren.
met de ene slang maak je vacuum, met de andere maak je een compressor.

wel opletten, die koelkastmotoren zijn pokketraag. ooit mijn compressor zo een halve dag laten draaien, en toen vergeten dat die op stond.
mijn drukmeter was helemaal geplooid en de drukleiding naar het vat is uit elkaar geknalt.
hoeveel druk ik heb gehaald weet ik niet, maar dacht dat die leidingen tot 30bar aankonden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
jerome

Golden Member

Mag gerust blijven door pompen. In het luchtledige draait deze dan nagenoeg onbelast. Heel knap gevonden :-). Een koelkastmotor gaat er wel een stuk langer over doen omdat de binnenruimte groter is en het debiet minder dan een airco compressor.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een koelcompressor spat nogal met de olie.
Via de perszijde komt er olie mee.
Bij veel gebruik van de compressor zul je dus ook af en toe wat olie bij moeten vullen.
Je kunt ook een olieafscheider maken.
Daar maak je een piepklein gaatje onderin is die verbind je met een slangetje naar je zuigkant.
Dan verlies je (bijna) geen olie.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 31 augustus 2021 20:49:48 schreef rob040:
Je zegt: "hij komt dicht bij de nul", maar ik neem aan dat je dan -1 bar bedoelt.

In 'Futurama' komt de crew met hun ruimteschip per ongeluk op de bodem van de oceaan terecht...

Professor Hubert Farnsworth: Dear Lord! That's over 150 atmospheres of pressure!
Fry: How many atmospheres can the ship withstand?
Professor Hubert Farnsworth: Well, it's a space ship, so I'd say anywhere between zero and one.

https://www.youtube.com/watch?v=O4RLOo6bchU

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Ik heb -1 altijd een vreemde aanduiding gevonden. Je verwacht geen druk bij waarde '0', negatieve druk is wat onnatuurlijk.
Om een willekeurige waarde (atmosferische druk) als '0' te nemen vind ik ook niet erg handig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome

Golden Member

Veel digitale meters geven torr waarde. Nul is niets en dus luchtledig maar daarvoor moet je dan oneindig pompen.

Sine

Moderator

Ik vermoed dat het debiet van zo'n koelkastcompressor ietwat krapjes is voor een soldeerbout.

Onderdruk genoeg, maar dat heb je niet echt nodig.

Zorg ook voor een goed setje filters, anders zit die compressor in no time hartstikke dicht.

Op 31 augustus 2021 20:49:48 schreef rob040:
Hi Arco, dat heb je mooi gemaakt.
Je zegt: "hij komt dicht bij de nul", maar ik neem aan dat je dan -1 bar bedoelt.

0bar absolute druk, dat kan.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 31 augustus 2021 23:22:27 (11%)

Ik vermoed dat dit metertje de druk ten opzichte van de omgeving meet. Alleen op of onder zeeniveau (en bij redelijk weer) is -1 bar dan haalbaar :)

fred101

Golden Member

Ik heb er ook een gemaakt mbv een koelkast motor , werkte prima (maar niet voor desolderen) maar ik heb nooit het vacuum gemeten.

Ik denk dat er nog iets bij moet voor desolderen want daar heb je meestal (bij de goed werkende merken, geen idee bij China crap) een soort systeem wat het systeem onder vacuum houdt zodat je bij het triggeren gelijk een vacuum krijgt. Het werkt slecht als het vacuum eerst moet opbouwen. Pace noemt het snap-vac maar ook merken als Hakko doen zoiets. Ik hoor het als ik hem uitschakel. Je hoort dan iets wat klinkt als een klepje wat open gaat en dan hoor ik even wat lucht ontsnappen/aanzuigen.

Ik heb mijn koelkast pomp en een gewoon membraam vacuumpompje gebruikt ipv de metcal pomp, toen die weer eens kapot ging maar dat werkte niet geweldig. Als hij permanent loopt koel je de tip erg veel af en omdat je de "schok" bij inschakelen mist (bij aanzetten maar ook bij constant aan) werkt het niet geweldig (voorzichtig gezegd)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob040

Golden Member

Dank allen voor de reacties.
Het is wat minder makkelijk dan ik me had voorgesteld.
Ik zal eerst op zoek moeten naar een compressor, zonder dat ik bij uitbouw het koelmiddel de lucht in spuit.
Dan de olie, iemand enig idee welke olie en hoeveel?
Om te desolderen is waarschijnlijk -800mbar ruim voldoende, daar zijn ook schakelaars voor te vinden.
Ik herinner me dat de compressors in de werkplaats maar af en toe aansloegen bij gebruik van de bout. Ik weet niet hoe groot de inhoud van die dingen is.

Alternatief is een losse luchtpomp en een los vaatje, maar of het allemaal voor een leuk (klein) bedrag kan begin ik te betwijfelen.

rob040

Golden Member

Op 1 september 2021 12:54:14 schreef fred101:
Ik heb er ook een gemaakt mbv een koelkast motor , werkte prima (maar niet voor desolderen) maar ik heb nooit het vacuum gemeten.

Ik denk dat er nog iets bij moet voor desolderen want daar heb je meestal (bij de goed werkende merken, geen idee bij China crap) een soort systeem wat het systeem onder vacuum houdt zodat je bij het triggeren gelijk een vacuum krijgt. Het werkt slecht als het vacuum eerst moet opbouwen. Pace noemt het snap-vac maar ook merken als Hakko doen zoiets. Ik hoor het als ik hem uitschakel. Je hoort dan iets wat klinkt als een klepje wat open gaat en dan hoor ik even wat lucht ontsnappen/aanzuigen.

Ik heb mijn koelkast pomp en een gewoon membraam vacuumpompje gebruikt ipv de metcal pomp, toen die weer eens kapot ging maar dat werkte niet geweldig. Als hij permanent loopt koel je de tip erg veel af en omdat je de "schok" bij inschakelen mist (bij aanzetten maar ook bij constant aan) werkt het niet geweldig (voorzichtig gezegd)

Ja, de compressor moet vacuum opbouwen bij het onder spanning zetten. Dan dacht ik met een -800mbar schakelaar de compressor uit te schakelen en zo het ding onder vacuum te houden.
Vervolgens komt er een ventielklep (luchtschakelaar) die je aanstuurt met de bout, dan krijg je in één klap vacuum op de tip van de bout.

Dat luchtventiel zou wel eens een waterinlaat van een wasmachine geweest kunnen zijn.
Maar zoals ik zei, lang geleden dat ik het heb zien staan (1992). Ik had toen beter moeten kijken en vragen hoe dat opgebouwd was.
Als je alles van te voren weet. ;-)

fred101

Golden Member

Er zijn membraampompjes voor aquariums. Dat binnenwerk kun je soms gebruiken. Zijn nagenoeg het zelfde als in desoldeerbouten. Als tank kun je een leeg gasblikje of tankje gebruiken (vullen met water voor jer er aan soldeerd. En een luchtklepje/solenoid kost ook weinig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
pa3gws

Golden Member

@rob040
Als ik had geweten dat je ook geen pomp hebt. ;-)
Dan is dit misschien iets die gebruikte ik ervoor.
kan je onder dezelfde condities als de bout krijgen. :-p
Hij is 12V 30W en de afmetingen zijn 160X70X180

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 1 september 2021 13:01:41 schreef rob040:
Dank allen voor de reacties.
Het is wat minder makkelijk dan ik me had voorgesteld.
Ik zal eerst op zoek moeten naar een compressor, zonder dat ik bij uitbouw het koelmiddel de lucht in spuit.
Dan de olie, iemand enig idee welke olie en hoeveel?

er zit al olie genoeg in voor de rest van je leven.

koelkastcompressor voor desolderen gaat prima (ook ooit gedaan) maar vacuum komt wat langzaam op gang, daarom volgende techniek toepassen.

compressor al laten draaien van zodra je bout uit de houder nemen. voorzie een klein verzamelvat voor de compressor om wat vacuum in op te bouwen (een bokaal van confituur, (Jam)is voldoende, choco mag ook)

Dan verbind de knop op het handvat met een electrisch bediende klep.
Zo zuigt het reeds opgebouwde vacuum in één keer goed door.

rob040

Golden Member

@pa3gws: Ik stuur je later een mail. :-)

@Kris: Ik dacht dat de olie er met het koelmiddel uit zou gaan, dat las ik tenminste. Maar als er genoeg inzit, dan is dat al afgedekt.
Jouw oplossing is ook wel mooi, dan spaar je een vacuumschakelaar uit. Maar je hebt het toch nog over een klein vaatje en ik dacht juist dat de compressor zelf een soort van bufferreservoir had. Ik herinner me geen andere volumineuze componenten naast de koelkastcompressor...

Rob, het is de kunst het koelmiddel er langzaam uit te halen. dan blijft de olie zitten, niet door zomaar een leding door te knippen waardoor alles eruit spuit.

Ja, de compressor heeft ook wat "binnenruimte". dat jampotje heeft een tweede functie. de fluxgassen kunnen er in neerslaan, zodanig dat ze niet allen de compressor ingaan. In dat jampotje zat wat olie, en de slang afkomstig van de bout zat daarin onder, om de gassen te doen oplossen. de slang die richting de compressor gaat zit uiteraard boven de olie .

rob040

Golden Member

Hi Kris, kijk dat is een leuk en handig detail, van die olie.
Ik stel me een laagje van 1 a 2cm olie voor, klopt dat? En wat voor een olie heb je gebruikt? Is bijvoorbeeld motorolie te dik en moet ik denken aan lampolie?

idd Rob, +- 5cm olie (het steekt niet nauw). gewone motorolie, niet te dik.

twee gaatjes in het deksel van de bokaal. eentje van de bout, tot onder in de olie, slangetje naar de compressor boven de olie. Heeft jaren zo gewerkt.

rob040

Golden Member

Dank je wel, Kris. Dat is makkelijk te realiseren.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 31 augustus 2021 20:58:15 schreef fcapri:
heb ik ook al een paar keer gemaakt, van oude koelkast motoren.
met de ene slang maak je vacuum, met de andere maak je een compressor.

wel opletten, die koelkastmotoren zijn pokketraag. ooit mijn compressor zo een halve dag laten draaien, en toen vergeten dat die op stond.
mijn drukmeter was helemaal geplooid en de drukleiding naar het vat is uit elkaar geknalt.
hoeveel druk ik heb gehaald weet ik niet, maar dacht dat die leidingen tot 30bar aankonden

Nooit een compressor maken zonder overdrukventiel. Ik heb jaren een koelkast compressor gebruikt voor airbrush.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.