hulp gevraagd bij basiskennis opdoen en beter leren repareren van schakelende voedingen

Met bestelnummer of nummer op de trafo kun je soms informatie vinden.
Ooit had een kennis een defecte tft scherm. Na kort onderzoek op internet bleek gekend probleem en een van de backlight trafo's was kapot. Daar vond je wel informatie over en vervangende.
maar zal wel kwestie van geluk zijn denk ik.

Arco

Special Member

Die trafo's zijn bijna altijd op klantenspecificaties gewikkeld, dus kans op informatie is zo goed als nul. (heeft voor de fabrikant geen nut)
Gewoon met de multimeter doormeten is bijna altijd genoeg.

Zoals gezegd: als ze stuk gaan zijn ze meestal onderbroken, sluiting zie je zelden.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op 29 augustus 2021 16:04:11 schreef Arco:
Van een SMPS heb je bijna nooit een schema, dus spoelen meten is dan weinig zinvol (je hebt geen specificaties van de transformator)
Of er onderbreking in zit kun je met je multimeter wel meten.

Je hoeft de specs van de trafo niet te weten om hem met een LCR meter te testen. Ik demonsteer it in a video

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Probeer gewoon een goed boek, er zijn er legio, maar B.v. Pressman's 3th ed. switchmode power supplies geeft jou vrijwel alles wat je nodig hebt.
(Hou er rekening mee, dat is een stevige pil, het kost wat tijd om het te lezen)
Echter er zijn een hoop auteurs die goede boeken over switchmode supplies hebben uitgebracht.
(Lenk, M. Brown, etc.)
Een hoop van deze auteurs zijn lid van de linkedin pagina van Ray Riddley, daar worden discussies gevoerd op een redelijk nivo, waar je van tijd tot tijd ook sommige auteurs in de discussie tegen komt.

P.s. ook de webpage van Riddley engineering geeft een wereld aan informatie, registreer even voor een gratis account en je kan 100+ artikels lezen in de designcenter.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Arco

Special Member

Nogmaals,

De transformator gaat eigenlijk nooit stuk, dus die meet je pas als laatste door. Kans op een kapotte weerstand, elco of ic is vele malen groter.
Daarbij wordt de trafo meestal ook niet beter van het uit en insolderen (vaak 10 of 12 pins)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De transformator gaat eigenlijk nooit stuk

Ik heb wel een paar keer een defecte transformator gehad. Maar toen was de rest van de voeding ook in een dermate opgerookte toestand dat weggooien de enige optie was.

fred101

Golden Member

Ik ook, maar niet veel. Meestal hooguit 2 tot 4 per jaar. Vorig jaar wat meer. Meesstal HV trafos.

Werkwijze bij voedingen ligt helemaal aan de soort voeding maar meestal controleer je of er voeding op de primaire kant is. Ik kijk dan meestal ook even met een scoop of de boel oscilleert.

Natuurlijk secundair kijken of de spanningen aanwezig zijn. De spanning over elcos die bij een diode horen meten, is een makkelijke manier om rails te vinden.

Als de boel niet oscilleert ga je rondom het regel IC/circuit meten mbv datasheets. Als die niet draait check ik eerst de trafo en mosfet (of tor) maar ik kan desolderen zonder schade te veroorzaken. Zo'n trafo er uithalen kost hooguit 2 minuten. Als je geen goed desoldeerstation hebt kun je er beter even vanuit gaan dat de trafo goed is.

Werkt hij wel dan moet je de rimpel meten (of de elcos testen). Kapotte spoelen komt zelden voor (ik heb er nog geen gezien in voedingen)

Als dat allemaal goed is dan wordt het serieus fout-zoeken door meten. En vooral weten wat je meet en de valkuilen. Zo kunnen (vaak de goedkopere) multimeters over de zeik gaan van de EMI die zo'n SMPS uitbraakt en totaal onbetrouwbare waarden aangeven. Een scoop idem. Of dat het geval is zul je zelf per situatie moeten uitvogelen. Belangrijkste gereedschap is kennis. Aan de ene kant hoe je meetapparatuur hanteert, aan de andere kant om de meting juist te interpreteren.

Als je ooit een LCR meter wilt kopen dan moet je er een kopen die L en C meet, en heel belangrijk, daarnaast tegelijk D (voor condensators) en Q (spoelen) kan weergeven op 100 of 120 Hz, voor spoelen en trafo gebruik je meestal 1 kHz of 10 kHz. Oude bruggen zijn vaak goedkoop maar kunnen meestal maar iets van 1000 uF aan (wat voor veel reparaties voldoende is) Je moet ze alleen leren te gebruiken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Als je primair gaat meten met een scoop dan wel een differential probe en/of scheidingstrafo gebruiken. (anders moet je de scoop ook nog repareren... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 augustus 2021 20:51:46 schreef Arco:
Nogmaals,

De transformator gaat eigenlijk nooit stuk, dus die meet je pas als laatste door. Kans op een kapotte weerstand, elco of ic is vele malen groter.
Daarbij wordt de trafo meestal ook niet beter van het uit en insolderen (vaak 10 of 12 pins)

Toch heb ik al regelmatig ebike laders kunnen redden / repareren waarvan het dunne wikkeldraad bij de pootjes geknapt waren . Zeer waarschijnlijk door het laten vallen van de lader.

Ik ga je filmpje op mijn gemak eens bekijken Fred, merci. misschien komt het niet van pas bij eenvoudige voedingen maar je weet nooit. Ik hou ook van vintage dus ooit nuttig.
Ik weet ook wel dat het erg weinig voorkomt maar ik vind wel handig om het te weten of het evt mogelijk is voor ooit geval dat ik het zou willen weten.
Je hebt wel een enorme collectie meetapparatuur zeg, amai!
Merci walkura, eens kijken of dat niveau ook voor mij te begrijpen is. Ik lees ook graag boeken ipv alles van een scherm. Maar ik weet ook dat nu combinatie met proberen, informatie opzoeken e.d. nu werkt om wat meer te leren. Mijn hoofd staat op dit moment niet naar hele uitgebreide informatie.
En ook weer bedankt voor de extra informatie. Een losgekomen draadje door valschade, dat is ook eentje om op te schrijven.

Vandaag nog een beetje in het zonnetje wat zitten meten aan defecte adapters. Het was mooie afleiding en goed "excuus" pom buiten te zitten.
Ik zit wel met wat vragen.
Allereerst moest ik denken, valt er iets "nuttigs" te vertellen over oorzaak en gevolg?
Ik bedoel, als ik een onderdeel meet dat defect is (en geverifieerd door uit te solderen en nog keer te meten) dan vraag ik me vaak af, is de oorzaak van niet werken omdat dit onderdeel gewoon kapot is of is dit onderdeel kapot gegaan door "oorzaak"
praktijk vb. Ik had vandaag 2 adapters waarbij de zekering kapot was. Ik weet dat die erg weinig uit zichzelf kapot gaan. Er is bijna altijd een reden dat ze kapot gaan door bv kortsluiting ergens. Bij deze 2 waren de bruggelijkrichter kapot. Volgens mij is dat geen ongewone defect dat die kapot gaan.
Maar ik ben ook al veel tegengekomen met waarbij de dikke diode secundair kapot is. Hier vraag ik me dan af, is de diode gewoon kapot gegaan en dat de oorzaak van dat voeding defect is of is die ook met een reden kapot gegaan?
Een andere adapter heeft diverse componenten defect maar ik heb een x2 condensator primair in het filter gedeelte dat ipv 100uf ong 50uf meet. We kennen dat als een gekend probleem (senseosyndroom ;) ) maar ik vraag me af, kan dat voor problemen zorgen? Ik bedoel stel dat ik dat aantref moet ik hem dan vervangen als wil testen of werkt het nog prima in de testfase en kan ik die later vervangen? Het zit in filtergedeelte en is niet onderdeel van een condensatorvoeding bv.
Wat ik ook al ben tegengekomen is dat een elco vreemde meting geeft, dat meter iets van een waarde in mf aangeeft ipv uf. bv Condensator meet 0,507mf, maar waarde is 680uf. Dit is meestal een secundaire elco. Ik heb meetfout uitgesloten door met andere meter te meten maar dat geeft idem dezelfde waarde.
Kunnen jullie heel misschien al jullie licht laten schijnen hierover?

Arco

Special Member

ik heb een x2 condensator primair in het filter gedeelte dat ipv 100uf ong 50uf meet.

Ik neem aan dat je wat anders bedoelt...
Een X2 van 100uF is wel heeel erg groot... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

oepsie, niet wakker meer, je hebt gelijk 8)7
Het is natuurlijk 100nf. Hij meet zelfs maar 41nf meer, net even nagekeken.
ik was net in een datasheet aan het lezen van een mosfet, type FQL40N50F500 en las daar

Maximum lead temperature for soldering purposes,
1/8" from case for 5 seconds 300

lees ik dat goed ik hem heel snel en op max 300 graden max uitsolderen?

[Bericht gewijzigd door brains op dinsdag 31 augustus 2021 22:06:52 (52%)

maartenbakker

Golden Member

5 seconden is best lang.. Ik heb in de praktijk nog nooit een halfgeleider doodgesoldeerd.

Overigens, het wikkeldraad van zulke invertertrafo's als waar het boveaan de pagina over gaat, wordt ook wel "apenhaar" genoemd. Kennelijk hebben die dunne haren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fred101

Golden Member

Ik ook niet de laatste jaren maar vroeger (80's) met alleen een, toen zeker al 40 jaar oude bout formaat kachelpook, wel.

Als ik onderdelen soldeer dan praat je over 1 of 2 seconden. Voor desolderen gebruik ik normaal 2 tot 3 seconden voor gewone onderdelen en minimaal 2 layer board, voor ik het vacuum activeer.

Bij single layer consumenten prut zo kort mogelijk, zeker bij die bruine kartonnen PCBs. Maar dat is vanwege de pads.

De meeste mensen mollen het onderdeel niet bij desolderen maar wel het PCB.
- nooit druk uitoefenen op de pads
- even extra vertinnen om een groter oppervlak in contact met je bout te krijgen en zo meer warmte overdracht.
- als je bout krachtig genoeg is dan kun je er wat dik koperdraad er om wikkelen en zo iets buigen wat twee soldeerpads tegelijk verwarmd. Of een hele brede beitelpunt gebruiken (niet te heet)
- litse werkt maar ik heb wisselende ervaringen, sommige doen niks, andere werken echt goed.
- Voor ik een desoldeerbout had gebruikte ik zo'n handpompje. Niet ideaal maar samen met litze werkte het wel. Kost alleen (veel) meer tijd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Met solderen ben ik ook snel, desolderen kost wat meer tijd dan mij maar geen idee ofdat meer dan 5sec per pootje is.
Ik gebruik z'n los pompje, daarmee heb ik het ook geleerd. Met desoldeerlitze lukt het mij niet zo goed maar ik moet eens goede fluke kopen. Of kijken of ik dennenhars ergens kan kopen als natuurlijke fluke (muziekwinkel bv want word ook gebruikt voor strijkinstrumenten)
Een goede desoldeerbout zou ik ooit wel willen kopen maar ze zijn behoorlijk duur voor mij.