condensator 1000uF 16V

Wat is het verschil tussen die twee condensatoren, die ene heeft een diameter van 5mm en de andere 10mm ?

Condensatoren hebben normaliter een datasheet. Kijk daar eens in. O.a. conrad heeft meestal links naar de datasheet van series onderdelen.

Het kan zijn dat alleen maar de maat verschilt. Soms heeft het te maken met de levensduur. Of de ESR. Of gewoon het bouwjaar. Of gewoon puur de pasvorm - je hebt dunne lange elco's, maar ook dikke platte, puur zodat ze in de behuizing passen.

Kortom: we kunnen daar niets over zeggen zonder merk en type.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dit zijn de twee types, de dikste (10mm) zou vervangen worden door de 5mm

afmetingen
dikke 12.5 x 20
dunne 8 x 20

Je hebt het alleen over de afmetingen en ook de foto laat geen merk/type zien. Hoe moeten wij dan weten of ze uitwisselbaar zijn terwijl we ook niet weten in welke schakeling het moet?! Wij zijn niet helderziend.

Normaal kun je een elco met dezelfde capaciteit en spanning gewoon uitwisselen. Het gaat is als je specifieke eisen hebt aan bv ESR, temperatuurbereik, levensduur... Maar ik schat ik dat jij dat niet hebt hier.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fred101

Golden Member

Er zijn veel dingen belangrijk bij uitwisselen van condensators. Afmetingen horen daar niet bij, anders dan dat hij moet passen natuurlijk.

Wat ben je van plan, of is dat geheim ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Op 1 september 2021 10:23:41 schreef zumo:
afmetingen
dikke 12.5 x 20
dunne 8 x 20

Als ze van hetzelfde merk en type zijn, gok ik gezien dezelfde hoogte, dat de ESR van de dikkere lager is en de max. rimpelstroom hoger, maar zonder datasheet is er niks zinnigs van te zeggen. Geef dus even het merk en type zodat we allemaal de datasheet voor ons kunnen hebben als we er wat van willen zeggen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dank voor alle info,
de elco zit op een printplaat van whirlpool diepvries,
ik heb deze ondertussen vervangen door het dunne exemplaar en alles werkt.
gr.

fred101

Golden Member

Stel dat je een foute elco had gebruikt (85 graden ipv 105, of een met 1000 uur ipv een 5000 uur, of een hoge ESR ipv een low ESR, een of andere ebay special ipv een goede kwaliteit enz, dan zal het best werken, alleen gaat hij dan eerder weer kapot.

Mijn voorkeur heeft een elco met meer volume. Meestal betere ESR, kan zijn warmte beter kwijt. Dikker aluminium, meer electrolyte. Maar moderne elco's zijn kleiner dan vroeger omdat de klant dat graag ziet (PCB kan kleiner blijven) en goedkoper te maken (minder materiaal)

Aan de andere kant, als er nu krap bemeten junk in zat en je hebt nu per ongeluk een Panasonic ofzo gebruikt met veel betere specs dan zal hij waarschijnlijk nooit meer kapot gaan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs