Motor draairichting veranderen

Hallo,

Ik heb een motor voor een draaibank welke ik met behulp van een schakelaar vooruit, uit of achteruit wil laten draaien. Op de foto is te zien hoe dit met behulp van plaatjes verwisselen gaat. Het is een 220 volt 1/6hp 1.5A 50hz motor. Wat voor schakelaar kan hier het beste voor gebruiken?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Detail van plaatje:

Ik denk dat het zo kan:
R blijft vast aan V (niet Z)
T blijft vast aan U

W en Z aan dochtercontacten van schakelaar (dubbelpolig om met middenstand)
R en T aan moedercontacten van schakelaar: ene kant RT, andere kant TR

code:

R---------------V

T---------------U

R----o
     . ====o----W
T----o

T----o
     . ====o----Z
R----o
Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedankt voor het antwoord! Ik begin het te snappen denk ik. R en T gaan direct naar V en U, klopt het dan dat ik met twee schakelaars werk? Motor uitzetten met aan/uit schakelaar en dan draairichting veranderen met de dubbelpolige?

Draaide de motor zo als het nu zit, zonder condensator?
Meet eens de weerstanden tussen de aansluitingen?
Zit er een centrifugaal schakelaar in de motor?, met deze gegevens kun je verder bepalen wat je moet doen en nodig bent.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

De motor draait goed zonder condensator.
Weerstanden zijn: U-V 14.8 en W-Z 20.6.
Ik ben niet 100% zeker van een centrifugaalschakelaar, ik kan m niet zien. Wel hoor ik een duidelijke klik bij afremmen en een wat mindere heel snel na het opstarten, het is ook maar 1400rpm. Ik zie verder ook geen plek binnen de kappen voor condensators dus laten we zeggen 99% zeker.

een gewone "kruisschakelaar" voor licht zal misschien niet perfect zijn, maar zou kunnen...

https://www.niko.eu/nl-be/producten/schakelmateriaal-en-stopcontacten/…

de R + T sluit je aan op respectievelijk "u" en "v"

de kruisschakelaar sluit je aan als volgt:

L => op U aansluiten
L' => op V aansluiten

1 => op W aansluiten
1' => Op Z aansluiten

is wel niet zo "slim" om die schakelaar te bedienen terwijl de motor draait.

Dit is puur een inductie motor die met de centrifugaal schakelaar (de klikjes die je hoort) de hulp wikkeling w-z uitschakelt.
Deze motor heeft een zeer laag aanloopkoppel en te samen met een laag vermogen+/-123 Watt alleen geschikt voor licht werk!
Het omschakelen van draai richting kun je het beste doen een omschakelaar met in het midden een uitstand, dan ben je ook geen aan-uit schakelaar nodig.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Oke het wordt goed duidelijk nu. Ik zou het liefst een stevige schakelaar zonder extra aan/uit hebben dus een omschakelaar lijkt me het beste. Is dit dan wat? https://www.elektrototaalmarkt.nl/eaton-moeller-t-omschakelaar-4142060
Het aansluitschema van deze nokkenschakelaars is alleen wel echt abacadabra voor mij.

Shiptronic

Overleden

Idd wat een waardeloze aanduiding, vage tabel met kruisjes :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De kruisje geven aan welk contacten in welk stand gesloten zijn.
Deze schakelaar heeft te weinig contacten, het kan wel maar dan moet er een dubbelpolige schakelaar voor of een stekkerschakelaar of een stekker om aan uit te zetten.
Let wel als je een omkeerschakelaar gebruikt, moeten de verbindingstripjes in de motoraansluiting er uit

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op donderdag 2 september 2021 23:09:03 (19%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Okee gesloten dus. Goed ik ga even op zoek naar eentje met meer contacten en wat krabbelen om het te proberen te doorgronden.

Ik heb de juiste schakelaar gevonden, de motor reversing switch (duh) van kraus & naimer ca10 a400, niet te verkrijgen in nederland zo te zien dus ik moet op zoek naar een andere met hetzelfde schema. Zie mijn gekrabbel, net de doolhofpuzzels van vroeger. Volgens mij klopt het zo als ik U aan 4 maak en V aan 8.

Dit schema klopt wat betreft het ompolen van draairichting. Je kunt er niet de motor er mee aan en uit zetten, dan moet er in de voeding een dubbelpolige schakelaar; stekkerschakelaar of de stekker er uit trekken. Als er al een schakelaar op zit , kun je deze gebruiken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Voor aan/uit linksom/rechtsom heb je een 1-0-2 met 4 wisselcontacten nodig.
kan zo gauw niks beters bedenken.