Aansluiten Philips HPW 125w lamp

In de opbergkasten op het werk (werkelijk een heerlijk archief van didactisch materiaal dat in de loop van 6 decennia is bewaard door verzamelgrage vak-genoten) vond ik een prachtige Philips blacklight lamp. Type HPW, nummer 57202e/70

Hoe kan ik deze lamp aansluiten? Ik heb namelijk verschillende dingen gelezen.

- Hij zou 'self ballasted' bestaan, dus direct in een standaard e27 armatuur te plaatsen zijn. Zou kunnen, hij weegt flink wat, maar geen kilo's zoals de losse ballast voor spectrumlampen die ik heb.
- Er zou alleen een smoorspoelballast bij moeten. Een ballast zonder ontsteker is aanwezig in 'mijn' lab, maar mogelijk is die te licht of te zwaar. Kan deze lamp bijvoorbeeld op een 100w of 75w ballast werken, of gaat de boel dan flikkeren?
- Er moet een ballast en een HV ontsteker bij.

Het stukje tape op de fitting heb ik er voor de zekerheid zelf opgeplakt, voor het geval dat een ander er interesse in heeft en 'm vol goede bedoelingen in een fitting draait.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Jeroen

Moderator

'Self ballasted' betekent dat er een gloeidraad in serie met de ontladingsbuis zit. Dat wordt gebruikt in menglichtlampen.

Ik kan niet direct uitsluitsel vinden, maar waarschijnlijk zijn deze lampen niet self ballasted. Je moet dan zelf een HPL ballast een serie zetten. Ik weet niet wat er gebeurt als je een van 100W of 75W gebruikt, maar goed voor de lamp zal het niet zijn. Een ontsteker is niet nodig.

zo'n lamp heb ik ook 1 gehad, moest een hpl vsa voor van 125W. kan zelfs zijn dat je nog een ignitor nodig hebt ook. dat kun je doorgaans zo zien, onder bij de fitting in de bol zit een starter achtig neon buisje, dan zit er een ingebouwde starter in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Hier wat meer info. De lamp heeft inderdaad een ballast nodig. Of die nog leverbaar zijn, is een andere vraag. Ik krijg de indruk dat de lampen niet meer in productie zijn. Er zijn voldoende LED alternatieven (zie o.a. Ali en eBay).

Ballasts zijn specifiek voor de lamp, dus hang er niet zomaar iets aan!

http://www.lamptech.co.uk/Spec%20Sheets/D%20MB%20Philips%20HPW125.htm

https://pro-occasions.nl/philips-hpw-125w-type-57202e-70-blacklight-vs…

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Led alternatieven voor blacklight heb ik nog niet gezien. UV leds geven altijd een wat meer met blauw vervuild licht.

Blacklight TL's zijn natuurlijk nog wel gewoon te krijgen. Maar als ik deze aan de praat kan krijgen is dat ook leuk :)
Hij zat in een doos met z'n spectrale tegenhanger, de welbekende Infraphil lamp.

De ballast die ik hier heb liggen is een 1a model voor spectraallampen (He, Hg, Cd enzovoorts). Ik vermoed een beetje dat deze lamp met die ballast is gebruikt.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 1 september 2021 10:16:58 (15%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb hier een 10W 365nm bouwlampje (via Ali of Bay gekocht) inclusief een 365nm transferfilter. Dat werkt prima.
Ik dacht dat er ook van die lampjes van 30W op de site stonden.
Even zoeken op 'COB-LED + golflengte spot' en idem filter.

Overigens vind ik de hoeveelheid zichtbaar violet licht, wat uit blacklightlampen en -TL-buizen komt ook al enorm hinderlijk. Objecten met witmakers (o.a. papier)Lichten altijd blauw op, ook bij UV-B n UV-C.
Bij fotograferen met mijn Canon 30D heb ik er veel minder last van. Dat hangt dan weer van de camera chip af, want er zijn andere camera's, die er veel meer van weergeven.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Alleen een voorschakelapparaat, geen ontsteker. Wellicht leuk om te weten dat de afkorting HPW staat voor Hydrargyrum high Pressure Woods-glass.

Tidak Ada

Golden Member

Wood's-glas is en glassoort, die twee transmissievensters toont: Een in het nabije infrarood en één in het nabije UV (dat is het filterglas, waarover ik hier boven schreef). Het blokkeert bijna alle zichtbare rood en violet. Maximale transmissie in het UV ligt bij 365nm.

Het is en compositie van barium-natrium-silicaat glas met 9% nikkeloxide.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Deze lampen komen uit de fabriek in Turnhout en werken op 125 Volt 1,2 Amp

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
High met Henk

Special Member

Als je wilt heb ik een blacklight TL en een gele TL liggen.
Ca 60 cm beiden

Iemand hier kan vast wel raden waar ze vandaan komen, want de plek WAS zwaar elektronica gerelateerd!!

Ben er nog vele mensen tegengekomen die hier ook kwamen (Jeroen, schimanski, Gerardmonique etc. Etc.) Maar toen was de plek al out of business (faillissement uitverkoop)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Woeps, ik heb helemaal het bericht van HmH gemist toen ik met deze lamp bezig was.

Als je die TL's nog hebt, heb ik wel interesse, mits ze opgestuurd kunnen worden (de rit naar Halsteren kost tegenwoordig teveel benzinegeld om het rendabel te maken...)
Of ze heel aankomen, tsja. Misschien in een stuk PVC buis of zo'n kartonnen koker van een rol tapijt steken?
Edit: mogelijk krijg ik er al eentje... Even afwachten.

Ik heb inmiddels op 't werk een 1 ampere VSA voor spectraallampen (natrium, kwikdamp etc) gevonden. Ik ga de HPL daar eens op aansluiten :)
De TL's van HmH (als ze er nog zijn) zijn voor privégebruik.

E2: met het VSA voor de spectraallampen werkt ie prima. De stroom begint bij 1A, spanning begin op 16v, om langzaam naar 0,75a en 130v te kruipen. Hij draait dus ietje onder z'n normale vermogen, maar hij geeft al aardig wat licht. Ik heb wel het idee dat standaard blacklight TL's enorm veel efficienter zijn.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 31 oktober 2022 14:13:25 (25%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!