Quigg IK 2010.13 W03/2013 Inductiekookplaat VOLLE SLUITING

Beste allemaal,

Bij het inschakelen (aanraakschakelaar) van mijn Quigg IK 2010.13 inductiekookplaat ontstaat er direct VOLLE sluiting. Bij de laatste keer koken, niks aan de hand...

Opgeschroefd, maar zo op het eerste oog geen enkele visuele aanwijzing voor zo'n dikke, vette sluiting. De printplaten zien er zo'n beetje hetzelfde uit als bij topic https://www.circuitsonline.net/forum/view/137269, de mijn echter is een dubbele uitvoering.

Waar moet ik beginnen? Alle tips zijn welkom!

Groet,

Peter

Je zou om te beginnen de printplaten kunnen loskoppelen om te kijken welke helft sluiting maakt.

Als je hiervan weet welke kun je als je niks bijzonders ziet beginnen met de brugcell( voeding) en of de fetts of igbt's te controleren op sluiting.

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!

De IGBTs liggen in sluiting.. deze plaat heet 2 losse inverters van Yoko kwaliteit... Meten is weten! Anders foto in geopende conditie

@daandc, @smd, ik ga ermee aan de slag. Bedankt alvast!

klopt, ook al gehad. lag ook de igbt van in sluiting..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman, ook bedankt!

IGBT FGA25N120 (losgesoldeerd) van linker inverter is kortgesloten. (Dat klopt ook met controle dmv het loskoppelen van de printplaten: op de linker staat de (inkomende) netspanning, en kan dus niet ontkoppeld worden. De sluiting bleef.)

Echter, de IGBT (losgesoldeerd) van de rechter inverter is onderbroken, en blijft onderbroken, ook na aantikken van de gate met de rode pen (FLUKE 23 multimeter op diodestand, zwarte pen op emitter, rode op collector). Vreemd!

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van de kortgesloten IGBT? Staat dat op zich of moet ik ook nog andere componenten controleren? Vreemd dat ook de andere IGBT defect lijkt te zijn, maar dan permanent onderbroken. Maak ik een meetfout? HELP!

maartenbakker

Golden Member

Ik ben er niet van overtuigd dat je de IGBT op die manier goed dicht kunt sturen.

Als ik jou was zou ik me eerst op het duidelijk defecte kanaal richten en pas daarna eens verder kijken. De kans dat beide kanalen tegelijk stukgaan en dat zo'n transistor bij defect onderbreekt, lijkt me niet heel groot.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker, bedankt voor de hulp!

Ik meet zojuist de spanning over mijn Fluke meetpennen op diodestand, en de spanning is maar 2,3 V. Volgens de datasheet zou de gate-spanning tussen de 3,5 - 7,5 V moeten zijn. Dus ik ga nog eens opnieuw ga proberen te testen met een hogere gate-spanning. Ik was ook al verbaasd over de mogelijkheid van een dubbele storing...

Terug naar de linker inverter, oftewel beginnen bij het begin. Moet ik nog andere componenten wantrouwen, of kan ik volstaan met het vervangen van de kortgesloten IGBT?

De IGBTs zijn wel power-componenten. Dus die worden warm en zullen "slijten" en als eerste kapot gaan. In theorie kan de boel doorslaan waardoor de hoogspanning op de stuur-elekctronica komt. Dan is het gebeurd.... Meestal weinig meer aan te doen.

Ik zou gokken dat het met de IGBTs opgelost kan zijn. (koop er genoeg dat je er nog een paar kan opblazen voordat je nog een keer verzendkosten moet betalen. )

(Koop er tien voor 32 euro bij farnell).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

TS: check ook altijd even die grote gelijkrichter(s), die willen het ook nog wel eens begeven bij kortsluiting (alle 4 diodes doormeten op 'diodestand' of evt op 'weerstandstand').

@rew, bedankt voor de hulp!

Ik heb inmiddels de "rechter IGBT" getest met een gate-spanning van 5 V en nu schakelt en reset deze netjes. Hij (of zij?) zou dus OK moeten zijn, lijkt me. Ter diagnose van de linker inverter, en dus de stuur-electronica, monteer ik deze nu ipv de defecte IGBT. Indien OK, dan vervang ik beide IGBT's door nieuwe.

Bedankt voor de tip van Farnell! Ik zie echter de FGA25N120ANTD en de FGA25N120ANTDTU (€3,20, op voorraad). Zijn die zonder meer uitwisselbaar? Hoe universeel komt de FGA25N120ANTD(TU) in dit soort apparaten voor, oftewel zinvol om op voorraad te hebben?

@Roland11 bedankt voor de tip!

GBJ2510 bij beide inverters in de print getest met Fluke op diodestand. Ziet er goed uit. Zou ik ze los moeten solderen voor een correcte meting?

Op 1 september 2021 17:31:53 schreef Gh94NOXu:
@Roland11 bedankt voor de tip!

GBJ2510 bij beide inverters in de print getest met Fluke op diodestand. Ziet er goed uit. Zou ik ze los moeten solderen voor een correcte meting?

Als je geen sluiting meet dan zal het wel goed zitten :-)

Op 1 september 2021 17:09:24 schreef Gh94NOXu:
Ik zie echter de FGA25N120ANTD en de FGA25N120ANTDTU (€3,20, op voorraad). Zijn die zonder meer uitwisselbaar? Hoe universeel komt de FGA25N120ANTD(TU) in dit soort apparaten voor, oftewel zinvol om op voorraad te hebben?

Goeie vraag, ik kom regelmatig oude inductiekooplaten of combi-ovens tegen met defecte IGBT's. De originele onderdelen zijn dan vaak niet meer te krijgen bij bijv. Farnell (alleen via Chinese Ebay of Aliexpress aanbieders, maar dan weet je niet echt wat je krijgt...)

Alleen max V-ceo en max I-c van belang? Of ook V-ce(sat/on) en snelheid (tf)?

TS: let op - soms wordt de maximale ratings bij 25 gr.C en soms bij 100 gr. C gegeven in de 'samenvatting' van de component die je op de (Farnell website) ziet. Dus altijd even goed de datasheet bekijken, scheelt zo een factor 2 in de maximale stroom ;-)

Gokje wagen voor nieuwe IGBTs maar let op: Elco's kunnen ook rot wezen.. soms

Ik volg jestineyong.com de reparatie verslagen daar en regelmatig komt daar een verslag een reparatie van deze inductie cookers door iemand in india. Schijnen daar veel gebruikt te worden. Misschien handig voor je te lezen. Maar kapotte igbt's zijn daar aan de lopende band de hoofd oorzaak van probleem. Maar er kunnen ook andere onderdelen mee defect gegaan. Oorzaak van defect niet altijd duidelijk maar meestal vanwege de niet zo goede kwaliteit ervan, zeker in die standaard oem China gevallen zoals die van jou. Ik heb ook nog eentje maar de enkele variant van quigg liggen in de reparatie stapel ergens. Al wel wat opgezocht erover maar toen niet verder gegaan ermee. Maar het was wel een oem modelletje wat je onder diverse namen vindt. En zeker geen igbt's kopen bij iets als AliExpress want die zijn meestal slechte kwaliteit dus eentje kopen bij betrouwbare leverancier zoals farnell.

@smd, @brains, bedankt voor de tips! Zojuist een eerste blik geworpen op https://jestineyong.com. Interessant!.

De linker inverter werkt weer, blijkbaar geen verdere schade dan de IGBT... Ik kan nu met een gerust hart nieuwe IGBT's van goede kwaliteit bestellen en beide vervangen.

Iedereen bedankt voor de geweldige hulp!

Groet,

Peter