[BE] Afzekeren inbouw USB laders Niko

hallo,

ik zou inbouw usb-laders willen plaatsen in huis : NIKO 420-00510

met wat zeker ik dit best af en hoeveel laders per circuit is het aan te raden??

16A? 3A per usb lader volgens datasheet dus 5 laders per circuit?

grt Tim

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Die 3 amp is toch de maximaal te leveren stroom bij 5V= uit, zou ik denken (zonder het product te hebben bekeken)?

De opgenomen stroom bij 230V~ moet toch veel kleiner zijn?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Volgens de technische beschrijving op de site van Niko is de opgenomen stroom uit de 230V maximaal 200mA. Dus je kunt er 80 op een groep van 16A aansluiten. Er wordt niks gezegd over extra zekeren. Gewoon fase en nul aansluiten en meer is het niet.

bprosman

Golden Member

Op 31 augustus 2021 11:53:10 schreef timdw:
hallo,

ik zou inbouw usb-laders willen plaatsen in huis : NIKO 420-00510

met wat zeker ik dit best af en hoeveel laders per circuit is het aan te raden??

16A? 3A per usb lader volgens datasheet dus 5 laders per circuit?

grt Tim

Ik ken de kwaliteit van de NIKO laders niet maar in andere fora lees ik klachten dat dit soort laders (onbelast) een hoorbare piep leveren. Nogmaals ik weet niet of dit bij de NIKO ook is. Als tiener hoorde ik ook altijd de 15kHz van een TV.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Persoonlijk vind ik die dingen een heel slecht idee: het is niets anders dan het equivalent voor een lader in het stopcontact laten zitten terwijl er (de meeste tijd) geen toestel op is aangesloten. Hoezo sluipverbruikers introduceren. |:(

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

ik zou inbouw usb-laders willen plaatsen in huis : NIKO 420-00510

Heb ik ook naar gekeken. Maar hartstikke duur en je mag heel blij zijn als ze over 10 jaar nog zonder problemen functioneren. Ze staan immers altijd aan en geven dus altijd enig sluipverbruik.

Voor mij dus gewoon een los ding dat je aan en uit kunt zetten en makkelijk vervangen als het defect is.

Energieverbruik in niet-belaste toestand: < 0,1 W, volgens de website van Niko.
Dat valt mee als sluipverbruiker.
Ben het wel me jullie eens dat een losse lader veel flexibler is en ook makkelijker om te wisselen als je een bv nieuwe telefoon hebt die een nieuwe snel laad standaard ondersteunt.

Logisch dat het onbelaste verbruik minder is dan 0,1W, dat moet volgens een EU richtlijn.

Sine

Moderator

En dat doen zo ongeveer alle laders tegenwoordig om die reden.

Dus het uittrekken van die dingen veroorzaakt meer slijtage aan het WCD dan het financieel oplevert ;)

je houd ook een wcd vrij voor iets anders als de usb lader al ingebouwd zit. pas nog een huis gehad waar er 20 van die 230/usb wcd's inzaten. niet voor alles heel nuttig, want die usb uitgangen waren maar 700mA max. andere merken met een apart plaatje voor usb halen meer stroom per aansluiting doorgaans.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Dat is een volgende inderdaad, standaarden evolueren, nu gaat alles langzaam naar USB type-C.

Ik zou ze zelf dan ook niet inbouwen, zeker niet in grote aantallen. Het risico dat je vroeg of laat de hele meuk mag gaan vervangen is aanwezig.

[url]Het risico dat je vroeg of laat de hele meuk mag gaan vervangen is aanwezig.[/url]

Dat is geen risico maar een zekerheid.

Mijn huis is van 1968. Het meeste originele schakelmateriaal is ook van dat jaar en het werkt allemaal zonder problemen. Geen reden om te vervangen. En ik kan daar nog steeds gewoon oud mee worden. Als je een huis vol met ingebouwde schakelvoedingen hebt, mag je denk ik blij zijn als je tien jaar zonder storingen haalt.

Binnen 10 jaar zullen ongetwijfeld de oplaadsystemen veranderen en de voedingen zelf defect raken. Je krijgt dan dingen als er steeds uitspringende aardlekschakelaars enzo. Het is dus ook niet zo dat je defecte oplaad systemen kunt laten zitten.

En het is een best kostbare actie als je dan alles weer moet vervangen. En het zijn niet alleen materiaalkosten maar ook arbeidskosten. Misschien kun je het dan om een of andere reden (Je eigen leeftijd of andere redenen) ook niet meer zelf doen. Mijn Pa en ma (in de 90) wonen nog zelfstandig en deden vroeger ooi ook alles zelf. Maar nu zelf een stopcontact aansluiten gaat niet echt meer.

De ellende is dat dergelijke elektrische inbouwsystemen onderdeel van je woning zijn. En woningen gaan over het algemeen best lang mee.

GJ_

Moderator

Op 31 augustus 2021 11:53:10 schreef timdw:
met wat zeker ik dit best af en hoeveel laders per circuit is het aan te raden??

16A? 3A per usb lader volgens datasheet dus 5 laders per circuit?

In een normale huisinstallatie is de bedrading goed voor een 16A zekering toch? Die zekeringen hebben verder niks et die USB lader te maken.

hier moet ik GJ_ bij treden, de zekering dient om je kabel (aders) te beschermen en dus niet om de USB voedingen te beveiligen. Ik zou alles in 2.5# doen en beperken tot 8 per kring. Zo kan je indien nodig er nog gewone stopcontacten van maken mocht dat ooit nodig zijn.

Die 2,5# mag je beveiligen volgens arei met een automaat van max 20A of een zekering van max 16A. (minder mag natuurlijk altijd).

Dit klinkt wat overkill voor wat USB voedingen maar zoals eerder gezegd kan je daarna nog makkelijk overstappen naar gewone stopcontacten. En dit is volgens het AREI max 8 per kring voor nieuwe installaties.

mel

Golden Member

In NL mag je 12 WCD plaatsen op 16 A.Rare jongens, die Belgen :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Oorspronkelijk kenden ze in België ook aparte kringen (groepen) voor verlichting en wandcontactdozen. Wat de diepere zin daarvan was is me nooit duidelijk geworden. Volgens mij wordt daar tegenwoordig niet meer zo streng de hand aan gehouden.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bij mijn weten is de BE-regeling:

*/ een kring mag niet meer dan 8 afnemers omvatten; als 1 afnemer wordt beschouwd 1 lichtpunt met bijhorende schakelaars, of 1 groep van 1 of meerdere stopcontacten bij elkaar. Bedrading van elke kring in 2,5mm2

*/ uitzondering voor kringen die uitsluitend lichtpunten omvatten: die mogen 11 afnemers omvatten, en in 1,5mm2 worden uitgevoerd.

Zo was het zeker toen ik bouwde, maar dat is intussen wel enkele decennia geleden. Toen was er ook nog een regel dat een wasmachinestopcontact een eigen kring moest hebben, en in 4mm2 uitgevoerd zijn; dat is afgeschaft, dacht ik, want niemand tekende nog een specifiek wasmachinecontact in het schema. Er is tenslotte geen regel die verbiedt om een wasmachine uit een standaard-WCD te voeden.

Maar volgens die regel kan men best een kring maken van 8 afnamepunten, elks bestaande uit 3 WCD, dat zijn er dan 24. Misschien nog niet zo gek, die zuiderlingen :) ?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

dit was inderdaad vroeger zo big_fat_mama. Die 11 lichtpunten is ook weg gevallen, dit mogen er nu meer zijn ( eigenlijk geen beperking en volgens goed vakmanschap). Wel dien je minstens over 2 lichtgroepen (kringen) te beschikken.

Bij het meest gebruikte merk in Belgie (Niko) kan je dacht ik tot maximum 5 inbouwpotjes naast elkaar gaan. Dat maakt dus 8*5 = 40 stopcontacten. Of dit nog onder de noemer goed of estetisch vakmanschap valt dat is een ander paar mouwen... maar ik denk dat we nu aan het afwijken zijn.

Wat je nu ook begint te zien is een paar stopcontacten naast elkaar samen met een usb ladertje (achter een afdekplaatje van 3). Of een stopcontact en een usb ladertje achter een afdekplaatje van 2.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
GJ_

Moderator

Op 1 september 2021 14:03:28 schreef big_fat_mama:...dat is afgeschaft, dacht ik, want niemand tekende nog een specifiek wasmachinecontact in het schema. Er is tenslotte geen regel die verbiedt om een wasmachine uit een standaard-WCD te voeden...

Wasmachinefabrikanten worden ook gedwongen steeds zuiniger machines te maken, dus misschien is de noodzaak minder aanwezig.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Inderdaad. En er staan in moderne keukens meerdere apparaten die ruim zoveel stroom opnemen als een wasmachine, men kan moeilijk verlangen dat die allemaal een eigen kring hebben.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evelo

Golden Member

Die specifieke eisen voor wat betreft kabeldiameters voor aansluiting fornuis en wasmachine zijn sedert 01/06/2020 ook weggevallen voor nieuwe installaties.

Nu moet/mag de kabeldiameter aangepast zijn aan de toegepaste beveiliging(automaat).

Nieuw regeltje is wel dat vaste toestellen met een vermogen >2600W een aparte kring moeten hebben.

[Bericht gewijzigd door evelo op woensdag 1 september 2021 15:51:29 (17%)

Op 1 september 2021 14:27:08 schreef Robbe de Smet:
Bij het meest gebruikte merk in Belgie (Niko) kan je dacht ik tot maximum 5 inbouwpotjes naast elkaar gaan.

Nieuwsgierige vraag: waardoor wordt dat maximum bepaald?

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 september 2021 16:13:13 schreef KlaasZ:
[...]Nieuwsgierige vraag: waardoor wordt dat maximum bepaald?

Dat is inderdaad een goede vraag. Als je het wat esthetisch wil houden zit je al vast aan een afdekplaatje van 5 bij Niko. In het AREI spreken ze letterlijk van maximum 8 meervoudige stopcontacten per kring. Er staat geen aantal bij. Natuurlijk dekt de term goed vakmanschap ook veel. En dit (goed vakmanschap) wordt regelmatig herhaald in het AREI.