Al eerder had ik het hier over voorschriften waar werknemers in de elektriciteitswereld zich aan moeten houden. Ik noemde het EVB 1938. Daarin staat duidelijk dat als je aan het werk gaat aan kabels of lijnen, deze op de plek waar gewerkt moet worden of binnen zichtsafstand, geaard moeten zijn. Bij het aan elkaar zetten van uiteinden van ondergrondse kabels is dat een beetje lastig, maar sommige monteurs zien kans om voor 60% van de tijd dat ze eraan bezig zijn, een koperdraadje om die drie aders te wikkelen. Dat is al iets. Voor de rest is het een zaak van vertrouwen, óf zelf meegaan met schakelen en je eigen! slot eraan hangen. Er bestaan hulpstukken zodat er meerdere sloten aan een schakelaar of lastscheider gehangen kunnen worden, zodat ieder z'n werkplek moet hebben verlaten om z'n slot te verwijderen.
Er is hier ooit een topic voorbijgekomen van iemand van een aannemer die in de nabijheid van een bovengrondse lijn kabels aan het leggen waren, en spookspanningen voelden bij de montagewerkzaamheden. Daar zijn toen toch een paar mensen bezig geweest, die de regels niet kenden. Je begint zo'n trace vanaf een geaarde schakelaar, en werkt zo verder. De uiteinden van die nieuwgelegde kabel moeten bij de aanvang van het leggen/trekken kortgesloten en geaard worden.
Als die 380kV lijn in het fotootje volgens de regels geaard en kortgesloten is bij de schakelaar, dan is het de regel dat bij het werken aan de lijn, er bij de werkplek óók kortgesloten en geaard word. Tevens word er dan een lijntje naar de werkbak gemaakt. Voor alle zekerheid.
Het is dan niet nodig om op de grond een pen te slaan en het voertuig te aarden. De laatste regel is een aanname van mij, maar ik wil dit nog weleens gaan uitzoeken...
On Topic: een dip heeft toch meestal z'n oorzaak in het middenspanningsnet van de plaatselijke netbeheerder. Dat is in kilometers vele malen groter dan het LS deel op de distributietrafo waar je op aangesloten zit.
Nog een stukje offtopic:
Het word daar wel druk op dat stukje Tholen, met dat 380kV station nabij het Schelde - Rijnkanaal. Was er al een tijdje niet geweest.
En die WindMaster masten daar lijken anders dan die op het trace Bleiswijk Wateringen
@stortbak: dank u voor het plaatje. Ik moest even goed kijken, maar toen had ik em. Er was veel weerstand tegen het WTR-BLWK 380 tracé, uiteindelijk is een deel, vanaf Pijnacker tot aan de A4 ondergronds gelegd, veel boringen. Bij het aanleggen van nieuw, moet TeNNeT altijd een stukje bestaand offeren, er word ook al actie gevoerd in Voorschoten. Die krijgen pas hun zin als ergens anders weer iets nieuws moet komen.
Geëdit: punten en komma's anders.