LCD paneel van lichtbak verwisselen, gaat dat?

Het verhaal van mijn 55PUS8601 loopt op een sisser af: het niet meer leverbaar optionboard lijkt niet te herstellen (Novatek vervangen, geen oplossing), alle spanningen zijn aanwezig, dus veel lijkt er me niet aan te herstellen. Dan zou ik hem straks al ergens moeten kunnen loggen om te zien wat er misloopt (de Novatek chip zelf), maar daar is niks over te vinden ivm de settings in Putty.

Nu heb ik nog een Loewe Art55 SL410 chassis staan. Aansluitingen van de t-con zijn krak hetzelfde als bij de Philips.
Nu heb ik de Philips zijn backlights aangestuurd met het Philips chassis en aan de t-con het Loewe chassis aangesloten. Met de Loewe de juiste Panel id software te geven werkt dat nog ook. Beeld is perfect. (grappig dat Loewe logo in een Philips kast 8)7 .)

De aansluiting van de backlight leds is compleet anders, de montage van het Loewe chassis op de Philips lichtbak gaat ook niet, dus proberen van de LCD zelf over te bouwen.

Wat ik me afvraag: dat gaat een gigantisch werk zijn. Heeft er iemand dat ooit al eens geprobeerd?
Ik zou zeggen: beiden hebben edge verlichting en als je de lichtbak zonder scherm ziet in een LCD heb je bij het is eender welk apparaat een gelijkmatige lichtverdeling. Maar moet ik rekening houden met gepolariseerd licht oid?

Benieuwd, ik ga het normaal morgen uitproberen tenzij iemand zegt dat dat absoluut niet kan lukken.

Er zijn IDD wat aanpassingen nodig maar moet gaan lukken... Is het niet makkelijker de LEDs te vervangen??

Mocht je nog een diffuser plaat overhebben van de defecte (L+R LEDs) ben ik daar wel in geinteresseerd!!

Op 27 augustus 2021 18:02:06 schreef smd:
Er zijn IDD wat aanpassingen nodig maar moet gaan lukken... Is het niet makkelijker de LEDs te vervangen??
!

Geen idee welk voordeel me dat zou brengen? De bedoeling is om met het goede Philips PANEEL het defecte paneel van Loewe te vervangen.
Maar de bak waar het paneel op bevestigd is is compleet anders.

Als de diffusors overblijven mag je ze zeker hebben.

Ik heb wel eens de LCD plaat zelf gewoon overgezet op lichtbak en ging gewoon goed. Was van Sharp naar Philips..

Me deze namiddag me met dat klusje bezig gehouden. De Philips LCD is een halve milimeter hoger dan die van de Loewe wat maakte dat hij maar net op de lichtbak paste.
Het resultaat is wel perfect te noemen. Het was een halve namiddag schroeven, maar gelukt :9~

Natuurlijk kan alles niet van de eerste keer in orde zijn hé...

De bewuste Art SL410 schijnt in 55" voorzien te zijn van een soort van local dimming. Heeft zo'n apart led driver paneel.
Het signaalbord dat daar in steekt is afkomstig van een Bild 1.65 die ik ooit ophaalde met een kapot paneel.
Op het signaalbord van die Bild 1.65 heb je net zoals bij het originele Art55 signaalbord een stekker die voor de aansturing van de LEDs met een 3D beeld zorgt. Bij de Art zitten er op dat stekkertje nog enkele draadjes extra voor de aansturing van het dimming commando van de leds. Dat gaat dan eveneens naar de led driver print.

Bij de Bild 1.65 gebeurt heel dat dimming verhaal op de voedingsmodule zelf, omdat daar de Leddriver volledig mee op zit. Sturing gaat dan mee over de bekabeling van de voedingsprint naar de signaalmodule.

Als resultaat heb ik nu dat mijn leds op 100% vermogen staan te branden en dat het contrast 0,0 regelt.

Bij Loewe wordt aan de hand van het artikelnummer bepaald welke opties er aanwezig moeten zijn.
Wil je in het service menu dat artikelnummer veranderen weigert hij dat bij opslaan.

Middels het Loewe computerprogramma ServiceTool, kan je zulks in principe veranderen. Echter krijg je hier ook een error omdat het partnummer van dat signaalbord niet voorzien is voor inbouw in een Art55, enkel in een Bild1.65.

Toevallig iemand een idee hoe ik dat dimmingprobleem opgelost kan krijgen?

@smd: de diffusors van de Philips liggen ter uwer beschikking. Best eea via PM regelen?

Sja, dat is een groter probleem.. daar kan ik je helaas niet mee helpen. kan je ergens een juiste print op de kop tikken??

ik mail je! Thnx

Ik moet even terugkomen op m'n vorige post... enkele dingen erin gezet die bij de SL3 en SL4 blijkbaar anders zijn dan vroeger.

Ik zei dat opties ingeschakeld werden middels het artikelnummer in te geven. Klopt niet, je doet dat dmv de "panel ID" bestanden in te geven.

In het verleden heeft er iemand de aansluitstekker op de leddriver komende van het signaalbord afgewrikt en terug bevestigd met lijm. Sja, geen elektrisch contact natuurlijk. Dat allemaal in orde gebracht, nu had ik geen verlichting meer.
Wat gestoeid met de PanelID. Als ik nu een PanelID invoer van de allereerste generatie Art55 een SL310, dan wordt de Leddriver goed aangestuurd. Regelt goed, regelt lokaal, alles wat je maar wilt. Echter... beeld met lijnen en op z'n kop.

Alle andere ID's geven een mooi beeld, maar laten de leddriver crashen.

Ik vind nergens, maar ook nergens info over die leddrivers. Uit de SM kan men opmaken dat de leddriver één onderdeel is met het scherm. Heeft geen apart bestelnummer.

De chips op de leddriver zelf eens gegoogeld. Blijkbaar is dat een microcontroller die de signalen van het signaalbord verwerkt. Wellicht oude software daarop?

Een Bild1.55 heeft precies hetzelfde LCD paneel als dat wat in een Art gebruikt is met welke ID ik beeld heb. In de UK een leddriver gescoord van een Bild1.55. Zou volgens mijn redenering moeten werken daarmee.
Duimen maar en afwachten...

Zoow en of je huiswerk gedaan heb!! Ik vermoed dat je een modelletje speciaal heb samengesteld... Goed duimen maar!

En ja hoor, toestel is perfect in orde!

Gisteren de leddriver toegestuurd gekregen en meteen geplaatst. Direct verlichting, dimt lokaal en alles wat hij hoort te doen.

Maar wat ik niet wist en wat ik bij dit gevalletje geleerd heb: het bijzondere aan deze tv's is dat ze zowel HDR compatibel zijn (maar helaas niet die échte piek contrasten hebben, want maar een 8Bit paneel, terwijl 10 gewenst is) en tegelijk actief 3D.
Toen de leddriver voluit ging, was er erg veel crosstalk en weinig diepte bij 3D materiaal. Ook HDR content gaf de indruk van een beeldbuis tv waar de helderheid véél te ver van open stond.
Nu de leddriver goed aangestuurd wordt, zijn beide problemen verdwenen.

In de reeks "spelen met Loewe optiecodes" ga ik nog wat proberen...
Dezelfde Engelsman had van die Bild 1.55 ook nog het signaalbord liggen. Zou ook functioneel zijn. Aanvankelijk was de prijs veel te hoog en liet ik het niet overkomen. Later heeft de persoon een mooi voorstel gedaan en heb dat signaalbord ook gekocht. Hopelijk is het veilig op weg hierheen.

Een Bild 1.55 heeft geen DAL, noch DR+ mogelijkheid. Is dat signaalpaneel uit de UK ooit vervangen geweest, ik weet het niet, maar er zit een aansluting voor een harddisk op alsook de Dolby Digital chips zijn aanwezig.
In de config Bild 1.55 gaat dit softwarematig uitgeschakeld zijn, maar in theorie zou met voorgaande redenering een PanelID van een Connect 55 met hetzelfde scherm als in de Art dat moeten inschakelen.
We zijn opnieuw benieuwd :9~

PS: Ik kan dit onderwerp beter veranderen naar "Stoeien met Loewe SL4 chassis". Hoe doe je dat?